Jump to content
Annons

Hjälp med pukljud!


Crusner

Recommended Posts

Annons

Tjena!

Trummisens allra första uppgift inför en inspelning är att vara ljudteknikerna betjänt och att serva honom eller henne. På det sättet att se till att trummorna låter riktigt tokbra innan man ens placerar ut mickarna. Om inte detta är gjort så blir det väldigt svårt för ljudteknikern att få till ett bra ljud. Grunden till ett bra ljud är ALLTID ett bra grundljud redan i ljudkällan! ALLTID. Hur tråkigt mitt svar än är så är det bara så. Om en t.ex. puka låter skit så går det aldrig att få den att låta som en Gud!

Att stämma trummor är mycket svårt och om jag får sticka ut hakan lite så är det inte så många som kan det riktigt bra även bland de mest professionella trummisarna. Det säger nog i varje fall lite om hur svårt det kan vara. Det kräver massor av övning, men man ska inte ge upp! Det är en mycket god idè att lägga massor av krut och tid på just att ratta till ett bra grundljud redan i trumman. Trots att det är svårt. När man väl har lyckats få till ett bra ljud så får man mångdubbelt tillbaka plus att det då blir betydligt enklare att ratta till ett bra ljud på mixerbordet. Det är just det som jag menar med att "serva" ljudteknikern och att vara hans "betjänt".

Bra ljud i ljudkällan = lätt att bearbeta det ljudet. Dåligt ljud i ljudkällan = går att förändra ljudet med det går inte att skapa ett kanonljud. Skit in = skit ut som bekant!

Okay, trummorna är nu stämda och låter alltså jättebra rent akustiskt i rummet som de står i. Nästa steg...

Placera mikrofonerna. det beror bl.a. på vilket sound som man eftersträvar så det får man prova sig till. Det är dessutom omöjligt att i text återge exakt hur mickarna ska placeras. Det beror dessutom vilken slags uppsättning man har i trumsetet och hur cymbaler, pukor osv. är placerade i förhållande till varandra. Något exakt svar finns alltså inte. Trummisens spelsätt spelar också in en hel del. Generellt brukar man inte vilja placera mickarna alldeles intill skinnet. Då tappar man bl.a. en del attack (fast många tror tvärtom) och vissa frekvenser fångas inte upp på ett bra sätt. Då kan man tappa klang och sustain varpå trummorna låter rätt platta istället för fylliga och feta. Här är en vanlig mall att gå efter men som alltså måste provas fram från trumset till trumset: Pukor = ca. 1-2 dm ifrån, virvel = 0,3-1 dm ifrån snett vinklat bort från hi-hat och riktat mot golvpukan, baskaggen = kan ligga löst på en filt på ungefär samma avstånd från slagskinnet som till frontskinnet.

När trummorna är väl stämda och mickarna är placerade så är det bra att kunna EQ:a trummorna två gånger! En EQ på det externa mixerbordets enskilda trumkanaler och sedan en EQ inne i datorn.

Det är oftast så man kör i de stora professionella skivstudios.

Det är en klar fördel om man kan lägga en grundinställning på en extern kompressor redan vid det externa mixerbordet så att det är en aningen (försiktigt) komprimerat redan då ljudet hamnar på "tape". Inne i datorn så är det sedan Expander-Gate, kompressor, EQ och kanske en limiter på varje enskild mikrofon som man har på trumsetet.

Om man har hanterat allting i hela ljudkedjan på ett väldig bra sätt så får man på det här sättet en mycket professionell ljudkvalitet. Men det är ju lättare sagt än gjort och en av svårigheterna ligger i att se sambandet mellan de olika kedjelänkarna. Att veta vad som händer i t.ex. "kedjelänk" 4 om jag ändrar någonting i kedjelänk 1, 2, eller 3 osv. Alltså hur det ena påverkar det andra. Det är sådant som man lär sig med tiden och som kommer med rutinen ju mer man håller på. Det är bara att ratta, ändra på placeringar, spela in på nytt och prova igen. Genvägar finns inte.

Trummor är väldigt speciellt att spela in och det finns ett ordspråk som säger att den som kan spela in trummor på ett bra sätt och ratta till dem skitbra...ja...den kan ratta till allt! Och det ligger faktiskt väldigt mycket i det.

Många tror att det räcker med en enda EQ och det stämmer på så gott som alla instrument. Trummor är nog ett undantag. Tidigare...innan den digitala världen så spelade man in trummorna med EQ in till 2"-tape. Trumljudet på inspelningsbandet var då alltså EQ:at. Sedan när man skulle göra slutmixen så EQ:ade man trummorna en gång till. Så gör man oftast än idag. Det vanligaste i t.ex. mångmiljon-studios är att man använder ett svindyrt analogbord typ SSL 9000 som man EQ:ar på och sedan spelar man in på hårddisk där man också EQ:ar trummorna. Detta gäller som oftast och då om man vill ha ett "modernt" sound. Om man spelar in t.ex. jazztrummor så räcker det utmärkt med en EQ för då är det en helt annan ljudkaraktär som man är ute efter. Och trummorna är naturligvis stämda därefter. Andra instrument....de flesta andra (95 %)....bör man spela in helt rakt och endast lägga EQ efter att ljudet är inspelat. Alltså i datorn. Hoppas att det här var ett någolunda förståeligt svar på din fråga. Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tjena!

tack för ditt långa svar! verkligen uppskattat!

Jag tänkte dock lite mer på hur ni lägger ordningen på insertsen..alltså först kompressor sen EQ osv. Eller vilken ordning och vilka pluggar använder ni? samt när ni EQ:ar skär ni bort bas eller vad tycker ni låter bäst att skära?

MVH

Philip

Redigerat av Crusner
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

I datorn lägger jag först en Expander-Gate, (gäller endbart pukor och virvel) sedan kompressor, EQ och eventuellt en limiter.

Hur jag skär och om jag lägger till/drar ifrån basfrekvenser är olika från fall till fall. Men att tänka på är att det kan vara rätt bra att få fram lite mer attack och tydlighet i pukorna genom att i vissa fall lägga till lite runt 10 khz. Det ger också även lite luft och rymd i ljudet plus att det lättare ger en bättre frekvensbredd i hela mixen Annars finns det en viss risk att frekvensbredden blir smal så att allt ska slåss om samma utrymme. Basfrekvenserna ska man oftast vara rätt försiktig med då det kan uppstå sk. frekvenskrockar med andra basiga frekvenser i andra instrument.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen mirakelmedicin att få ett bättre trumljud genom att eq'a två gånger. Anledningen att man förr gjorde det var för att kompensera för att förluster man fick när man landade på band. Idag finns inga sådana förluster utan däremot så gäller det att veta vart du ska med din inspelning för skalar du av botten innan disk så är det botten borta. Personligen jobbar jag bara med stämning, mickval och mickplacering in i datorn och applicerar lite eq i postläge för att känna att det faller bra på plats. Har man ingen bra analog eq som verkligen tillför nåt så skit i att eq'a på väg in. Likaså med kompressor. Mitt tips till den som inte är proffs är att tracka naket och skruva sen. I digital form är det skitsamma när du skruvar.

I insertväg så är Sony Oxford Dynamics en återkommande favorit på trummor. Finns ingen plugg som städar läck så snyggt. Ibland får den också komprimera i det läget och eq'n efter, ibland tvärtom, det beror lite på hur jag skruvat på trumman. Mycket boost-kompressorn före är väl lite av en grundregel för mig kanske.

Men när det gäller pukor så är det viktigt med bra och fräscha skinn som stämmes väl. Där sitter så oerhört mycket. Avstånd frå micken till pukan varierar mer med trummans dimensioner och tjocklek på lager. Det som Pelle säger är vad jag antar att han älst i Studio från Christer Janzon som menade att många mickar för nära. Finns en poäng i det som man bör vara medveten om och prova sig fram tills man hittar vad man söker.

MD421 är mitt förstaval på pukor 24-7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det finns ingen mirakelmedicin att få ett bättre trumljud genom att eq'a två gånger. Anledningen att man förr gjorde det var för att kompensera för att förluster man fick när man landade på band. Idag finns inga sådana förluster utan däremot så gäller det att veta vart du ska med din inspelning för skalar du av botten innan disk så är det botten borta. Personligen jobbar jag bara med stämning, mickval och mickplacering in i datorn och applicerar lite eq i postläge för att känna att det faller bra på plats. Har man ingen bra analog eq som verkligen tillför nåt så skit i att eq'a på väg in. Likaså med kompressor. Mitt tips till den som inte är proffs är att tracka naket och skruva sen. I digital form är det skitsamma när du skruvar.

I insertväg så är Sony Oxford Dynamics en återkommande favorit på trummor. Finns ingen plugg som städar läck så snyggt. Ibland får den också komprimera i det läget och eq'n efter, ibland tvärtom, det beror lite på hur jag skruvat på trumman. Mycket boost-kompressorn före är väl lite av en grundregel för mig kanske.

Men när det gäller pukor så är det viktigt med bra och fräscha skinn som stämmes väl. Där sitter så oerhört mycket. Avstånd frå micken till pukan varierar mer med trummans dimensioner och tjocklek på lager. Det som Pelle säger är vad jag antar att han älst i Studio från Christer Janzon som menade att många mickar för nära. Finns en poäng i det som man bör vara medveten om och prova sig fram tills man hittar vad man söker.

MD421 är mitt förstaval på pukor 24-7.

Tack för ditt svar! verkligen uppskattat!

//Crusner

Redigerat av Crusner
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips angående att använda gate.

Jag vet inte vilket program du kör med. Men i Logic så kan man sidechaina Silver gate som pluggen heter. Då kopierar du pukspåret du vill gata och lägger det på en ny kanal som vi kan kalla "Puka sidechain" du väljer sedan no output på denna kanal. Du flyttar sen audiofilen några millisekunder tidigare. Sen sidechainar du gaten på ditt orginalpukspår med "Puka sidechain". Det gör alltså att gaten öppnas nån millisekund innan pukan låter. Det blir alltså mycket smidigare att hantera "öppningen" av gaten, då det annars är väldigt pillrigt att få till öppningen på en gate. Flytta den kopierade pukan lite tidigare tills gaten öppnar sig som du vill!

Om du inte använder Logic finns det säkert nån annan gate-plugg som har sidechainfunktion.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Ett litet tips angående att använda gate.

Jag vet inte vilket program du kör med. Men i Logic så kan man sidechaina Silver gate som pluggen heter. Då kopierar du pukspåret du vill gata och lägger det på en ny kanal som vi kan kalla "Puka sidechain" du väljer sedan no output på denna kanal. Du flyttar sen audiofilen några millisekunder tidigare. Sen sidechainar du gaten på ditt orginalpukspår med "Puka sidechain". Det gör alltså att gaten öppnas nån millisekund innan pukan låter. Det blir alltså mycket smidigare att hantera "öppningen" av gaten, då det annars är väldigt pillrigt att få till öppningen på en gate. Flytta den kopierade pukan lite tidigare tills gaten öppnar sig som du vill!

Om du inte använder Logic finns det säkert nån annan gate-plugg som har sidechainfunktion.

åååh vad det beror på musiktstil, situation och musikerrrrr!! Begriper inte att alla tycker att trummickning är sån raketforskning. JObba med mickar, rummet, eq och kompressorer. Tre mickar eller 14... beror på vilken låt artist eller musiktstil. Oftast är de flesta för rädda för rum och läck. Jag älskar rum och läck och hur man kan få det att jobba för sig i stället för mot sig! Fast (apropås pukstämning): för nån vecka sen skulle vi spela in en låt som skulle ha Faces/Elton John-sound á lá 1972. Då blev det till att skruva av underskinnen på pukorna och dämpa dem så att det bara lät "papp papp" och ställa in trummmorna i det torraste rummet och låta allt låta som det skulle låta på den tiden. Det är producent och tekniker tillsammans med låtens behov av karaktär, vad låten "vill låta som" som avgör varje enskild situation ava mikning och processning. Ibland låter det på Studioformuet som om alla har Toto 1985 som ljudnorm för uppmikning av trummor. "Överhäng, närmmikning" o.s.v. Bläh. Dista skiten, se till att ha attack, klang och energi i allt som hamnar på disk från början, lägg roliga mastringspluggar och inflators, överdriv, blir det för tjockt, tunna ut runt 120-170 för att ge plats, backa av med kompressorerna för att få tillbaka dynamiken, toppa lite och öka vid 90 i stället, så att alla feta bilstereos och subbasar hemma hos folk får något roligt att jobba med också. Men se till att allt basmaterial är rent. Lyckas man, låter det "modernt" med fet fet, ren och fin botten, men ändå slamrigt, välseparerat och retro i mellanregistermaterialet. o.s.v. o.s.v. o.s.v.

Ska vi inte ta och skriva en bok i ämnet? *garvar*

/Stefan

(som inte använt artificiella reverb på trummorna på flera år, komprimera upp rummet vetja! Det boomar bra!)

Link to comment
Dela på andra sajter

haha tjena!

tack för svaret, var intressant å höra hur du arbetar!! du skiljer dig från mängden vilket är skoj!

Tack ska du ha!

/Philip

Ett litet tips angående att använda gate.

Jag vet inte vilket program du kör med. Men i Logic så kan man sidechaina Silver gate som pluggen heter. Då kopierar du pukspåret du vill gata och lägger det på en ny kanal som vi kan kalla "Puka sidechain" du väljer sedan no output på denna kanal. Du flyttar sen audiofilen några millisekunder tidigare. Sen sidechainar du gaten på ditt orginalpukspår med "Puka sidechain". Det gör alltså att gaten öppnas nån millisekund innan pukan låter. Det blir alltså mycket smidigare att hantera "öppningen" av gaten, då det annars är väldigt pillrigt att få till öppningen på en gate. Flytta den kopierade pukan lite tidigare tills gaten öppnar sig som du vill!

Om du inte använder Logic finns det säkert nån annan gate-plugg som har sidechainfunktion.

åååh vad det beror på musiktstil, situation och musikerrrrr!! Begriper inte att alla tycker att trummickning är sån raketforskning. JObba med mickar, rummet, eq och kompressorer. Tre mickar eller 14... beror på vilken låt artist eller musiktstil. Oftast är de flesta för rädda för rum och läck. Jag älskar rum och läck och hur man kan få det att jobba för sig i stället för mot sig! Fast (apropås pukstämning): för nån vecka sen skulle vi spela in en låt som skulle ha Faces/Elton John-sound á lá 1972. Då blev det till att skruva av underskinnen på pukorna och dämpa dem så att det bara lät "papp papp" och ställa in trummmorna i det torraste rummet och låta allt låta som det skulle låta på den tiden. Det är producent och tekniker tillsammans med låtens behov av karaktär, vad låten "vill låta som" som avgör varje enskild situation ava mikning och processning. Ibland låter det på Studioformuet som om alla har Toto 1985 som ljudnorm för uppmikning av trummor. "Överhäng, närmmikning" o.s.v. Bläh. Dista skiten, se till att ha attack, klang och energi i allt som hamnar på disk från början, lägg roliga mastringspluggar och inflators, överdriv, blir det för tjockt, tunna ut runt 120-170 för att ge plats, backa av med kompressorerna för att få tillbaka dynamiken, toppa lite och öka vid 90 i stället, så att alla feta bilstereos och subbasar hemma hos folk får något roligt att jobba med också. Men se till att allt basmaterial är rent. Lyckas man, låter det "modernt" med fet fet, ren och fin botten, men ändå slamrigt, välseparerat och retro i mellanregistermaterialet. o.s.v. o.s.v. o.s.v.

Ska vi inte ta och skriva en bok i ämnet? *garvar*

/Stefan

(som inte använt artificiella reverb på trummorna på flera år, komprimera upp rummet vetja! Det boomar bra!)

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig sak är att allt fasar rätt.

När du drar upp rumsmickarna mot dom andra mickarna så ska det inte bli sämre tryck i virveltrumman eller i nån puka osv. Flytta mickarna så att alla trummor låter bra när alla mickar är igång. Det tar en stund men det är värt jobbet.

Redigerat av Tobbe7
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sällan mickat pukor, i de sammanhang jag spelat in används pukor ofta rätt lite. Ett vanligt överhäng duger gott.

Men där man spelar mycket på dem, ja, bästa tipset har redan förekommit: gate. Speciellt viktigt om du vill ha med pukor utan att veta hur mycket som spelas på dem.

Nästa tips lyder: två hängpukor och en golvdito? Hängtrummorna kan gott dela på en mick, om de låter rätt och är bra stämda förstås. Denna metod minskar antalet möjliga fasfel och gör det lättare att bibehålla 3 till 1-regeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

EV 409:or (hyperkardioida) på pukor gör underverk - förutsatt att skinn än fräscha och stämda korrekt..

Räcker ofta att jobba med eq runt 4-500hz för att ta bort pappljudet ur pukorna..

10-12 mickar på ett trumsett är mera regel än undantag - iaf när jag får bestämma och,

som vanligt gäller tycke och smak när man jobbar fram ett ljud :rolleyes:

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...