Jump to content
Annons

Hur lär man sig skapa melodier på egenhand?


trancedanne

Recommended Posts

är inte dj:n en musiker??

Eh, nej.

En disckjockey spelar andras musik på skiva (ja jag vet att det finns en promille som gör mer kreativa saker - lite effekter, nån loop etc) och då är man givetvis inte musiker.

Kanske är det du som borde fundera lite över vad som är vettigt?

en dj som spelar ihop musik och gör eget med det, är det inte en musiker..

jag har endast lagt upp det jag tycker, och du har ifrågasatt och gjort löje av det. det tycker jag inte är så överdrivet konstruktivt..

du kanske skulle ta och vakna upp i vårt århundrade och se att en musiker inte behöver spela med en symfoniorkester..

däremot vad som kan kallas för musik är ju en annan grejj, det är ju sannerligen subjektivt, men åstadkommer man musik genom att mixa ihop redan färdiga spår och får ut ngt nytt av det, är jag fullt och helt övertygad om att man gör musik, och på så sätt är musiker..

att säga som du gjorde att dj:n inte är musiker pga att han/hon endast spelar andras musik är likadant som att säga att men du har ju inte byggt din egen fender strata, yngwie, men då är ju du inte musiker.. för man måste ha gjort alla byggstenar själv.. eller:

mtv, ni spelar ju inte musik, den har ju inte ni gjort.. och det som spelas är ju samplingar.. de är ju inte musik, för det kan man ju tanka på dc, som du nämnde förrut..

edit:

en promille?? haha ok.. har du ngn gång träffat ngn som är dj, på högre nivå än play, fade, stop?

utanför den världen arbetar man med skivorna kreativt..

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 134
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

En gitarr är ett instrument. En hand är ett verktyg som man kan använda att spela på intrumentet. En hand kan vara ett instrument om man klappar takten. En gitarr kan vara ett verktyg om man använder den till att bända eller slå på saker.

Vad som är instrument/verktyg beror helt och hållet på hur man använder det. Jag använder min dator som ett verktyg, både för inspelning och som ljudbank. Folk som använder sådana dära loop-prylar (typ den där killen som la upp en råcool video när han kompade sig själv med realtidsinspelade loopar) använder datorn som ett instrument. Spelar man vsti-instrument kan man väl också säga att datorn är ett instrument, speciellt om man spelar via tangentbordet.

En "DJ" som spelar skivor är inte musiker.

En "DJ" som mixar ihop låtar on the fly, och på så sätt skapar nya harmonier, och typ scratchar och har sig, han ÄR en musiker.

imho.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kanske skulle ta och vakna upp i vårt århundrade och se att en musiker inte behöver spela med en symfoniorkester....

Detta har inget med gammalt kontra nytt att göra.

Varför måste en DJ tvunget kallas musiker? Varför duger det inte att vara DJ?

Den politiska korrektheten och den indirekta devalveringen av musicerandet retar mig! Kalla saker vid dess rätta namn, tack!

I min bok är endast den som skapar musik musiker, och det gör rimligtvis inte en DJ.

Att lägga ihop två skivor är inte att göra musik, så enkelt är det. Spelar ingen roll om det är tre skivor, ett delay och en acapella inblandad - det handlar fortfarande om att återge någon annans musik.

Och nej, för guds skull, det gör inte DJ:andet mindre värt. Komigen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

du kanske skulle ta och vakna upp i vårt århundrade och se att en musiker inte behöver spela med en symfoniorkester....

Detta har inget med gammalt kontra nytt att göra.

Varför måste en DJ tvunget kallas musiker? Varför duger det inte att vara DJ?

Den politiska korrektheten och den indirekta devalveringen av musicerandet retar mig! Kalla saker vid dess rätta namn, tack!

I min bok är endast den som skapar musik musiker, och det gör rimligtvis inte en DJ.

Att lägga ihop två skivor är inte att göra musik, så enkelt är det. Spelar ingen roll om det är tre skivor, ett delay och en acapella inblandad - det handlar fortfarande om att återge någon annans musik.

Och nej, för guds skull, det gör inte DJ:andet mindre värt. Komigen. 😉

det jag påpekar e att det du nömner är så fruktansvärt gammelmodiga motiveringar.. att man måste spela på ett instrument av en viss sort för att det ska vara musik!!

varför kan inte den som skriver låtar vara låtskrivare, varför måste man kalla den musiker.!? precis samma grej som du skrev.. musiker är ett samlingsnamn o inget annat.. ngn som sysslar med att skapa/spela musik..

om jag spelar ex. bridge over trouble water på piano, är inte jag musiker då, för att jag spelar ngn annans musik?!

jag anser mer än överjävligt att om man djar gör man musik.. ser absolut inga som helst argument till att man itne gör musik.

Kalla saker vid dess rätta namn, tack!

så bara för att du säger det så betyder det att det är definitivt??

😄😄

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Du utgår från att han är en piratkopierande skitunge som inte är beredd att lägga en sekund av sin tid på att lära sig spela/göra musik. Men om du läser hans inlägg igen från ett annat perspektiv tror jag du skulle kunna ändra din uppfattning lite. Killen har en dator och ett midi-klaviatur, och om de två komponenterna inte utgör ett instrument så får du nog beskriva din definition av musikinstrument närmare.

Han vill lära sig skriva egna melodier bättre, och letar efter "tips för att lära sig strukturera upp melodier" på ett bättre sätt. Skulle inte de tipsen kunna bestå av lite kunskap om tonernas namn, tonarter och ackord? Saker som ganska många använder sig av när de skriver melodier och musik i allmänhet. Från det perspektivet tycker jag inte hans frågor är så märkliga, och vi behöver ju inte utgå från det värsta.

jag håller med dig delvis men det är något man får räkna med när alla de här program är så lätt tillgängliga

Lätt tillgängliga i affären eller...? 😄

Nåja, hur som helst, 😄 han säger oxå att han har en midi-synth - inte ett klav. Men det kanske är det han menar.

Skitsamma.

varför pratar så många (inkl du o jag) om annat än ursprungsfrågan o istället så mycket om vad man kan spekulera i kring? varför ger du inga tips själv? 😄

Det där om lättillgänglighet har inte jag skrivit, tänkte bara säga, eftersom det lite såg ut så här.

Jag gissade av sammanhanget att han menade ett midi-klaviatur, och anledningen till att jag pratade om annat än själva ursprungsfrågan var att jag upplevde att vissa slutsatser drogs lite för snabbt i den här tråden, och att killen fick kritik för något som han egentligen kanske inte alls hade något med att göra.

För övrigt upplevde jag att ungefär det som jag skulle sagt om att skapa melodier redan sagts i tråden. Men jag skrev det där om tonernas namn, tonarter och ackord som något han kunde titta närmare på för att förenkla sitt skapande. Gälldes inte det?

😉

Redigerat av floaty
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara jag som tycker hela frågeställningen känns absurd?

Inget personligt, Trancedanne och ni andra, men att en tråd om "hur man gör melodier" överhuvudtaget finns på ett musikerforum visar rätt tydligt hur hemdatorrevolutionen har satt musikaliska verktyg i händerna på ickemusiker - som helt har missat poängen med musicerandet.

Anledningen till att 95% av alla pop/dance-demos som spridits de senaste åren låter apa kan spåras just här!

För bara tio år sedan skaffade man musikutrustning för att kunna få utlopp för sina musikaliska idéer. Idag räknar ungarna med att datorn ska skriva låtarna åt dem, och när det inte går ber man om hjälp på forumen.

Den tekniska utvecklingen är sannerligen inte bara av godo.

Det är inte ofta jag håller med dig Demomannen men detta inlägg skriver jag under på till 100% 😳

IDF du får tagga ner lite, om du läser tråden från början inser du (förhoppningsvis) att det är du som är mest aggressiv. Du får acceptera att det finns olika åsikter hos olika människor. Personligen förstår jag inte alls ditt synsätt men det är OK, om det gör dig lyckligare får du gärna tycka så! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill överhuvudtaget inte förlänga denna tråd men jag vill återgå till pudelns kärna, själva essensen i debatten. Som jag ser på det så kan man likställa en tondöv person som vill göra musik/melodier med en blind som vill köra bil. En dyslektiker som vill läsa Immanuel Kant's "Prolegomena" osv. Någonstans måste men ju acceptera sina begränsningar och ägna sig åt det man är bra på eller i alla fall har en potential att bli bra på. Jag tror på rätt man/kvinna/hund på rätt plats. Bara för att man teoretiskt förstår toner och skalors uppbyggnad betyder det inte att man hör vad man vill höra. Ett tydligt exempel på detta är alla musikaliska imbeciller som söker till Idol och vill bli stjärna. Ingen självinsikt eller kritiskt tänkande verkar ha passerat synapserna. Det är något fel på uppfostran/samhället om en 18 åring som torterar oss på bästa sändningstid fått gå genom livet utan att någon vettig människa slagit näven i bordet och sagt som det är.

"Hör mit Schmerzen" Blixa Bargeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill förlänga denna tråd! 🙂

OT men Demomannen jag blev lite nyfiken på hur det kan komma sig, när du har värderingar om musik som dessa i botten, att du kan vara så ultrakommersiell när det gäller tillgänglighet på musik!?

😳

EDIT: förenklad meningsuppbyggnad ...

Redigerat av Desmond
Link to comment
Dela på andra sajter

det jag påpekar e att det du nömner är så fruktansvärt gammelmodiga motiveringar.. att man måste spela på ett instrument av en viss sort för att det ska vara musik!!

Du har nog fått detta lite om bakfoten.

Man måste spela något sorts instrument för att vara musiker, och skivspelare är inget instrument. Ganska uppenbart för de flesta.

Självklart är det musik som kommer från skivspelarna, men det gör ju inte Ulf Elwing eller Kersti Adams-Ray till musiker, om du förstår...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt era definitioner är tex. en dirigent inte heller en musiker. Han viftar bara lite med en pinne och får andra att spela musik som någon annan har gjort.

Rätt likt en DJ fakiskt. Alla DJs är kanske inte musiker men välldigt många idag använder andras musik för att skapa ny musik.

En slags colageteknik. Ingen skulle dock dröma om att ifrågasätta en konstnär som använder sig av colaget som form.

Men vi musiker är antagligen ett sällsynt korkat konservativt släkte för vi vägrar konsekvent att släppa in dom riktigt stora konstnärerna bara för att dom inte kan spela gitarr eller något annat sk. riktigt instrument.

Är tom beredd att påstå att en som är väldigt skicklig på ett instrument visserligen är en musiker men inte per automatik en konstnär. Väldigt många av oss är tyvärr bara duktiga hantverkare utan någonting att säga.

Däremot finns det många producenter och även mindre skickliga musiker som skapar genialisk musik.

Finns givetvis musiker som både är skickliga och har något att säga också.

Men hantverket är ointressant det är bara ett medel för att skapa något uttrycksfullt som berör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte kan men vill så får man göra som människor i alla tider gjort man går i skola och i detta fall skulle jag föreslå en musikskola. Det finns hur många alternativ och nivåer som helst. Har man lite gehör kan man självklart bli autodidakt och ad libba lite!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt era definitioner är tex. en dirigent inte heller en musiker.

Nej? 🙂

Han är ju.... dirigent?

Är alla som på något sätt vistas i samma sfär som musiker också musiker, menar du? Vaktmästarn, ljudtekniker, prodcenten, garderobsföreståndarn, revisorn?

Man tar sig för pannan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är tom beredd att påstå att en som är väldigt skicklig på ett instrument visserligen är en musiker men inte per automatik en konstnär. Väldigt många av oss är tyvärr bara duktiga hantverkare utan någonting att säga.

Jag håller med om allt utom "tyvärr". Vad är det för fel på att "bara" vara musiker?

Men det är ju en helt annan fråga, huruvida alla musiker är konstnärer.

Men att alla som sysslar med ljud per automatik är musiker, det tycker ju tydligen du och ett par andra tomtar här är ett obestridligt faktum... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är ju förstås en definitionsfråga och vi tycks inte komma närmare där.

Anser dock fortfarande att en dirigent är en musiker då han tolkar och gestaltar musik hans instrument är orkestern.

På samma sätt är en DJ som gör remixer och dylikt en musiker då han gestaltar och ger sin version av redan inspelad musik. Hans instrument är låtarna, 'temposhiftern', loopar, samplingar och ibland egna pålägg som schrathcing, Rap, percussion etc. och givetvis all teknik som gör detta möjligt.

En bra DJ skapar en alldeles unik musikupplevelse live som dessutom kan innehålla element av mer 'traditionella' instrument som spelas live.

Han skapar kortsagt musik i ögonblicket ofta väldigt unik sådan även om dom olika elementen redan är definierade. Och en som skapar musik i en livesituation är i mina öron en musiker.

Det som skiljer tex. en pianist och en DJ är samplingarnas längd.

En DJs samplingar är som längst en hel låt men är ofta betydligt kortare också.

En pianists sampling är ljudet av en klubba som slås mot en sträng.

Båda 'samplingarna' är beroende av teknik. En flygel är beroende av en sinnrik mekanik. DJn har sin tekniska utrustning.

Sen kan man ju tycka att tekniken i en flygel inte går att jämföra med tekniken i tex. en laptop och det är sant det kan den inte. Men snart skommer man att kunna utveckla samplingstekniken så mycket att det där trycket på en tangent av elfenben lika gärna kan vara ett tryck på tangentbordet till en dator och ingen kommer att höra skilnaden.

Som sagt det är bara samplingarnas längd som skiljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Dirigent

Började som takt- o tempohållande musiker, kan nog inte anses vara musiker idag utan mer orkesterledare. Förutom lite harkel o slag med taktpinnen i början ger denne inte ifrån sig något ljud. Musik är ljud. Jo, och paus, men mest ljud.

DJ

Först o främst uppspelare av musik - inte musiker. Kan anses vara musiker i de fall det skapas något nytt, gärna ihop med andra musiker. Inte bara när två låtar mixas ihop på dansgolvet.

Instrumentalist

Någon som trakterar musikinstrument där vare sig skivspelare, rullbandare, dator eller tvättmaskin ingår. Däremot givetvis synth.

Musiker är ett samlingsnamn på de som sysslar med musik - alltså ganska brett.

Alla ovan utom DJ verkar få ingå där, även dansare, sångare o koreografer, åtminstone enl den engelska termen musician. Svenskans musiker hade ingen större förklaring.

Men i dagligt tal är det närmast instrumentalist man tänker på när man säger musiker. Vare sig NE eller SAOL har någon förklaring på just ordet musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt dina definitioner Mr Phil har du naturligtvis rätt. Även om Wikipedias definition (som du hänvisar till) av dirigent är något bristfällig.

Wikipedia fortsätter även angående DJ Citat:

En DJ kan även vara en musiker som genom mixning av skilda musikstilar skapar en rytmisk dansanpassad musik.

Allting kommer ner till definitioner. Jag köper det. Tror dock att begreppet musiker håller på och kommer att vidgas ytterligare i takt med att folk som frambringar musik använder allt mer skiftande tekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Dirigent

Började som takt- o tempohållande musiker, kan nog inte anses vara musiker idag utan mer orkesterledare. Förutom lite harkel o slag med taktpinnen i början ger denne inte ifrån sig något ljud.

Ger gitarristen ifrån sig ljud? 😉

Ja, oftast så fort han spelar på gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dirigent

Började som takt- o tempohållande musiker, kan nog inte anses vara musiker idag utan mer orkesterledare. Förutom lite harkel o slag med taktpinnen i början ger denne inte ifrån sig något ljud.

Ger gitarristen ifrån sig ljud? 😉

Ja, oftast så fort han spelar på gitarren.

Tänk efter nu - på vilket sätt kan man säga att gitarristen, violinisten, pianisten, trumpetisten etc ger ifrån sig ljud mer än dirigenten gör? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk efter nu - på vilket sätt kan man säga att gitarristen, violinisten, pianisten, trumpetisten etc ger ifrån sig ljud mer än dirigenten gör? 

tänk efter DU!

de spelar instrument som låter, dirgenten viftar med en pinne i luften, det låter inte! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk efter nu - på vilket sätt kan man säga att gitarristen, violinisten, pianisten, trumpetisten etc ger ifrån sig ljud mer än dirigenten gör? 

tänk efter DU!

de spelar instrument som låter, dirgenten viftar med en pinne i luften, det låter inte! 😉

Så om man spelar theremin så är man inte musiker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dirigent

Började som takt- o tempohållande musiker, kan nog inte anses vara musiker idag utan mer orkesterledare. Förutom lite harkel o slag med taktpinnen i början ger denne inte ifrån sig något ljud.

Ger gitarristen ifrån sig ljud? 😉

Ja, oftast så fort han spelar på gitarren.

Tänk efter nu - på vilket sätt kan man säga att gitarristen, violinisten, pianisten, trumpetisten etc ger ifrån sig ljud mer än dirigenten gör? 😆

du menar typ att dom andra stönar o flåsar?

Alltså att det är instrumenten/t som avger ljud och inte personen ?!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker definitivt att bandare är ett instrument.. spelar man på den är de ett instrument!

Då är Winamp ett instrument oxå.

Jag håller inte med. 😮

" I'm Rick James, BITCH! " 😉

winamp spelar däremot upp musik i stort sett per automatik, medan en dj måste svettas flr att dra igpng en skiva.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Väl talat tbruce.

Mr Phil angående. Wikipedia definition av dirigent. Den är bristfällig för att en dirigent är så mycket mer än en som håller takten med en pinne.

En bra dirigent spelar orkestern som ett instrument. Utan att någonsin vidröra en sträng eller puka.

Ungefär som när man spelar theremin.

Lådan har förövrigt rätt angående OT men ett intressant ämne är det lika fullt.

Men det bör kanske avhandlas någon annanstans.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker inte påstå att dirigenten är musiker (om han inte råkar vara det också förstås), men jag tycker det är en korkad definition att säga att "musik är ljud", och att en musiker därför måste ge ifrån sig ljud. Nästan inga musiker ger själva ifrån sig ljud (iaf inte som är essentiella för själva framförandet), det är nästan alltid något annat som låter, och musikern styr "bara" hur. Samma relation finns mellan musikern och dess instrument som mellan dirigenten och orkestern.

Man får nog hitta en annan definition av musiker om man vill kunna utesluta dirigenten och vanliga DJs, men fortfarande hålla kvar t ex turntablemusikern och laptopmusikern... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket bra sagt ove!!

jag håller helt och hållet med i denna musikvetenskapfilosofiska fråga, musik ÄR helt empiriskt.. 😲

nu dricker vi upp vårt kaffe gör lite musik istället.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
jag tycker definitivt att bandare är ett instrument.. spelar man på den är de ett instrument!

Då är Winamp ett instrument oxå.

Jag håller inte med. 🙂

" I'm Rick James, BITCH! " 😏

winamp spelar däremot upp musik i stort sett per automatik, medan en dj måste svettas flr att dra igpng en skiva.. 😛

helvete???

Går inte skivspelare på elström?? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...