Jump to content
Annons

Hur lär man sig skapa melodier på egenhand?


trancedanne

Recommended Posts

... samtidigt som min 1-åriga bror som står och bankar med sina nävar på pianot och ibland träffar tangenterna enligt dig är musiker 😎!

Så Nej, och i synnerhet inte då allting är relativt!

Precis som alla kan spela upp musik så kan även alla "spela musik" på ex en gitarr, men det innebär inte att alla är musiker.

1 Om man spelar upp trumloop på datorn, är man då musiker?

2 Om man spelar upp trumloop som repeteras och kombineras med samplad musikslinga på datorn, är man då musiker?

3 Om man spelar upp trumloop som repeteras och kombineras med samplad musikslinga samt med akustisk gitarr lägger till dålig melodi i otakt , är man då musiker?

4 Om man spelar upp trumloop som repeteras och kombineras med samplad musikslinga samt med akustisk gitarr lägger till briljant melodi med rytmkänsla, är man då musiker?

Om svaret på 3 är Nej medan svaret på 4 är Ja,

vart går gränsen mellan "dålig melodi i otakt" respektive ¨"briljant melodi med rytmkänsla"??

Exakt vad är dålig melodi?, vad är otakt?, hur låter en briljant melodi? Vem avgör detta?

Vad som räknas som musik och musiker är således subjektivt, mao en definitionsfråga både vad gäller instrument OCH skivspelare!

Wörd på det.

Ordet musiker verkar ha haft en dubbel betydelse - både en kvalitets-stämpel - "en musiker är någon som är proffessionell/bra på att spela/skapa musik" - samt en definition av vilket verktyg man använder - "traditionellt instrument". Jag tror att den senare betydelsen håller på att lösas upp just eftersom gränsen är så svår att dra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 134
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

MrPhil (oregistrerad)
otakt

varför envisas alla att srkiva otakt istället för otajt?? e de för att k o j sitter brevid varandra på tangentbordet??

takt är för guds skull inte ett mått på tempo, hastighet, timing etc utan bara ett begrepp för hur att ringa in ex antal taktslag för att kunna tidsbestämma en separat del..

otajt däremot är ifall en trummis, som ska spela efter metronom, inte gör det.. 😕

ja, jag är lite fassi när de kommer till dessa begrepp!! 😕

Baktajt?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
... samtidigt som min 1-åriga bror som står och bankar med sina nävar på pianot och ibland träffar tangenterna enligt dig är musiker 😕!

1 Om man spelar upp trumloop på datorn, är man då musiker?

2 Om man spelar upp trumloop som repeteras och kombineras med samplad musikslinga på datorn, är man då musiker?

3 Om man spelar upp trumloop som repeteras och kombineras med samplad musikslinga samt med akustisk gitarr lägger till dålig melodi i otakt , är man då musiker?

4 Om man spelar upp trumloop som repeteras och kombineras med samplad musikslinga samt med akustisk gitarr lägger till briljant melodi med rytmkänsla, är man då musiker?

Om svaret på 3 är Nej medan svaret på 4 är Ja,

vart går gränsen mellan "dålig melodi i otakt" respektive ¨"briljant melodi med rytmkänsla"??

Exakt vad är dålig melodi?, vad är otakt?, hur låter en briljant melodi? Vem avgör detta?

Vad som räknas som musik och musiker är således subjektivt, mao en definitionsfråga både vad gäller instrument OCH skivspelare!

Skulle nog sätta gränsen mellan 2 och 3 isf.

Din bror skulle jag nog inte klassa som musiker om han inte gör det han gör mer eller mindre medvetet, o OM han gör det o resultatet blir som du beskriver skulle jag kalla honom en dålig musiker. 😕

Det är nog inte så mycket resultatets kvalitet som avgör, utan valet av verktyg o syftet med genomförandet.

En kirurg blir inte mindre kirurg för att patienten dör. (utom möjligen om detta upprepas för ofta o han fråntas sin leg)

Sen är givetvis inte gränsdragningar kristallklara.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Man lär sig bara om man har talang för något, åtminstone om man ska skapa något som lyfter lite över nivå 1A.

Och har man talang o intresse så lär man sig förr eller senare oavsett hjälp.

Man hittar.

Hur melodier kommer till en, är väldigt individuellt. För en del blir det bara svårare ju mer man funderar. Där funkar tvärtom bättre.

jag antar att du själv inte klassar dina egna melodier som nivå 1A..

men det var ju rart av dig att ta hänsyn till att vissa lär sig bättre utan tips

funderat på att bli musiklärare kanske?

Om du läser noggrant säger jag inte att man lär sig BÄTTRE UTAN tips.

Det jag säger är att vissa tips funkar mer eller mindre bra på olika människor, o att vissa får det att funka bättre om de gör tvärtom till det tips Du gav.

Jag säger oxå att talang spelar stor roll för vad man presterar o lär sig.

Saknar man talang för musik så hjälper inga tips i världen - åtminstone inte förbi steg 1A.

Din något arroganta ton, vad vill du säga med den? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lär sig bara om man har talang för något, åtminstone om man ska skapa något som lyfter lite över nivå 1A.

Och har man talang o intresse så lär man sig förr eller senare oavsett hjälp.

Man hittar.

Hur melodier kommer till en, är väldigt individuellt. För en del blir det bara svårare ju mer man funderar. Där funkar tvärtom bättre.

jag antar att du själv inte klassar dina egna melodier som nivå 1A..

men det var ju rart av dig att ta hänsyn till att vissa lär sig bättre utan tips

funderat på att bli musiklärare kanske?

Om du läser noggrant säger jag inte att man lär sig BÄTTRE UTAN tips.

Det jag säger är att vissa tips funkar mer eller mindre bra på olika människor, o att vissa får det att funka bättre om de gör tvärtom till det tips Du gav.

Jag säger oxå att talang spelar stor roll för vad man presterar o lär sig.

Saknar man talang för musik så hjälper inga tips i världen - åtminstone inte förbi steg 1A.

Din något arroganta ton, vad vill du säga med den? 😉

jag tycker det är arrogant att i en tråd där trådskaparen frågar tips om hur man gör melodier påstå att har man inte talang så hjälper inga tips i världen..

frågar man så har man antagligen ett intresse,och har man ett intresse, så har man antagligen de bäst förutsättningarna att lära sig göra melodier

även om det inte slutar med att man kanske inte skriver månskens sonaten II

den här tråden har gått off topic i sida efter sida..och jag hoppas att trådskaparen

inte tappat lusten till att lära sig..eefter denna tråd

men jag förstår om han överger tråden..för uppenbarligen fanns det inte mycket hjälp att hämta på studioforum...

det är dit jag vill komma!!

men jag ber om ursäkt om jag verkar dryg..dit vill jag inte komma!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Man lär sig bara om man har talang för något, åtminstone om man ska skapa något som lyfter lite över nivå 1A.

Och har man talang o intresse så lär man sig förr eller senare oavsett hjälp.

Man hittar.

Hur melodier kommer till en, är väldigt individuellt. För en del blir det bara svårare ju mer man funderar. Där funkar tvärtom bättre.

jag antar att du själv inte klassar dina egna melodier som nivå 1A..

men det var ju rart av dig att ta hänsyn till att vissa lär sig bättre utan tips

funderat på att bli musiklärare kanske?

Om du läser noggrant säger jag inte att man lär sig BÄTTRE UTAN tips.

Det jag säger är att vissa tips funkar mer eller mindre bra på olika människor, o att vissa får det att funka bättre om de gör tvärtom till det tips Du gav.

Jag säger oxå att talang spelar stor roll för vad man presterar o lär sig.

Saknar man talang för musik så hjälper inga tips i världen - åtminstone inte förbi steg 1A.

Din något arroganta ton, vad vill du säga med den? 😉

jag tycker det är arrogant att i en tråd där trådskaparen frågar tips om hur man gör melodier påstå att har man inte talang så hjälper inga tips i världen..

frågar man så har man antagligen ett intresse,och har man ett intresse, så har man antagligen de bäst förutsättningarna att lära sig göra melodier

även om det inte slutar med att man kanske inte skriver månskens sonaten II

den här tråden har gått off topic i sida efter sida..och jag hoppas att trådskaparen

inte tappat lusten till att lära sig..eefter denna tråd

men jag förstår om han överger tråden..för uppenbarligen fanns det inte mycket hjälp att hämta på studioforum...

det är dit jag vill komma!!

men jag ber om ursäkt om jag verkar dryg..dit vill jag inte komma!!

🙂

Jadå, du verkade lite dryg, men ursäkten godtagen utan förbehåll. Det är lätt att framstå fel med bara skrivna rader på ett forum. 🙂

Att talang spelar roll kan jag inte ta tillbaka.

Hade jag påstått att bara för att man frågar så innebär det att man saknar talang, så hade jag kunnat hålla med dig att det skulle vara arrogant.

Nu var det inte det jag sa, o det jag sa riktades inte mot frågeställaren. Tvärtom har jag tidigare faktiskt gett lite handfasta tips om hur man KAN gå tillväga för att hitta melodier.

Men utan talang blir resultatet inte bra, hur intresserad man från början än är.

Alla kan inte bli proffs i Milan, alla kan inte ens platsa i div 6.

Det är bara i (s)verige som man inte får säga så 🙂

Överger han tråden vid detta laget så är det rätt ok. Det har givits en hel del olika tips längs vägen, o är man inte mer intresserad än så att man inte läst färdigt sidan ett innan man lämnar tråden så är nog intresset lite för svagt.

Att trådar skenar iväg OT är mer eller mindre oundvikligt o sker nästan utan undantag. Det är som samtal i verkligheten, man kommer in på sidospår.

Men denna tråden har mellan utvikningarna faktiskt kommit tillbaka till ursprunget flera ggr.

Link to comment
Dela på andra sajter

otakt

varför envisas alla att srkiva otakt istället för otajt?? e de för att k o j sitter brevid varandra på tangentbordet??

takt är för guds skull inte ett mått på tempo, hastighet, timing etc utan bara ett begrepp för hur att ringa in ex antal taktslag för att kunna tidsbestämma en separat del..

otajt däremot är ifall en trummis, som ska spela efter metronom, inte gör det.. 😆

ja, jag är lite fassi när de kommer till dessa begrepp!! 😉

otajt eller otakt ???

Inte för att jag är ett språk geni men..

ex:

Skivan gick inte i takt med den andra skivan (ok det låter väl korrekt?), går den därmed otakt? (näää, låter konstigt? "den gick inte i takt") Är skivan otaktad ? (hmm?)

Trummisen spelar tajt och ibland otajt. (ja det känns okey)

?

🙂

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

otakt

varför envisas alla att srkiva otakt istället för otajt?? e de för att k o j sitter brevid varandra på tangentbordet??

takt är för guds skull inte ett mått på tempo, hastighet, timing etc utan bara ett begrepp för hur att ringa in ex antal taktslag för att kunna tidsbestämma en separat del..

otajt däremot är ifall en trummis, som ska spela efter metronom, inte gör det.. 😎

ja, jag är lite fassi när de kommer till dessa begrepp!! 🙂

Baktajt?

när man äter cement blir man det!!

otajt eller otakt ???

Inte för att jag är ett språk geni men..

ex:

Skivan gick inte i takt med den andra skivan (ok det låter väl korrekt?), går den därmed otakt? (näää, låter konstigt? "den gick inte i takt") Är skivan otaktad ? (hmm?)

Trummisen spelar tajt och ibland otajt. (ja det känns okey)

?

tajt e trummis'

takt e tempobestämt stycke.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
tajt e trummis'

takt e tempobestämt stycke.. 😲

Hur definerar du ordet "otakt" då? Det är ju, även om du inte gillar det, ett ord som beskriver något som inte går i takt med något annat.

Precis.

'Håll takten!'

Brukar man väl säga när någon inte spelar i takt.

Inte när någon väljer att spela 3/4 ist för 4/4, även om det oxå vore helt rätt att skrika.

Otajt känns som slarvigt spelat, otakt känns mer borttappat, helt lost. Som att hamna i baktakt t ex. Man kan ju spela hur tajt som helst men ändå i otakt med de andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Att ni orkar, tråden har gått way over jordklotet i bana som en satellit vid det här laget. Den har galopperat som gomseglet på en konflikträdd kallskänka in på OBS stormarknad, köpt en limpa John Silver utan filter, rökt upp den, och lagt sig i en kundvagn för att sova, förutom att den varit rejält OFF TOPIC nu ett bra tag ...! 😳

gått ifrån att handla om att skapa melodier till om en trummis spelar otajt eller i otakt... snälla nån.

Stackars TranceDanne!

Och nu i omloppsbana med en limpa cigg! 🙂

tranceDanne sitter redan o skapar egna melodier, eller har lagt musiken på hyllan - beroende på hur starkt intresset var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena grabbar, intressant diskussion ni fört fram här =P Jag kollar runt på era hemsidor ni tipsat om och förhoppningsvis så lär jag mig vilka toner som passar ihop till slut, har redan lärt mig en hel del nytt 😳 Ni kan gärna diskutera vidare, det är bara kul! Tack som fan för hjälpen! : )

Mvh

Danne

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...