Jump to content
Annons

Hur lär man sig skapa melodier på egenhand?


trancedanne

Recommended Posts

Annons
  • Svar 134
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Lär dig lite grundläggande musikteori. Först och främst vad alla toner i kromatiska skalan heter, sedan alla dur- och mollskalor och ackord. Om du inte redan kan det kommer du få många aha-upplevelser när du ser hur allt hänger ihop, med vilka tonarter som fungerar ihop osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättesvårt att lära ut... finns liksom inget "såhär gör man". Du får helt enkelt försöka massa tills du får in greppet. Generellt så kan man väl säga att inspiration är en bra början. Att bara greppa en melodi ur tomma luften är svårt när man börjar... man får liksom vänta på att den kommer förbifarandes av sig själv, och vara beredd på att fånga den.

Men annars kan du ju testa att bara tralla eller vissla lite förstrött, se om det dyker upp nåt intressant. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig lite grundläggande musikteori. Först och främst vad alla toner i kromatiska skalan heter, sedan alla dur- och mollskalor och ackord.

På vilket sätt blir det lättare att skapa melodier för att man vet vad tonerna heter?? 😕😐 Dom kan lika gärna heta Leif och Bertil liksom... det är bara bakvänt att lära sig teorin innan man testar själv och får nåt eget hum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig lite grundläggande musikteori. Först och främst vad alla toner i kromatiska skalan heter, sedan alla dur- och mollskalor och ackord.

På vilket sätt blir det lättare att skapa melodier för att man vet vad tonerna heter?? 🙂😄 Dom kan lika gärna heta Leif och Bertil liksom... det är bara bakvänt att lära sig teorin innan man testar själv och får nåt eget hum.

Det är ganska bra att kunna skalorna, även kontrapunkter etc etc... trancedanner säger dessutom att "Tonerna låter bara fel och det tar lång tid" kan man lite om skalor pusslar man ihop en melodi fortare om vet vilka toner som hör ihop.

Rätta mig om jag har fel 🙂

Lycka till Danne !

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig lite grundläggande musikteori. Först och främst vad alla toner i kromatiska skalan heter, sedan alla dur- och mollskalor och ackord.

På vilket sätt blir det lättare att skapa melodier för att man vet vad tonerna heter?? 😆😛 Dom kan lika gärna heta Leif och Bertil liksom... det är bara bakvänt att lära sig teorin innan man testar själv och får nåt eget hum.

Mm, precis som Lexor skriver så menade jag att om man sitter och pysslar med att komma på en melodi så blir det helt plötsligt inte så ologiskt varför "tonerna låter fel ihop" om man kan lite grundläggande musikteori - och dit tycker jag hör att kunna förstå åtminstone hur en moll- och en durskala är uppbyggd. Och snacka om att man krånglar till det om man inte lär sig kromatiska skalans toner, när man sedan ska börja hitta ackordföljder som funkar ihop. Bara en sån sak som en kvintcirkel och parallelltonarer blir ju väldigt mycket krångligare än vad det egentligen är för den som är ton-analfabet.

Visst, du har rätt i att det inte är nödvändigt att veta vad tonerna i kromatiska skalan heter för att skapa melodier. Men jag tycker man bara gör det svårt för sig, för det är en väldigt bra kunskap att besitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren grabbar! : ) Det låter bra det där att lära sig om moll och dur skala osv för måste verkligen veta vilken toner som passar ihop.

Finns det någon hemsida som man kan kolla på eller någon video eller speciell bok som lär ut detta? Tack igen!

Mvh

Danne

Redigerat av trancedanne
Link to comment
Dela på andra sajter

Musictheory.net kan du kolla på.

Mitt tips: komponera inte melodierna i Reason. Eller annat program överhuvudtaget.

Sjung / nynna lite istället tills du hittar nåt som låter bra. Eller spela på ditt instrument om du gör det.

Att plippa musen på små fyrkanter stimulerar knappast ens kreativa sida...

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde aldrig jag skulle kunna komma på en egen melodi för en månad sen

men nu har ja helt plötsligt gjort 3 melodier själv, som jag inte tror mig ha hört

förut iaf.

Hur gjorde ja detta då? Jo, ja satt å plinkade på synthen tills ja va så

trött så ja höll på å somna å slå huvet i den, då mitt i allt när man minst anar

det så börjar det lossna, iaf. för mig. Även en blind höna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips: komponera inte melodierna i Reason. Eller annat program överhuvudtaget.

Sjung / nynna lite istället tills du hittar nåt som låter bra. Eller spela på ditt instrument om du gör det.

Att plippa musen på små fyrkanter stimulerar knappast ens kreativa sida...

Håller helt med. Att klicka fram en melodi är ingen höjdare.

För min egen del känner jag att jag begränsar mig lite för mycket när jag sjunger fram en melodi. Det blir lätt att jag håller mig till "trygga" toner och svävar inte ut så mycket. Bäst funkar ett klaviatur för min del, men en gitarr går bra det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips: komponera inte melodierna i Reason. Eller annat program överhuvudtaget.

Sjung / nynna lite istället tills du hittar nåt som låter bra. Eller spela på ditt instrument om du gör det.

Att plippa musen på små fyrkanter stimulerar knappast ens kreativa sida...

Håller helt med. Att klicka fram en melodi är ingen höjdare.

För min egen del känner jag att jag begränsar mig lite för mycket när jag sjunger fram en melodi. Det blir lätt att jag håller mig till "trygga" toner och svävar inte ut så mycket. Bäst funkar ett klaviatur för min del, men en gitarr går bra det med.

Håller med om rösten där, det funkar, men om man inte är säker på sin röst tykcer jag det blir lite..."overifierat" på ngt sätt, sedan måste man ju iallafall försöka få ner grejjorna till toner på ett klaviatur/gitarr.

Mitt tips är att ta ett piano eller gitarr, och bara känna sig fram.

I avsaknad av riktigt piano brukar jag ladda in ett schysst ljud (typ piano/elpiano/flygel) i reason och sen glömma bort att datorn finns, bara sitta och spela tills nåt komer fram.

Ibland blir det inget, tålamod kan nog vara lite viktigt som något annat 😮

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara jag som tycker hela frågeställningen känns absurd?

Inget personligt, Trancedanne och ni andra, men att en tråd om "hur man gör melodier" överhuvudtaget finns på ett musikerforum visar rätt tydligt hur hemdatorrevolutionen har satt musikaliska verktyg i händerna på ickemusiker - som helt har missat poängen med musicerandet.

Anledningen till att 95% av alla pop/dance-demos som spridits de senaste åren låter apa kan spåras just här!

För bara tio år sedan skaffade man musikutrustning för att kunna få utlopp för sina musikaliska idéer. Idag räknar ungarna med att datorn ska skriva låtarna åt dem, och när det inte går ber man om hjälp på forumen.

Den tekniska utvecklingen är sannerligen inte bara av godo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diaks (oregistrerad)
Bara jag som tycker hela frågeställningen känns absurd?

Inget personligt, Trancedanne och ni andra, men att en tråd om "hur man gör melodier" överhuvudtaget finns på ett musikerforum visar rätt tydligt hur hemdatorrevolutionen har satt musikaliska verktyg i händerna på ickemusiker - som helt har missat poängen med musicerandet.

Anledningen till att 95% av alla pop/dance-demos som spridits de senaste åren låter apa kan spåras just här!

För bara tio år sedan skaffade man musikutrustning för att kunna få utlopp för sina musikaliska idéer. Idag räknar ungarna med att datorn ska skriva låtarna åt dem, och när det inte går ber man om hjälp på forumen.

Den tekniska utvecklingen är sannerligen inte bara av godo.

Jag håller med dig.

Men för att försöka hjälpa killen som startade tråden lite på traven: http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen igen grabbar! 😱 Demomannen: Jo jag håller med dig delvis men det är något man får räkna med när alla de här program är så lätt tillgängliga, dessutom så finns det de som är dåliga på melodier fast kör på ändå , tex Axwell : P Skulle gärna ta riktiga lektioner om jag hade tid men nu så hinner jag bara med att kolla runt på hemsidor osv

Redigerat av trancedanne
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara jag som tycker hela frågeställningen känns absurd?

Inget personligt, Trancedanne och ni andra, men att en tråd om "hur man gör melodier" överhuvudtaget finns på ett musikerforum visar rätt tydligt hur hemdatorrevolutionen har satt musikaliska verktyg i händerna på ickemusiker - som helt har missat poängen med musicerandet.

Anledningen till att 95% av alla pop/dance-demos som spridits de senaste åren låter apa kan spåras just här!

För bara tio år sedan skaffade man musikutrustning för att kunna få utlopp för sina musikaliska idéer. Idag räknar ungarna med att datorn ska skriva låtarna åt dem, och när det inte går ber man om hjälp på forumen.

Den tekniska utvecklingen är sannerligen inte bara av godo.

Men om man ser datorn som ett musikinstrument vilket som helst så kommer det hela i ett annat ljus! Det finns många som plinkar gitarr eller piano för att det ändå finns en hemma... som säkert aldrig skulle drömma om att skriva nåt själva. Man tycker det är kul att göra något som låter och som i åtminstone ens egna öron låter bra. Säkert samma med mycket av hobbydatormusiken, även om det där inte finns en lika stark tradition att spela andras material.

Lustigt egentligen. Om någon köper en akustisk gitarr så är det helt förutsättningslöst, man kan lära sig fem ackord och t ex spela he's got the whole world in his hand nån gång då och då, eller låta den hänga på väggen som en fin prydnad, eller lära sig lite ordentligare, eller skriva eget. Börjar man leka mjukvara så jämförs det genast med professionella skivproduktioner. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt egentligen. Om någon köper en akustisk gitarr så är det helt förutsättningslöst, man kan lära sig fem ackord och t ex spela he's got the whole world in his hand nån gång då och då, eller låta den hänga på väggen som en fin prydnad, eller lära sig lite ordentligare, eller skriva eget. Börjar man leka mjukvara så jämförs det genast med professionella skivproduktioner. 😆

Amen broder!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man ser datorn som ett musikinstrument vilket som helst så kommer det hela i ett annat ljus!

Men det är den ju inte? Det tycker jag den här tråden visar tydligt och klart.

Och att datalåtar jämförs med färdiga produktioner kan du knappast lasta andra än "upphovsmännen" för som skickar sina alster till höger och vänster och hoppas på skivkontrakt, eftersom det ju låter exakt som Eric Prydz! sa brorsan.

Det är helt enkelt för många som spelar. Alla som förr inte hade kraften, orken och passionen att syssla med musik behöver idag bara trycka på "download" på DC++, sen är saken biff. Innan man sedan lägger av med musiken, för att plugga på KTH, skaffa familj, börja styrketräna eller vad det nu må vara, så hinner man förpesta tillvaron för sin omgivning ganska kraftigt.

Ja jag vet att det är positivt att de talangfulla som tidigare inte hade råd nu kan skapa musik. Men inlägget handlar om nackdelarna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man ser datorn som ett musikinstrument vilket som helst så kommer det hela i ett annat ljus!

Men det är den ju inte? Det tycker jag den här tråden visar tydligt och klart.

Och att datalåtar jämförs med färdiga produktioner kan du knappast lasta andra än "upphovsmännen" för som skickar sina alster till höger och vänster och hoppas på skivkontrakt, eftersom det ju låter exakt som Eric Prydz! sa brorsan.

Det är helt enkelt för många som spelar. Alla som förr inte hade kraften, orken och passionen att syssla med musik behöver idag bara trycka på "download" på DC++, sen är saken biff. Innan man sedan lägger av med musiken, för att plugga på KTH, skaffa familj, börja styrketräna eller vad det nu må vara, så hinner man förpesta tillvaron för sin omgivning ganska kraftigt.

Ja jag vet att det är positivt att de talangfulla som tidigare inte hade råd nu kan skapa musik. Men inlägget handlar om nackdelarna. 😆

På vilket sätt visar den här tråden det helt klart? Kan alla som har en elgitarr hemma skriva melodier? Jag har nog hört minst lika många sunkiga gitarrister som tror att de är metalhjältar, som jag hört sunkiga trance-kids som vill vara Prydz. Vissa ur båda grupperna kommer dock fortsätta och utvecklas och bli riktigt bra.

Vad är det som irriterar dig med att många försöker göra musik på datorn hemma?

Edit: Tycker trådskaparen verkar ödmjuk, och inte alls intresserad av att "datorn ska göra jobbet". Han kanske bara behöver lite mer kunskap om tonarter och dyl. för att sedan kunna skapa egen musik.

Redigerat av floaty
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är den ju inte? Det tycker jag den här tråden visar tydligt och klart.

Och att datalåtar jämförs med färdiga produktioner kan du knappast lasta andra än "upphovsmännen" för som skickar sina alster till höger och vänster och hoppas på skivkontrakt, eftersom det ju låter exakt som Eric Prydz! sa brorsan.

Det är helt enkelt för många som spelar. Alla som förr inte hade kraften, orken och passionen att syssla med musik behöver idag bara trycka på "download" på DC++, sen är saken biff. Innan man sedan lägger av med musiken, för att plugga på KTH, skaffa familj, börja styrketräna eller vad det nu må vara, så hinner man förpesta tillvaron för sin omgivning ganska kraftigt.

Ja jag vet att det är positivt att de talangfulla som tidigare inte hade råd nu kan skapa musik. Men inlägget handlar om nackdelarna. 🙂

Ja okej, skillnaden är väl att datorn som musikinstrument genererar en ljudfil som är hyfsat lätt att sprida över internet, eller bränna på en skiva och skicka till ett skivbolag, etc, vilket ju inte en gitarr gör av sig själv. Men visst, istället för att "förpesta" bara sina vänner och bekantas tillvaro så har man möjligheten att göra det samma även mot vilt främmande människor. Till skillnad från kompisen med gitarr så har man däremot oftast möjlighet att stänga av och välja bort det... 😉 Den enda som det faktiskt blir ett problem för är väl A&Rs på skivbolagen, typ.

Hursomhelst, bortsett från detta tycker jag mitt resonemang är giltigt - man måste rimligtvis skaffa sig ett instrument innan man lär sig hur man gör musik, och om nu datorn råkar bli ens instrument of choice så är detta egentligen ingen speciellt underlig fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Den enda som det faktiskt blir ett problem för är väl A&Rs på skivbolagen, typ.

Det är helt rätt åt A&Rslena på skivbolagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jättesvårt att lära ut... finns liksom inget "såhär gör man".

Men annars kan du ju testa att bara tralla eller vissla lite

förstrött, se om det dyker upp nåt intressant. 🙂

Jag började som 5-6-åring att ta ut melodier genom att nynna dem och sedan har det pågått på det sättet. Finns det andra vägar?

Danne, om de inte kommer till dig automatiskt, då kanske du ska byta huvudinstrument? Trummor t.ex. Eller också tillhör du dem som kommer att bli en stor världsstjärna genom att främst arbeta med andras material genom att helt enkelt sjunga deras melodier. Man behöver inte vara en stor kompositör själv. Robbie Williams, Mariah Carey, Tom Jones, Julio Iglesias...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man ser datorn som ett musikinstrument vilket som helst så kommer det hela i ett annat ljus!

Men det är den ju inte? Det tycker jag den här tråden visar tydligt och klart.

Och att datalåtar jämförs med färdiga produktioner kan du knappast lasta andra än "upphovsmännen" för som skickar sina alster till höger och vänster och hoppas på skivkontrakt, eftersom det ju låter exakt som Eric Prydz! sa brorsan.

Det är helt enkelt för många som spelar. Alla som förr inte hade kraften, orken och passionen att syssla med musik behöver idag bara trycka på "download" på DC++, sen är saken biff. Innan man sedan lägger av med musiken, för att plugga på KTH, skaffa familj, börja styrketräna eller vad det nu må vara, så hinner man förpesta tillvaron för sin omgivning ganska kraftigt.

Ja jag vet att det är positivt att de talangfulla som tidigare inte hade råd nu kan skapa musik. Men inlägget handlar om nackdelarna. 😉

haha det var absolut det dummaste jag läst.. 🙂

så datorn är inget instrument!? ok.. kör du fortfarande in på rullband?? hade vart skoj o se vad som styrker det du skrev..

så du tror att om man sysslar med elektronisk musik så tankar man alla program?? ok.. schysst världsuppfattning.. i stl med, i italien äter alla pizza och är "gudfadern-snubbar", eller i danmark är alla rödhåriga och fulla hela tiden.

gattäm, vad är det för människor egentligen!!!!

edit: mer skrivet..

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara jag som tycker hela frågeställningen känns absurd?

Inget personligt, Trancedanne och ni andra, men att en tråd om "hur man gör melodier" överhuvudtaget finns på ett musikerforum visar rätt tydligt hur hemdatorrevolutionen har satt musikaliska verktyg i händerna på ickemusiker - som helt har missat poängen med musicerandet.

Anledningen till att 95% av alla pop/dance-demos som spridits de senaste åren låter apa kan spåras just här!

För bara tio år sedan skaffade man musikutrustning för att kunna få utlopp för sina musikaliska idéer. Idag räknar ungarna med att datorn ska skriva låtarna åt dem, och när det inte går ber man om hjälp på forumen.

Den tekniska utvecklingen är sannerligen inte bara av godo.

Jag tycker att det är bra att fler människor lättare får tillgång till musikskapningsmöjligheter. Att det är lättare att få tag i gör ju att fler människor blir intresserade och det i sin tur ger ett rikare urval av musiker i framtiden. Visst det är klart att vissa bara testar i någon månad eller två och sedan hoppar av, men vad tusan gör det? Det är ju ingen som förlorar på det.

Poängen med musicerandet? Det finns väl ingen bestämd poäng. Folk musicerar av 100 olika anledningar. Vissa vill bli rika, andra kända och vissa vill helt enkelt ha roligt osv. och ingen av dessa anledningar är fel. Det är ju upp till var och en att välja varför.

Att 95% av pop/dance demosarna som spridits är skit är en ytterst subjektiv uppfatning enligt mig. Jag menar, om de lät skit skulle de ju inte spridas eller?

Att datorn skriver musiken åt en skapar ju väldigt "mekanisk och stel" musik(eller hur man nu ska säga). Om det är sådan musik människan vill skapa så är det väl inte fel? Där är det igen upp till varje individ att avgöra om det är bra eller dåligt men jag tycker inte att man ska generalisera och säga att det är dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

så datorn är inget instrument!?

Nej självklart inte. Behöver knappast motiveras. Hur spelar man data?

Datorn är lika lite ett instrument som rullbandspelaren, som du nämner.

Ungar som "spelar data" ställer frågor som hur gör man en melodi? eftersom dom inte hittat en krackad vst-plugg på DC som klarat uppgiften.

Det tycker jag är både lustigt och sorgligt och fick lust att kommentera, så enkelt är det. 🙂

så du tror att om man sysslar med elektronisk musik så tankar man alla program??

Svar ja, på amatörnivå använder 11 av 10 piratad mjukvara. Men det hör inte hit egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn är definitivt ett instrument. Ett instrument som nästan har outtömmliga möjligheter.

Instrumentet formar dock det man gör välldigt starkt. Så försöker du göra en låt med en gitarr så låterer det på ett sätt. Hade du istället använt ett piano så hade det låtit helt annorlunda. Datorn och bara tangentbordet så ger möjligheterna och begrännsningarna helt andra resultat.

Burt Bacharach ( En av dom störtsa kompositörerna innom populärmusiken genom tiderna) sa att hemligheten till att göra en bra sång är att inte använda piano eller gitarr för att lägga ut ackorden först och sedan försöka hitta en melodi till det.

Sjung melodin och hitta melodin först all intrikat harmonik kommer sen.

Folk får göra precis som dom vill men man måste vara medveten om att verktygen påverkar resultatet oändligt olika.

Som jag brukar säga vill du göra något organiskt och mjukt, skissa i sten.

Vill du göra något skarpt och hårt, skissa i lera och resultaten kommer att bli långt intressantare än du hade kunnat drömma om.

Finns ingen enda väg men om man gör mycket från ett gitarrkomp prova gärna att börja bara med melodin eller att använda datorns keyboard. En mungiga en trumlop eller en rullbandspelare och en sax alla vägar är framkomliga och ger intressanta men olika resultat.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

När min dotter åker på sitt första sommarläger (om det nu kommer att heta sommar längre p g a klimatförändringarna) så kommer den där coola självsäkra killen att hala upp en laptop vid läger elden och allsången bryter ut....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...