Jump to content
Annons

Hur lär man sig skapa melodier på egenhand?


trancedanne

Recommended Posts

Annons
  • Svar 134
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Svar ja, på amatörnivå använder 11 av 10 piratad mjukvara. Men det hör inte hit egentligen.

Precis, det hör inte hit, så varför började du mässa om DC++ från första början? Det har blivit så himla förutsägbart, att så fort någon ber om tips på såna här saker så börjas det raljera om DC++ och piratebay och fan vet allt. Häxjakt! Bränn dem levande! Och alla norrlänningar bränner sprit i källaren, är det inte så? Alla tyskar odlar hampa i garderoben! Bränn dem allihop!

Jag rekommenderar dig att skapa en egen tråd som behandlar ämnet, istället för att ockupera denna tråd med tomma anklagelser mot folk du inte känner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar ja, på amatörnivå använder 11 av 10 piratad mjukvara. Men det hör inte hit egentligen.

Precis, det hör inte hit, så varför började du mässa om DC++ från första början? Det har blivit så himla förutsägbart, att så fort någon ber om tips på såna här saker så börjas det raljera om DC++ och piratebay och fan vet allt. Häxjakt! Bränn dem levande! Och alla norrlänningar bränner sprit i källaren, är det inte så? Alla tyskar odlar hampa i garderoben! Bränn dem allihop!

Jag rekommenderar dig att skapa en egen tråd som behandlar ämnet, istället för att ockupera denna tråd med tomma anklagelser mot folk du inte känner.

Ta inte i så du spricker nu. 🙂

Jag ser denna tråd som symptomatisk - den tekniska utvecklingen är inte bara av godo. Så skrev jag, inget konstigt med det. Det är kanske förutsägbart för att det ligger något i det?

Du och alla andra som känner sig träffade väljer själva hur mycket ni vill elda på debatten om DC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Wikipedia:
Musikinstrument är verktyg som används för att framställa eller spela musik.

På vilken punkt kvalificerar sig inte en dator med ändamålsenlig mjukvara för att räknas som ett musikinstrument?

Med risk för att Chroma Woods blir förbannad för att vi inte startar en ny tråd i ämnet:

Enligt den där definitionen är ju allt som kan användas till att göra ljud med ett musikinstrument? Kastruller, jamande katter och en V8, typ.

I så fall ger jag dig rätt, datorn kvalificerar sig.

Men du kanske förstår min poäng?

Frågan "hur skriver man en egen melodi?" är typisk för ickemusikern och lätt absurd (i sammanghanget, på ett musikerforum) för alla som kan spela ett instrument, och då talar jag inte om datorer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar ja, på amatörnivå använder 11 av 10 piratad mjukvara. Men det hör inte hit egentligen.

Precis, det hör inte hit, så varför började du mässa om DC++ från första början? Det har blivit så himla förutsägbart, att så fort någon ber om tips på såna här saker så börjas det raljera om DC++ och piratebay och fan vet allt. Häxjakt! Bränn dem levande! Och alla norrlänningar bränner sprit i källaren, är det inte så? Alla tyskar odlar hampa i garderoben! Bränn dem allihop!

Jag rekommenderar dig att skapa en egen tråd som behandlar ämnet, istället för att ockupera denna tråd med tomma anklagelser mot folk du inte känner.

Ta inte i så du spricker nu. 🙂

Jag ser denna tråd som symptomatisk - den tekniska utvecklingen är inte bara av godo. Så skrev jag, inget konstigt med det. Det är kanske förutsägbart för att det ligger något i det?

Du och alla andra som känner sig träffade väljer själva hur mycket ni vill elda på debatten om DC.

Sluta.

Starta en egen tråd om du vill predika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta.

Starta en egen tråd om du vill predika.

Grabben, jag deltar på ett sansat sätt i en trevlig diskussion.

Jag slutar när jag känner för det, begrips?

Ja.. Du slutar när du vill, "grabben". Jag verkar inte kunna sluta heller så låt oss skapa ännu en eldig tråd ur något som initialt var en oskyldig fråga! 🙂

Det är inte trevligt att anklaga folk för brottsliga handlingar utan att ha något som styrker det. Tycker inte det blir en trevlig diskussion när man inleder med att predika om piratkopiering när frågan handlar om andra saker.

Okej, såhär då: Jag håller med dig i det mesta du säger. Nästan allt faktiskt. Tro det eller ej. Jag tycker att det är ett intressant fenomen det här med att omusikaliska människor tror att man blir en stjärna om man bara har ett hett program med coola ljud i sin dator. Och det är intressant att sia om hur det kommer att påverka morgondagens musik. Det jag säger är att det är en annan diskussion och den hör hemma i en egen tråd. Jag tycker, utan att vara sarkastisk eller upprörd, att du ska skapa en sån tråd, på allvar! Jag skulle garanterat följa den från start till mål. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara berätta hur jag själv gör när melodierna dyker upp. Sätter mig vid piano eller med gitarren, spelar lite. Hittar nån ackordföljd jag gillar och då dyker det upp nån liten melodislinga.

Det är dock en metod som förmodligen inte fungerar i "klicka i rutor"-processen som man sett på basshunters videoklipp. Där måste man ju antingen ha gjort en melodi i huvudet redan, alternativt ha bra känsla av vilka toner som passar i följd, eller bara köra på trial and error och ha ett STORT tålamod och massor med tur. Jag tror inte basshunter har så mycket musikteori i bagaget, handlar nog mer om känsla... så jag håller med om det några sagt, ställer man sig frågan om hur man gör en melodi, kanske man inte ska bli just kompositör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej självklart inte. Behöver knappast motiveras. Hur spelar man data?

jag anser MER än definitivt att datorn är ett instrument!! och att självklart man spelar på sin dator!!! när jag sitter ner och startar upp reason o kör på min masterkontroller, spelar jag på datorn.. datorn är min synth. eller synthar kanske inte är instrument heller..!?

tvärtom det du skriver, du bör helst motivera varför du inte tycker så, för jag håller absolut inte med!!

Datorn är lika lite ett instrument som rullbandspelaren, som du nämner.

Ungar som "spelar data" ställer frågor som hur gör man en melodi? eftersom dom inte hittat en krackad vst-plugg på DC som klarat uppgiften.

Det tycker jag är både lustigt och sorgligt och fick lust att kommentera, så enkelt är det. 🙂

jag tycker att både bandare o datorn är instrument.. att kunna spela upp ljud tycker jag motiverar tillräckligt att det är ett instrument.. ja menar, har man en bit trä o snidar till den lite o sätter på ngra järnbitar o ståltråd har man helt plötsligt en gitarr.. varför måste de vara så konservativa instrument, i stort sett samma sak som att säga att jazz inte är musik.. för de var så orden gick när jazzen kom!! 😳

Svar ja, på amatörnivå använder 11 av 10 piratad mjukvara. Men det hör inte hit egentligen.

det du skrev var ju inte att de var på amatörnivå, och även om man inte är pro, eller om man är det, så är det ju fortfarande musik... vad är de som berättigar att det inte är musik egentligen!?

en sak är säker iaf, det handlar inte om man använder sig av laglig eller illegal, utan om man kan uttrycka sig med ljud!!! 🙂

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka frågor man ställer sig på vägen har väl inget med saken att göra. Det är ju bara att försöka om och om igen så kommer något. Tänk på att melodin kan likagärna vara något som kan spelas på 2 tangenter. Att man frågar tyder på att man har börjat försöka. Du behöver inte kunna nånting om teori, lyssna efter vad du tycker låter "okej" när du spelar.

Redigerat av GaBBe
Link to comment
Dela på andra sajter

Diaks (oregistrerad)

😄 Denna tråden innehåller alla ingredienser som en dramatisk tråd bör innehålla: Basshunter, Wikipedia, Dc++ , Vst, Den ständiga frågan: "Vad som klassas som musik?",

Vilka som bör få utöva det som klassas som musik osv 😆🙂

Keep up the good work, kul läsning! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar ja, på amatörnivå använder 11 av 10 piratad mjukvara. Men det hör inte hit egentligen.

Precis, det hör inte hit, så varför började du mässa om DC++ från första början? Det har blivit så himla förutsägbart, att så fort någon ber om tips på såna här saker så börjas det raljera om DC++ och piratebay och fan vet allt. Häxjakt! Bränn dem levande! Och alla norrlänningar bränner sprit i källaren, är det inte så? Alla tyskar odlar hampa i garderoben! Bränn dem allihop!

Jag rekommenderar dig att skapa en egen tråd som behandlar ämnet, istället för att ockupera denna tråd med tomma anklagelser mot folk du inte känner.

Ta inte i så du spricker nu. 😆

Jag ser denna tråd som symptomatisk - den tekniska utvecklingen är inte bara av godo. Så skrev jag, inget konstigt med det. Det är kanske förutsägbart för att det ligger något i det?

Du och alla andra som känner sig träffade väljer själva hur mycket ni vill elda på debatten om DC.

Jag tror att din upprördhet över det här till stor del kommer från vad du tolkar in i trådskaparens inlägg. Du utgår från att han är en piratkopierande skitunge som inte är beredd att lägga en sekund av sin tid på att lära sig spela/göra musik. Men om du läser hans inlägg igen från ett annat perspektiv tror jag du skulle kunna ändra din uppfattning lite. Killen har en dator och ett midi-klaviatur, och om de två komponenterna inte utgör ett instrument så får du nog beskriva din definition av musikinstrument närmare.

Han vill lära sig skriva egna melodier bättre, och letar efter "tips för att lära sig strukturera upp melodier" på ett bättre sätt. Skulle inte de tipsen kunna bestå av lite kunskap om tonernas namn, tonarter och ackord? Saker som ganska många använder sig av när de skriver melodier och musik i allmänhet. Från det perspektivet tycker jag inte hans frågor är så märkliga, och vi behöver ju inte utgå från det värsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

r206 (oregistrerad)

trancedanne: Ladda ner och läs http://www.ravenspiral.com/ravenspiralguide.pdf

Demomannen: Några sätt att spela data är tex att koppla ett klaviatur till den, eller varför inte ett continuum fingerboard, eller trumplattor, eller en midi blåskontroller, eller.. finns många olika sätt att spela data. Visst är datorn ett instrument. Har själv i stort sett alltid en mini vsthost igång i bakgrunden så jag kan spela på min data på samma sätt som de andra instrumenten utan att hålla på och starta upp protools. Är syntar instrument enligt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjung melodin och hitta melodin först all intrikat harmonik kommer sen.

Det där tycker jag är intressant. Har försökt att göra något liknande själv, men jag tycker det är svårt att komma in i någon känsla för att skapa melodier utan att ha en grund att stå på.

Kan tänka mig att om man blir skicklig på att skriva melodier utan bakgrund, så kan man nog skriva mer "ostrypta" sådana.

Vet att Martin Gore (Depeche Mode) ofta skriver sina melodier innan han lägger ackorden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att börja med melodin är ett ypperligt sätt att göra låtar. Men det finns ju många andra sätt också.

Många har väll både melodi och harmonik i huvudet också.

Börjar man med melodin har man dock oändligt med harmoniska möjligheter sedan och man kan låta harmoniken förlänga melodin med olika överföringar tonartsbyten och paralleltornater. Det skadar verkligen inte att ha lite harmonilära i botten när man jobbar på detta sätt men det är inte alls nödvändigt.

Burt Bacharach som jag citerade tidigare ( som föreslog att börja med melodin snarare än akorden) hade gedigna kompositionsstudier för Darius Milhaud i botten och det var sannerligen ingen nackdel för honom.

Men alla sätt är bra.

Och datorn är definitivt ett instrument och kompositionshjälpmedel.

DC++ och fildelning har däremot ingenting med denna tråd att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Bara jag som tycker hela frågeställningen känns absurd?

Inget personligt, Trancedanne och ni andra, men att en tråd om "hur man gör melodier" överhuvudtaget finns på ett musikerforum visar rätt tydligt hur hemdatorrevolutionen har satt musikaliska verktyg i händerna på ickemusiker - som helt har missat poängen med musicerandet.

Anledningen till att 95% av alla pop/dance-demos som spridits de senaste åren låter apa kan spåras just här!

För bara tio år sedan skaffade man musikutrustning för att kunna få utlopp för sina musikaliska idéer. Idag räknar ungarna med att datorn ska skriva låtarna åt dem, och när det inte går ber man om hjälp på forumen.

Den tekniska utvecklingen är sannerligen inte bara av godo.

Det här är säkert andra gången jag håller med till fullo. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
så datorn är inget instrument!? ok.. kör du fortfarande in på rullband??

Nu blandar du väl ändå ihop saker o ting lite när du nämner rullbandare i samma andetag som musikinstrument.

Rullbandare är inte instrument heller. Det är ett redskap att fånga musik med - vilket datorn oftast oxå är i musiksammanhang antingen som sequencer eller daw.

Använder man en klaviatur ihop med en mjukvarusynth/sampler så blir det ett instrument iofs, men att klicka in toner i en grafisk matris med en mus får knappast datorn att bli ett musikinstrument i min värld heller. Ett arbedsredskap att komponera med möjligen.

Huvudpunkten i detta är egentligen att det är minst hundra ggr enklare att hitta en melodi med en klav än med en mus. Man ska använda öronen mer än ögonen när det kommer till toner o harmonier.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Du utgår från att han är en piratkopierande skitunge som inte är beredd att lägga en sekund av sin tid på att lära sig spela/göra musik. Men om du läser hans inlägg igen från ett annat perspektiv tror jag du skulle kunna ändra din uppfattning lite. Killen har en dator och ett midi-klaviatur, och om de två komponenterna inte utgör ett instrument så får du nog beskriva din definition av musikinstrument närmare.

Han vill lära sig skriva egna melodier bättre, och letar efter "tips för att lära sig strukturera upp melodier" på ett bättre sätt. Skulle inte de tipsen kunna bestå av lite kunskap om tonernas namn, tonarter och ackord? Saker som ganska många använder sig av när de skriver melodier och musik i allmänhet. Från det perspektivet tycker jag inte hans frågor är så märkliga, och vi behöver ju inte utgå från det värsta.

jag håller med dig delvis men det är något man får räkna med när alla de här program är så lätt tillgängliga

Lätt tillgängliga i affären eller...? 😉

Nåja, hur som helst, 😎 han säger oxå att han har en midi-synth - inte ett klav. Men det kanske är det han menar.

Skitsamma.

varför pratar så många (inkl du o jag) om annat än ursprungsfrågan o istället så mycket om vad man kan spekulera i kring? varför ger du inga tips själv? 😉

mina tips: melodier kommer av sig självt. de dyker upp i huvet när man minst anar det, oftast till ackord/harmonier man hör o gillar. melodier kan svårligen värkas fram - rekommenderas ej.

Handfast tips: om du (inte Du Floaty) har ett klav, lär dig grunderna för hur toner o ackord funkar på klavet. Lär dig grunderna i teori så du kan skapa ackordföljder. Lyssna på det du skapat. Lär dig hur du får fram det du gillar, o det du ogillar, vilka toner som funkar mer eller mindre bra ihop. Nynna eller sjung lite till ackorden. Spela kanske. (själv visslar jag ofta) Undvik musklickande. Du måste uppleva musiken i sitt sammanhang, i ögonblicket. uR INGENSTANS KOMMER DINA MELODIER FÖRMODLIGEN DYKA UPP O (förlåt caps lock) visa sig. Ibland dröjer det, ibland sprutar de ut. Ibland är de bra, ibland dåliga. En melodi är ju inget annat än en serie toner efter varandra. kan oxå tillägga att harmonierna runt en melodi är lika viktiga för hur du kommer uppfatta en melodi som melodin i sig självt - tycker jag.

Lycka till, o ge oss kvalitet mer än kvantitet. Tekniken har gett oss motsatsen, vilket är det som Demomannen försöker säga tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Sjung melodin och hitta melodin först all intrikat harmonik kommer sen.

Det där tycker jag är intressant. Har försökt att göra något liknande själv, men jag tycker det är svårt att komma in i någon känsla för att skapa melodier utan att ha en grund att stå på.

Kan tänka mig att om man blir skicklig på att skriva melodier utan bakgrund, så kan man nog skriva mer "ostrypta" sådana.

Vet att Martin Gore (Depeche Mode) ofta skriver sina melodier innan han lägger ackorden...

Tror nog iofs att melodi före harmonier är vanligare. Men det ger i mitt tycke oftast väldigt snälla harmonier som bara följer melodin, stödjer upp liksom. Tycker de intressantaste mötena sker när melodi kommer till efter ackorden/harmonierna.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Hur snälla harmonierna blir beror iof sig på hur bevandrad man är i harmonik.

En melodi har inte bara en eller ett fåtal harmoniska lösningar utan oändligt många.

Helt rätt.

Men oftast 'blir det så' bara.

Många, speciellt sångare, som skriver en melodi tänker inte så mycket på harmonierna kring melodin o hur de interagerar utan nöjer sig med att klä in sin melodi så det funkar bra att sjunga till.

Skulle tro att det funkar likadant i nybörjartagen. man hittar ett ackord som passar o nöjer sig med det, man letar inte efter något alternativ. För jobbigt o krångligt o man är ändå mest fokuserad på melodin.

Men självklart finns inget 'måste' i det jag säger. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

orkar inte plöja igenom hela tråden..

alla vita tangenter från C till nästa C (dvs en oktav) är dur

och samma från A till A-alla toner där är typiska moll (vita tangenter only)

dvs c-dur funkar även på a-moll..det är bara att sitta och klinka fram en melodi

och slänga in andra toner där man vill efter eget tycke..

piano är ett utomordentligt bra verktyg att få översikt på toner

till skillnad från gitarr tlx. där det krävs lite teknik innan man kan börja leka!!

hoppas du får någon hjälp av detta när det gäller skalor..man behöver inte lära sig vad var ton heter..det räcker om man förstår systemet!!

lycka till

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

så datorn är inget instrument!? ok.. kör du fortfarande in på rullband??

Nu blandar du väl ändå ihop saker o ting lite när du nämner rullbandare i samma andetag som musikinstrument.

Rullbandare är inte instrument heller. Det är ett redskap att fånga musik med - vilket datorn oftast oxå är i musiksammanhang antingen som sequencer eller daw.

Använder man en klaviatur ihop med en mjukvarusynth/sampler så blir det ett instrument iofs, men att klicka in toner i en grafisk matris med en mus får knappast datorn att bli ett musikinstrument i min värld heller. Ett arbedsredskap att komponera med möjligen.

Huvudpunkten i detta är egentligen att det är minst hundra ggr enklare att hitta en melodi med en klav än med en mus. Man ska använda öronen mer än ögonen när det kommer till toner o harmonier.

jag tycker definitivt att bandare är ett instrument.. spelar man på den är de ett instrument!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker definitivt att bandare är ett instrument.. spelar man på den är de ett instrument!

I så fall tycker jag att en falukorv är en cykel!

ok vad har du för motiv till de ??

jag menar att man kan spela på en rullbandare.. är inte dj:n en musiker??

om ja byter turntables mot en bandare och spelar på den är de inte ett instrument då??

har du inget vettigt att säga, säg inget alls!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

är inte dj:n en musiker??

Eh, nej.

En disckjockey spelar andras musik på skiva (ja jag vet att det finns en promille som gör mer kreativa saker - lite effekter, nån loop etc) och då är man givetvis inte musiker.

Kanske är det du som borde fundera lite över vad som är vettigt?

Redigerat av Demomannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...