Jump to content
Annons

Bästa gitarrinsatsen?


Emulator

Recommended Posts

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Även om det är extremt ocoolt att tycka så har även Gary Moore gjort en hel del alldeles fantastiska solon ...

Ligger nåt i det. Innan karlfan började försöka göra blues så var han inte helt kass.

Ej att förglömma från den tidseran är ju annars Michael Schenker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris Poland - sicken makalös gitarrist han är. Har aldrig hört någon spela solon på det sätt han gör. Tonerna liksom "flyter" fram. Kanske beror hans unika spelstil på att han bara har fyra fingrar på vänsterhanden...?

Hans soloskiva är riktigt trevlig, och på dom solon han spelar på Megadeth-skivorna är underbara! Sicken kille! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det är extremt ocoolt att tycka så har även Gary Moore gjort en hel del alldeles fantastiska solon ...

Ligger nåt i det. Innan karlfan började försöka göra blues så var han inte helt kass.

Äsch, han är bra då med. Hans största problem är att han sjunger.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Även om det är extremt ocoolt att tycka så har även Gary Moore gjort en hel del alldeles fantastiska solon ...

Ligger nåt i det. Innan karlfan började försöka göra blues så var han inte helt kass.

Äsch, han är bra då med. Hans största problem är att han sjunger.

Håller med om att Gary Moore va bra på det mesta (fast bäst var ju rock/hårdrock-grejerna så klart), tycker också hans sång är originell och utmärkande. Kan inte föreställa mig någon annan röst på dem låtarna iaf 😉

Men nu kanske ja blev lite offtopic, sorry.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en bandinspelning med Cabazz från ett radioprogram anno 1986, typ, där Per Westerlund spelar sitt livs solo.

Men säger någon:

-Vem är Per Westerlund och vad är Cabazz?

Nyfikna får höra av sej.......

Kul. Finns det mer?

Jodå, men på kassettband, vet inte om jag ids spela in hela på datorn. Annars har dom ju gjort några skivor. "Chinese Garden" heter den första.

Morgan Ågren trummor

Jonas Knutsson Sax

Mikael Berglund Bas (tror att det var Anders Molin på första skivan)

Per Westerlund gitarr och GR 300

Anders Forsberg klaviaturer

och Robert Thörne slagverk

Redigerat av McGreen
Link to comment
Dela på andra sajter

Randy Rhodes i Mr Crowley... grymt bra t.om på live skivan... gooooooooo

Gotta love that avatar 😉 klockrent! Med i No mam oxo ? 😉

Mer bra gitarr kan jag nämna, Gitarrerna på Mercy In you med depeche mode....lyssna ni som känner depeche som syntploppigt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej va många bra saker ni listar. Jag var bara tvungen att springa och sätta på lite skivor!

Brian May med valfri Queen-låt.

Och en outsider: Mike Slamer. Kolla in någon skiva med City Boy, t ex "The day the earth caught fire" (duger gott att kolla in titelspåret, även om skivan är ett mästerverk!) eller "Book early".

Brian May är sjunger arrangemang med gitarren. Favoriten är nog "Good old fashion lover boy" trots allt.

City Boy är en av mina absoluta favoriter. Det skadar ju inte att de är producerade av "Mutt" Lange heller. Det var så jag hittade "Mutt". "Run for you life"

Rush - La Villa Strangiato
Ja, vad skall man säga? Mitt favoritband sedan 70-talet och det är det fortfarande!
Solot i "Van Halen - Jump" har jag alltid diggat.
Har fått möjlighet att spela låten på scenen vid några tillfällen då jag varit "extra" i ett coverband. Gitarristen lovade att köra hela solot under förutsättning jag körde hela synth-solot. Han visste nog inte hur lätt synthsolot var (det bara låter komplicerat). Han sätter dock gitarrsolot utan några som helst problem. (Kan bero på att grabben är samma man som uttryckte "Skall inte Final Countdown gå snabbare? Mina fingrar vill spela solot snabbare. Det känns som slö blues."

Får väl lägga till en personlig favorit också: Thin Lizzy "Black Rose"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bara ett par stycken som kan nämnas här:

Den förste är vår svenske nationalskatt Johan Norberg, INGEN spelar som han. Lyssna speciellt på duon med Jonas Knutsson. Instrumentalmusik i högklass.

Jeff Beck är annars en stor favorit. Han vrider och vänder på alla möjliga regler inom gitarrmusik. Killen gör precis tvärt om vad man skulle kunna tro. Sen gör han det fan skitbra också. tycker hans senaste skiva "Jeff" e hur jävla bra som helst.

Skrämmande att ingen nämnt Pat Metheny innan, grymt go och produktiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bara ett par stycken som kan nämnas här:

Den förste är vår svenske nationalskatt Johan Norberg, INGEN spelar som han. Lyssna speciellt på duon med Jonas Knutsson. Instrumentalmusik i högklass.

Jeff Beck är annars en stor favorit. Han vrider och vänder på alla möjliga regler inom gitarrmusik. Killen gör precis tvärt om vad man skulle kunna tro. Sen gör han det fan skitbra också. tycker hans senaste skiva "Jeff" e hur jävla bra som helst.

Skrämmande att ingen nämnt Pat Metheny innan, grymt go och produktiv.

Fick massa av Norbergs låtar igår!

Inte för att ja gillar sån musik men han e ju otroligt skicklig

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som jag brukar göra. Den här treåden finns nog för övrigt i åtmindstone tre versioner

Blackmoores solo på Burn (Deep purple)

Solot på Symnfoni of destrucition med Megadeath av

Marty Friedman.

Waters - Cofortably numb.

Eruption - Van Halen

Och Yngwie när han lödar. Vet att många hatar killen, men fy fan vad han kan löda när han är på det humöret. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att ingen har nämnt Nile Rodgers (Chic), som är en av de absolut bästa kompgitarristerna. 😲

Även Jonathan Butler har en skön stil. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Jon Buckland (Coldplay) får sina enkla slingor att göra Coldplays musik till något stort.

Han gör Det enkla att passa in perfekt i ljudbilden och på så sätt skapa unika sound. Det e ju nämnvärt.

Han e först på min lista.

Samma sak med Sami i Kent. Hans slingor blandat med effekter bidrar så mycket till gruppens sound. Så enkla grejjer men 100% genomtänkt och klockrent.

Likaså Dave Keuning i The Killers. Lite skickligare än Jon och Sami spelmässigt, och bidrar på samma sätt till bandet :rolleyes:

1 Jon Buckland - Coldplay

2 Sami Sirviö - Kent

3 Dave Keuning - The Killers

Link to comment
Dela på andra sajter

Waters - Cofortably numb.

Du menar väll Gillmour?

Andra solot är helt fantastiskt!

Förlåt skall naturligtvis vara David Gilmour. Må stor skam och nesa drabba mig. Skyller bara på tillfällig sinnesförvirring.

David Gilmour David Gilmour David Gilmour David Gilmour David Gilmour

För tusan hakar....

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller David Gillmour (Pink floyd) så tycker jag att han har en (unik?) förmåga att få sina solon att låta musikaliska.

I många låtar med andra artister så kommer ett gitarrsolo, det kan vara hur bra som helst, men det är fortfarande ett bra 'gitarrsolo'. Men med Gillmour så blir det aldrig "Här kommer det obligatoriska gitarrsolot" utan det är fortfarande musik. Hans solon blir en del av låten. Ungefär som sången. Han sjunger med gitarren om man nu kan säga så.

Har bara hört liknande från Mark Knopfler och Jeff Beck men jag kan ju ha missat andra folk.

Ett något svamligt inlägg, men jag vet vad jag menar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste klistra in lite sköna insatser:

Denna killen är sjuk, att han gör det på en strata gör inte insatsen sämre:

Sök efter Erik Mongrain på YouTube, aukustiska konstverk !

Tydligen så blev denna kilen uppmärksammad när han satt på en gata i spanien för några å sen och spelade, någon tv-shows producent bjöd in honom till ett program...

Han kanske är känd för er på forumet? .....ny för mej !

Erik Mongrain

en till med samma snubbe:

EDIT:

Missade nog den bästa:

Dominic Fransca (inte säker på efternamnet)

Redigerat av Kurt Cobain
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...