Jump to content
Annons

Bästa gitarrinsatsen?


Emulator

Recommended Posts

fanken, skulle precis dra upp massa bra i tråden för sämsta gitarrsolot och kom på massa bra saker som gjorts på gitarr.

jag starta med ett par stycken:

Nirvana Come as you are, introslingan.

Guns and Roses Sweet child of mine, slinga och solo

Sanne salomonsen I just wanna love to you, wahwahsolo

depeche mode Enjoy the silence live, gitarrsolo

Dire Straights Money for nothing, intro

Så där ja, nu kanske ni gitarrkonnesörer kan fylla på?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Brian May med valfri Queen-låt. Om man inte tar någon av hitsen så kan det säkert vara intressant för de som inte lyssnat så noga att kolla upp t ex "Good company". Allt "blås" i den låten är gjort på gitarr. Utan en massa special effekter ska tilläggas (han hade ett gäng treble boosters, en phaser och en wha-wha i sin effektarsenal på den tiden).

George Harrison är kanske ingen lysande teknisk gitarrist. Men däremot spelar han ju alltid rätt pryl på rätt plats.

Pete Townsend. Quadrophenia-skivan är min favorit här. Ingen speciell låt.

Och en outsider: Mike Slamer. Kolla in någon skiva med City Boy, t ex "The day the earth caught fire" (duger gott att kolla in titelspåret, även om skivan är ett mästerverk!) eller "Book early".

Link to comment
Dela på andra sajter

George Lynchs solo och gitarrmelodier i "We don't own this world" på soloskivan "Sacred groove".

Så melodiöst och vacker att det blir alldeles blött i kallsong'an! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Lynch! Lynch! Yes! Yes!

Lynch solo på "kiss of death" (vilken jävla titel) framkallar

extremt välmående.

Django Reinhardt - Allt!

Kurt Rosenvikel - Minor blues, licket är för vackert, solot en jävla resa i universum.

Blackmore - Highway star

Link to comment
Dela på andra sajter

Solot på Gino Vanellis Brother to Brother.

Jimmi Page på Stairway to heaven och Whole lotta Love.

Allan Holdsworth på UK's dead of night.

Det mesta som Andrew Lattimer gör i Camel.

Ritchie Blackmore Gates of Babylon.

Yngwei har faktiskt gjort en del bra grejer oxå om man är på det humöret.

Annars är min hjälte Sean O'Hagan från Microdisney och High Llamas även om jag alldrig har hört honom spela ett regelrätt solo.

Robert Fripp är oxå bra. Vet inte ens om han spelar gittar men det låter så.

Även om det är extremt ocoolt att tycka så har även Gary Moore gjort en hel del alldeles fantastiska solon för att inte tala om Jeff Beck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mike Stern på Fat time med Miles Davis på The Man with the horn, såg dom live på Jazzfestivalen i Umeå 1985................oj!

Att skriva om Gary Moore och Jeff Beck i samma mening känns..............precis ocoolt!

Redigerat av McGreen
Link to comment
Dela på andra sajter

För alla som älskar coola gitarrslingor, så ska ni lyssna på ett indieband som heter Minus the Bear www.minusthebear.com de gör ett helt nytt sound genom att utnyttja taping på ett väldigt speciellt sätt, köp deras skiva om ni inte har något att lägga pengarna på menus del uno eller något heter den

Link to comment
Dela på andra sajter

Det flesta riff som Malcolm Young har gjort är så ruskigt kungliga. Jag vill höra fler förslag på bra komp-grejer 🙂

Visst, håller med. Riff för han är inte dokken direkt. Bara ackord i typ E A D i olika variationer 😉 skulle ge vad som helst bara jag fick stå brevid gitarrstacken på scenen och höra när han går igång på Jailbreak. Sen får man ju torka rent i byxorna. AC/CD Live @ Donnington 1992 är det tyngsta gitarrljudet som finns. Guld att den finns på dvd nu! 😄

Annars så gillar jag Dimebag med hans stenhårda metalriff med precis lika mycket blues i det. Han var en jävel å lira med glädje och attityd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jimmy Page (såklart), John Frusciante (särskilt sologrejerna), han som spelar med Motörhead nu, kommer inte på vad han heter men när jag såg dem i somras så blev jag impad av att han spelade skitsnyggt och ändå lyckades med att gå runt på scenen och peppa publiken genom att vifta med armarna. Gitarristen i The Dears spelar också riktigt bra!

Och så Tom Morello då, vilka riff...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...