Jump to content
Annons

gitarrspelet ekar av slentrian & tristess


Martin

Recommended Posts

Annons

jag har förövrigt köpt mig en ny epiphone les paul utanför våran lokala skabbkrog av en snubbe i en taxi i lördags 23.30. rock 'n'roll som fan. den är ganska misshandlad på sina ställen men fungerar. är det värt att slänga i andra mickar?

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har förövrigt köpt mig en ny epiphone les paul utanför våran lokala skabbkrog av en snubbe i en taxi i lördags. rock 'n'roll som fan. den är ganska misshandlad på sina ställen men fungerar. är det värt att slänga i andra mickar?

Köpte själv en Gibson LP i lördags. 6 månader gammal och till halva priset :rolleyes:

ROCK N' ROLL!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har förövrigt köpt mig en ny epiphone les paul utanför våran lokala skabbkrog av en snubbe i en taxi i lördags. rock 'n'roll som fan. den är ganska misshandlad på sina ställen men fungerar. är det värt att slänga i andra mickar?

Från bakluckan på en bil eller :rolleyes:

Instämmer med eternal. Lär dig låtar du gillar så behärskar du snart stilen.

Videos kan funka som inspiration ibland också. Rekommenderar Playin the blues med Robben Ford och en annan bluesvideo med Keith Wyatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt trick för att få nya harmonier när du jammar eller solar är att utgå från andra toner än grundtonen, t.ex. om du kan mollskalan och utgår från 3:e tonen spelar du en durskala. likadant med alla de andra tonerna, dom har dessutom flashiga namn som du kan namedroppa för att imponera på din omgivning. Det innebär tyvärr lite övning eftersom det handlar om att bygga nya rörelsemönster i händerna, men i slutändan kommer du att bli en mer mångsidig gitarrist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från bakluckan på en bil eller :rolleyes:

nej han satt bak i taxin med hans kompanjon som för övrigt såg ganska sovande ut. gitarren levererades i en skitig willyspåse med sloganen "mat du gillar, priser du älskar", typ. rock'n'roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt trick för att få nya harmonier när du jammar eller solar är att utgå från andra toner än grundtonen, t.ex. om du kan mollskalan och utgår från 3:e tonen spelar du en durskala. likadant med alla de andra tonerna, dom har dessutom flashiga namn som du kan namedroppa för att imponera på din omgivning. Det innebär tyvärr lite övning eftersom det handlar om att bygga nya rörelsemönster i händerna, men i slutändan kommer du att bli en mer mångsidig gitarrist.

Det är bra.

Lär dig ockå skalorna i andra boxar än normalt. Alltså A-blues spelar du säker med utgångspunkt från femte bandet. Funkar lika bra på sjunde, tionde, tolfte etc..... Då får du andra fingersättningar och muskelminnet sätts ur spel och nya fraser föds. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

När det gäller solospel så tänk melodier, klura ut inne i huvet hur du vill att det ska låta typ genrebestämt då. Jag menar är det blues så blir det ju en bluesmelodi är det old time rock ala chucken så blir det ju det osv. När det gäller komp så är det väl ganska ofta att man kan färga ackord genom att stapla tonerna olika eller det blir ju så beroende av var på halsen du tar ett E dur tex. Ett E dur aktigt ackord med giss i basen kan tex. du ta som en treklang byggd på fingersättningen lite som för för öppna D. Låt tunna E strängen vara dämpad eller strunta i att spela på den, det blir pekfinger på B strängen femte bandet (E), nästa finger på fjärde bandet på G strängen (😏 och sista på sjätte bandet på D strängen (Giss). Toner som passar i E ligger runt där på alla strängarna, greppet i sig gör att man kan göra hammer on:s och pull of:s och sånt.

Man kan tex slajda upp på A strängen kanske från D tonen upp mot E tonen typ nåt snajdigt litet lickaktigt som sen så småningom slutar i E treklangen där kan man se mecka med lillfingret typ hammer on eller pull of på g strängen mellan sjätte och fjärde bandet. Ja det finns toner både högre och lägre på strängarna däromkring som man kommer åt ganska bekvämt ändå och visst kan man ta med toner på E strängen oxå om man vill. Det blir dur aktigt om du kör liret med den här treklangen inblandad men det går att bygga en blues melodi där oxå. Och ackordet går att flytta upp och ner efter behov. G tex ligger smidigt och bra vid E barre på sjunde bandet och då kan du ju ta C treklang på åttonde bandet osv. Ja det är bara att tänka toner och stapla om men framför allt melodier.

Är det fler instrument inblandade så behövs ju sällan hela ackord treklanger kan duga gott. Ett riff/lick är ju ofta melodiöst så en kombination av riff och treklanger där man liksom rullar på och av från ackordet kan bli effektfullt typ countrylir. Ofta så reduceras guran till ett rytminstrument men man kan faktiskt tänka lite åt pianolir också. Jag anser att gitarrlir ska bygga melodi och vara arrangerat på nåt sätt och det behöver inte var nåt komplicerad arr. De toner som ingår oavsett om det är fingerspel till en visa ska stötta melodin och bilda en melodisk bakgrund byggd på toner som är gynsamma för låten och inte krigar med toner från andra instrument som också ingår i låten. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig. När andra tror att jag improviserar sitter min fru bredvid och himlar med ögonen samt visslar mina solon. Fyra sätt som jag använt mig av för att hitta nya grepp är:

1: Jag slängde plektrumet och började plocka med högerhandens fingrar även när jag spelade blues och rock. Så föddes några nya licks.

2: Tvingade varje gitarrist jag mötte att visa mig hr de gjorde det där fräcka på gitarren.

3: Plankade licks och kompstilar frän musikgenrer jag inte spelat tidigare. Hade lirat hårdrock och bluesrock men lyssnade in mig på jazz och couhntry och förde över idéerna till det jag spelar idag.

4: Med risk för att bli nördstämplad men jag bjuder på det. Jag köpte några ex av tidningen Guitar Techniques där de bjöd på analyser, tabulaturer och analyser av låtar och licks. Gav mig en del för det är inte alltid så lätt att planka på gehör tycker jag. CD med inspelade licks och kompbakgrunder medföljer.

Lira på och lycka till.

Redigerat av State
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst alla svar men ett tips är att spara alla övningar du kan hitta i tidningar, ladda ner på nätet mm, som du kan komma över. Gå igenom rubbet och spara de som passar dig, din svårighetsgrad mm. Sortera efter stil, teknik etc. Där finns allt du behöver!

Jag har genom åren på detta sätt samlat ihop ett digert bibliotek med gitarrövningar mm som man alltid kan hitta gobitar i, finna inspiration och utvecklas med.

Se till att lära dig ett par låtar av dina favoritgitarrister så att du kan dom riktigt bra, även om låtarna är svåra. Testa en ny musikstil, prova nya skalor och pusha dig själv att se till att lära dig nåt nytt varje vecka.

Ta en kompslinga och försök lägga 10 olika solon som skiljer sig rejält i stil.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har förövrigt köpt mig en ny epiphone les paul utanför våran lokala skabbkrog av en snubbe i en taxi i lördags. rock 'n'roll som fan. den är ganska misshandlad på sina ställen men fungerar. är det värt att slänga i andra mickar?

Köpte själv en Gibson LP i lördags. 6 månader gammal och till halva priset 😛

ROCK N' ROLL!!!

Du som Frusciante-fan borde väl ha en Strata! (För din avtar är väl från ett av hans album?)

-----

Känner igen mig jag med, tyvärr. Spelar samma låtar hela tiden, hittar inga nya låtar som är bra för mig att lära mig heller. Funderar på att köpa en elgitarr (har nu stålsträngad) för att kanske komma igång lite mer. Tror ni det hjälper att komma vidare om jag köper en elgitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikael Lindkvists båda böcker "Grundteori för gitarr" och "Teknik för elgitarr" funkar bra för mig. Kanske kan vara något?

Annars så tycker jag att Stinkey Zweis tips är bra. Om man stämmer om gitarren så kan man inte längre köra på helt slentrianmässigt. Då tvingas man att tänka till och testa sig fram. Här finns en massa olika alternativa stämmningar. Själv gillar jag verkligen Open D tuning.

*edit* schtavfel

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag satt/sitter fast i precis samma situation. Jag har bl.a. försökt att utöka mitt "ordförråd" med fler skalor.

Något jag tycker varit riktigt bra är att lära mig de sk kyrkotonarterna. Dvs olika modes.

Om du tar en C-dur skala så består den ju av tonerna: C D E F G A B

Om man spelar de tonerna och utgår från C så är det ett mode som kallas för Jonisk.

Om du spelar samma toner men utgår från D: D E F G A B C så är det Dorisk

Från E: Frygisk

Från F: Lydisk

Från G: Mixolydisk

Från A: Aeolisk (=Naturlig moll)

Från B: Lokrisk

Det är samma toner men ger helt olika effekt ändå. Prova lite får du höra. Spela in ett enkelt komp med bara Grundackordet (Tex C-dur) dur och testa de olika skalorna över det och hör hur de skiljer sig från varandra. Testa också att spela alla skalorna på samma grundton (dvs. C-jonisk, C-dorisk etc.). Kanske kan det ge lite inspiration.

Här finns en länk med en färgkarta på fingersättningarna i G, men de är flyttbara på samma sätt som tex pentaboxarna:

Modesfärgkarta

///Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Sökaren (oregistrerad)

Mitt tips är att söka upp en lärare (exempelvis mig!) och ta lite lektioner.

Ibland behöver man någon som styr en åt rätt håll och som kan höra var det låser sig.

MVH

Peter Nicolaisen

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg brukar låna gitarrkursvideos på bilioteket. Där kan man alltid få en del infall. Det är lätt att fastna i samma gamla. Prova lite nya tekniker kanske köp ett tumplektrum stäm om gitarren drop down elller så. köp en ackordbok och spela igenom alla fissmaj7 och dissmoll med g i basen och sånty där tills fingrarna känns annorlunda.

Ett annat sätt aär att spela med till olika skivor. Solo till Lill-babs greatest hits t e x det ger garnaterat en ny upplevelse. 😏

Edit: Såg att mina tips för det mesta redan var nämnda. JAg orkade inte läsa tråden förrän i efterhand.

mer seriöst så tror jag mycket på det här med pucklar. Man tragglar och tragglar och så står man på samma plattform i ett år. Sedan plötsligt lossnar det. Ju bättre man blir deto längre mellan trappstegen helt enkelt. Det är tyvärr mycket harvande. 😆

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

fuska och köp ett capo! då blir alla tråkiga accord roliga igen 😱

annars lyssna på imperiet och progga lite... såg en estetkonsert i måndags då killen kompade med trumpinnar på gitarren. lät förbannat bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vet inte om du spelar ensam eller tillsammans med andra i ett band,

men att spela med andra brukar ge en ganska stor kick för de flesta.

Att spela så många olika musikstilar som möjligt är också väldigt bra av många olika anledningar.

Försök att hitta eller skapa ett band att spela i om du inte redan har ett sådant!

Idealet vore nog ett band som har en så bred reportoar/musikstil som möjligt för det gör att man får tänka på ett mindre låst sätt.

Det tvingar en att tänka brett med nya infallsvinklar och nya ideer, nya sound osv. Den ena musikstilen ger något som man har nytta av

i den andra musikstilen osv. och det gör att man inte låser sig och snöar in i tänkandet/spelet lika lätt som om man begränsar sina stilar.

Men det utesluter ju inte att du kan ta till dig även en del andra tips här i tråden....

Om man inte har så där jättebra spelteknik så går det åt mycket energi att tänka på hur man ska genomföra vissa saker.

Och även vad man spelar. När detta sker så blir man hämmad och låst på flera olika sätt. Om man däremot har en bra spelteknik

så kan man istället använda energin till själva skapandet av de idèer som man nu har. Att helt enkelt bara genomföra dem.

Bra teknik öppnar alltså upp ganska många dörrar på flera olika sätt.

Då kan man alltså bl.a. spela det man vill eftersom den bristande tekniken då inte stör hjärnans

arbetsflöde....man spelar bara på då. Men på ett mer självgående sätt alltså.

Och utan att bristerna ligger ivägen som ett hinder för fantasin.

Men självklart måste ju den teoretiska delen också hänga med i ens utveckling för att det ska bli riktigt bra.

Det hela är ju en mix av teori, teknik, känsla och fantasi.

Å andra sidan så brukar det ena ge det andra med övningens och tidens gång på ett ganska naturligt sätt.

Spela så mycket som möjligt och gärna med så många som möjligt med så många olika musikstilar som möjligt

så kommer du att utvecklas på ett sådant sätt att du inte upplever det (lika ofta) att du spelar samma saker hela tiden!

Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...