Jump to content
Annons

gitarrspelet ekar av slentrian & tristess


Martin

Recommended Posts

har spelat elgitarr till och från några år när jag var mindre, och nu tänkte börja igen.

satt precis och jamma lite och då kom jag på varför jag tröttnade. jag spelar ju för fan bara samma saker hela tiden, samma förbannade jävla pentaskala samma fula mollskala som jag spelar likadant i hela tiden och samma fula ackord.

hur gör man för att få en ah-a upplevelse och låsa upp en hel värld av nya licks/sounds?

just nu kan jag bara mollskala/pentaskala och jag vet hur man tar barré och lite öppna ackord. men därifrån vad gör man?

//martin

Hej vet inte hur bra du är. Men har du prova spela pentan mer (moll och dur) flytta pentan, låt oss säga så här. Om du spelar ackorden E A H så har du troligen din position på "tolfte bandet”. prova att spela pentan från nionde bandet på E. A andra bandet H på 4 bandet och möt upp med tolfte bandet då och då. pentan kommer man långt med. Sedan spela lite kromatiskt i mellan åt men först och främst hitta rätt låtar (Harmonier) att spela till

Hoppas det här kan hjälpa Lycka till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...