Jump to content
Annons

få ljudet "varmt och icke burkigt"


Bluemoon

Recommended Posts

Beror det mycket på akustiken om man vill att ljudet ska låta så varmt, icke burkigt och "nära" (inte låta som man står och sjunger en bra bit ifrån micken)?

Min kompressor är inställd på lite ratio och lite release... även deesser knappen är intryckt men står på 0. Finns även en massa andra rattar men vad jag förstått så är dessa viktigast för sång. ???

Är lite ny på detta med kompressor och sånginspelning. 😄

tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ställ dig i ditt helkaklade badrum o spela in. Kom sen inte o säg att akustiken inte spelar roll.

Mindre burk -- dämpning kring inspelningen. Prova till exempel ett tjockt duntäcke upphängt i hörnet av ditt rum. Rikta miken mot hörnet, ställ dig själv innanför. (Micken är relativt okänslig bakåt, hör inte så mycket rum då).

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror det mycket på akustiken om man vill att ljudet ska låta så varmt, icke burkigt och "nära" (inte låta som man står och sjunger en bra bit ifrån micken)?

Min kompressor är inställd på lite ratio och lite release... även deesser knappen är intryckt men står på 0. Finns även en massa andra rattar men vad jag förstått så är dessa viktigast för sång. ???

Är lite ny på detta med kompressor och sånginspelning. 😆

tacksam för svar!

Värme till sången kan du även åstadkomma med att lägga lite rör på ljudet. Men bara lite, annars låter det mest distat. Hur du styr och använder ditt reverb är också en väldigt viktig del. Bara lite reverb på rösten dödar ofta mycket av närhetskänslan. Jag har en väldigt bra reverbinställning för reverbet som finns med i cubase. Det låter bra utan att döda så mycket av värmen och närheten. Säg till om du vill ha de inställningarna. Sitter nog på en hel del andra tips också om du vill. Har hållt på mycket länge med att lära mig hur jag ska spela in min sång på bästa sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

och jag säger tvärtom, som vanligt 😆 sjung in mot det dämpade hörnet på rätt nära håll så slipper du alla reflektioner och rummet gör inget i sammanhanget vilket det däremot gör om du sjunger ut i detsamma,vilket torde vara självklart, däremot kan man ju ha nytta av ett rum som sjunger rätt dvs har en varm klang i sig, oftast träklädda väggar och lite större dimensioner...mikrofonval är a och o samt hur nära du tar upp din röst från micken, komprimera lite lätt vid inspelning, och lite till vid mix (om det är nödvändigt-beror på vilken sorts produktion du meckar med...)

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...och så kommer Claes och berättar att du ska skippa kompressorn i första skedet, spela in med 24-bit eller 32-bit FP och backa i inspelningsvolym så att du ligger omkring -10dB enligt mätarna - och inte nära 0dB. Om du gör så, så kommer ju inte din ovana vid att ställa in kompressorn, att sätta käppar i hjulen för dig. Om du ställer in kompressorn fel vid inspelningen, så kan du ju inte backa och göra något åt det, utan du måste spela in igen - och igen - och igen... 😛

Använd inte - jag upprepar: INTE - de-esser när du spelar in. Den kommer att förstöra ljudet.

När du får bra ljud utan kompressor, så kan det vara dags att du börjar lära dig att köra med kompressor också. Ta ett steg i taget och lär dig bit för bit, så blir det bättre i slutänden. Kanske kommer du att märka att den oftast inte behövs - eller så märker du att den är oumbärlig. Det är en smaksak och en fråga om hur man väljer att jobba.

Själv använder jag faktiskt ingen kompressor vid inspelningstillfället...

Vad har du för mikrofon? Om du tycker att ljudet är "kallt" och "burkigt", så kan du kolla på min testsite och se om din mikrofon finns med där. Är ljudet "kallt" och "burkigt" även på mina inspelningar, så är det sannolikt micen som står för en stor del av det - och du kanske behöver en annan mic. Om mina inspelningar skiljer sig mycket från dina, så kan det vara fel placering av micen (är den vänd på rätt håll...?), dålig akustik i rummet eller kanske en sämre preamp som är boven...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hehe Claes, jag kom in på din testsida av en slump för något år sedan, tyckte då att studio proje. B-1 lät bra så jag slog till. skitbra testsida det där 🙂 tack för den hjälp jag fick då jag var i köpas tagen av mick.

i övrigt har jag art tube micpreamp, behringer composer. edirol UA-25 ljudkort.

när det gäller kompressorn så vill jag endast att den ska ta ner när man sjunger högt så det inte börjar "skrammla" (dista?) i hela inspelningen (som det kunde göra förut utan kompressorn) (vill även att den ska höja vissa partier något)

Men vad jag har förstått så är det ofta själva d-essern som gör att det låter burkigt. är det så? men hur ska man då få till så man inte låter som ett stort "S" genom hela låten?

tack för allas tips hittils (jag har träklädda väggar by the way)

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe Claes, jag kom in på din testsida av en slump för något år sedan, tyckte då att studio proje. B-1 lät bra så jag slog till. skitbra testsida det där 😳 tack för den hjälp jag fick då jag var i köpas tagen av mick.

i övrigt har jag art tube micpreamp, behringer composer. edirol UA-25 ljudkort.

när det gäller kompressorn så vill jag endast att den ska ta ner när man sjunger högt så det inte börjar "skrammla" (dista?) i hela inspelningen (som det kunde göra förut utan kompressorn) (vill även att den ska höja vissa partier något)

Men vad jag har förstått så är det ofta själva d-essern som gör att det låter burkigt. är det så? men hur ska man då få till så man inte låter som ett stort "S" genom hela låten?

tack för allas tips hittils (jag har träklädda väggar by the way)

Det finns flera bra mjukvaru de-essers, några är dessutom gratis. Spitfish är en av dom, den är gratis och väldigt lättrattad. Transparent ljud har den också.

Spitfish

Finns dessutom i i både VST- och AU-format.

Link to comment
Dela på andra sajter

De-essern ska du stänga av! Den kommer att käka upp diskant, så den är inget att ha när du spelar in.

Prova att vinkla om micen lite, så kan du få bort en del - och om det fortfarande finns kvar skarpa sibilanser, så använd en de-esser plugin i t ex Wavelab och applicera de-essern på precis de ställen där s-ljuden finns. Låt den alltså inte ligga hela tiden. Nu kommer vissa att säga att de-essern bara jobbar när det verkligen finns sibilanser att jobba med - men så är det ofta inte, utan det är säkrare att resultatet blir bra om man letar upp precis rätt ställen själv. Det går faktiskt ganska snabbt. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

De-essern ska du stänga av! Den kommer att käka upp diskant, så den är inget att ha när du spelar in.

Prova att vinkla om micen lite, så kan du få bort en del - och om det fortfarande finns kvar skarpa sibilanser, så använd en de-esser plugin i t ex Wavelab och applicera de-essern på precis de ställen där s-ljuden finns. Låt den alltså inte ligga hela tiden. Nu kommer vissa att säga att de-essern bara jobbar när det verkligen finns sibilanser att jobba med - men så är det ofta inte, utan det är säkrare att resultatet blir bra om man letar upp precis rätt ställen själv. Det går faktiskt ganska snabbt. 😛

En deesser jobbar bara när den behövs om den är rätt inställd.

Det är ju som att säga att man inte ska använda EQ, för en fel med inställningar gör ljudet sämre.

Använd deessern är mitt råd. Sparar tid och okreativt pillande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd inte pop-filter/puffskydd är mitt råd!

Det är väldigt svårt att laga en puff-fri tagning om man ångrar sig. I värsta fall måste du lägga om hela sången! Dessutom låter det helt onaturligt! Puffa i vilken mick som helst så får du höra ett kraftig puff. Varför ta bort något som finns där? Vänta åtminstone till mix. Det finns hur många pluggar som helst som kan ta bort puffar (vissa gratis), men ingen bra som kan lägga till puffar.

Edit: Försök till ironi...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag tycka…

Att en inspelning låter ”burkig” beror oftast på att inspelningsrummet är för litet och akustiskt obehandlat för att tämja rumsresonanser (även om rummet är dämpat i de högre registret). Ett stort rum, t ex 13 x 9 x 6 m kommer ha få stånde våg -relaterade problem över 60 Hz och en sånginspelning i detta rum kommer därför att låta väldigt neutral i bas och lägre mellanregistret (och kanske i hela registret om rummet är korrekt byggt). Ett litet sovrum, säg 4 x 3 x 2.4 m kommer troligtvis att färgas av rumsresonanser ända upp till ca 320 Hz (Schroeder frekvensen) vilket har förödande konsekvenser för både amplitud och reverbtid.

Vad försöker jag säga med detta;

Ställ dig i mitten av ett så stort rum som möjligt och sjung nära micken om rummet är för levande eller, ”bygg” ett sånghörn i ett stort rum d v s; dämpa ner ett hörn av rummet med t ex två madrasser, stå i hörnet och rikta micken mot hörnet. Det ljud om studsar tillbaka från hörnet kommer förhoppningsvis att dämpas och ljudet som studsar tillbaka från resten av rummet kommer dels att träffa baksidan av mikrofonen som troligtvis är inställd på njure men kommer även att träffa micken så sent att reflektionen hamnar utanför den såkallade ”Haaz-zonen” (d v s 10-20 ms efter direktljud) och slutligen så kommer styrkan av reflektionen inte att vara lika stark eftersom den färdats en längre sträcka.

MVH Gilbert

Link to comment
Dela på andra sajter

PS

Spela inte in i 32 bitar. Det är bara slöseri med hårddiskutrymme eftersom det mig veterligt inte finns några ljudkort med 32 bitars AD-omvandlare… 😎

/Gilbert

Finessen med att spela in med 32-bit FP, är att man inte bara har heltal - utan även decimaler och därför får ett bibehållet bitdjup även med lägre volym. Det finns som sagt inga 32-bits omvandlare - utan ljudinnehållet är "bara" max 24-bit, men när du har sänkt volymen så att du bara har 12 bitars dynamik kvar, så har jag fortfarande 24 bitars dynamik på samma volym, eftersom jag alltid kör med 32-bit FP... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

PS

Spela inte in i 32 bitar. Det är bara slöseri med hårddiskutrymme eftersom det mig veterligt inte finns några ljudkort med 32 bitars AD-omvandlare…  😛

/Gilbert

Finessen med att spela in med 32-bit FP, är att man inte bara har heltal - utan även decimaler och därför får ett bibehållet bitdjup även med lägre volym. Det finns som sagt inga 32-bits omvandlare - utan ljudinnehållet är "bara" max 24-bit, men när du har sänkt volymen så att du bara har 12 bitars dynamik kvar, så har jag fortfarande 24 bitars dynamik på samma volym, eftersom jag alltid kör med 32-bit FP... 😆

Om du så spelar in 8 bitar så kommer ditt lilla Cubase omvandla datan till 32bit fp för den interna hanteringen. Använder sig inte ljudkortet av 32bit FP ser jag ingen som helst anledning till att spela in med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Använd inte pop-filter/puffskydd är mitt råd!

Det är väldigt svårt att laga en puff-fri tagning om man ångrar sig. I värsta fall måste du lägga om hela sången! Dessutom låter det helt onaturligt! Puffa i vilken mick som helst så får du höra ett kraftig puff. Varför ta bort något som finns där? Vänta åtminstone till mix. Det finns hur många pluggar som helst som kan ta bort puffar (vissa gratis), men ingen bra som kan lägga till puffar.

Edit: Försök till ironi...

Herregud, joachim!

Jag läste det tio gånger och brottades med min respekt för ditt kunnande och tänkte "jaha, säger han det så" innan jag såg det kursiva. 😆

.. måste sitta still en stund och stirra en stund, brr vilken chock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd inte pop-filter/puffskydd är mitt råd!

Det är väldigt svårt att laga en puff-fri tagning om man ångrar sig. I värsta fall måste du lägga om hela sången! Dessutom låter det helt onaturligt! Puffa i vilken mick som helst så får du höra ett kraftig puff. Varför ta bort något som finns där? Vänta åtminstone till mix. Det finns hur många pluggar som helst som kan ta bort puffar (vissa gratis), men ingen bra som kan lägga till puffar.

Edit: Försök till ironi...

Herregud, joachim!

Jag läste det tio gånger och brottades med min respekt för ditt kunnande och tänkte "jaha, säger han det så" innan jag såg det kursiva. 🙂

.. måste sitta still en stund och stirra en stund, brr vilken chock.

Ha! Den missuppfattade jag också faktiskt när jag läste först...

Link to comment
Dela på andra sajter

PS

Spela inte in i 32 bitar. Det är bara slöseri med hårddiskutrymme eftersom det mig veterligt inte finns några ljudkort med 32 bitars AD-omvandlare…  😆

/Gilbert

Finessen med att spela in med 32-bit FP, är att man inte bara har heltal - utan även decimaler och därför får ett bibehållet bitdjup även med lägre volym. Det finns som sagt inga 32-bits omvandlare - utan ljudinnehållet är "bara" max 24-bit, men när du har sänkt volymen så att du bara har 12 bitars dynamik kvar, så har jag fortfarande 24 bitars dynamik på samma volym, eftersom jag alltid kör med 32-bit FP... 😆

Om du så spelar in 8 bitar så kommer ditt lilla Cubase omvandla datan till 32bit fp för den interna hanteringen. Använder sig inte ljudkortet av 32bit FP ser jag ingen som helst anledning till att spela in med det.

men asså, nyqvist teoremet är ju ganska standard.. att inspelat material måste ha dubbelt så hög samplingsrate mot vad frekvensinnehållet...

nää, nu cyklade jag visst igen.. jag läste fel!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite halvkäckt oxå att dubba sångspåret 2ggr. Ena dubbspåret skjuter du fram i tidslinjen nån millisec, det andra dubbspåret skuter du bak nån millisec. Dessa dubbspår lägger du kraftigt panorerade långt bak i mixen med en hel del reverb...

(gärna högpass filter på dubbspåren)

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Min kompressor är inställd på lite ratio och lite release... även deesser knappen är intryckt men står på 0. Finns även en massa andra rattar men vad jag förstått så är dessa viktigast för sång. ???

'Lite' release tolkar jag som kort release?

Det är alltså den tid det tar för kompressorn innan den slutar jobba.

Om de-essern står på 0 så jobbar den troligen inte, men det KAN oxå vara så att den jobbar för fullt - har ju ingen aning om vilken kompressor du har.

De-esser tycker jag du kan använda sparsamt om du har fula vassa S - se bara upp så dina S inte förvandlas till F.

Förutom release o ratio - som är hur hårt kompressorn ska jobba - så är attacktiden viktig. Alltså hur snabbt kompressorn ska börja jobba.

Testa vad som händer med en attacktid på 3-10 ms, en ratio på 3-5:1, o en release på 200-500 ms. Testa runt lite.

Snabb attacktid kan dämpa hårda vassa konsonanter så de inte peakar för mycket, men det kan oxå bli luddigt om det används för hårt.

Tänk oxå på att avståndet till micken påverkar ljudets karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

De-esser tycker jag du kan använda sparsamt om du har fula vassa S - se bara upp så dina S inte förvandlas till F.

lyssna på nya werhters original-reklamen.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror det mycket på akustiken om man vill att ljudet ska låta så varmt, icke burkigt och "nära" (inte låta som man står och sjunger en bra bit ifrån micken)?

Min kompressor är inställd på lite ratio och lite release... även deesser knappen är intryckt men står på 0. Finns även en massa andra rattar men vad jag förstått så är dessa viktigast för sång.  ???

Är lite ny på detta med kompressor och sånginspelning.  😛

tacksam för svar!

du kan ju prova att använda en dynamisk mikrofon om du har problem med akustiken. ofta har stormembransmickrofoner ett mycket större upptagningsområde, vilket gör att du automatiskt får med mer av rumsklangen. då får du dessutom ett mer kompakt ljud som kanske kan upplevas som lite "varmare" (vad fan det nu egentligen innebär)

om dämpmaterial hade varit hälften så hypat som stormembransmickar är i hemmastudiosammanhang, så hade det inte varit något problem.

du kan inte ta bort komprimering efter att du spelat in det (edit:på något enkelt sätt), därför bör du vara lite försiktig med sådant när du spelar in. dessutom så förstärker en kompressor den bakomliggande rumsklangen.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

om dämpmaterial hade varit hälften så hypat som stormembransmickar är i hemmastudiosammanhang, så hade det inte varit något problem.

haha 😠 sant broder! sant!

😲🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud, joachim!

Jag läste det tio gånger och brottades med min respekt för ditt kunnande och tänkte "jaha, säger han det så" innan jag såg det kursiva. 🙂

.. måste sitta still en stund och stirra en stund, brr vilken chock.

Ha! Den missuppfattade jag också faktiskt när jag läste först...

Hehe... Insåg att det var lite för subtil ironi när tråden tvärdog efter mitt inlägg. Men ibland känns det fel att lägga in en smiley. Det blir lite som pålagda skratt.

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)

lägg sången två gånger exakt lika. Du behöver inte förskjuta något anser jag p.g.a det ofta blir ngn millisek förskjutning när man sjunger. Du ska alltså inte kopiera spåret utan spela in det två gånger.

Ytterst lite reverb på sången och vips tror jag du har värme i ljudet utan att ha ansträngt ihjäl dig.

Gällande puffskydd som någon skrev om så tycker jag att man ska ha puffskydd!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...