Jump to content
Annons

Studiofestival 14


Signert

Recommended Posts

Jag tycker det vore kul att göra en "Jävla Kritiker"-festival. Dvs. någon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv låt. Uppdraget är sedan att komponera låten. Det bidrag som bäst lever upp til recensionen vinner.

Fotnot: "Jävla kritiker" var ett projekt tidigare i år där kända svenska kritiker skrev recensioner som kända artister sedan gjorde låtar till.

Blir den här festivalen av, så lovar jag att ställa upp!

Ett försiktigt pre-hurra för detta förslag härifrån oxå!

Den tar vi, liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

så klart är jag också på 😉

men helst hade jag ju kört på temat: gör en låt som passar i en film av Staffan Hildebrand. Kommer ju ihåg de gamla godingarna stockholmsnatt, ingen kan älska som vi... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, precis. Det får ju inte bli för specifikt och "musiktekniskt". Känslor, och möjligtvis någon intressant textrad som skulle kunna vara inspirerande. Det roliga ligger ju i att det är så öppet, och sedan höra vad folk gör med det.

Visst! Kanon idé!

Recensenten citerar någon eller några textrader så måste man skriva texten runt det förrutom att göra musiken till recensionen!....men det är klart då blir det svårare för rena instrumentatlister 😎 men de får väl yla 😉 , det kan ju bli fantastiskt!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

här är en länk till Jävla kritiker recensionerna:

jävla kritiker

Kritiker är misslyckade artister. Artister är egocentrerade bebisar helt utan

kunskap om sitt eget och sin publiks bästa. Eller? Kan kritiker skapa musik?

Kan artister läsa inantill? Vet kritikerna alltid bäst?

För att ta reda på det gav vi Sveriges bästa artister och kritiker följande uppgift:

Kritikerna skrev en recension av en låt – innan den fanns. Artisterna gjorde

musik – med recensionen som manus.

”Jävla kritiker!” är en skiva där kritikerna bestämde och artisterna lydde - ibland-

det kunde helt enkelt inte misslyckas.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Klassisk Studiofestival

Gör en symfoni. En etyd eller gör som Bach och skriv ett preludium och en fuga i alla dur och molltonarterna 🙂

Låter det spännande? 😄

Udda Taktarter

Skriv en låt i vilken taktart som helst bara det inte är 2/4, 4/4, 6/8 eller 3/4. 😉

Det var två idéer från mig. Puss o gull...

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Kritikeridén är kul, men det blir svårt med bedömningen. Ska man rösta på låten man tycker är bäst, eller den som man tycker träffar bäst på recensionen?

En annan idé som jag tagit upp i en annan tråd är att vi kan snabbstarta en festival med ratade melodifestivalbidrag. Då är ju alla bidrag redan färdiga, så det blir ju kanske lite annorlunda upplägg. Kanske inte ens en ordinarie forumfestival.

Skulle vara kul att höra vad folk här skickat in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man rösta på låten man tycker är bäst, eller den som man tycker träffar bäst på recensionen?

I första hand det andra, i andra hand det första.

Jag tycker nog mittåt. I första hand hur väl musiken stämmer överens med recentionen och i andra hand hur bra låten är. Det som är roligast med temana är väl att de är de som bestämmer ramarna för vad vi skall göra. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är roligast med temana är väl att de är de som bestämmer ramarna för vad vi skall göra. 

precis, så ofta kan man sålla bort några bidrag som känns fel direkt.

bara kritiker förslaget blir genomförbart för många och inte bara idiotiskt.

Art Nevou blandat med en slags mekanisk dunka dunka, bitvis inspirerade av Storskogens progg, men samtidigt brötigt slammrande som för tankarna till the Nwobhm (New wave of british heavy metal) . Gitarrer krockar med väsande syntar och ylande panflöjter
.
Här flörtas det vilt med både House och acid jazz, samtidigt som soundet för tankarna till Bollibompa

inget jag vill höra och ännu mindre spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, precis. Det får ju inte bli för specifikt och "musiktekniskt". Känslor, och möjligtvis någon intressant textrad som skulle kunna vara inspirerande. Det roliga ligger ju i att det är så öppet, och sedan höra vad folk gör med det.

Visst! Kanon idé!

Recensenten citerar någon eller några textrader så måste man skriva texten runt det förrutom att göra musiken till recensionen!....men det är klart då blir det svårare för rena instrumentatlister 🙁 men de får väl yla 😄 , det kan ju bli fantastiskt!! 🙂

..shit.. Bb-t att börja sjunga upp nu då..... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

bara kritiker förslaget blir genomförbart för många och inte bara idiotiskt.
Art Nevou blandat med en slags mekanisk dunka dunka, bitvis inspirerade av Storskogens progg, men samtidigt brötigt slammrande som för tankarna till the Nwobhm (New wave of british heavy metal) . Gitarrer krockar med väsande syntar och ylande panflöjter
.
Här flörtas det vilt med både House och acid jazz, samtidigt som soundet för tankarna till Bollibompa

inget jag vill höra och ännu mindre spela.

Det var inte så allvarligt menat. Jag kollade lite på originalet och hade tråkigt på jobbet. Försökte få igång lite inspiration bara... :rolleyes:

Ärligt talat de flesta verkar vara överens. Vem skriver recentionen? Det räcker väl med en? Är det någon som är nällad? Vi har ju flera rasande bra skribenter... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat de flesta verkar vara överens. Vem skriver recentionen? Det räcker väl med en? Är det någon som är nällad? Vi har ju flera rasande bra skribenter... 🙂

Allas vår Laserdance har tackat ja till att ställa upp som "jävla kritiker"! 🙂

Jag sammanför Woland och Laserdance så de får göra upp om tidplanen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nån skriver en text baserad på ett fiktivt storslaget Disney Widescreen filmmusicaltema typ Ingemar Bergman i samarbete med Kourosava och alla gör sin egen låt baserad på samma text. Valfri gengre men ett fyrstämmigt Hai måste ingå i arret i refrängen 😉 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte så allvarligt menat. Jag kollade lite på originalet och hade tråkigt på jobbet. Försökte få igång lite inspiration bara...

Jag förstår att det inte var så alvarligt menat 🙂

Det jag syftade på var att en lite mer realstisk recention gör att fler kan göra låten och vill vara med.

Ska bli spännande att läsa vad laserdance hittar på. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån skriver en text baserad på ett fiktivt storslaget Disney Widescreen filmmusicaltema typ Ingemar Bergman i samarbete med Kourosava och alla gör sin egen låt baserad på samma text. Valfri gengre men ett fyrstämmigt Hai måste ingå i arret i refrängen 🙂 .

Göran

Hai på dai själv du! 😉 I övrigt väntar jag med spänning på texten från Laserdance...

Link to comment
Dela på andra sajter

har varit lite oengagerad i denna tråd märker jag, har varit bortrest å jobbat häcken av mej...men tycker recensionstemat låter hur bra som helst, och lägger således min röst på detta. ni får hojta VETO snarast annars hör jag av mig till laserdance å spikar temat.

hmm..när vill ni att festival nr 14 ska köra igång annars?

eder woland

Link to comment
Dela på andra sajter

har varit lite oengagerad i denna tråd märker jag, har varit bortrest å jobbat häcken av mej...men tycker recensionstemat låter hur bra som helst, och lägger således min röst på detta. ni får hojta VETO snarast annars hör jag av mig till laserdance å spikar temat.

hmm..när vill ni att festival nr 14 ska köra igång annars?

eder woland

Nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, precis. Det får ju inte bli för specifikt och "musiktekniskt". Känslor, och möjligtvis någon intressant textrad som skulle kunna vara inspirerande. Det roliga ligger ju i att det är så öppet, och sedan höra vad folk gör med det.

Visst! Kanon idé!

Recensenten citerar någon eller några textrader så måste man skriva texten runt det förrutom att göra musiken till recensionen!....men det är klart då blir det svårare för rena instrumentatlister 😛 men de får väl yla 😮 , det kan ju bli fantastiskt!! 😉

..shit.. Bb-t att börja sjunga upp nu då..... 😳

Japp! Annars får man väl tala in texten, eller piratsjunga a´la Tom Waits... det går alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan meddela att temat för studiofestival nr 14 kommer att bli jävla-kritiker temat som så flitigt diskuterats i denna tråd. Laserdance har lovat att knåpa ihop en recension, så festivalen kommer att dra igång inom en snar framtid. typ inom en vecka eller så...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ser med spänning fram emot denna tävling.

Fuskade förra gången och klippte av en snutt för 1 minuters tävlingen.

Blev inge bra, alla är ju så duktiga så man får verkligen anstränga sig om man skall vara med i matchen i StudioFestivalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...