Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

STUDIOFESTIVAL DEL 1 - Klassiskt stycke

Röstning!

Hej allihopa!

Nu nÀr det har börjat strömma in en hel del folk hÀr pÄ forumet hade det kanske varit kul med en liten intern tÀvling eller vad man ska kalla det... sÄ jag tÀnkte ta saken i egna hÀnder och anordna en tÀvling dÀr man ska skapa ett klassiskt stycke. Jag skulle vilja höra era Äsikter om detta... anledningen till att jag valde att man ska skapa ett klassiskt stycke Àr att det Àr ganska neutralt. Alla kan deltaga.

Regler:

StrÄkar och piano mÄste finnas med i stycket.

Synthar, moderna percussion-ljud och liknande fÄr ej anvÀndas

Max 3 minuter lÄng.

TillÄtna instrument:

Strings (strÄkar)

Piano (ej electric)

Horns

Woodwinds

Brass

Harp

Deltagare (anmÀl er hÀr i trÄden):

Carl_B

Hammagrella

Nisse

Neko

Rockfart

Mats_S

Insolitus

Âźoffe

nadom

Pluffo

Eja

MooseArt

PepeLogu

peppemannen

Fierze

djonas

...

Pris:

Äran! RĂ€cker inte det?

Tid:

Bidraget skall vara inskickat senast 2e maj

kan bli utdraget lÀngre om jag inte löser hanteringen av filerna... jag efterlyser en ftp som kan vara host för filerna!

Röstning:

Röstning sker mellan 2e maj och 16e maj.

NÀr ni skickar in bidraget, maila mig innan sÄ fÄr ni ett unikt nummer som ni ska döpa filen till. Sedan den 2e maj kommer jag skapa en gallup, eller fler om det behövs, med alla bidrag sÄ att alla kan rösta, nÀr röstningen Àr fÀrdig kommer jag posta alla nummer och namn.

Kom gÀrna med era tankar, tips osv!

Med vÀnliga hÀlsningar,

Carl B, lekledare

EDIT: Denna posten kommer uppdateras ganska regelbunden sÄ se till att lÀgga till den som bokmÀrke eller liknande...

Annons
  • Svar 135
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat (redigerat)

Ja, why da hell not? 😎

Fast jag vet inte om jag pallar att delta.. Är mitt uppe i en annan lĂ„t.. 😆

Redigerat av Utan Namn
Postat

LÄter skoj. Skall fösöka knÄpa ihop en lÄt. NÀr Àr deadline?

//Nisse

Postat (redigerat)

Äntligen! Jag Ă€r sĂ„ pĂ„ sĂ„ det finns inte! LetÂŽs roll!

Priser Àr oviktiga...man vinner ju Àran!

FrÄgan Àr bara hur det ska gÄ till. Man skulle först kunna ha en tÀvlingsperiod..för att sedan ha en omröstningsperiod ( duh! ). FrÄgan Àr bara om nÄgon skulle kunna bidra med webutrymme sÄ att man kan samla alla tÀvlingsbidrag pÄ samma stÀlle.

Redigerat av Pluffo
Postat

Jo, preics....Fast reglerna Àr vÀl inte helt uppsatta Ànnu? En tidslÀngd kan nog fan vara bra iallafall. Kan vara lite jobbigt att sitta och lyssna igenom 20 stycken 18 minutersbidrag.

Postat

Kul med sĂ„ positiv respons! 😉

Tjaa... det Àr vÀl lite upp till er ocksÄ..? Vad tycker ni Àr lagom som deadline? 1 mÄnad efter start... 2 mÄnader? LÀngd pÄ stycket.. var 3 min lagom?

angÄende piano och strÄkar sÄ tycker jag att det begrÀnsar lite... annars blir det lÀtt hÀnt att styckena spÄrar ut till mer pop/rock/techno/trance/osv... eller? kanske har fel.

Kom pÄ lite nya idéer nÀr jag satt pÄ möte nyss...

Alla laddar upp sitt bidrag pÄ ett gemensamt stÀlle, men innan mailar att som vill deltaga mig (inte nu, precis innan tÀvlingen börjar nÀr allt Àr klart sÄklart!), och fÄr sedan ett unikt nummer som ni döper filen till... nÀr deadlinen Àr över skapar jag en gallup för varje 5 bidrag (vet inte hur mÄnga 'svar' man kan sÀtta... e de 5?).

PÄ det sÀttet blir bidragen helt anonyma tills vinnaren utses. Vad sÀgs om de?

en till regel förresten... inga synthljud... alla ljud ska vara klassika.. tror vi fÄr skriva en lista med alla tillÄtna instrument/samples...

Postat

Jo, det lĂ„ter ju som en bra idĂ© det dĂ€r med anonymitet sĂ„ det inte blir t ex en massa röster pĂ„ Grahn bara för att man vill ha MuffĂ­ns 😳

Menade du att man ENDAST skulle fÄ anvÀnda piano och strÄkar? För Àven om man mÄste anvÀnda piano och strÄkar sÄ Àr det vÀl ingent problem att lÄta sitt verk spÄra ut i nÄgon trancetjosan.

En ganska rĂ€ttvis grej vore ju att skapa midifiler med endast GM-instrument. Och dĂ„ Ă€r det svĂ„rt att trancea sig 😉 NĂ€, det kanske blir lite b. Kan man inte helt enkelt sĂ€ga att det ska vara ett stycke som mĂ„ste kunna ha spelats upp av en symfoniorkester pĂ„ 1800-talet?

Postat
Jo, det lĂ„ter ju som en bra idĂ© det dĂ€r med anonymitet sĂ„ det inte blir t ex en massa röster pĂ„ Grahn bara för att man vill ha MuffĂ­ns 😳

Menade du att man ENDAST skulle fÄ anvÀnda piano och strÄkar? För Àven om man mÄste anvÀnda piano och strÄkar sÄ Àr det vÀl ingent problem att lÄta sitt verk spÄra ut i nÄgon trancetjosan.

En ganska rĂ€ttvis grej vore ju att skapa midifiler med endast GM-instrument. Och dĂ„ Ă€r det svĂ„rt att trancea sig 😉 NĂ€, det kanske blir lite b. ]Kan man inte helt enkelt sĂ€ga att det ska vara ett stycke som mĂ„ste kunna ha spelats upp av en symfoniorkester pĂ„ 1800-talet?

nÀÀ.. menade att det mÄste va ett krav eventuellt... att de tvÄ mÄste finnas med nÄgonstans i lÄten... men ja vet inte riktigt...

Kan man inte helt enkelt sÀga att det ska vara ett stycke som mÄste kunna ha spelats upp av en symfoniorkester pÄ 1800-talet?

Precis!!

Postat

Typ en sĂ„'n hĂ€r grej kanske?? 😉

Detta gjorde jag utom tÀvlan, Ba'texempel Helge.

/Johann Sebastian Âźolf

Dreamland Project (oregistrerad)
Postat

Jag tycker det lÄter som ett utomordentligt trevligt förslag.

1 mÄnad deadline tycker jag lÄter rimligt, bÀst att hÄlla intresset vid liv. LÀngre period tror jag tar död pÄ kreativiteten.

Max 3 minuter lÄter oxÄ rimligt, med tanke pÄ mig och en del andra modemÄkare.

Anonyma bidrag lÄter oxÄ helt rÀtt. FrÄgan Àr var de skall lagras för att vara pÄ "neutral mark" ?

Postat
Typ en sĂ„'n hĂ€r grej kanske?? 😉

Detta gjorde jag utom tÀvlan, Ba'texempel Helge.

/Johann Sebastian Âźolf

hehe 😳 snyggt!

nÄtt sÄnt ja!

Postat
det lÄter som en kul idé, stÀller gÀrna upp om jag fÄr.

😉

alla fÄr va me! ju fler desto roligare!

Postat

Ok...tycker inte att det Ă€r sĂ„ stor idĂ© att vĂ€nta 😉 Är det nĂ„gon som har en fet server eller ska vi kanske starta ett nytt konto pĂ„ nĂ„gon sida dĂ€r man fĂ„r ladda upp sina egna lĂ„tar? Carl_B, du Ă€r lekledare va? Vad tycker du?

Postat
Ok...tycker inte att det Ă€r sĂ„ stor idĂ© att vĂ€nta 😉 Är det nĂ„gon som har en fet server eller ska vi kanske starta ett nytt konto pĂ„ nĂ„gon sida dĂ€r man fĂ„r ladda upp sina egna lĂ„tar? Carl_B, du Ă€r lekledare va? Vad tycker du?

Absolut! men jag vill ocksĂ„ fĂ„ deltaga... e de lungt eller? eller litar ni inte pĂ„ mej? 😉

Aa.. de bÀsta hade kanske vart o dra igÄng sÄ snart som möjligt... ska vi sikta pÄ o starta mitten pÄ april? förhoppningsvis sÄ hinner vi fÄ lite fler intresserade!

Postat

Klart du fĂ„r delta! Alla fĂ„r va mĂ€! Även lekledare 😼

Vad sĂ€gs som att sĂ€tta igĂ„n den 15 April? DĂ„ hinner vi nog fĂ„ en del organiserat och sĂ„ kan alla som ska söka utbildningar fĂ„ beslutsĂ„ngesten ur vĂ€gen innan dem sĂ€tter igĂ„n ( inklusive mig 😉 ). Inget tjuvstartande bara. SlĂ€pp den dĂ€r fiolen! Ja, jag snackar med dig! 😉

Postat (redigerat)
Absolut! men jag vill ocksÄ fÄ deltaga... e de lungt eller? eller litar ni inte pÄ mej? 

SjĂ€lvklart fĂ„r du vara med, men du fĂ„r inte vinna 😉

Det Ă€r alltsĂ„ L-U-G-N-T ! 😉

Redigerat av Âźoffe
Postat

Hahaha okay.. 😉

aja.. ska dusha o sova nu.. upp tidigt imorrn te volvo ju.. *pust* 😉

Postat

Idén Àr utmÀrkt tycker jag, men vad menas med "klassisk" musik? Skulle det vara klassisk musik bara för att den spelas pÄ piano och strÄkar? NÀppeligen!

Eller menar vi att kompositionen skall följa klassiskt mönster, baseras pÄ klassisk harmonilÀra (dags att damma av gamle Söderholm igen kanske...). Eller skall vi till och med nagalfara varandras alster med avseende pÄ kontrapunkt, orkestrering, programmatiskt genomförande och andra excesser som vidlÄder vad mÄnga uppfattar som definitionen av "klassisk" musik.

Borde vi inte spika en form först för att inte ramarna skall flyta ut över alla brÀddar. Sonatformen kanske? Eller varför inte en konsert för den ambitiöse. NÄgon kanske till och med har en hel symfoni liggande i den digitala byrÄlÄdan ...

Hmm... Det kanske Àr bÀst trots allt att lÄta det kallas "klassisk" musik om vi bara anvÀnder piano och strÄkar. Nu skall jag se om jag inte kan vÀrka fram en strÄkkvartett i nyklassicistisk stil över lunch.

😄

Postat (redigerat)
Idén Àr utmÀrkt tycker jag, men vad menas med "klassisk" musik? Skulle det vara klassisk musik bara för att den spelas pÄ piano och strÄkar? NÀppeligen!

Eller menar vi att kompositionen skall följa klassiskt mönster, baseras pÄ klassisk harmonilÀra (dags att damma av gamle Söderholm igen kanske...). Eller skall vi till och med nagalfara varandras alster med avseende pÄ kontrapunkt, orkestrering, programmatiskt genomförande och andra excesser som vidlÄder vad mÄnga uppfattar som definitionen av "klassisk" musik.

Borde vi inte spika en form först för att inte ramarna skall flyta ut över alla brÀddar. Sonatformen kanske? Eller varför inte en konsert för den ambitiöse. NÄgon kanske till och med har en hel symfoni liggande i den digitala byrÄlÄdan ...

Hmm... Det kanske Àr bÀst trots allt att lÄta det kallas "klassisk" musik om vi bara anvÀnder piano och strÄkar. Nu skall jag se om jag inte kan vÀrka fram en strÄkkvartett i nyklassicistisk stil över lunch.

😄

Med klassisk musik menar jag liknande:

Beethoven

Bach

Samuel Barber

Harmonierna behöver kanske inte vara sÄdana.. men just instrumenten...

EDIT: kanske bör tillÀgga att ja inte menar endast piano och strÄkar utan bara att de eventuellt mÄste vara med

Redigerat av Carl_B
Postat

Vi fÄr vÀl lÀgga oss pÄ en realistisk nivÄ. Jag antar att dem flesta hÀr inte Àr gamla kompositörer som har pluggat 280p kontrapunkt pÄ musikhögskolan sÄ allt för mÄnga kriterier kan vi nog inte sÀtta upp. Jag tror ÀndÄ att dem flesta har en ganska klar och hyffsat sanningsenlig bild av hur "klassisk" musik lÄter utan att behöva gÄ in pÄ djupet. Och om ett bidrag lÄter som afrikansk folkmusik istÀllet för österrikisk wienerwaltz sÄ fÄr vi vÀl helt enkelt hoppas att medlemmarna pÄ forumet har sÄ gott omdömme att dem inte slÀnger sin röst pÄ bongotrummorna.

NÄja, det hÀr med lagringsutrymme Carl_b; Vad tror du om att starta upp ett konto pÄ t ex http://music.download.com/ och sammla allt dÀr? Eller har du en smartare lösning?

Postat
Vi fÄr vÀl lÀgga oss pÄ en realistisk nivÄ. Jag antar att dem flesta hÀr inte Àr gamla kompositörer som har pluggat 280p kontrapunkt pÄ musikhögskolan sÄ allt för mÄnga kriterier kan vi nog inte sÀtta upp. Jag tror ÀndÄ att dem flesta har en ganska klar och hyffsat sanningsenlig bild av hur "klassisk" musik lÄter utan att behöva gÄ in pÄ djupet. Och om ett bidrag lÄter som afrikansk folkmusik istÀllet för österrikisk wienerwaltz sÄ fÄr vi vÀl helt enkelt hoppas att medlemmarna pÄ forumet har sÄ gott omdömme att dem inte slÀnger sin röst pÄ bongotrummorna.

NÄja, det hÀr med lagringsutrymme Carl_b; Vad tror du om att starta upp ett konto pÄ t ex http://music.download.com/ och sammla allt dÀr? Eller har du en smartare lösning?

😆

Njaa.. jag hade hoppats pĂ„ en ftp faktsikt... blir lĂ€ttare att hantera... pĂ„ music.download.com e de antagligen approval-time... o de klarar man sej vĂ€l utan.. 😄

I vÀrsta fall fÄr jag ha pÄ min burk hemma dygnet runt o slÀnga upp en ftp dÀr... dock kommer det vara pÄ 512kbps felia.. sÄ de blir vÀl inge kul...

Postat

Jo, det Ă€r sjĂ€lvklart bĂ€ttre med en ftp men jag tĂ€nkte att folk ju brukar va lite snĂ„la pĂ„ den punkten 😛 NĂ„ja, felia duger vĂ€l!

Postat

Hogachacka! 😳😛 Klassiskt stycke!? 🙂 Inga trummor!? đŸ„°đŸ˜‰ Ingen sĂ„ng/text!! 😼😄

Hammagrella Ă€r med... 🙁

Postat
Hogachacka! 😄😄 Klassiskt stycke!? 😄 Inga trummor!? 😼😼 Ingen sĂ„ng/text!! 😼😼

Hammagrella Ă€r med... 😎

Haha 😳

skriver upp dej 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.