Carl_B Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 STUDIOFESTIVAL DEL 1 - Klassiskt stycke Röstning! Hej allihopa! Nu nĂ€r det har börjat strömma in en hel del folk hĂ€r pĂ„ forumet hade det kanske varit kul med en liten intern tĂ€vling eller vad man ska kalla det... sĂ„ jag tĂ€nkte ta saken i egna hĂ€nder och anordna en tĂ€vling dĂ€r man ska skapa ett klassiskt stycke. Jag skulle vilja höra era Ă„sikter om detta... anledningen till att jag valde att man ska skapa ett klassiskt stycke Ă€r att det Ă€r ganska neutralt. Alla kan deltaga. Regler: StrĂ„kar och piano mĂ„ste finnas med i stycket. Synthar, moderna percussion-ljud och liknande fĂ„r ej anvĂ€ndas Max 3 minuter lĂ„ng. TillĂ„tna instrument: Strings (strĂ„kar) Piano (ej electric) Horns Woodwinds Brass Harp Deltagare (anmĂ€l er hĂ€r i trĂ„den): Carl_B Hammagrella Nisse Neko Rockfart Mats_S Insolitus Âźoffe nadom Pluffo Eja MooseArt PepeLogu peppemannen Fierze djonas ... Pris: Ăran! RĂ€cker inte det? Tid: Bidraget skall vara inskickat senast 2e maj kan bli utdraget lĂ€ngre om jag inte löser hanteringen av filerna... jag efterlyser en ftp som kan vara host för filerna! Röstning: Röstning sker mellan 2e maj och 16e maj. NĂ€r ni skickar in bidraget, maila mig innan sĂ„ fĂ„r ni ett unikt nummer som ni ska döpa filen till. Sedan den 2e maj kommer jag skapa en gallup, eller fler om det behövs, med alla bidrag sĂ„ att alla kan rösta, nĂ€r röstningen Ă€r fĂ€rdig kommer jag posta alla nummer och namn. Kom gĂ€rna med era tankar, tips osv! Med vĂ€nliga hĂ€lsningar, Carl B, lekledare EDIT: Denna posten kommer uppdateras ganska regelbunden sĂ„ se till att lĂ€gga till den som bokmĂ€rke eller liknande...
Utan Namn Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 (redigerat) Ja, why da hell not? đ Fast jag vet inte om jag pallar att delta.. Ăr mitt uppe i en annan lĂ„t.. đ Redigerat 30 mars 2004 av Utan Namn
Nisse Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 LÄter skoj. Skall fösöka knÄpa ihop en lÄt. NÀr Àr deadline? //Nisse
Pluffo Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 (redigerat) Ăntligen! Jag Ă€r sĂ„ pĂ„ sĂ„ det finns inte! LetÂŽs roll! Priser Ă€r oviktiga...man vinner ju Ă€ran! FrĂ„gan Ă€r bara hur det ska gĂ„ till. Man skulle först kunna ha en tĂ€vlingsperiod..för att sedan ha en omröstningsperiod ( duh! ). FrĂ„gan Ă€r bara om nĂ„gon skulle kunna bidra med webutrymme sĂ„ att man kan samla alla tĂ€vlingsbidrag pĂ„ samma stĂ€lle. Redigerat 30 mars 2004 av Pluffo
Mattis Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 Kanske skulle inte bÄde piano och strÄkar vara tvunget? Klassiskt stycke rÀcker vÀl som krav
Pluffo Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 Jo, preics....Fast reglerna Àr vÀl inte helt uppsatta Ànnu? En tidslÀngd kan nog fan vara bra iallafall. Kan vara lite jobbigt att sitta och lyssna igenom 20 stycken 18 minutersbidrag.
Carl_B Postat 30 mars 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2004 Kul med sĂ„ positiv respons! đ Tjaa... det Ă€r vĂ€l lite upp till er ocksĂ„..? Vad tycker ni Ă€r lagom som deadline? 1 mĂ„nad efter start... 2 mĂ„nader? LĂ€ngd pĂ„ stycket.. var 3 min lagom? angĂ„ende piano och strĂ„kar sĂ„ tycker jag att det begrĂ€nsar lite... annars blir det lĂ€tt hĂ€nt att styckena spĂ„rar ut till mer pop/rock/techno/trance/osv... eller? kanske har fel. Kom pĂ„ lite nya idĂ©er nĂ€r jag satt pĂ„ möte nyss... Alla laddar upp sitt bidrag pĂ„ ett gemensamt stĂ€lle, men innan mailar att som vill deltaga mig (inte nu, precis innan tĂ€vlingen börjar nĂ€r allt Ă€r klart sĂ„klart!), och fĂ„r sedan ett unikt nummer som ni döper filen till... nĂ€r deadlinen Ă€r över skapar jag en gallup för varje 5 bidrag (vet inte hur mĂ„nga 'svar' man kan sĂ€tta... e de 5?). PĂ„ det sĂ€ttet blir bidragen helt anonyma tills vinnaren utses. Vad sĂ€gs om de? en till regel förresten... inga synthljud... alla ljud ska vara klassika.. tror vi fĂ„r skriva en lista med alla tillĂ„tna instrument/samples...
Pluffo Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 Jo, det lĂ„ter ju som en bra idĂ© det dĂ€r med anonymitet sĂ„ det inte blir t ex en massa röster pĂ„ Grahn bara för att man vill ha MuffĂns đł Menade du att man ENDAST skulle fĂ„ anvĂ€nda piano och strĂ„kar? För Ă€ven om man mĂ„ste anvĂ€nda piano och strĂ„kar sĂ„ Ă€r det vĂ€l ingent problem att lĂ„ta sitt verk spĂ„ra ut i nĂ„gon trancetjosan. En ganska rĂ€ttvis grej vore ju att skapa midifiler med endast GM-instrument. Och dĂ„ Ă€r det svĂ„rt att trancea sig đ NĂ€, det kanske blir lite b. Kan man inte helt enkelt sĂ€ga att det ska vara ett stycke som mĂ„ste kunna ha spelats upp av en symfoniorkester pĂ„ 1800-talet?
Carl_B Postat 30 mars 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2004 Jo, det lĂ„ter ju som en bra idĂ© det dĂ€r med anonymitet sĂ„ det inte blir t ex en massa röster pĂ„ Grahn bara för att man vill ha MuffĂns đł Menade du att man ENDAST skulle fĂ„ anvĂ€nda piano och strĂ„kar? För Ă€ven om man mĂ„ste anvĂ€nda piano och strĂ„kar sĂ„ Ă€r det vĂ€l ingent problem att lĂ„ta sitt verk spĂ„ra ut i nĂ„gon trancetjosan. En ganska rĂ€ttvis grej vore ju att skapa midifiler med endast GM-instrument. Och dĂ„ Ă€r det svĂ„rt att trancea sig đ NĂ€, det kanske blir lite b. ]Kan man inte helt enkelt sĂ€ga att det ska vara ett stycke som mĂ„ste kunna ha spelats upp av en symfoniorkester pĂ„ 1800-talet? Menade du att man ENDAST skulle fĂ„ anvĂ€nda piano och strĂ„kar? För Ă€ven om man mĂ„ste anvĂ€nda piano och strĂ„kar sĂ„ Ă€r det vĂ€l ingent problem att lĂ„ta sitt verk spĂ„ra ut i nĂ„gon trancetjosan. nÀÀ.. menade att det mĂ„ste va ett krav eventuellt... att de tvĂ„ mĂ„ste finnas med nĂ„gonstans i lĂ„ten... men ja vet inte riktigt... Kan man inte helt enkelt sĂ€ga att det ska vara ett stycke som mĂ„ste kunna ha spelats upp av en symfoniorkester pĂ„ 1800-talet? Precis!!
Âźoffe Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 Typ en sĂ„'n hĂ€r grej kanske?? đ Your browser does not support the HTML5 audio tag Detta gjorde jag utom tĂ€vlan, Ba'texempel Helge. /Johann Sebastian Âźolf
Dreamland Project (oregistrerad) Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 Jag tycker det lÄter som ett utomordentligt trevligt förslag. 1 mÄnad deadline tycker jag lÄter rimligt, bÀst att hÄlla intresset vid liv. LÀngre period tror jag tar död pÄ kreativiteten. Max 3 minuter lÄter oxÄ rimligt, med tanke pÄ mig och en del andra modemÄkare. Anonyma bidrag lÄter oxÄ helt rÀtt. FrÄgan Àr var de skall lagras för att vara pÄ "neutral mark" ?
Carl_B Postat 30 mars 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2004 Typ en sĂ„'n hĂ€r grej kanske?? đ Your browser does not support the HTML5 audio tag Detta gjorde jag utom tĂ€vlan, Ba'texempel Helge. /Johann Sebastian Âźolf hehe đł snyggt! nĂ„tt sĂ„nt ja!
Chribbe Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 det lĂ„ter som en kul idĂ©, stĂ€ller gĂ€rna upp om jag fĂ„r. đ
Carl_B Postat 30 mars 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2004 det lĂ„ter som en kul idĂ©, stĂ€ller gĂ€rna upp om jag fĂ„r. đ alla fĂ„r va me! ju fler desto roligare!
Neko Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 (redigerat) EDIT: Var inget... Redigerat 30 mars 2004 av Neko
Pluffo Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 Ok...tycker inte att det Ă€r sĂ„ stor idĂ© att vĂ€nta đ Ăr det nĂ„gon som har en fet server eller ska vi kanske starta ett nytt konto pĂ„ nĂ„gon sida dĂ€r man fĂ„r ladda upp sina egna lĂ„tar? Carl_B, du Ă€r lekledare va? Vad tycker du?
Carl_B Postat 30 mars 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2004 Ok...tycker inte att det Ă€r sĂ„ stor idĂ© att vĂ€nta đ Ăr det nĂ„gon som har en fet server eller ska vi kanske starta ett nytt konto pĂ„ nĂ„gon sida dĂ€r man fĂ„r ladda upp sina egna lĂ„tar? Carl_B, du Ă€r lekledare va? Vad tycker du? Absolut! men jag vill ocksĂ„ fĂ„ deltaga... e de lungt eller? eller litar ni inte pĂ„ mej? đ Aa.. de bĂ€sta hade kanske vart o dra igĂ„ng sĂ„ snart som möjligt... ska vi sikta pĂ„ o starta mitten pĂ„ april? förhoppningsvis sĂ„ hinner vi fĂ„ lite fler intresserade!
Pluffo Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 Klart du fĂ„r delta! Alla fĂ„r va mĂ€! Ăven lekledare đź Vad sĂ€gs som att sĂ€tta igĂ„n den 15 April? DĂ„ hinner vi nog fĂ„ en del organiserat och sĂ„ kan alla som ska söka utbildningar fĂ„ beslutsĂ„ngesten ur vĂ€gen innan dem sĂ€tter igĂ„n ( inklusive mig đ ). Inget tjuvstartande bara. SlĂ€pp den dĂ€r fiolen! Ja, jag snackar med dig! đ
Âźoffe Postat 30 mars 2004 Postat 30 mars 2004 (redigerat) Absolut! men jag vill ocksĂ„ fĂ„ deltaga... e de lungt eller? eller litar ni inte pĂ„ mej? SjĂ€lvklart fĂ„r du vara med, men du fĂ„r inte vinna đ Det Ă€r alltsĂ„ L-U-G-N-T ! đ Redigerat 30 mars 2004 av Âźoffe
Carl_B Postat 30 mars 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 mars 2004 Hahaha okay.. đ aja.. ska dusha o sova nu.. upp tidigt imorrn te volvo ju.. *pust* đ
vortex Postat 31 mars 2004 Postat 31 mars 2004 IdĂ©n Ă€r utmĂ€rkt tycker jag, men vad menas med "klassisk" musik? Skulle det vara klassisk musik bara för att den spelas pĂ„ piano och strĂ„kar? NĂ€ppeligen! Eller menar vi att kompositionen skall följa klassiskt mönster, baseras pĂ„ klassisk harmonilĂ€ra (dags att damma av gamle Söderholm igen kanske...). Eller skall vi till och med nagalfara varandras alster med avseende pĂ„ kontrapunkt, orkestrering, programmatiskt genomförande och andra excesser som vidlĂ„der vad mĂ„nga uppfattar som definitionen av "klassisk" musik. Borde vi inte spika en form först för att inte ramarna skall flyta ut över alla brĂ€ddar. Sonatformen kanske? Eller varför inte en konsert för den ambitiöse. NĂ„gon kanske till och med har en hel symfoni liggande i den digitala byrĂ„lĂ„dan ... Hmm... Det kanske Ă€r bĂ€st trots allt att lĂ„ta det kallas "klassisk" musik om vi bara anvĂ€nder piano och strĂ„kar. Nu skall jag se om jag inte kan vĂ€rka fram en strĂ„kkvartett i nyklassicistisk stil över lunch. đ
Carl_B Postat 31 mars 2004 TrĂ„dstartare Postat 31 mars 2004 (redigerat) IdĂ©n Ă€r utmĂ€rkt tycker jag, men vad menas med "klassisk" musik? Skulle det vara klassisk musik bara för att den spelas pĂ„ piano och strĂ„kar? NĂ€ppeligen! Eller menar vi att kompositionen skall följa klassiskt mönster, baseras pĂ„ klassisk harmonilĂ€ra (dags att damma av gamle Söderholm igen kanske...). Eller skall vi till och med nagalfara varandras alster med avseende pĂ„ kontrapunkt, orkestrering, programmatiskt genomförande och andra excesser som vidlĂ„der vad mĂ„nga uppfattar som definitionen av "klassisk" musik. Borde vi inte spika en form först för att inte ramarna skall flyta ut över alla brĂ€ddar. Sonatformen kanske? Eller varför inte en konsert för den ambitiöse. NĂ„gon kanske till och med har en hel symfoni liggande i den digitala byrĂ„lĂ„dan ... Hmm... Det kanske Ă€r bĂ€st trots allt att lĂ„ta det kallas "klassisk" musik om vi bara anvĂ€nder piano och strĂ„kar. Nu skall jag se om jag inte kan vĂ€rka fram en strĂ„kkvartett i nyklassicistisk stil över lunch. đ Med klassisk musik menar jag liknande: Beethoven Bach Samuel Barber Harmonierna behöver kanske inte vara sĂ„dana.. men just instrumenten... EDIT: kanske bör tillĂ€gga att ja inte menar endast piano och strĂ„kar utan bara att de eventuellt mĂ„ste vara med Redigerat 31 mars 2004 av Carl_B
Pluffo Postat 31 mars 2004 Postat 31 mars 2004 Vi fÄr vÀl lÀgga oss pÄ en realistisk nivÄ. Jag antar att dem flesta hÀr inte Àr gamla kompositörer som har pluggat 280p kontrapunkt pÄ musikhögskolan sÄ allt för mÄnga kriterier kan vi nog inte sÀtta upp. Jag tror ÀndÄ att dem flesta har en ganska klar och hyffsat sanningsenlig bild av hur "klassisk" musik lÄter utan att behöva gÄ in pÄ djupet. Och om ett bidrag lÄter som afrikansk folkmusik istÀllet för österrikisk wienerwaltz sÄ fÄr vi vÀl helt enkelt hoppas att medlemmarna pÄ forumet har sÄ gott omdömme att dem inte slÀnger sin röst pÄ bongotrummorna. NÄja, det hÀr med lagringsutrymme Carl_b; Vad tror du om att starta upp ett konto pÄ t ex http://music.download.com/ och sammla allt dÀr? Eller har du en smartare lösning?
Carl_B Postat 31 mars 2004 TrĂ„dstartare Postat 31 mars 2004 Vi fĂ„r vĂ€l lĂ€gga oss pĂ„ en realistisk nivĂ„. Jag antar att dem flesta hĂ€r inte Ă€r gamla kompositörer som har pluggat 280p kontrapunkt pĂ„ musikhögskolan sĂ„ allt för mĂ„nga kriterier kan vi nog inte sĂ€tta upp. Jag tror Ă€ndĂ„ att dem flesta har en ganska klar och hyffsat sanningsenlig bild av hur "klassisk" musik lĂ„ter utan att behöva gĂ„ in pĂ„ djupet. Och om ett bidrag lĂ„ter som afrikansk folkmusik istĂ€llet för österrikisk wienerwaltz sĂ„ fĂ„r vi vĂ€l helt enkelt hoppas att medlemmarna pĂ„ forumet har sĂ„ gott omdömme att dem inte slĂ€nger sin röst pĂ„ bongotrummorna. NĂ„ja, det hĂ€r med lagringsutrymme Carl_b; Vad tror du om att starta upp ett konto pĂ„ t ex http://music.download.com/ och sammla allt dĂ€r? Eller har du en smartare lösning? đ Njaa.. jag hade hoppats pĂ„ en ftp faktsikt... blir lĂ€ttare att hantera... pĂ„ music.download.com e de antagligen approval-time... o de klarar man sej vĂ€l utan.. đ I vĂ€rsta fall fĂ„r jag ha pĂ„ min burk hemma dygnet runt o slĂ€nga upp en ftp dĂ€r... dock kommer det vara pĂ„ 512kbps felia.. sĂ„ de blir vĂ€l inge kul...
Pluffo Postat 31 mars 2004 Postat 31 mars 2004 Jo, det Ă€r sjĂ€lvklart bĂ€ttre med en ftp men jag tĂ€nkte att folk ju brukar va lite snĂ„la pĂ„ den punkten đ NĂ„ja, felia duger vĂ€l!
Carl_B Postat 31 mars 2004 TrÄdstartare Postat 31 mars 2004 Har uppdaterad orginal-posten... kika högst upp!
hammagrella Postat 31 mars 2004 Postat 31 mars 2004 Hogachacka! đłđ Klassiskt stycke!? đ Inga trummor!? đ„°đ Ingen sĂ„ng/text!! đźđ Hammagrella Ă€r med... đ
Carl_B Postat 1 april 2004 TrĂ„dstartare Postat 1 april 2004 Hogachacka! đđ Klassiskt stycke!? đ Inga trummor!? đźđź Ingen sĂ„ng/text!! đźđź Hammagrella Ă€r med... đ Haha đł skriver upp dej đ
Nisse Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 Jag Ă€r med, skriv upp mig pĂ„ deltagarlistan. đł //Nisse
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.