Jump to content
Annons

Studiofestival 14


Signert

Recommended Posts

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det hade varit riktigt nice 😠 eller varför inte "Blanda in så många musikstilar i en låt som det bara går"-Tema? 🙂

Men vi har ju redan haft "Hybrid" tema 😆 även om det den gången var begränsat till 3 olika stilar. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det vore kul att göra en "Jävla Kritiker"-festival. Dvs. någon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv låt. Uppdraget är sedan att komponera låten. Det bidrag som bäst lever upp til recensionen vinner.

Fotnot: "Jävla kritiker" var ett projekt tidigare i år där kända svenska kritiker skrev recensioner som kända artister sedan gjorde låtar till.

Blir den här festivalen av, så lovar jag att ställa upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det vore kul att göra en "Jävla Kritiker"-festival. Dvs. någon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv låt. Uppdraget är sedan att komponera låten. Det bidrag som bäst lever upp til recensionen vinner.

Fotnot: "Jävla kritiker" var ett projekt tidigare i år där kända svenska kritiker skrev recensioner som kända artister sedan gjorde låtar till.

Blir den här festivalen av, så lovar jag att ställa upp!

dedär lät ju riktigt kul!! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det vore kul att göra en "Jävla Kritiker"-festival. Dvs. någon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv låt. Uppdraget är sedan att komponera låten. Det bidrag som bäst lever upp til recensionen vinner.

Fotnot: "Jävla kritiker" var ett projekt tidigare i år där kända svenska kritiker skrev recensioner som kända artister sedan gjorde låtar till.

Blir den här festivalen av, så lovar jag att ställa upp!

dedär lät ju riktigt kul!! 😲

Jag e med på den 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det vore kul att göra en "Jävla Kritiker"-festival. Dvs. någon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv låt. Uppdraget är sedan att komponera låten. Det bidrag som bäst lever upp til recensionen vinner.

Fotnot: "Jävla kritiker" var ett projekt tidigare i år där kända svenska kritiker skrev recensioner som kända artister sedan gjorde låtar till.

Blir den här festivalen av, så lovar jag att ställa upp!

dedär lät ju riktigt kul!! 😲

Jag e med på den 🙁

Jag med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det vore kul att göra en "Jävla Kritiker"-festival. Dvs. någon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv låt. Uppdraget är sedan att komponera låten. Det bidrag som bäst lever upp til recensionen vinner.

Fotnot: "Jävla kritiker" var ett projekt tidigare i år där kända svenska kritiker skrev recensioner som kända artister sedan gjorde låtar till.

Blir den här festivalen av, så lovar jag att ställa upp!

dedär lät ju riktigt kul!! 😲

Jag e med på den 🙁

Jag med. 🙂

. 🙂

(sorry, var tvungen att rita klart den fina linjen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det vore kul att göra en "Jävla Kritiker"-festival. Dvs. någon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv låt. Uppdraget är sedan att komponera låten. Det bidrag som bäst lever upp til recensionen vinner.

Fotnot: "Jävla kritiker" var ett projekt tidigare i år där kända svenska kritiker skrev recensioner som kända artister sedan gjorde låtar till.

Blir den här festivalen av, så lovar jag att ställa upp!

dedär lät ju riktigt kul!! 🙂

Jag e med på den 🙂

Jag med. 🙂

. 🙂

(sorry, var tvungen att rita klart den fina linjen)

Wee! Jag med! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här kanske:

Björn Globers; Aftonböljan

Ibland så får man en singel i handen som verkligen får en att sätta kaffet i vrångstrupen och som kritiker så vet man inte om man skall jubla eller gråta. Så när jag satte på Glenn Falströms kvartett´s skiva och tog fram mitt anteckningsblock så drabbades jag av tre minuters fullständig översköljning av intryck Efteråt var det svårt att tolka mina fragmentariska anteckningar, men för att låta er få lite insikt i vilka associationer som väcktes så såg stödorden ut så här:

Art Nevou blandat med en slags mekanisk dunka dunka, bitvis inspirerade av Storskogens progg, men samtidigt brötigt slammrande som för tankarna till the Nwobhm (New wave of british heavy metal) . Gitarrer krockar med väsande syntar och ylande panflöjter.

Glenn Falströms kvartett kan sin musikhistoria. Det doftar bluegrass och Ray charles, samtidigt som det låter som inget annat. Texterna är obegripliga men fångar ändå in något slags djupt mänskligt beteende. Rader som ”Många kilo senare, känner jag mig renare” biter sig fast och lämnar en med en känsla av djup melankoli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ingen snäll individ på tidningsredaktionen ta på sig det? De är ju liksom redan i branschen 🙂

Isåfall röstar jag för "Laserdance" här på forumet (och även skribent på Studio). Han har ju gjort flera odödliga citat redan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det vore kul att göra en "Jävla Kritiker"-festival. Dvs. någon i Studios redaktion skriver en recension av en fiktiv låt. Uppdraget är sedan att komponera låten. Det bidrag som bäst lever upp til recensionen vinner.

Fotnot: "Jävla kritiker" var ett projekt tidigare i år där kända svenska kritiker skrev recensioner som kända artister sedan gjorde låtar till.

Blir den här festivalen av, så lovar jag att ställa upp!

dedär lät ju riktigt kul!! 😄

Jag e med på den 🙂

Jag med. 🙂

. 🙂

(sorry, var tvungen att rita klart den fina linjen)

Wee! Jag med! 🙂

Sagt det förut men det tål att höras igen: bra förslag och röstar på detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag: "Skriv nästa Britney Spears Hit"

Men... jag trodde att det här var ett musikforum och inte ett industriforum?

🙂🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken hurudan glömsk; Yxpressen

Nej! Det här går fetbort. Tiden är förbi när det var roligt med pasticher på Edit Piaff ackompanjerat av larmande industrimetal ljud. Det känns som att Blue solid eggnogg försöker lite för mycket att sticka ut.

Inte ens när sången skorrar och för allt i världen låter vacker känner jag att jag blir berörd av musiken. Här flörtas det vilt med både House och acid jazz, samtidigt som soundet för tankarna till Bollibompa. I något försök att ge musiken mer legitimitet har bandets ledare samplat såväl äggklyvare som ”grävlingar i vånda” och kryddar musiken med slika dårskaper som inte är varken roligt eller intressant. Texterna luktar som skämt kött från en medeltida soptipp och hela konceptet känns varken befriande eller nyskapande. Köp inte är mitt enda råd.

egghuvudet har tråkigt på jobbet.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller:

Mats blötts hårs för sydsvänska stofilbladet

Som gammal jazzkännare blir man både intresserad och upplivad av den här skivan. Eftersom Esbjörn Svenssons trio satte målet att förnya den svenska jazzen så blir man mycket överraskad över hur ”Berit Fjunströms combo” har förvaltat detta nya arv. Den instrumentala leken kring något slags hybridharmonik där gamla Nynningen möter Bird vänder upp och ner på många konventioner. Som om detta inte var nog är melodislingorna ständigt i kontrapunkt och harmonierna påminner om Schönbergs tolvtonsskala upphottat med folkmusik.

Trumspelet är varierat och innehåller förutom traditionella slagverk också en mängd udda instrument och percussiva ljud som är svåra att härleda. Ibland fastnar man i att försöka utröna vilket instrument det egentligen är som trakteras vid olika tillfällen. Musiken pendlar mellan det sfärsikt vackra och det folkligt burleska på ett sätt som för tankarna till nordiskt vemod.

Kort sagt: Berit Fjunströms Combo lyckas hela vägen med sin nya singel ”fjällverk”.

🙂

Var är @offe??

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska ha en kritikerfestival så tycker jag att man måste kunna välja mellan åtminstone två stycken olika... det är inte särskilt många på forumet som har både möjlighet (utrustning) och vilja (tid) att göra precis exakt vad för slags musik som helst. Lite svårt t ex att spela in elgitarr om man inte har nån elgitarr.

Ju större och konstigare krav som ställs desto svårare blir det ju att få in många bidrag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här kanske:

Björn Globers; Aftonböljan

Ibland så får man en singel i handen som verkligen får en att sätta kaffet i vrångstrupen och som kritiker så vet man inte om man skall jubla eller gråta. Så när jag satte på Glenn Falströms kvartett´s skiva och tog fram mitt anteckningsblock så drabbades jag av tre minuters fullständig översköljning av intryck Efteråt var det svårt att tolka mina fragmentariska anteckningar, men för att låta er få lite insikt i vilka associationer som väcktes så såg stödorden ut så här:

Art Nevou blandat med en slags mekanisk dunka dunka, bitvis inspirerade av Storskogens progg, men samtidigt brötigt slammrande som för tankarna till the Nwobhm (New wave of british heavy metal) . Gitarrer krockar med väsande syntar och ylande panflöjter.

Glenn Falströms kvartett kan sin musikhistoria. Det doftar bluegrass och Ray charles, samtidigt som det låter som inget annat. Texterna är obegripliga men fångar ändå in något slags djupt mänskligt beteende. Rader som ”Många kilo senare, känner jag mig renare” biter sig fast och lämnar en med en känsla av djup melankoli.

har du tjyvlyssnat på vår nya demo?

🙂

Jag röstar oxå på "kritiker" varianten!

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller:

Mats blötts hårs för sydsvänska stofilbladet

Som gammal jazzkännare blir man både intresserad och upplivad av den här skivan. Eftersom Esbjörn Svenssons trio satte målet att förnya den svenska jazzen så blir man mycket överraskad över hur ”Berit Fjunströms combo” har förvaltat detta nya arv. Den instrumentala leken kring något slags hybridharmonik där gamla Nynningen möter Bird vänder upp och ner på många konventioner. Som om detta inte var nog är melodislingorna ständigt i kontrapunkt och harmonierna påminner om Schönbergs tolvtonsskala upphottat med folkmusik.

Trumspelet är varierat och innehåller förutom traditionella slagverk också en mängd udda instrument och percussiva ljud som är svåra att härleda. Ibland fastnar man i att försöka utröna vilket instrument det egentligen är som trakteras vid olika tillfällen. Musiken pendlar mellan det sfärsikt vackra och det folkligt burleska på ett sätt som för tankarna till nordiskt vemod.

Kort sagt: Berit Fjunströms Combo lyckas hela vägen med sin nya singel ”fjällverk”.

🙂

Var är @offe??

😄😄😄 Egghuvud. ROFLOL 😄😄😄😆😄

Blir ju inspirerad juuuuu.....

Berit Fjunströms combo

Aaaaaaaaaargghhhhhhhhhhhhh

Gapskrattar

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska ha en kritikerfestival så tycker jag att man måste kunna välja mellan åtminstone två stycken olika... det är inte särskilt många på forumet som har både möjlighet (utrustning) och vilja (tid) att göra precis exakt vad för slags musik som helst. Lite svårt t ex att spela in elgitarr om man inte har nån elgitarr.

Ju större och konstigare krav som ställs desto svårare blir det ju att få in många bidrag... 😆

Det är sant att det blir svårare ju fler krav som ställs. Dock så tycker jag inte att man ska fä välja mellan två olika. Då tappar man totalt poängen. En recension, banne mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju försöka lämna olika stilar utanför recentionen, utan mer lägga tonvikt på känslorna som kommer upp vid lyssnandet... kanske en udda recen. men då öppnar sig ju starfältet för betydligt fler... 😛 om man tex, ja, jag tar nåt helt ur luften, bäst hanterar olika tränginstrument med stråke å plektrum.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju försöka lämna olika stilar utanför recentionen, utan mer lägga tonvikt på känslorna som kommer upp vid lyssnandet... kanske en udda recen. men då öppnar sig ju starfältet för betydligt fler... 😳 om man tex, ja, jag tar nåt helt ur luften, bäst hanterar olika tränginstrument med stråke å plektrum.... 😉

Ja, precis. Det får ju inte bli för specifikt och "musiktekniskt". Känslor, och möjligtvis någon intressant textrad som skulle kunna vara inspirerande. Det roliga ligger ju i att det är så öppet, och sedan höra vad folk gör med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit riktigt nice 😉 eller varför inte "Blanda in så många musikstilar i en låt som det bara går"-Tema?  😆

Men vi har ju redan haft "Hybrid" tema 🙂 även om det den gången var begränsat till 3 olika stilar. 🙂

jaha, okej. Nej duvet jag är ny här 😛 Men där ser man. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...