Jump to content
Annons

Det låter bra i stereon men dåligt i mp3-spelaren.


Thir13teen

Recommended Posts

Rubriken säger det mesta ... jag tycker det låter 7/10 i ljudkvalitét (om cd-kvalitét är 10 dårå) när jag lyssnar i stereon vilket jag skulle vara helt nöjd med men när jag för över låten till mp3-spelaren och lyssnar så låter det oändligt dåligt. Det låter som på en gammal kassett-freestyle eller något. Dåligt upplöst, grumligt, instängt. Det låter RIKTIGT bedrövligt, 2/10, trots att samma fil låter helt ok på stereon. Varför?

Blir astrött på detta otacksamma skit med mixning/mastring. Dock gjorde jag ett experiment och tog "startlåten" i Reason 3.0 som låter riktigt bra och gjorde en mp3a och lyssnade både i stereon och mp3-spelaren och mycket riktigt låter det helt ok i båda med den låten.

Kan man peka på någon speciell anledning eller är det som med allt annat i denna härva att svaret är "du måste prova och mixtra dig fram tills allt blir bra" ?

Jag har equalizers på alla ljud, sitter med varje separat trumljud och rattar tills jag tycker det låter bra, går vidare med nästa ljud och så på varje ljud tills jag tycker det låter bra, kompressor och grejer på hela rasket ... vilket jag läst är det som ska vara det allra viktigaste. Ändå skiter det sig.

Jag hade förstått fantastiskt mycket mer om det lät jättebedrövligt både på stereon OCH i mp3an men nu låter det bra i ena men inte andra ...

WTF, som det heter.

>.<

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Rubriken säger det mesta ... jag tycker det låter 7/10 i ljudkvalitét (om cd-kvalitét är 10 dårå) när jag lyssnar i stereon vilket jag skulle vara helt nöjd med men när jag för över låten till mp3-spelaren och lyssnar så låter det oändligt dåligt. Det låter som på en gammal kassett-freestyle eller något. Dåligt upplöst, grumligt, instängt. Det låter RIKTIGT bedrövligt, 2/10, trots att samma fil låter helt ok på stereon. Varför?

Vilken spelare har du? Använder du ett program för att föra över låtarna eller kopierar du över dem via Utforskaren (vanlig filhantering)? Om ett pogram används, vågar jag nästan lova att det av någon anledning väljer att koda om dina filer till spelaren så att de ska ta mindre plats. Kontrollera eventuell sådan omkodning. Ett bra sätt är som josie87 säger, att koppla mp3-spelaren till stereon - via samma ingång på förstärkaren som du har när du spelar upp versionen som låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom att annan musik låter bra i både högtalarna du har kopplade till datorn och i dina hörlurar är det uppenbarligen din mix det är fel på, inte själva mp3spelaren.

Och det enda tipset du kan få är: öva. Mixning är skitsvårt och att få det att låta bra/okej i en massa olika prylar är bland det svåraste. Förslagsvis växlar du mellan högtalarna och hörlurarna medan du mixar för att försöka hitta en balans. Och så läser du Studios mixningsskola.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mitt i natten och har suttit och gjort som ni tipsat om med att koppla mp3-spelaren till stereon. Det låter som när jag lyssnar genom datorn, lite sämre eftersom jag kör genom mp3-spelaren och inte genom datorn, men ingen jätteskillnad. Vet inte hur jag ska tolka detta men jag antar att mp3-spelare + hörlurar för örat närmare en dålig mix och pekar tydligare på bristerna.

Jag vill höra musiken närmare örat, det låter som att den ligger och grumlar längst bort. 🙁 Höjer jag volymen så blir det dist, använder jag mer kompressor låter det som Mix Megapol, och det passar musiken verkligen inte till. Basen måste vara punchig, tung och luftig, diskanten helt oansträngd.

Nån som har tips om hur man ska mixa hiphop-trummor I Reason (börjar med trummorna...) för att det ska låta bra? Reverb/eq/delay, vad ska man ha? Bara nåt som jag kan börja med ... 😳 Obs: jag tror inte det är mina ljud som är för dåliga, har ganska grymma hiphop-trumljud till hands men får inte till det i mixen.

Sökte på hiphop-trummor på forumet här, hittade inget som hjälpte.

Har fått bra tips hittills, tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade precis samma problem förut. En mix kunde låta asbra hos mig, men i grannens stereo lät det förjäkligt.

Jag tror det berodde på att jag försökte för mycket. Jag gjorde konstiga eq-inställningar och blev lurad av min dåvarande lyssning.

Så ett tips som redan har framgått är öva. Ett annat tips är skaffa bra monitorer. Eller snarare, lär känna din lyssning, så du vet hur du ska använda dig av den.

Lycka till

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har tips om hur man ska mixa hiphop-trummor

EQ , Kompressor och ibland lite reverb.Mixa kagge och virvel relativt högt jämfört med resten.

Oftast krävs minst två eller fler olika kickar och virvlar för att få fram det ljud man vill ha.

Sedan hjälper det att lägga en kompressor på Masterkanalen och mixa igenom denna redan när man börjar med en ny låt för att ha en uppfattning om hur hårt man kan pressa dom olika elementen.

Men i 9 fall av 10 är det oftast inte trummorna det är fel på utan allt annat runtomkring framför allt basen.

Och viktigast är nog att ha monitorer eller en kombination av monitorer och sub för att höra vad det är som händer i mixen.Framför allt i låg och sub basregionen.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle testa att göra en snabbmix i just dom hörlurarna.....då lär du dig ganska snabbt vad som behövs....troigtvis kommer den inte låta super i annan lyssning, men då lär du dig vilket håller du måste dra det....sen när du vet det kan du anpassa din vanliga mix så att det blir en kompromiss....

nästa steg är ju att helt enkelt leta upp låtar som representerar det du gör, sätta dig ner och lyssna.....och lär dig lyssningen....i början tycker jag till och med att man kan lägga ett par låtar i projektet.....och A/B lyssna mellan din låt och dessa...för att helt enkelt rippa ljudbilden. då lär man sig.....

det är ganska enkelt egentligen....där annan musik låter bra, skall din musik också låta bra....annars har man missat nåt.

I det långa loppet är det jättebra att ha flera olika lyssningar att arbeta i....ett eller två par monitorer som, samt ett helt vanligt hemmastereosystem/ministereosystem, samt hörlurar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. hiphop: pressa det stenhårt....det kan inte komprimeras och volympressas för mkt i princip....

ett fel jag tycker man gör när man har sub är att man gärna öser på för mkt djup bas....helt enkelt för att man kan göra det, och det fortfarande låter bra när man lyssnar i monitorsystemet........men så fort man tar det någon annanstans låter det skit, för andra lyssningar ballar ut när man öser på för mkt djupbas....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Piccazzo har mycket rätt i att det antagligen är mest det omkringliggande, speciellt basen. Har suttit och pillat med olika basljud och det låter bättre redan. Det går sakta framåt antar jag.

Jag får spel på att det låter så olika i slutprodukten i jämförelse med hur det låter när jag pillar i Reason. När jag tycker jag är klar i Reason ska det exporteras till 24-bits wav som sen ska importeras i Cubase, på med sång, sen export till en 192kbps-mp3:a. Många steg med olika komprimeringar. Mp3:an jag till slut sitter och lyssnar på låter inte alls som när jag trycker på play och lyssnar på exakt samma mix i Reason.... det blir man ju inte klok på... är det samma för alla?

Edit: det här med att kolla in mp3-hörlurarna medans jag mixar är en asbra idé men 3,5-proppen är för fjuttig för förstärkaren, finns inget uttag (datorns ljud går genom en förstärkare).

Redigerat av Thir13teen
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: det här med att kolla in mp3-hörlurarna medans jag mixar är en asbra idé men 3,5-proppen är för fjuttig för förstärkaren, finns inget uttag (datorns ljud går genom en förstärkare).

En adapter är vad du behöver :rolleyes:

Jag klev för övrigt i exakt samma fälla som du för någon månad sen. Jag tyckte allt lät kanon i studiomonitorerna och i studiolurarna, men i mp3-spelaren lät det prutt och pannkaka. Faktum är att jag sen den insikten lade ifrån mig de fina studiolurarna och lyssnade enbart på monitorerna, mp3-lurarna och ett par skruttiga Behringerlurar.

De är bra på olika saker. Behringer skvallrar bra om när basljuden krockar eftersom allt bara fräser i dem då. Mp3-lurarna låter skit när diskanten och mellanregistret tar över osv. Så, varierad lyssning är a och o.

Ett bra tips som jag ska börja jobba med men inte kunnat hittills p.g.a utrymmet är att koppla in både vanliga stereohögtalare och studiomonitorer i stereon (om man har minst fyra högtalaroutputs alltså). Då kan man blixtsnabbt jämföra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Intressant tråd, testade detta med sämre hörlurar också vilket visade sig inte låta så bra till skillnad från andra högtalare/hörlurar.

Det jag undrar över hur man ska kunna kompensera denna balansgång så det låter bra i bägge lurarna. I mp 3 hörlurarna så blir det väldigt diskantigt och basen blir rätt tam och kantig men inte annars. Man måste ju dra på med lite bas om det ska låta bra i mp 3 lurarna men då låter det för basigt i dom andra.

Hur löser man denna balansgång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förvisso en sopa på området och har själv stora/liknande problem med att få det att låta bra på olika ställe.

Ibland tror jag att själva lyssningssrummet ibland har stor/större betydelse för ljudet /än anläggningen (först/monitor).

Ofta sitter man i ett litet rum eller schyffe (vem har råd med ett stort?) med sina hemstudioprylar och mixar sedan lyssnar man i vardagsrummet med t.ex. högtalarna på ett trägolvet (med inbyggd "golv-resonans-låda). Vissa basfrekvenser försvinner i det lilla rummet (typ 100hz) och andra förstärks (relativt sett) i det "stora rummet med resonanslåda".

Så som sagts; man får försöka lära sig hur den "sammanvägda lyssningplatsen" låter.

För det som är lagd åt det hållet kan man ju testa med spektrum-analysator och liknande redskap för att hitta "sina vanliga fel".

Ett annat fel jag tror att jag själv hänfallit åt är att monitorerna klarar att "lösa upp ljudet" så att det inte grötar ihop sig medan "vardagslyssningen" inte klarar det på samma sätt. För att komma åt detta blir det viktigt att rensa i de olika instrumentens frevenser så att de inte kolliderar mer än nödvändigt. När det gäller basfältet kan ju side-chaining bas-bastrumma vara ett sätt.

Nog snackat, jag bara gissar!! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...