Jump to content
Annons

Varför finns det inga snygga basar?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Man kan hitta många basar, men det finns inga snygga tycker jag. Finns det snygga basar? De flesta modeller är hur tråkiga som helst! Det finns många fler snygga gitarrer. Varför är det så?

Jag ger här några exempel på basar som kan vara lite "roliga", men är de snygga, njaa jag vet inte.

zoom_spacebass.jpg

Washburn Bootsy Collins Spacebass

zoom_t14qts.jpg

Washburn T14QTS

leduc.jpg

Leduc handmade french

tanglewoodfiolbassm.jpg

Tanglewood Violinbass

tolietbassbeg.jpg

Toiletbass

shadowsbassdetail.jpg

Burns Shadows Custom Elite bass

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Ok...ska jag ta fram ett par basar som ser ok ut, så får det faktiskt bli två Epiphone-modeller då:

epiphone_thunderbird_2.jpg

Epiphone Thinderbird IV reversed. Detta är såklart kopian av Gibsons original. Varför heter den reversed - finns det nån unreversed?

epiphone_woody_2.jpg

Epiphone Allen Woody Rumblekat. Också relativt snygg.

🙂

Men är Epiphone bra?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Rickenbacker är en cool och snygg bas i mitt tycke!

Absolut! Rickenbacker 4001 är den snyggaste och bästa basen som någonsin har gjorts. Själv hade jag två när jag fortfarande spelade i band, men nu har jag bara den svarta kvar. De röda sålde jag för över 10 år sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

visst finns det snygga basar. Jag har en Mosrite Combo Bass:

combob.jpg

och En Framus star Bass:

frastarb.jpg

Sen har jag en Hagström Swede som ser ut som en Gibson les paul.

Danelectro Longhorn ser rätt cool ut oxå.

instElectric_BassesLonghorn_Pro_Bass.gif

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker både elgitarrer och -basar är riktigt fula i allmänhet, varför har musiker så dåligt omdöme vad gäller form? Skulle vara intressant att se vad en duktig designer skulle kunna göra... 🙂

EDIT: stavfel.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Det var många varierande modeller av bas ni lagt in! Halvakustiska kan det finnas några rätt fina, tror jag. Önskebasen är Rickenbacker. Jag gillar det ljud den frambringar. Steinberger (ägs av Gibson?) som presenterades, har iaf gjort en väldigt bra gitarr - The Bat.

Jag spelar inte bas själv, men ska passa förslagen vidare till den som ska spela bas på mina låtar. Han har ingen egen bas i nuläget... Får se vad han fastnar för.

Kan förmodligen tillfälligt få tillgång till en Fender Jazz Bas. Men... då känner man sig pressad tidsmässigt.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...ska jag ta fram ett par basar som ser ok ut, så får det faktiskt bli två Epiphone-modeller då:

epiphone_thunderbird_2.jpg

Epiphone Thinderbird IV reversed. Detta är såklart kopian av Gibsons original. Varför heter den reversed - finns det nån unreversed?

epiphone_woody_2.jpg

Epiphone Allen Woody Rumblekat. Också relativt snygg.

😄

Men är Epiphone bra?

:musik

Detta är ju basvarianten av Gibson Firebird och DEN finns både reversed och "rättvänd".

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte Fender Jazz Bass i svart ganska snygg?

Jo, och vit Precision.

Rickenbacker är också snygga.

😄

Brorsan hade en röd Rickenbacker och det är den snyggaste jag sett.

Undrar vart den tog vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
7 strängad bas känns lite Overkill 😆😄

8-strängad bas känns lite maxmaxmaxxat

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte Fender Jazz Bass i svart ganska snygg?

Jo, och vit Precision.

Rickenbacker är också snygga.

😆

Brorsan hade en röd Rickenbacker och det är den snyggaste jag sett.

Undrar vart den tog vägen?

Jag hade en röd Rickanbacker 4001 tidigare - men jag tyckte att min svarta var snyggare - så det blev den jag behöll när jag tyckte att det var dags att göra av med en... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
7 strängad bas känns lite Overkill 😆😄

8-strängad bas känns lite maxmaxmaxxat

En bas har 4 strängar. Varken mer eller mindre.

Du har rätt. De där bilderna ovan är varken bas till natur, bild eller ord. Att de låter som en bas, ser ut som basar eller allmänt betraktas som basar har inget med sanningen att göra.

Betyder Claes lägga på locket på mandarin?🙂 Vi försökte vara roliga, overkill och jag.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Desto mer strängar desto roligare. speciellt på bass, när jag köpte min 7strängade gitarr var jag tvungen att uppgradera basen till en femma och det kändes mycket mer naturligt att ha en till sträng på en bass. Så fort jag får pengar till att bygga en 8strängad gitarr skall jag ha en 7 strängad bas till. Det är som midikeyboards, dom med minst tangenter har mest begränsningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...