Jump to content
Annons

Bra mickpreamp med S/PDIF


Dream Exp.

Recommended Posts

Annons
Hejsan!

Någon som vet om någon välljudande mickpreamp med S/PDIF-utgång?

Gärna med möjlighet att koppla in iaf 4 mikrofoner.

4 micar och S/PDIF.. Då ska du nog snarare ha ADAT interface... S/PDIF klarar max 2 kanaler samtidigt mig veterligt i alla fall... Men som vanligt rekomenderar jag väl Mackie Onyx 800R även om den har 8 bra micpreamps 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså jag kör redan på en ADA 8000 i ADAT-ingången på mit EMU 1212m och jag skulle behöva en mikpreamp till S/PDIF eftersom den ska vara kopplad till ett lite mindre rum som är optimerat för sånginspelning. Finns det någon att rekommendera med 2 kanaler då om det inte går med 4?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tack för alla svar men finns det någon som inte har en prislapp med fler siffror än mitt personnummer? 😄

😠

Sådana finns det säkert - men du ville ju ha sådana som var bra... 😄

- fast TwinQ är inte så fasligt dyr, med ett listpris på 6995:-. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tack för alla svar men finns det någon som inte har en prislapp med fler siffror än mitt personnummer? 😄

Denhär kanske är ett alternativ? Jag har ingen erfarenhet av den, men deras förra digitalpreamp var helt ok iaf. Och den ligger på 3500kr.

Jag har en sådan och den fungerar alldeles utmärkt, letade länge efter en med två kanaler och spdif och det blev tillslut en sådan, den har ingen inbygd kompressor eller så men det går ju alltid att köpa till och inserta...Annars finns samsons enkanals burk med spdif men den är en kanal, går dock att koppla ihop två, kostar 1k kr st, men de kan inte köras i 44,1kHz...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det ingen som fattar att APHEX 207 D är den mest ultimata preampen för pengarna man kan köpa idag...

2 in-fasvändning-48v-micklim patentet-basscut-SPDIF etc etc = en superclean micpre med tube inbyggd som slår allt annat på fingrarna, dessutom har jag en av 2 till salu liggandes oanvänd i kartong!

😄

207 Dobs fel länk,gamla modellen-se längre ner i tråden!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde förresten nämna en modell: Joemeek SixQ, som är en 1-kanals pre/eq/kompressor med AES/EBU och både koaxial och optisk S/Pdif ut, till det minst sagt överkomliga listpriset 3495:- .

Link to comment
Dela på andra sajter

om du läser mitt inlägg: en av 2, dvs jag har en över pga dubbelköp,behöver inte 2...nöjd? 😄

I Sverige är APHEX tämligen okända/oupmärksammade,vilket är oerhört knäppt för de gör verkligen bra grejor, deras gate 612 är ju bäst i världen fortfarande-deras expressor (vca) kompressorer är enligt många tekniker/producenter och mig själv den ultimata snyggputsaren om man vill ha clean-compression utan färg...deras brickwall-limiters går inte heller av för hackor osv osv...hur stora som helst i USA och i flimstudiobranschen är de ett måste med rackar fyllda av compellor´s/expressor´s och dominator´s....better believe me man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hakar på denna tråden. Är också lite intr. av en micpreamp med S/PDIF. Kör för närvarande med en Digirack 002 där jag har en Focusrite Octopre till de 8 digitala ingångarna. Det skall ju enligt Digidesign gå att köra 18 in samtidigt genom att använda S/PDIF-en med då måste man ju synka ihop Octopre:n med S/PDIF-preampen. Har Aphex 207 nån möjlighet till det ??.

Detta är den största begränsningen för mig just nu att bara kunna spela in 16 kanaler samtidigt. Att få 18 skulle hjälpa till lite med det är ju fortfarande på tok för lite.

.... O ja jag skall köpa ett HD-system sen så det behöver ni inte tipsa om. 🤪

Har just nu en gammal Aphex 107 premp i setupen och antar att 207:an är en viderutveckling av den?

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

japp, den är en mkt vass vidareutveckling och den har allt det där du vill att den skall göra-troligtvis, läs länken och specarna,wordclock spdif etc, allt står där, kolla manualen också för säkerhets skull så att du vet att det blir rätt för dina behov... 😄

vad spelar du in eftersom du behöver så många in samtidigt, livegrupper i studion med många mickar-det låter bra i mina öron!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
S/PDIF klarar max 2 kanaler samtidigt mig veterligt i alla fall...

Njae, det klarar mer än så. Du kan utan vidare köra 7.1 ljud över spdif.

...men då är det inte okomprimerat, om jag kommer ihåg rätt... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

S/PDIF klarar max 2 kanaler samtidigt mig veterligt i alla fall...

Njae, det klarar mer än så. Du kan utan vidare köra 7.1 ljud över spdif.

...men då är det inte okomprimerat, om jag kommer ihåg rätt... 😛

Det är mer än jag vågar svara på. Det brukar ju heta nåt i stil med THX och AC3 etc, vilket ju på ett eller annat sätt är komprimerat. Nån dom VET vad spdif klarar att leverara?

Link to comment
Dela på andra sajter

S/PDIF klarar max 2 kanaler samtidigt mig veterligt i alla fall...

Njae, det klarar mer än så. Du kan utan vidare köra 7.1 ljud över spdif.

...men då är det inte okomprimerat, om jag kommer ihåg rätt... 😛

Det är mer än jag vågar svara på. Det brukar ju heta nåt i stil med THX och AC3 etc, vilket ju på ett eller annat sätt är komprimerat. Nån dom VET vad spdif klarar att leverara?

Med S/Pdif rör det sig om en stereosignal med 24-bit och upp till 192kHz som det ser ut i dag. Om det är gränsen för vad som går att överföra, vet jag inte, men om det är så, så är det ganska kraftig kompression som gäller om man ska få plats med 8 kanaler... Jag hittade inget säkert besked om maxgränsen i koaxkabeln eller i fiberkabeln när jag gjorde ett försök på Google, så någon som har koll på det, får gärna fylla i kunskapsluckorna... 🙂

Messerschmitten vaknar:

Ska kanske tillägga att S/Pdif formatet specificerar att det är en stereokanal - så om man pratar om S/Pdif, så ÄR det inte mer än 2 kanaler. Om man sedan kan använda samma typ av kabel för andra former av digital överföring, är en annan femma... 🙂

När det gäller Lightpipe, så begränsar ju interfacet till 8 kanaler med 24-bit/48kHz per kanal i en fiberkabel, så det är inte riktigt samma sak...

Link to comment
Dela på andra sajter

S/PDIF klarar max 2 kanaler samtidigt mig veterligt i alla fall...

Njae, det klarar mer än så. Du kan utan vidare köra 7.1 ljud över spdif.

...men då är det inte okomprimerat, om jag kommer ihåg rätt... 😛

Det är mer än jag vågar svara på. Det brukar ju heta nåt i stil med THX och AC3 etc, vilket ju på ett eller annat sätt är komprimerat. Nån dom VET vad spdif klarar att leverara?

Med S/Pdif rör det sig om en stereosignal med 24-bit och upp till 192kHz som det ser ut i dag. Om det är gränsen för vad som går att överföra, vet jag inte, men om det är så, så är det ganska kraftig kompression som gäller om man ska få plats med 8 kanaler... Jag hittade inget säkert besked om maxgränsen i koaxkabeln eller i fiberkabeln när jag gjorde ett försök på Google, så någon som har koll på det, får gärna fylla i kunskapsluckorna... 🙂

Messerschmitten vaknar:

Ska kanske tillägga att S/Pdif formatet specificerar att det är en stereokanal - så om man pratar om S/Pdif, så ÄR det inte mer än 2 kanaler. Om man sedan kan använda samma typ av kabel för andra former av digital överföring, är en annan femma... 🙂

När det gäller Lightpipe, så begränsar ju interfacet till 8 kanaler med 24-bit/48kHz per kanal i en fiberkabel, så det är inte riktigt samma sak...

Okay, okay, jag hade "lite" fel, utan att cykla på hal is.

För mig är spdif den där optiska eller coax-kontakten som kan innehålla lite vad som helst. Men då är ju frågan, hur skickar man 6 kanalsljud genom en 2-kanalsöverföring? Och var går gränsen för vad man får plats med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...