Jump to content
Annons

Vem är Claes?


Claes Holmerup

Recommended Posts

Hej!

Jag har hållit på med musik sedan jag var en tvärhand hög ungefär...

Basen blev tidigt mitt huvudinstrument och favoritbasen är min svarta Rickenbacker 4001.

Jag har spelat med olika band i många år - och även hunnit med att mixa en hel del, både i live- och studiosituationer - men i dag har jag inget band, utan jobbar själv i min studio när andan faller på. Det underlättar att min fästmö sjunger (hon har bl a varit korist på Malmö Stadsteater), så att hon förstår varför jag vill lägga mycket tid där...

Jag har under mer än 10 år jobbat med reparationer av datorer - i början på komponentnivå, under C-64, Amiga och Atari-eran - men när det blev PC, så blev reparationerna för tråkiga efter några år, så då bytte jag bransch. I dag jobbar jag med reparationer och installationer av industriella streckkodsscanners ( http://www.datalogic.se ) - och på min fritid (förutom att jag gör musik förstås...) driver jag en liten firma där jag säljer mestadels musikalisk hård- och mjukvara; http://www.holmerup.org .

Tack vare goda kontakter med några av distributörerna i landet, har jag haft möjlighet att testa olika mikrofoner (fortsätter med fler efter hand, i maklig takt) - något som jag hoppas kan ge lite vägledning när man funderar på nya inköp. Dessa testinspelningar finns på http://testing.holmerup.biz/mic_pretest .

Jag har även ett (ännu så länge) litet forum för recensioner, som finns här: http://www.holmerup.com/recensioner . Välkommen dit om du känner för att skriva recensioner om någon musikrelaterad produkt.

Cubase har jag kört sedan version 1.0 på Atari - och före det var det Pro24 - också på Atari. Under några år körde jag Atari Falcon med hårddiskinspelning i Cubase Audio - något som var före sin tid och bra mycket stabilare än både Mac och PC på den tiden. I dag är det Cubase SX2 på PC som gäller och det fungerar bättre än någonsin tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trevligt med en basist, känns bra att ha nån att vända sig till när jag inte får till mitt basljud 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 år senare...
musik (oregistrerad)

Hej!

Välkommen!

Och tack för flera tips sedan tidigare!

Håller oftast med dig.

Tycker fler borde ha välkomnat Claes...vid det här laget! Därav denna postning.

😳

:musik

EDMUND: Lade till en mening och gjorde den lutande

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker fler borde ha välkomnat Claes...vid det här laget! Därav denna postning.

Tyvärr så missade jag tråden när den först skapades. Det är skönt att ha en så kunnig kille som Claes på forumet. Hans kommentarer om saker är bland de endas jag litar på till 100%. Vi får hoppas att han aldrig läm,nar forumet eller tappar intresset för studio 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes och välkommen till forumet. Som ny kan det vara svårt, men om du undrar något så använd först sökfunktionen. 😛

Nedrans Phobos att hinna före. 😳

Redigerat av Morta
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker fler borde ha välkomnat Claes...vid det här laget! Därav denna postning.

Tyvärr så missade jag tråden när den först skapades. Det är skönt att ha en så kunnig kille som Claes på forumet. Hans kommentarer om saker är bland de endas jag litar på till 100%. Vi får hoppas att han aldrig läm,nar forumet eller tappar intresset för studio 😆

Amen to that.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för välkomnandet - även om det blev lite sent från en del... 😆

Lita till 100% på mig? Jag är ju en "krämare" som bara är här för att sälja... 😆😆

Skämt åsido, så långt som att lita på mig utan förbehåll, skulle jag nog inte sträcka mig, eftersom jag faktiskt inte kan allt om allting - utan tvingas göra kvalificerade gissningar ibland - men jag har någorlunda koll på ganska mycket i alla fall - och ger därför gärna råd och tips när någon behöver det. 🙂

Jag yttrar mig nog egentligen mest när jag känner att jag verkligen vet vad jag snackar om - och om jag är osäker så brukar jag försöka vara tydlig med det (hoppas jag... 🙂 ).

Lite skrämmande är att jag i skrivande stund ligger etta bland antalet inlägg i detta forumet. Jag ska kanske skaffa en hobby eller något...? 😄

Tröttna på forumet? Njae - tror inte det. Jag är envis som en loppa och tycker att det är kul att hjälpa till efter bästa förmåga - och att bråka om petitesser och teorier lite då och då... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
Äh man är fan i mig bara nybörjare om man har gjort mindre än 20 000 inlägg. 😛

😉

Man blir aldrig fullärd på något område - och i viss mån är man ständig nybörjare eftersom det alltid finns något nytt att lära sig. 🙂

Detta måste vara århundradets avdammning. Den här tråden är ju över 5 år gammal! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta måste vara århundradets avdammning. Den här tråden är ju över 5 år gammal! 😛

Men välkommen hit! Hoppas du kommer trivas.

Några tips på vägen:

* Vill du ha en prisvärd mick så är Studio Projects B1 populär

* Glöm inte att söka innan du ställer frågor (för det förutsätter jag att du kommer göra i massor)

* Inlägg under Medlemspresentationer räknas inte till dina totala inlägg (om du nu skriver här för att få upp inläggsstatistiken lite så här i början)

Piratkopiering är annars ett mycket uppskattat och väl debatterat ämne som hittills har mynnat ut i oändligt många fina idéer. Det brukar vara högt till tak i de diskussionerna, nästan lika högt som i trådarna om Mac vs PC. Vill du - också - vara med och föra debatten vidare så är du varmt välkommen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men välkommen hit! Hoppas du kommer trivas.

Några tips på vägen:

* Vill du ha en prisvärd mick så är Studio Projects B1 populär

Kanonbra tips - precis vad jag behövde just nu. 🙂

* Glöm inte att söka innan du ställer frågor (för det förutsätter jag att du kommer göra i massor)

Ja - alltså söka? Hur gör man det...?

Gjorde jag fel nu? Jag frågade utan att söka först... 😆

* Inlägg under Medlemspresentationer räknas inte till dina totala inlägg (om du nu skriver här för att få upp inläggsstatistiken lite så här i början)

Vad trist - då blir det ju inte mycket kvar av mina inlägg... 😛

Piratkopiering är annars ett mycket uppskattat och väl debatterat ämne som hittills har mynnat ut i oändligt många fina idéer. Det brukar vara högt till tak i de diskussionerna, nästan lika högt som i trådarna om Mac vs PC. Vill du - också - vara med och föra debatten vidare så är du varmt välkommen!

Yes! jag har mycket bestämda uppfattningar om både piratkopiering och Mac vs PC, så tack för tipset - ska genast dyka in där! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes!

Tack för dina inlägg - särskilt under förra vintern. För vad kan man annars göra då för att bli varm om inte bråka på studio forum. 😛

Man blir aldrig fullärd på något område - och i viss mån är man ständig nybörjare eftersom det alltid finns något nytt att lära sig.🙂

Ödmjukt!

Förresten, här är ett inlägg som väntar på din replik: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=882098

Du får gärna svara. Och hoppas du inte tar illa upp, jag vill bara att resonemangen här på forumet blir så tydliga som möjligt.

/Laxlaxlax

Link to comment
Dela på andra sajter

Piratkopiering är annars ett mycket uppskattat och väl debatterat ämne som hittills har mynnat ut i oändligt många fina idéer. Det brukar vara högt till tak i de diskussionerna, nästan lika högt som i trådarna om Mac vs PC. Vill du - också - vara med och föra debatten vidare så är du varmt välkommen!

Klaffen, Olsberg, uppmuntra dem inte! Sen är det Hellpig och jag som ska sitta och reda ut alla jäkla korsvisa anmälningar om förolämpingar i trådarna ...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Någon som nämnde piratkopiering...? post-67-1245778404.gif

Schhhhh....annars kommer Demonproducenten vakna till liv när han hör det ordet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...