Jump to content
Annons

bra CD skivor gjorda i HemmaStudio?


lodger

Recommended Posts

Känner ni till några bra CD skivor gjorda i hemmastudio som har nått lite komersiella framgångar så att musiken går att få tag i.

Om det nu finns några sådana så skulle det vara extra roligt att få lite bakgrunds info.Typ:inspelad på PC med cubase och fruity loops trummer...ja ..whatever...

Skulle behöva lite inspiration,har suttit här i två år och försökt lära mej mixa och mastra och det bir tamefan bara sämre och sämre(nja inte riktigt,men ändå) :rolleyes:

har hört att Becks första platta ska vara gjord i en hemmaPC studio,men vet inte om det stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min husgud Jason Falkner brukar skriva, lira och mixa allt själv, garanterat utan samplingar och MIDI då. Men på senare år har han avancerat från vardagsrummet till värstingstudios med Nigel Godrich vid rattarna, så det är väl i lite annan teknikklass än vad man själv är van vid.

MEN han har oxå gett ut en platta med gammal skåpmat enbart inspelat på en 4-kanalig Porta. Skrämmande bra, med tanke på förutsättningarna. "Necessity" heter den och innehåller många av hans "hits" (nåja) i demoversioner.

e71101nz9oa.jpg

Ni som gillar Brendan Benson, Matthew Sweet o Jellyfish diggar säkert detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

José Gonzales platta har han väl spelat in hemma? Det tyckte jag att jag hörde nånstans...

Sen har vi ju the boss himself, Bruce Springsteen. Han spelade in "Nebraska" - 1982. Kolla in låten Atlantic City, svinbra!

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Skoj att du gillade Handsom Family,Lodger. Live spelar dom bas och gitarr + dator kopplad till PA:t. Hur kaxigt är inte det? You got to love it. 😆😉😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Petter nya låt: Repa Skivan e producerat av Soul Supreme i FL STudio ...kanske nått för intresse klubben !! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
nattvaktaren (oregistrerad)
Danne & Jaouli-En Ny Generation är inspelad i Dannes mors lägenhet i en hemmastudio. www.danish-production.com

Okej, grattis.

Min nya skiva är inspelad i min mosters grisahus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grahn det där va ju faktiskt riktigt roligt... men förövrigt alla nya svenska trance producenter o artister sitter ju med cubase/reason/vst/fl hemma hos mamma med hörlurar o tjänar pengar, envio är ett prakt exempel... det e ju faktiskt hur grymt som helst att sådant funkar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Grahn det där va ju faktiskt riktigt roligt... men förövrigt alla nya svenska trance producenter o artister sitter ju med cubase/reason/vst/fl hemma hos mamma med hörlurar o tjänar pengar, envio är ett prakt exempel... det e ju faktiskt hur grymt som helst att sådant funkar... 😉

"Alla nya svenska trance producenter"?

Har väl en känlsa av att dom som släpper skivor inte är så många, trots allt? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Moby spelade in "play" hemma, men själva mastringen gjordes i en proffs studio.

Han behöll mycket av "hemkänslan" genom att ha kvar tagningar där det hörs att han vänder not/anteckningsblad.

Svenska Jack Brothers är ett annat exempel på hemma produktion, inriktat på att kunna släppa 1000 ex med låg budget.

Själv har jag gjort en CD med elektronisk pop, där jag bara använt Reason och wavelab, den blev hyfsad, med tanke på att jag inte lagt ner så stor vikt på mastringen. Cd´n fick en skaplig recension på e-zinet synthpop.net, och ingen verkar notera över att den är gjord hemma i vardagsrummet.

Jag tror att det spelar mindre roll med vilka grejor man har gjort produktionen. En dyr produktion kan ju floppa, lika väl som en hemma inspelad kan slå.

Gå mer på känsla är mitt råd

//O

Link to comment
Dela på andra sajter

Han behöll mycket av "hemkänslan" genom att ha kvar tagningar där det hörs att han vänder not/anteckningsblad.

Yess! Då skiter jag även i fortsättningen att försöka få bort oljud av dammsugare, fyllskallar hos grannarna och toalettstolsbrus i mina inspelningar. "Hemkänsla" var ordet! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...