Jump to content
Annons

Alto Alpha Mic Tube


dancedancedance

Recommended Posts

Annons

Det är inte så att du råkar vrida på gain istället för input level? Gain-ratten kan du ju ha på noll hela tiden. Är det så att det du försöker koppla in har väldigt hög utsignal så finns ju även en "pad" på varje kanal som du kan aktivera, för att sänka ingångsnivån, och på så sätt göra det lättare att kalibrera.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Hur är det? Är denna bra? Alltså, hur låter den?

Kan man alltså ställa mängden "rörpåverkan"?

Om outputleveln är kalibrerad till att motsvara inputleveln, så kan man nog fixa nivåerna iaf

Laddade hem manualen (bra tips). Den har två st xlr (balanserad) och två st tele (obalanserad) på baksidan för koppling till annan enhet.

Kopplar jag därmed från xlr (Alto Alpha) till tele (M-Audio ljudkort)?

[M-Audio-ljudkortet tar emot balanserade eller obalanserade kablar.]

Alla xlr är väl balanserade och alla tele (mono) obalanserade??

Ser denna pjäs som ett alternativ för mig just nu, tillsammans med kanske M-Audio Buddy.

😛

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Gainratten på noll hela tiden...? :rolleyes: Den justerar man ju förstärkningen med, så att det blir lagom beroende på ljudkällan, så det ska man definitivt inte sätta på något fast värde.

Jag kollade lite i manualen och såg att det inte verkar vara någon jättesmart konstruktion, eftersom allt går in på samma förstärkarkrets. Kommer det in en linesignal så dämpas den alltså ner med resistorer för att sedan förstärkas igen, genom samma steg som micen - och det innebär att en linesignal kommer att bli brusigare än vad som skulle vara nödvändigt. Det kanske blir ok ändå, men en liten varning för detta alltså...

Det kan ju vara att du skickar in för stark signal i den. Paden sitter inte förrän efter gain-steget, så den kommer inte att hjälpa om insignalen är för stark så att ingångssteget distar, utan då kan man behöva en extern pad för att få ner signalen tillräckligt lågt för att ingången ska klara det.

Drive-ratten styr hur mycket du ska överstyra rörsteget och enligt blockschemat så är röret alltid inkopplat oavsett hur man ställer "drive". Jag skulle anta att "drive" borde ställas på 1 som utgångspunkt.

På XLR-utgången har du balanserad +4dBu och på teleutgången har du obalanserad -10dBv. Om du kopplar XLR-utgången till en ingång som bara ska ha -10dBu, så får du dist - och om du kopplar tele-utgången till en ingång som ska ha +4dBu, så blir det för svagt, så du måste alltså använda rätt kopplingar för att det ska fungera bra ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju vara att du skickar in för stark signal i den. Paden sitter inte förrän efter gain-steget, så den kommer inte att hjälpa om insignalen är för stark så att ingångssteget distar, utan då kan man behöva en extern pad för att få ner signalen tillräckligt lågt för att ingången ska klara det.

Va... sitter paden efter gainsteget? Låter stolligt. Vad ska man med den till då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Va... sitter paden efter gainsteget? Låter stolligt. Vad ska man med den till då?

Det kan man verkligen fråga sig. Ännu lustigare är att den benämns som pad i manualen och det schematiska diagrammet, men på frontpanelen står det +20dB gain på den knappen...

Det är annars väldigt vanligt att det sitter ett förstärkarsteg före både pad, gain och mätare på diverse preamps och mixrar, men paden brukar åtminstone placeras före gain-steget, så att det bara är det första ingångssteget som riskerar överstyrning utan att man kan göra något åt det...

Link to comment
Dela på andra sajter

På demonproducentens bild står det ju pad och inte +20dB gain...

Den jag hittade på ALTO's hemsida, var denna:

122251361478389.jpg

...och manualen här:

http://www.altoproaudio.com/admin/_static/...53924195136.pdf

spännande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det? Är denna bra? Alltså, hur låter den?

Kan man alltså ställa mängden "rörpåverkan"?

Om outputleveln är kalibrerad till att motsvara inputleveln, så kan man nog fixa nivåerna iaf

Laddade hem manualen (bra tips). Den har två st xlr (balanserad) och två st tele (obalanserad) på baksidan för koppling till annan enhet.

Kopplar jag därmed från xlr (Alto Alpha) till tele (M-Audio ljudkort)?

[M-Audio-ljudkortet tar emot balanserade eller obalanserade kablar.]

Alla xlr är väl balanserade och alla tele (mono) obalanserade??

Ser denna pjäs som ett alternativ för mig just nu, tillsammans med kanske M-Audio Buddy.

🙂

//:debatt

Tjena

Ägde en sådan här Alto en kort period och gillade den inte. Va man lite för "oförsiktig" med gainen så la röret till en påtaglig distorsion på ljudet och ljudet "hårdnade till".

M-Audio Buddy mic pre låter betydligt mer transparet och neutral. Klart att föredra enligt mig 🙂

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade 2 stycken förut, fick byta ut dom på garanti en 3-4 gånger sedan gav jag upp med dom där. felen som uppstod var b.l.a att dom brusa o spraka av hellvtet fast inget var inkopplat fast gain o drive var på noll, det var likadant när en mick var inkopplad. och mätarna blinka som ett jäkla disco. detta var dock 5-6 år sedan så dom lär väl hålla bättre nu antar man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all input. Leksak vore märkligt om det var, för enligt Alto själva är detta den bästa mikpreamp de gjort - men vadå, har de gjort någon annan överhuvudtaget? Så det kanske inte säger någonting. Jag vet att de gör helt ok mixers iaf, för jag känner folk som köpt in och använt deras grejer i dyyyra studios. Men man behöver ju inte vara bäst på allt.

Inte vet jag om den är nåt att ha, M-Audio Buddy är väl kanske mer rätt för mig just i detta läge?! Samma budgetpris ungefär. M-Audio heter ju mitt ljudkort och då blir det samma märke...

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade 2 stycken förut, fick byta ut dom på garanti en 3-4 gånger sedan gav jag upp med dom där. felen som uppstod var b.l.a att dom brusa o spraka av hellvtet fast inget var inkopplat fast gain o drive var på noll, det var likadant när en mick var inkopplad. och mätarna blinka som ett jäkla disco. detta var dock 5-6 år sedan så dom lär väl hålla bättre nu antar man.

5-6 år sedan? Såg en recension från 2006 om denna "nya produkt" då.

Link to comment
Dela på andra sajter

På XLR-utgången har du balanserad +4dBu och på teleutgången har du obalanserad -10dBv. Om du kopplar XLR-utgången till en ingång som bara ska ha -10dBu, så får du dist - och om du kopplar tele-utgången till en ingång som ska ha +4dBu, så blir det för svagt, så du måste alltså använda rätt kopplingar för att det ska fungera bra ihop.

Ska jag alltså koppla tele obalanserat från Alto Alpha till tele in på ljudkortet (L+R), trots att ljudkortet, enligt M-Audio, helst ska ha balanserat.

Finns det balanserade tele mono??

Att koppla xlr ut från Alto Alpha till tele in på MAudio ljudkortet verkar ju värdelöst...

Detta påminner om kopplingsproblemen med brus etc som Douglas hade beträffande sitt Eureka i en annan tråd...

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all input. Leksak vore märkligt om det var, för enligt Alto själva är detta den bästa mikpreamp de gjort - men vadå, har de gjort någon annan överhuvudtaget? Så det kanske inte säger någonting. Jag vet att de gör helt ok mixers iaf, för jag känner folk som köpt in och använt deras grejer i dyyyra studios. Men man behöver ju inte vara bäst på allt.

Enligt min erfarenhet så ligger Alto snäppet under Behringer.

Det blir inte superbra bara för att de kallar det "pro" eller liknande... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag alltså koppla tele obalanserat från Alto Alpha till tele in på ljudkortet (L+R), trots att ljudkortet, enligt M-Audio, helst ska ha balanserat.

Finns det balanserade tele mono??

Att koppla xlr ut från Alto Alpha till tele in på MAudio ljudkortet verkar ju värdelöst...

Detta påminner om kopplingsproblemen med brus etc som Douglas hade beträffande sitt Eureka i en annan tråd...

Om du har en linesignal som du kopplar från balanserad XLR till balanserad tele, så är det inga konstigheter alls, utan det är bara en annan kontakttyp med exakt samma tekniska specar i övrigt (om båda är gjorda för +4dB dvs...).

Friskt kopplat - hälften brunnet, som vi tekniker säger... ☺️

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...