Jump to content
Annons

varför finnns det inte VST-stöd i Reason?


puffra

Recommended Posts

Annons
  • Svar 87
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jag ser ingen poäng med vst-stöd i Reason. Reasons styrka ligger ju i stabiliteten, snabbheten, enkelheten och begränsningarna - saker som är omöjligt att behålla om man inför vst-stöd.

Jag slutar garanterat använda programmet om det blir vst-stöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser ingen poäng med vst-stöd i Reason. Reasons styrka ligger ju i stabiliteten, snabbheten, enkelheten och begränsningarna - saker som är omöjligt att behålla om man inför vst-stöd.

Jag slutar garanterat använda programmet om det blir vst-stöd.

Varför sluta använda Reason om den får STÖD för VST? Är det inte smartare att låta bli att använda VST i Reason?

Det är ungefär samma som att -"Jag slutar använda Reason om den får .WAV-fils stöd, för WAV filer är okomprimerade och käkar jättemycket minne!".

Nä fy.. VST-stöd åt folket som vill ha det, tack! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför sluta använda Reason om den får STÖD för VST? Är det inte smartare att låta bli att använda VST i Reason?

För mig funkar det inte så.

När jag sitter med Cubase kommer jag jätteofta på mig själv med att fjutta runt med nya effekter och labba med senaste gratis-vsti:n - istället för att göra musik! Jag behöver begränsningar, helt enkelt.

Dessutom skulle vst-stöd med 100% säkerhet göra Reason mer instabilt - och då kan jag lika gärna köra enbart Cubase, som trots allt är duktigare när det gäller vst.

Och har en bättre sequencer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Ett separat program av propellerhead för vst(i) och audiospår i Reason-miljö som lägger fokus på stabilitet med Rewire. Det skulle vara en fin kompromiss tror jag.

Jag vill helst bara kunna använda min sidstation i mina Reason-låtar, det skär i hjärtat på mig att den bara står där, för jag orkar inte jobba med Rewire till något annat program. Är alergisk mot att det buggar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att reason är ett så pass kraftfullt program så att jag behöver inte använda ngt cubase eller så.

spelar in med mickar i Pro Tools.. sen samplar jag av dom o lägger in i nnxt:n.. det är allt som behövs.. har gjort ett par riktigt hitpotentiala låtar enbart med reason(och samplingar från PT!) .. 😆

edit: inget vst-stöd för reason!!!

edit2: vst är bajs!! 😕

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att reason är ett så pass kraftfullt program så att jag behöver inte använda ngt cubase eller så.

spelar in med mickar i Pro Tools.. sen samplar jag av dom o lägger in i nnxt:n.. det är allt som behövs.. har gjort ett par riktigt hitpotentiala låtar enbart med reason(och samplingar från PT!) .. 😉

edit: inget vst-stöd för reason!!!

edit2: vst är bajs!!  😱

På ett sätt kan jag hålla med.

Samtidigt om man först öppnar ett program och börja spela in så bli det väldigt lätt att man bara fortsätter.

Så var det för mig! Jag lärde mig allt jag kunde först i Reason. Sen när jag började spela in sång behövdes Cubase.

Då "glömdes" Reason bort på mer och mer för varje låt man gjorde. Nu är det nästan ett år sedan jag använde Reason!

Reason är enligt mig utan konkurrens det bästa D(A)W-programmet som gjorts. Så otroligt snabbjobbat, men vad hjälper det!

Audio, audio, audio!

Köp Reason (Fast du måste även ha Pro Tools eller Cubase som kostar mycket mer än Reason)! - Känns inte som ngt vidare säljargument 😮!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför VST i Reason när alla drömmar kunde uppfyllas med tvåvägars Rewire?

På så sätt kunde man skicka ljudkanaler från Reason in i Cubase och tillbaka till Reason igen. Eller skicka in audiospår från Cubase direkt in i Reasons effekter.

Så nä, VST borde stanna i Cubase och andra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför VST i Reason när alla drömmar kunde uppfyllas med tvåvägars Rewire?

På så sätt kunde man skicka ljudkanaler från Reason in i Cubase och tillbaka till Reason igen. Eller skicka in audiospår från Cubase direkt in i Reasons effekter.

Precis..

Det är så jag gör..

Eller ah, jag använder ju jämt Reason via Rewire in i Cubase..

Skulle aldrig klara mig utan trummaskinen, NN19 å Subtractorn! 😆

Edit: alla mina springande basslingor ni hör i mina produktioner kommer från Subtractor.. var tvungen å påpeka detta efter som vissa säger att den inte alls funkar för bas!

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ta och expotera ut spåren från Cubase och in i Reason med hela skiten!

Det har hänt flera gånger men det är en miserabel lösning. Då använder jag mina TC-reverb istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha så att när man lägger in en sample så ska man inte behöva spela från början för att man ska kunna lyssna på den, tex en stor wav med sång 😆

Så fungerar alla samplers. Det är likadant med HALion, Gigasampler, EXS24, Mach5 osv. Även gamla hårdvarusamplers.

Om vi hade haft tvåvägars Rewire kunde du haft din wav med sång i valfri Rewirehost och matat in den till Reason den vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag på lösning (vet inte om nån nämnt det då jag inte orkat lösa alla inlägg) är att man gör så att man kan routa signaler från Cubase till Reasons effekter. Tycker detta vore jättebra eftersom deras effekter är så pass bra att jag skulle vilja kunna ha dem på det mesta i mixen.

EDIT: Såg att Stinkey Zwei var inne på samma spår i inlägget precis ovanför mitt. 😳 Jaja, alla bra ideer ligger lika i tiden!

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag på lösning (vet inte om nån nämnt det då jag inte orkat lösa alla inlägg) är att man gör så att man kan routa signaler från Cubase till Reasons effekter. Tycker detta vore jättebra eftersom deras effekter är så pass bra att jag skulle vilja kunna ha dem på det mesta i mixen.

EDIT: Såg att Stinkey Zwei var inne på samma spår i inlägget precis ovanför mitt. 😱 Jaja, alla bra ideer ligger lika i tiden!

http://www.petertools.com/

Kom o tänka på deras program till Reason

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag på lösning (vet inte om nån nämnt det då jag inte orkat lösa alla inlägg) är att man gör så att man kan routa signaler från Cubase till Reasons effekter. Tycker detta vore jättebra eftersom deras effekter är så pass bra att jag skulle vilja kunna ha dem på det mesta i mixen.

EDIT: Såg att Stinkey Zwei var inne på samma spår i inlägget precis ovanför mitt.  😛 Jaja, alla bra ideer ligger lika i tiden!

http://www.petertools.com/

Kom o tänka på deras program till Reason

Reason + Hammer fungerar skitbra för livebruk. I studion är det inte användbart då det bara ger 1 stereokanal in, och blockerar Rewire-möjligheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvåvägars ReWire är såklart the shit. Det skulle inte på något sätt behöva sabba Reasons mysiga rackuppbyggnad heller. Man skulle helt enkelt kunna ha en device som hette, ja, namnet är oviktigt, men en device x som helt sonika hade en 16 utgångar på baksidan. På framsidan skulle man sedan kunna ställa in vad varje kanal skulle hämta ljud ifrån, genom små små jättegulliga displayer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det är teoretiskt möjligt att tillverka ett program som hanterar vst(i) och sända in resultatet via Rebirth-apparaten i Reason? Anar att Linus kanske har en åsikt om detta...

Teoretiskt möjligt? Självklart, om du tillverkar det programmet skulle det fungera med alla versioner av Reason som redan finns.

Problemet är väl att du bara får en stereokanal in i Reason, och att studionördarna skulle kräva att ditt program är lika avancerat som Cubase, Pro Tools, Acid, Logic osv.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Studionördarna kan jag förlåta för det.. men eftersom en stereokanal är bättre än ingen alls så förstår jag inte varför ingen programeringskunnig Reasonsympatisör redan gjort det. Man kan hitta på mycket skoj med den där ljudingången.

...de som kan programera sånt kanske redan arbetar år Propellerheads? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

atac7k (oregistrerad)
Mycket av tjusningen i Reason tycker jag ligger i den begränsade miljön. Jag använder Reason nästan uteslutande till mina "mjuka" instrument och då är det jäkligt skönt att inte ha en valmöjlighet på 4000 pluggar. Istället är det snabbjobbat, intuitivt och stabilt.

För övrigt låter Reasons egna effekter jäkligt bra, och med rätt tweakingkunskaper, tillsammans med den nya Combinatorn, kan man få fram en hel del.

Håller med till 100%, förut tänkte jag mycket på hur super det skulle vara med inbyggt stöd för VST i reason men så vid en närmare eftertanke så tycker jag det är bättre att vi får nån ny grym synth ifrån propellerhead istället än att hålla på med instabila VSTs, kommer sänka reason totalt imo. Dessutom som någon annan sa i ett forum är att man istället lär sig de synthar och grejor till 110% som finns i reason. Och sen är man inte helt strandsatt ändå, man har ju faktiskt rewire om det skulle vara så att man blir sugen. Jag tycker att ju mer man håller på med reason, desto mer inser man hur onödigt det är med en massa extra VSTs, jo visst det finns grymt feta VSTs, jag har hört en hel del så inte för den sakens skull. På något sätt känns det mer som om man skapar någonting från scratch när man jobbar med reason, asså bygger ljud, komponerar samman olika effekter osv, superkul helt enkelt. Aja var tvungen att säga min åsikt bara 😱

Kolla gärna in mitt edm projekt:

www.atac7k.co.nr

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför VST i Reason när alla drömmar kunde uppfyllas med tvåvägars Rewire?

På så sätt kunde man skicka ljudkanaler från Reason in i Cubase och tillbaka till Reason igen. Eller skicka in audiospår från Cubase direkt in i Reasons effekter.

Så nä, VST borde stanna i Cubase och andra program.

För då måste vi brottas med två program samtidigt och det är en osexig lösning.

(Själv kunde jag inte bry mig mindre om VST, men ljudinspelning känns otroligt viktigt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt förslag på lösning (vet inte om nån nämnt det då jag inte orkat lösa alla inlägg) är att man gör så att man kan routa signaler från Cubase till Reasons effekter. Tycker detta vore jättebra eftersom deras effekter är så pass bra att jag skulle vilja kunna ha dem på det mesta i mixen.

EDIT: Såg att Stinkey Zwei var inne på samma spår i inlägget precis ovanför mitt.  😛 Jaja, alla bra ideer ligger lika i tiden!

http://www.petertools.com/

Kom o tänka på deras program till Reason

meeh!!

det är ju bara pc-kompatibelt.. 🥰

två-vägs is tha shit!!

jeepp!! det är det!

btw: bump!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte Propsen fixar vsti stöd...MEN...

Vore ju grymt bra om dom fixade till så man kunde använda effekterna osv. i Cubase etc. som sagt 2 vägs rewire...

Annat kan ju vara special versioner av reason : Reason vst och Reason vsti... ?

Jag använder Extreme sample comverter och converterar det vsti ljudet jag vill ha till wav, sf2 etc. för att köra i reason och det funkar mycket bra, tar ingen cpu kraft heller... 😱

Men smaken är ju som baken, alla gör och vill ju olika saker... 😳

Audiospår är oxå ett måste!!! 😎

Redigerat av Trace
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Eller ah, jag använder ju jämt Reason via Rewire in i Cubase..

Men jag vill ha tvärtom också. 😎

Tänk att lägga RV7000 på audiospåren från Cubase...

Jag gillar mycket med Reason men jag är inte lika på vad det gäller RV7000.

Har lite svårt för RV7000, får lite Yamaha SPX 900 feeling på den ibland.

SIR vst låter bättre med Lexicon 480 impulse.

Men det är klart jag har inte kört någon leadsång på RV7000 än, så man kanske skall hålla sig på mattan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...