Jump to content
Annons

varför finnns det inte VST-stöd i Reason?


puffra

Recommended Posts

alltså,

jag förstår verkligen inte varför Propellerheads ska envisas med att inte bygga in VST-stöd i reason...ja, man kan rewira till cubase men fan va omständigt..speciellt om man vill lägga på någon reason-effekt på VST-instrumentet...

tänk er att kunna använda t.ex. Fabfilter Volcano (test i senaste Studio) tillsammans med reason precis som en av reasons enheter...fan så fett!

jag tycker att vi borde starta en namninsamling och skicka till propellerheads med syftet att vi vill att dom ska bygga in VST-stöd!...

jag är bitter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 87
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

de kommer aldrig att gå med på det.

inget vst stöd= inget fel från propellerhead. datorn hänger sig, programmet är stabilare osv osv

kör du rewire är väl inte så jobbigt, om du tänker hur det var att koppla in en extern analog filter till en extern analog synth in i bandspelaren för 20 år sen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske kan göra det du skall med volcano eller whatever i ett program med vst-stöd och lägga in det i Dr.Rex eller en sampler, eller är det bara i realtid det du tänkte dig skulle fungera? Jag är också väldigt sugen på vst i Reason men jag vill ju att programmet skall vara lika stabilt, jag tror de har goda anledningar till att inte integrera det, Men känner jag Propellerhead rätt så har vi inte hört det sista från dem, oj där blev det lite orvitseri också, så det kan bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av tjusningen i Reason tycker jag ligger i den begränsade miljön. Jag använder Reason nästan uteslutande till mina "mjuka" instrument och då är det jäkligt skönt att inte ha en valmöjlighet på 4000 pluggar. Istället är det snabbjobbat, intuitivt och stabilt.

För övrigt låter Reasons egna effekter jäkligt bra, och med rätt tweakingkunskaper, tillsammans med den nya Combinatorn, kan man få fram en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Reason skulle få VST-stöd skulle det helt plötsligt bli en rätt crap sequenser med bra medföljande pluggar istället för ett underbart litet workstationrack. Och det låter väl inte bra heller? :rolleyes:😎

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här debatten kommer troligen aldrig sluta dyka upp, och propellerskallarna kommer troligen inte ändra uppfattning (Nu är det svårt att söka reda på de befintliga debatterna, eftersom sökmotorn på forumet inte kan ta ord så korta som tre bokstäver...).

Anledningen till att vsts inte kommer in är troligen just av ovan nämnda faktorer. Det försämrar stabiliteten och förmodligen kräva en rejäl omskrivning av ljudmotorn. Nae, reason står på egna ben, och jag håller med om att det hellre ska vara så som det är nu, snarare än stöd för andra vsts. Vill man ha vst stöd, får man helt enkelt söka sig till någon annan sequencer som passar ens smak, finns ju många, eller köra rewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte ha direktstöd för VSTi i Reason.

Däremot vore det schysst om Reason kunde vara Rewire-host istället för bara Rewire-slav, vilket indirekt möjliggör att man kan få in audio och VSTi från ett annat musikprogram till Reason.

Edit: Marco "Raapie" Raaphorst har lite intressanta gissningar om Propellerheads kommande projekt...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore ju faktiskt också underbart om de åtminstone gjorde ett program med vst-stöd som var skräddarsytt att länka Reason till, gärna med samma lättarbetade miljö.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många nackdelar med att köra rewire..

* Du måste ha 2 st resurskrävande program igång.

* Du kan inte rewire:a fler än 1 program.. använder du t ex Cubase, Acid & Reason som huvudverktyg, så måste man växla mellan dessa. Saker och ting hänger sig o man får titt som tätt starta om datorn.

..och om inte det är kreativitets-hämmande nog, så vetejag f-n. Att propparna inte har utvecklat så självklara saker som enkel import / hantering av långa samples, samt putsat till automation editeringen (med vektorbaserade linjer, splines osv) är för mig oxå helt obegripligt.

Att inte ha stöd för VST pga av att det instabilt är bara struntsnack. Vill man ha det stabilt, ladda då inte in VST:s iståfall. Att ha stöd för det gör ju inte produkten mer instabil.

Hur svårt kan det vara?

Redigerat av moOd
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag gillar idén med Reason. Om de istället satsar med på att vidareutveckla Combinatorn och kanske några fler moduler så kan combi-patchar bli nästan lika intressanta som VSTi'er ju! Har redan hört och sett helt otroliga combi'sar. Den har potential vill jag lova!

Visst kan man sakna hårddiskinspelning ibland, men det funkar ju med bra med ReWire och Cubase ändå. Lite bök ibland, men det kan jag leva med. Men kanske kunde ReCord 1.0 vara ett trevligt program att samköra Reason med.

Coolt iallfall att de öppnar upp Remote så att hårdvarutillverkare kan skriva sina egna "codecs"!

Och så lite off topic: Ni vet väl varför Reason heter just Reason?

Den förklaring jag har fått (från hyfsat säker källa) är att en av propphuvena läste boken "Snow Crash" av Neal Stephenson. Där gick att läsa om ett brutalt vapen som hette just Reason. Någon av personerna i boken lär ha sagt "They will listen to Reason". Har inte själv läst boken, men är bra sugen, Neal Stephensons Cryptonomicon är ju så grymt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ni pratar som om Cubase var gratis 🥰!

(Lite bökigt att ha en bil med bagagelucka och en annan utan! Jo, måhända men framförallt jävligt dyrt att då tvingas ha

två bilar istället för en! Utgår Propellerhead ifrån att alla har tillgång till gratis Cubase 😮? Tänk om man vill/måste betala?)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni pratar som om Cubase var gratis 😮!

För att inte tala om VST'er!

Kolla priserna på Waves-pluggarna som exempel. Visst, det finns en del bra gratis-pluggar också, men de flesta bra VST'er kostar bra många tusenlappar.

Och andra sidan är inte Reason ReFills gratis heller.

/peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

samt putsat till automation editeringen (med vektorbaserade linjer, splines osv) är för mig oxå helt obegripligt.

Smaken är som...

Jag tycker editering av automation fungerar ypperligt, snabbt, enkelt och överskådligt i Reason, och att Cubase inte ens är i närheten på den fronten. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Korg Triton, Yamaha Fantom, m fl har inte VST-stöd, men det är ingen som klagar. :rolleyes:

Som propellermössorna själva säger finns det andra program som är bättre på VST-stöd (och för den delen Audio-in) än Reason. Då är jag mer inne på Linus linje, att man ger Reason möjlighet att fungera som ReWire-host för andra program än ReBirth.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då säger vi så.. Reason skall ha stöd för att vara Rewire-host, vem skall ringa o fråga om de vill slänga in det i 3.5?

Nu har jag skapat tråden under Reason Feature Suggestion. Hoppa dit och kläm in ett "I agree! [n/t]" i tråden. :rolleyes:

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Då säger vi så.. Reason skall ha stöd för att vara Rewire-host, vem skall ringa o fråga om de vill slänga in det i 3.5?

Ring du, men de kommer inte att svara på frågan. Propellerheads säger aldrig någonting om kommande produkter. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ni pratar som om Cubase var gratis 🥰!

(Lite bökigt att ha en bil med bagagelucka och en annan utan! Jo, måhända men framförallt jävligt dyrt att då tvingas ha

två bilar istället för en! Utgår Propellerhead ifrån att alla har tillgång till gratis Cubase 😕? Tänk om man vill/måste betala?)

Det finns en billiga vsthosts med rewire-stöd också, Mackie Tracktion är ett bra exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då säger vi så.. Reason skall ha stöd för att vara Rewire-host, vem skall ringa o fråga om de vill slänga in det i 3.5?

Nu har jag skapat tråden under Reason Feature Suggestion. Hoppa dit och kläm in ett "I agree! [n/t]" i tråden. 😉

Det är ganska många redan som har ylat om detta, ska bli intressant o se om de tillmötesgår förslag som är så pass enhälliga eller om de bångstyrigt kör på det som ligger i deras egna intressen. Man vet ju aldrig vad det finns för skumma överenskomelser i affärsvärlden.

By the way, my name is not Blank! 😕

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Då säger vi så.. Reason skall ha stöd för att vara Rewire-host, vem skall ringa o fråga om de vill slänga in det i 3.5?

Nu har jag skapat tråden under Reason Feature Suggestion. Hoppa dit och kläm in ett "I agree! [n/t]" i tråden. 🙂

Vågar vi det då? Blank kanske är ironisk åt oss då 😛😛

Fredrik har fått en dos sarkasm från mig också tidigare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då säger vi så.. Reason skall ha stöd för att vara Rewire-host, vem skall ringa o fråga om de vill slänga in det i 3.5?

Nu har jag skapat tråden under Reason Feature Suggestion. Hoppa dit och kläm in ett "I agree! [n/t]" i tråden. 😄

Vågar vi det då? Blank kanske är ironisk åt oss då 🙂🙂

Fredrik har fått en dos sarkasm från mig också tidigare 😉

Det är få som vinner dispyter med honom, vann du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då säger vi så.. Reason skall ha stöd för att vara Rewire-host, vem skall ringa o fråga om de vill slänga in det i 3.5?

Nu har jag skapat tråden under Reason Feature Suggestion. Hoppa dit och kläm in ett "I agree! [n/t]" i tråden. 😄

Vågar vi det då? Blank kanske är ironisk åt oss då 😕😄

Fredrik har fått en dos sarkasm från mig också tidigare 😄

Det är få som vinner dispyter med honom, vann du?

I mina ögon vann jag iaf... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vet aldrig vad propsarna har för ideér för reason i framtiden nu när dom har lagt ut rebirth gratis 😆

Dom har kanske lagt ner rebirth för att kunna koncentrera sig riktigt på reason 😆

Kanske kommer på ett eget vsti liknande koncept(combinatorn är ju rätt bra) dom är ju påhittiga som vi vet 😆

Och reason som rewire host vore grymt bra, då kan man köra igång ett simpelt program som man kan ladda in vsti, som sedan reason kopplas till via rewire 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Och reason som rewire host vore grymt bra, då kan man köra igång ett simpelt program som man kan ladda in vsti, som sedan reason kopplas till via rewire 😆

Wow, du är ett såntdär geni som man hört talas om så mycket va? Hehe..

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Då säger vi så.. Reason skall ha stöd för att vara Rewire-host, vem skall ringa o fråga om de vill slänga in det i 3.5?

Nu har jag skapat tråden under Reason Feature Suggestion. Hoppa dit och kläm in ett "I agree! [n/t]" i tråden. 🙂

Jag är på!

ALLA måste in och terrorisera tråden.

Sedan skickar vi tårtor till Propellerheads med texten: Reason ReWire Host, varje dag tills de fixar det här...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...