Jump to content
Annons

varför finnns det inte VST-stöd i Reason?


puffra

Recommended Posts

Fruppe69 (oregistrerad)

Skulle tycka det vore toppen med vst-stöd i Reason så man slapp höra alla sugiga demos med pipiga subtractionsyntar. För att inte tala om Malmström...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 87
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Skulle tycka det vore toppen med vst-stöd i Reason så man slapp höra alla sugiga demos med pipiga subtractionsyntar. För att inte tala om Malmström...

Ja visst låter syntarna kass när folk inte vet hur man rattar dem? 😕

Malströmen är jag inte så mycket för, duger säkert utmärkt till mysig utfyllnad i bakrunden och liknande, men suben är väldigt flexibel, samt att det är ju ingen som förbjuder en att använda flera syntar i en combinator. Så innan man börjar gnälla över vst-stöd tycker jag att man skall lära sig använda det som finns.

Men som jag sagt så många gånger förut.. möjlighet till att köra vst och audiospår hade jag inte tackat nej till, bara stabiliteten är den samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Skulle tycka det vore toppen med vst-stöd i Reason så man slapp höra alla sugiga demos med pipiga subtractionsyntar. För att inte tala om Malmström...

Ja visst låter syntarna kass när folk inte vet hur man rattar dem? 😕

Nej, dom låter alltid kass tyvärr.

Grundljudet ur Subractionsynten är uselt. Kanske har någon lyckats dölja detta faktum under lager av effekter, men faktum kvartstår; Reason låter piss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tycka det vore toppen med vst-stöd i Reason så man slapp höra alla sugiga demos med pipiga subtractionsyntar. För att inte tala om Malmström...

Ja visst låter syntarna kass när folk inte vet hur man rattar dem? 😄

Nej, dom låter alltid kass tyvärr.

Grundljudet ur Subractionsynten är uselt. Kanske har någon lyckats dölja detta faktum under lager av effekter, men faktum kvartstår; Reason låter piss.

heh... naj naj naj

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Skulle tycka det vore toppen med vst-stöd i Reason så man slapp höra alla sugiga demos med pipiga subtractionsyntar. För att inte tala om Malmström...

Ja visst låter syntarna kass när folk inte vet hur man rattar dem? 😄

Nej, dom låter alltid kass tyvärr.

Grundljudet ur Subractionsynten är uselt. Kanske har någon lyckats dölja detta faktum under lager av effekter, men faktum kvartstår; Reason låter piss.

heh... naj naj naj

Nähä? Jag antar att du släppt tonvis med skivor producerade i Reason och tänker bevisa motsatsen nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä? Jag antar att du släppt tonvis med skivor producerade i Reason och tänker bevisa motsatsen nu?

Nejdå. Men jag tycker ju defenitivt att du överdriver. Jag vet ju vad jag har hört själv. 😄 Men här är en bit ur en artickel som kan vara intressant att läsa ialafall. Den bevisar väl inget, för det är bara ord, men det finns ju de som kan mer än oss båda som håller med.

99musik: - Följer ni debatterna på alla musikerforum om Reasons påstått dåliga ljudkvalitet?

Vad tycker ni om diskussionerna och har ni någon aning om vad kritiken kan handla om?

Propellerhead: - Oj. Det här är en läskig fråga. Jag kan påstå en massa saker om detta men risken är stor att jag framstår som arrogant. Vi vet en hel del om de här frågorna eftersom vi dels sysslat med frågorna i tio år inom företaget och lika länge innan och därför att vi gör tekniska tester, A/B-tester med annan utrustning och tester på plats ute i studio med duktiga tekniker. Samtidigt är det så att om någon användare har hört någonting som de inte gillar så har de hört det, det går ju inte att argumentera om den saken. Däremot är det ofta tveksamt vad orsaken är till det man upplever genom öronen och jag måste säga att det ganska ofta är en del missförstånd inblandade.

Låt mig ta ett exempel. För ett tag sedan flödade en debatt där en del personer påstod att Reason lät bättre om man körde det med ReWire, genom Logic. Vi vet att det inte är sant. Samtidigt la en person upp ett ?test? på en websida där han hade gjort spektralanalys av två loopar och hade en graf som visade skillnaderna. Problemet var bara att han hade samplat delvis olika loopar i de två exemplen med och utan ReWire, det ena var en takt långt och det andra var två takter (om jag minns längderna rätt). Det ställde analysen helt på ändan, men det är ju svårt för gemene man att förstå sånt, speciellt när någon påstår sig vara expert och uttrycker sig tvärsäkert. Många använde testerna på den websidan som bevis för det de tyckte sig höra. Vi gjorde om testen internt med korrekt material, och då blir resultatet exakt lika. Trots det bestämde vi oss för att aldrig gå ut med den informationen, för hur vi än gör så framstår det som om vi är på defensiven och det slutar ändå alltid med att de som tycker sig höra ett eller annat fenomen ändå hör det.

Det är superknepigt för oss det här. Vi vet att vi matchar eller klår typ all mjukvara och hårdvara med vår kvalitet. Vi vet att vårt reverb piskar både Lexikon 960 och TC6000, men vem tror oss när vi säger det? Vi vet vad många andra program och maskiner har för brister som sällan diskuteras, men det är svårt att göra nåt åt, vi vill ju inte peka finger. Vi försöker att inte ge oss in i debatterna, för vi har förlorat så fort vi går i försvar. Vi bara fortsätter att förbättra och pula med det vi har och hoppas att folk gör musik som låter bra med grejorna.

Det enda jag vill säga är helt generellt att om ni någonsin läser ett test av en eller annan utrustning som emulerar nåt eller jämförs med nåt annat och testarna inte har jämfört blint under förhållandevis vetenskapliga förhållanden, då är det de skriver ganska meningslöst. Det är knepigt med ljudkvalitet. Vi kan lura nästan vem som helst (inklusive oss själva) att ett visst ljud har bättre ?kvalitet? än ett annat genom att labba med nivåskillnader, eq och distortion, t ex. Men summan av kardemumman är att om någon frågar om man kan göra professionella mixar i Reason, mixar som håller samma musikaliska och tekniska kvalitet som vilket annat system som helst så är svaret ett rungande JAAAA! Sen får andra påstå vad de vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)

Du glömde kanske skriva att det var chefen som pratade? Att tydligare tala i egen sak än så är knappast möjligt.

Personligen håller jag hans monolog för dynga.

Vi vet att vi matchar eller klår typ all mjukvara och hårdvara med vår kvalitet.

Fantastiskt citat! 😄 Bara för Lexicon, Digidesign och SSL att slå igen butiken då antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde kanske skriva att det var chefen som pratade? Att tydligare tala i egen sak än så är knappast möjligt.

Personligen håller jag hans monolog för dynga.

Vi vet att vi matchar eller klår typ all mjukvara och hårdvara med vår kvalitet.

Fantastiskt citat! 😄 Bara för Lexicon, Digidesign och SSL att slå igen butiken då antar jag...

Kom gärna med något mer opartiskt uttalande från nån pålitlig källa om du har...

Vart är Andypandy med sitt "skit bakom spakarna" citat när man behöver honom..?

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Vart är Andypandy med sitt "skit bakom spakarna" citat när man behöver honom..?

Det ligger nåt i det, men inte i detta fall eftersom spakarna är av så rutten kvalitet att inte ens den mest drivne producent kan använda skiten till nåt. Det är därför ingen gör det.

För övrigt behöver Reasons usla kvalitet knappast bevisas - det räcker med att lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Otäck kille den där fruppe69-så kategoriskt överdrivet fjantigt inbillat överlägsen jämt, jag kan dock inte uttala mig i ämnet eftersom jag aldrig jobbat själv i reason men det jag har hört som andra gjort låter inte på något sätt uselt/värdelöst etc som den där tokfan fruppe69 beskriver det!

Jag fick själv på pälsen igår då jag hävdade att inga vst eller mjukvaruflyglar/pianon ens kommer i närheten av ett riktigt instrument vilket jag ärligen tycker eftersom jag alltid använt och kommer fortsätta använda riktiga sådana så länge jag kan sitta på en pianostol etc...eftersom inget går upp emot dom och att det inte finns någon känsla i det andra pisset många hänvisas att använda/köpa, trots vissa likheter med piano/flygelljud så är det inget att ha enl. mig och många andra normala purister...

detta är dock att betrakta som ett professionellt uttalande i motsats till provokationerna här ovanför vilka tydligen saknar all vett och sans bara för någon personlig antiuppfattning, tycker det som Reason-snubben säger är helt relevant och påvisar en sund och tvunget taktisk hållning uppbackad av seriösa teser!!!

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
tycker det som Reason-snubben säger är helt relevant och påvisar en sund och tvunget taktisk hållning uppbackad av seriösa teser!!!

Då är det väl bara att sälja bordet Florian, och lite drawmerprylar också - och köpa Reason som ju spöar typ allt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Otäck kille den där fruppe69-så kategoriskt överdrivet fjantigt inbillat överlägsen jämt, jag kan dock inte uttala mig i ämnet eftersom jag aldrig jobbat själv i reason men det jag har hört som andra gjort låter inte på något sätt uselt/värdelöst etc som den där tokfan fruppe69 beskriver det!

Jag fick själv på pälsen igår då jag hävdade att inga vst eller mjukvaruflyglar/pianon ens kommer i närheten av ett riktigt instrument vilket jag ärligen tycker eftersom jag alltid använt och kommer fortsätta använda riktiga sådana så länge jag kan sitta på en pianostol etc...eftersom inget går upp emot dom och att det inte finns någon känsla i det andra pisset många hänvisas att använda/köpa, trots vissa likheter med piano/flygelljud så är det inget att ha enl. mig och många andra normala purister...

detta är dock att betrakta som ett professionellt uttalande i motsats till provokationerna här ovanför vilka tydligen saknar all vett och sans bara för någon personlig antiuppfattning, tycker det som Reason-snubben säger är helt relevant och påvisar en sund och tvunget taktisk hållning uppbackad av seriösa teser!!!

😱

Hmmm, ja. Fruppe verkar ha bestämt sig för något och valt att ignorera att ta in mer fakta. Då är det inte så mycket att göra. Jag hade själv problem med att få fram "bra" ljud från syntarna i Reason, det tog ett tag att lära sig.

Men det är ändå synd att han skall smutskasta Reason sådär medvetet och späda på ett orättvist rykte, bara för att reason är lite svårare när det gäller mixning och ljudrattande på syntarna, men det kan ju lätt upplevas så efterson suben är så pass flexibel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Men det är ändå synd att han skall smutskasta Reason sådär medvetet och späda på ett orättvist rykte, bara för att reason är lite svårare när det gäller mixning och ljudrattande på syntarna, men det kan ju lätt upplevas så efterson suben är så pass flexibel.

Snälla du, Reason är inte "svårare" än något annat program eller någon annan mjukvarusynt - tvärtom. Reason är ett loopverktyg för barn.

Subtractionsynten är en otroligt basic (nej en sketen imitation av fm-syntes ändrar inte på detta faktum) analogemulator som tar ungefär fem sekunder att förså och tio att bemästra.

Det du borde göra grabben för att komma vidare i musikskapandet är att testa en riktig synt, eller varför inte bara en Vsti med lite högre ambitioner än att ge sinnesslöa 80-talister lite förströelse när dom förlorat i CounterStrike.

Reasonpillandet leder nämligen ingenstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähä? Jag antar att du släppt tonvis med skivor producerade i Reason och tänker bevisa motsatsen nu?

Varför ska henkera bevisa nåt när du inte bevisar ditt?

Hur många ton med skivor har du själv släppt lille Fruppegubben?

Ge mig lite titlar. Säg vad du gjort och sålt.

Annars, sprid dina meningslösheter någon annanstans. Sitt kvar i ditt hörn, sup o knarka och dröm om den dag du får chansen att ge Ken Ring ett handjobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det väl bara att sälja bordet Florian, och lite drawmerprylar också - och köpa Reason som ju spöar typ allt?

varför i helvete skulle jag göra det när jag som jag tydligt påpekade aldrig ens jobbat i reason, vilket jag snart skall lära mig, jag är analogbög och skulle inte för allt i världen sälja mitt Tridentbord om du nu inbillar dig det, trots att jag lätt får ut en halv mille från nån tok i staterna osv om jag vill, men icke...vet inte varför du säger att det spöar allt, rena rama överdriften att säga något sånt om någonting överhuvudtaget tycker jag!

Det snacket gällde väl reverb etc och relevansen i detta jämfört med det du anför om min utförsäjlning av Drawmer och bordet 🙁🙂🙂

shape up fucko!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tycka det vore toppen med vst-stöd i Reason så man slapp höra alla sugiga demos med pipiga subtractionsyntar. För att inte tala om Malmström...

Ja visst låter syntarna kass när folk inte vet hur man rattar dem? 🙂

Nej, dom låter alltid kass tyvärr.

Grundljudet ur Subractionsynten är uselt. Kanske har någon lyckats dölja detta faktum under lager av effekter, men faktum kvartstår; Reason låter piss.

heh... naj naj naj

Nähä? Jag antar att du släppt tonvis med skivor producerade i Reason och tänker bevisa motsatsen nu?

vi har släppt två plattor producerade i Reason, de låter förmodligen som brinnande skit i en ljudfanatikers öron, men det beror knappast på Reason. 🙁

Reason är ju för fanken hur bra som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom nog åt en nerv på Fruppe där. Ja han har ju fortfarande inte kommit med något konkret, bara massa hetluft. Vi väntar o väntar...

hahaha så sant, han sitter väl med en piratkopia av dance ejay eller nåt klipp å klistra program och försöker komma på nått att göra om han nu vet vad han sysslar med...

Jag håller med om att subtractorn m.fl låter kasst om man inte vet hur man rattar dom 🙂

Men hur låter inte en vsti synth utan förinställda ljud?

Combinatorn är ett vasst verktyg som kan få t.ex subben att kantra det mesta 🙂

De många inte tänker på att vsti's innehåller reverb, delay, chorus m.m. för att fylla ut ljuden, tar man bort dom så har man bara en subtractor 🙂

Reason ljuden bygger man från grunden, men orkar man inte det så får man väl använda vsti's och jobba med cubase eller nåt sånt 😛

Jag vill inte slå nån på fingrarna men så tänker jag 😱🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom nog åt en nerv på Fruppe där. Ja han har ju fortfarande inte kommit med något konkret, bara massa hetluft. Vi väntar o väntar...

hahaha så sant, han sitter väl med en piratkopia av dance ejay eller nåt klipp å klistra program och försöker komma på nått att göra om han nu vet vad han sysslar med...

Jag håller med om att subtractorn m.fl låter kasst om man inte vet hur man rattar dom 😳

Men hur låter inte en vsti synth utan förinställda ljud?

Combinatorn är ett vasst verktyg som kan få t.ex subben att kantra det mesta 😮

De många inte tänker på att vsti's innehåller reverb, delay, chorus m.m. för att fylla ut ljuden, tar man bort dom så har man bara en subtractor 🙁

Reason ljuden bygger man från grunden, men orkar man inte det så får man väl använda vsti's och jobba med cubase eller nåt sånt 🙁

Jag vill inte slå nån på fingrarna men så tänker jag 🙁😛

Jag tror inte alls Fruppe sitter med E-jay för han verkar ju inte vara helt blåst, men när det gäller att se hur tanken bakom Reason är funtad så tycker jag han är lite enfaldig och/eller trångsynt. Som du säger att man faktiskt bygger ljuden väldigt mycket från grunden med endast de beståndsdelarna man vill ha kan göra det en aning svårt att skapa bra ljud snabbt, men när man väl kan det så är det så mycket mångsidigare. Varje del i sig må vara simplare än det mesta. Men allt ihop kan bli extremt komplext. Därför älskar jag Reason, för man har förståelse för varje enskilt steg i utformning av sina ljud. Men det hade inte varit mycket utan combinatorn, den är verkligen en fantastiskt genialisk och samtidigt så enkel apparat.

Visst det finns saker med Reason som jag saknar och tycker de borde utveckla/kompletera, men de är ju bara på version 3.0 än så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason är ett riktigt, riktigt bra program! Det som saknas för att göra det komplett är audiohantering!

Vad som skulle vara kungen av alla DAW´s och som nog t.o.m. skulle få "stora studios" att allvarligt fundera på att helt byta program vore ett program

som var och såg ut som Reason men att alla effekter och synthar kunde vara VST(i)´s och ifall man dubbelklickade på arrangeringsfönstret så kom typ

Cubase/Logic/PT´s midihantering upp! Det programmet skulle knäcka allt rakt av och jag skulle personligen byta imorgon om detta program fanns!

Tänk att reverbet var Altiverb, kompressorena UAD´s, synthen Virus PowerCore o.s.v. 🙁 :(!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason är ett riktigt, riktigt bra program! Det som saknas för att göra det komplett är audiohantering!

Vad som skulle vara kungen av alla DAW´s och som nog t.o.m. skulle få "stora studios" att allvarligt fundera på att helt byta program vore ett program

som var och såg ut som Reason men att alla effekter och synthar kunde vara VST(i)´s och ifall man dubbelklickade på arrangeringsfönstret så kom typ

Cubase/Logic/PT´s midihantering upp! Det programmet skulle knäcka allt rakt av och jag skulle personligen byta imorgon om detta program fanns!

Tänk att reverbet var Altiverb, kompressorena UAD´s, synthen Virus PowerCore o.s.v. 🙂😆!!

Hehe, Hans din gamle räv.. nog vet vi vad du vill ha vid detta laget. Rubase, Cuson o allt vad dina perversa korsningar heter 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
De många inte tänker på att vsti's innehåller reverb, delay, chorus m.m. för att fylla ut ljuden, tar man bort dom så har man bara en subtractor

Att du inte hör skillnad på filtret i Subtractionsynten och det i exempelvis Fab Filter One är sorgligt, men säger mer om dig och ditt begränsade kunnande än om Reason.

Dra upp en ren sågtand, öppna filter och enveloper, på både Subtraction och t ex Arturias Minimoog och lägg dom brevid varann och jämför. Hör du ingen skillnad då är det bara att beklaga ditt dåliga öra och din okunskap.

Sen att Reason skulle vara "mer avancerat" bara för att det krävs tonvis av dist och effekter och dubbleringar för att få ett simpelt syntljud att låta som en synt och inte en tjutande amigatracker från 1986... det är ju bara nonsens.

Ni lurar er själva om ni tror att Reason räcker... det gör det inte, och ni kommer fortsätta harva på demostadiet tills ni tröttnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du inte hör skillnad på filtret i Subtractionsynten och det i exempelvis Fab Filter One är sorgligt, men säger mer om dig och ditt begränsade kunnande än om Reason.

Dra upp en ren sågtand, öppna filter och enveloper, på både Subtraction och t ex Arturias Minimoog och lägg dom brevid varann och jämför. Hör du ingen skillnad då är det bara att beklaga ditt dåliga öra och din okunskap.

Sen att Reason skulle vara "mer avancerat" bara för att det krävs tonvis av dist och effekter och dubbleringar för att få ett simpelt syntljud att låta som en synt och inte en tjutande amigatracker från 1986... det är ju bara nonsens.

Ni lurar er själva om ni tror att Reason räcker... det gör det inte, och ni kommer fortsätta harva på demostadiet tills ni tröttnar.

Du kan sitta o jämföra en enskild subtractor med en värsting-vst hur mycket du vill, men det kommer ändå aldrig bli en bra jämförelse.

Demos? ..du lever ju inte i verkligheten. Det beror ju helt och hållet på vad man vill uppnå.

Link to comment
Dela på andra sajter

De många inte tänker på att vsti's innehåller reverb, delay, chorus m.m. för att fylla ut ljuden, tar man bort dom så har man bara en subtractor

Att du inte hör skillnad på filtret i Subtractionsynten och det i exempelvis Fab Filter One är sorgligt, men säger mer om dig och ditt begränsade kunnande än om Reason.

Dra upp en ren sågtand, öppna filter och enveloper, på både Subtraction och t ex Arturias Minimoog och lägg dom brevid varann och jämför. Hör du ingen skillnad då är det bara att beklaga ditt dåliga öra och din okunskap.

Sen att Reason skulle vara "mer avancerat" bara för att det krävs tonvis av dist och effekter och dubbleringar för att få ett simpelt syntljud att låta som en synt och inte en tjutande amigatracker från 1986... det är ju bara nonsens.

Ni lurar er själva om ni tror att Reason räcker... det gör det inte, och ni kommer fortsätta harva på demostadiet tills ni tröttnar.

Vad är det du försöker bevisa?

Link to comment
Dela på andra sajter

De många inte tänker på att vsti's innehåller reverb, delay, chorus m.m. för att fylla ut ljuden, tar man bort dom så har man bara en subtractor

Att du inte hör skillnad på filtret i Subtractionsynten och det i exempelvis Fab Filter One är sorgligt, men säger mer om dig och ditt begränsade kunnande än om Reason.

Dra upp en ren sågtand, öppna filter och enveloper, på både Subtraction och t ex Arturias Minimoog och lägg dom brevid varann och jämför. Hör du ingen skillnad då är det bara att beklaga ditt dåliga öra och din okunskap.

Sen att Reason skulle vara "mer avancerat" bara för att det krävs tonvis av dist och effekter och dubbleringar för att få ett simpelt syntljud att låta som en synt och inte en tjutande amigatracker från 1986... det är ju bara nonsens.

Ni lurar er själva om ni tror att Reason räcker... det gör det inte, och ni kommer fortsätta harva på demostadiet tills ni tröttnar.

Man behöver inte bli personlig, det betyder på dåligt yttrande!

Visst kanske jag har kanske begränsat kunnande men med en sånhär grej kan man bara inte jämföra.Och det vet vem som helst, utom du då förståss som MÅSTE ha rätt i ALLT!

Man kan inte jämföra filtret m.m i reason och t.ex fab filter eller minimoog det är sant MEN Skulle man skala ner Fab filter eller minimoog i delar så har man inte så mycket mer att komma med.

Vsti och vst är beståndsdelar ihopsatta till en hel grej, som sagt I Reason bygger man från grunden...

Se helheter å sluta tracka ner på Reason, det gör inte jag med vst och vsti's.

Jag ser bara en STOR begränsning och okunskap i din jämförelse!!!

Harva på demostadiet? hahaha du måste va komiker...

Reason räcker fullständigt!! Musiken man gör är av rent kunnande och talang, INTE på att man har "MONSTER" syntar eller effekter!!! Då lurar man bara sig själv!

Blir så förbannat på alla som trackar ner på reason. INGEN!!!!! begär att ni ska använda det, ens nämna det, men vi som vill arbeta fram våra ljud och musik vi gillar reason! PUNKT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...