Jump to content
Annons

Har du använt tracker?


Lindeberg

Har du använt något trackerprogram under en längre period?  

109 röster

  1. 1. Har du använt något trackerprogram under en längre period?

    • Ja
      70
    • Nej
      35


Recommended Posts

Jag började en gång med Soundtracker på Amiga. Senare Fasttracker, Protracker, Hearttracker. Sen Fasttracker på PC och till Madtracker2 som är överlägsen konkurenterna idag enligt mig.

Jag läste just på MT2's hemsida att nya Madtracker kan användas som rewire och om det funkar som jag hoppas kan jag slänga Battery, som känns helt äckligt omständigt(jämfört med en tracker), åt helvetet.

Det finns en del saker som trackers klarar bättre än dagens sequencers(logic, protools,cubase etc). Det handlar såklart om att programmera samplingar samt att programmera variationer i samplingar. Portamento, Vibrato, Tremolo, ADSRkurvor, FIlter etc läggs specifikt på varje not så att säga. Man kan få fram en hel del kul grejer som skulle vara svårt(eller extremt tidskrävande jobbigt) att göra i någon annan typ av sequencer...

Såklart är det rättså dumt att försöka göra rockmusik i tracker(en del har faktiskt försökt) men till elektronisk(samplingsbaserad) musik funkar det finfint och numera har de lika bra kvalitet på ljud som andra program.

Så jävla rätt.

Jag har försökt förklara för folk att en tracker i grunden egentligen handlar om en komplex sampler. Nu när de flesta moderna trackers även stödjer både Rewire, midi out (begränsat i MT2 dock) och VST/VSTi så får man av båda världarna.

Jag föredrar oftast att programmera trummor i Madtracker 2 t.ex.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons
tRasH cAn maN (oregistrerad)

Stor tracker fan här! 😉

Började min datormusik karriär med protracker på amiga. Efter det Blev det pro24 på atari och senare en massa cubase på pc.

Nu har jag dock hittat tillbacka till trackervärlden!

Jag använder TFX på c64, OctaMed på amiga och LSDj på nintendo gameboy.

Vad många betraktar som ett kasst ljud tycker jag oftast låter fett! 8 bitars ljud är grejen! Makalöst snyggt med samplingar på 4bitar/11kHz.

Begränsningar öppnar upp min kreativa ådra. Mycket lättare att leka fram musik då trackers ofta är välldigt snabbjobbade.

Jag använder dock cubase sx emellan åt, men arbetssätten är verkligen som dag och natt. För mycket möjligheter till finjustering och pill gör att jag ibland tappar bort mig helt i skapandet.

/tRasH

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. På den gamla goda tiden satt man ju och hackade kod eller gjorde musik tills man stupade 😉 Men eftersom jag trots allt lagt av med programmerandet och inte längre är aktiv så hade jag nog känt mig lite utanför. Är ju själv en "lamer" nu 🙂

Jag var med i diverse demogrupper, dock aldrig någon stor och risken att någon vet vem jag var är ganska liten... Kallade mig för Stranger,

Men några av dom var Valhalla design som sedan blev X-Zone. Vi gick med en italiensk grupp, som la ner typ en månad efter att vi gått med 🙁 Men vi behöll namnet så det är där jag var med längst. Gick med i en PC grupp (vilket även X-Zone blev sen) på slutet, men kommer inte ihåg vad den hette, och inte dom tidigare grupperna heller. Men kände några få i Anathema och Sagazity.

Åkte runt på små partyn i Skene, samt Icing och Pool position någon gång. Var även på The Computer Crossroad och sen The party 1994. Blev några till småpartyn efter det, men sen la jag mer eller mindre av. För att återuppta det (fast bara musiken en gång om året) och drog med lillebrorsan (som är 9 år yngre) till Dreamhack 😄

Saknar det litegrann, men varken tiden eller orken finns. Så nu blir det små LAN partyn där vi är 15-25 pers som vi anordnar själva någon gång ibland, samt Dreamhack winter. Men det var helt klart en rolig tid 🙂

Vi borde ha träffats. Jag höll ju till på dom där ställena också... På den tiden va jag med i Sagazity. och massa fler grupper som jag inte ens minns namnen på...

Det va ju Magnus (Confidence kallade han sig tror jag) och hans brorsa som anordnade Skenekalasen.. Och säkert fler folk jag inte minns namnen på..

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja Fast Tracker 2 var en riktig höjdare. Gick sedan över till modtracker eller vad det hette.

Ibland saknar man den tiden... Programmet var så smidigt och enkelt.

När jag funderar på det borde jag kanske gå tillbaka till Trackerprogram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lilla jag har hört av trackermusik så måste man nog själv ha hållt på med det för att uppskatta det. Jag tycker det mesta låter skit. 😆

Nja...det är nog snarare så att eftersom det är så lätt att sätta igång med det, är det väldigt många nybörjare som börjat med trackermusik. Och de första alstrerna från en person brukar sällan låta vidare bra.

Så man får leta lite längre innan man hittar guldkornen, och som vanligt gäller att ju mer insatt i en musikstil man är, desto mer uppskattar man detaljerna och nyanserna (till skillnad från om man inte är insatt, då låter allt ungefär likadant).

Själv började jag min bana ungefär så här:

1) En-tons-PC-speaker-låtar, i QBasic (nån som kommer ihåg kommandot "play"?)

2) En-tons-PC-speaker-låtar, i Turbo Pascal

3) HSC-tracker, en tracker för mitt adlib-ljudkort med FM-syntes. Nån mer än jag som använde HSC-tracker förresten? Det var ganska häftigt att kunna spela upp flera toner samtidigt, om man jämförde med PC-speaker-låtarna 😉

4) Efter en mycket hastig vända i ST3 hittade jag FT2 som jag höll på med i några år.

5) Min egen midi-tracker, som dock aldrig blev så pass klar att den var vettig att använda för någon annan än mig. (Det är för övrigt inte riktigt sant, för jag har en fd arbetskamrat som använder den en gång om året när han ska öva in melodier till en julkonsert.)

6) Numera är det Cubase som gäller. Men ibland saknar jag trackerformatet, det är så enkelt att bara skriva in noterna på rätt position och man får en bra överblick över vad de olika instrumenten spelar vid olika tidpunkter. Men är man van vid icke-datorgjord musik så tycker man nog att det låter alldeles för kvantiserat och utan liv och varians.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det lilla jag har hört av trackermusik så måste man nog själv ha hållt på med det för att uppskatta det. Jag tycker det mesta låter skit. 😱

Fast en tracker är ju bara en sequencer. "Trackermusik" låter inte på något särskilt vis. Som exempel är nästan all musik jag släpper ifrån mig gjord i trackern Buzz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde Fasttracker 2 innan jag ens hade en egen dator 😛

Faktum är att jag använde det ända tills 2001, då exporterade jag mina grejer ur programmet och mixade/mastrade i externa program.

Jag prövade Impulse Tracker men gillade aldrig det. Saknade stereo envelope, och Nibbles såklart 😛

Prövade även Modplug Tracker som verkar vara standard inom scenen idag, men jag var så envis och blev aldrig van vid gränssnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

All musik jag gjorde -- på datorn -- fram till typ augusti 2005 var med tracker. Jag tycker inte att det per automatik låter dåligt med tracker. Har hört tracker-låtar som är uppe och nosar på "eliten".

Redigerat av Jarnis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började med en Atari och noise tracker när jag va 11 år.

sedan köpte min pappa en Pc 😎:rolleyes: och kort därefter kom Fasttracker 2 ut och jag var glad över att ha soundblaster 16 (det säkraste kortet om man ville köra FT2)

Jag använde detta program i ganska många år, främst för att jag inte hade några syntar och för att jag ansåg att det helt enkelt inte fanns några andra bra alternativ.

jag producerade många ljud i en massa andra program, t ex Simsynth och Generator (en tidig version av Reaktor)

sedan kom Renoise ut på marknaden, detta körde jag i ca ett år innan jag slutligen skaffade mig Reason.

Övergången från tracker till Reason va väldigt tuff, jag upplevde hela arbetssättet som väldigt långsamt och plottrigt, men jag vande mig. 🙂

Jag anser absolut att trackertiden har varit viktig "för min utveckling".

programmen är ju väldigt enkelspåriga och det gjorde att man fick hitta på ganska konstiga lösningar i sitt skapande.

Det fanns heller inte många möjligheter att påverka ljudet i själva programmet, det är förmodligen en av anledningarna till att så mkt trackermusik låter så spretig och dålig (läs: bra 😎 )

det dåliga med min trackerbakgrund är att mina arr idag fortfarande kan bli en aning kantiga och klossiga som dom ju lätt blev av alla patterns. 😎

trackers ligger mig fortfarande varmt om hjärtat och jag kommer nog alltid att ha det "tänkandet"

tack för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...