Jump to content
Annons

Har du använt tracker?


Lindeberg

Har du använt något trackerprogram under en längre period?  

109 röster

  1. 1. Har du använt något trackerprogram under en längre period?

    • Ja
      70
    • Nej
      35


Recommended Posts

Ofta läser man i till exempel medlemspresentationerna om hur datormusiker börjat sin karriär med någon sorts trackerprogram.

Rösta Ja om du känner att trackerprogram har varit viktiga för dig under någon period! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Tja.. Jag var ju inte med på t.ex Amigans tid, men i mellanstadiet hade vi en studiecirkel som gick ut på att lära sig Q-basic och fasttracker II. Det gick inte så bra men vi hade trevligt! 😉

Tänk bara Dead Lock med Elwood, ett fint exempel på att allt var möjligt.. 😄

Hör fortfarande ibland att trackerprogrammen var väldigt lätthanterliga, men jag upplevde tyvärr aldrig det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmmm... säger då bara det: Renoise! 😉

Har alltid varit allmänt less på pixeljakten man måste stå ut med när man sitter i cubase-kopior och ska göra nåt. Trackers funkar inte jättebra till allt, men med Renoise så går det att göra en himla massa, och det blir bara bättre och bättre i nya versioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var genom program som ProTracker, OctaMED och NoiseTracker till min Amiga 500 som jag blev intresserad av att pyssla med musik, så jag svarar Ja!

FastTracker är ju inte precis heller något man glömmer!

EDIT: Visserligen var jag 9-10 år gammal, men det är ju också en period!

Redigerat av gol
Link to comment
Dela på andra sajter

Under amigatiden var det trackers som gällde tills jag fick fatt i Bars & Pipes, midiinterface och en synth. Vågar inte ens tänka på hur många timmar jag satt med protracker när det begav sig. Men det var ju en bra skola ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt aldrig testat nån tracker. Egentligen har jag inte använt dator till musikpillande så värst mycket, det är mest nu de senaste åren.

En tvåårsperiod med Pro-24 (på Atari, i början av 90-talet) undantagen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix. En massa fixande och trixande med en gammal revoxbandare och sedan 4 kanaliga portastudios och sedan tio års live-tjafs med ett Coverband innan jag köpte min då överfeta och mycket exklusiva pentium 1.

Det lilla jag har hört av trackermusik så måste man nog själv ha hållt på med det för att uppskatta det. Jag tycker det mesta låter skit. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1990 skaffade min bror Amiga 500 och jag klistrade mig framför Soundtracker 2.3 😉

1993 blev det StarTrekker, vars fyndiga namn jag inte förstod på den tiden. Och sommaren 1995 träffade jag en bekant som hade ett nytt trackerprogram för PC. FastTracker II, som just skulle få inbyggd cd-ripfunktion. Häpnadsväckande att man inte behövde "sampla" ifrån audio-samplingsskivorna längre. 😄

Då kunde jag släppa Amigan... 🙁😉

Link to comment
Dela på andra sajter

FastTracker II på min 486DX2-50. Funkade kanon. Det jag saknar mest när det gäller trackandet när jag jobbar med Sonar är att det finns inget smidigt sätt (vad jag vet) att ta en sampling och ställa in portamento/pitch/volym/hack/et.c. Sådant var jättelätt i en tracker.

Ett typexempel är om jag har 10 olika scratchsamplingar. Då var det jättelätt och sätta ihop dom till en cool komplicerad scratch. I Sonar är det mycket svårare, tom så svårt att jag skulle avstå från det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lilla jag har hört av trackermusik så måste man nog själv ha hållt på med det för att uppskatta det. Jag tycker det mesta låter skit. 😎

Tror nog att du har lite rätt där, har själv hållt på mycket så det blir ju lite nostalgi när man lyssnar, fast mycket är dåligt, både ljudmässigt och låtmässigt 😲 Blir väl lite så med tanke på hur lätt det var att få tag i programmet och börja leka.

Finns dock som vanligt undantag, en del är riktigt bra. Elwood som nämndes tidigare är väl en av dom som verkligen kunde göra grejer med Fasttracker. Men fortfarande som sagt inte riktigt jämförbart kanske med "riktiga" låtar, så det är nog ändå som du säger...

Ser väl idag ingen anledning att sätta sig in i tracker miljön om man inte redan är hemma där, men dom nya trackerprogrammen är ju klart mycket mer avancerade. Madtracker stöder ju exempelvis både MIDI, VST, VSTi och Rewire. Så du kan ju exempelvis lägga ett trumkomp med DFH osv, eller som jag funderar på (men inte orkat) lägga lite keyboard och piano slingor via rewire till Cubase, eftersom jag inte alltid är så taktfast live som jag ibland önskar, och som sagt bodde framför både Protracker och Fasttracker 2 under en ganska lång period. Så föredrar det gränsnittet framför att klicka i noter i Cubase. Men då blir det ju snarare ett verktyg för att få in det jag vill ha, men inte klarar av att spela live till Cubase.

Men för den som helt saknar budget, så är det ju fortfarande ett alternativ. Går att göra bra grejer helt gratis om man bara orkar sätta sig in i det.

Jaja, är lite omotiverad på jobbet, men nog svamlat av mig nu 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...när jag jobbar med Sonar är att det finns inget smidigt sätt (vad jag vet) att ta en sampling och ställa in portamento/pitch/volym/hack/et.c.

Du får ju använda en sampler i Sonar, ladda in samplingar i samplern och göra alla de grejerna i själva sampler-pluggen, inte i själva Sonar.

Link to comment
Dela på andra sajter

...när jag jobbar med Sonar är att det finns inget smidigt sätt (vad jag vet) att ta en sampling och ställa in portamento/pitch/volym/hack/et.c.

Du får ju använda en sampler i Sonar, ladda in samplingar i samplern och göra alla de grejerna i själva sampler-pluggen, inte i själva Sonar.

jo tack. Det fattar jag ju 😲

Men det jag menar är att enkelheten är borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

1987-1988 (lite suddigt minne) skaffade vi A500; något år senare började jag med Soundtracker, gick snäppet vidare till Noisetracker och sedan Protracker.

Höll alltså på med Protracker fram till 1999 då jag skaffade DigiboosterPro till Amigan (ett Multitracker-program till Amigan, som faktiskt är många gånger bättre än FT2 om man har lite kräm i burken).

Runt år 2000 skaffade jag min första PC, och strax därefter upptäckte jag Madtracker 2.

Använder fortfarande Madtracker 2 för vissa ändamål, och ibland för hela låtar. Har naturligtvis varvat med Protracker till Amigan för nostalgiska skäl då och då 😛..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen alls som hört talas om TCB tracker? Skulle vilja veta hur ball jag egentligen är, som har använt det. 🙂

Du får nog räkna dig till ball då.

Men hur kul kan det varit att använda Atarins inbyggda ljudchip? En polare körde trackers på sin ST, och det lät förjävligt. Brusigt som fan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte heller använt trackers... Testat lite nån gång hos en kompis, men det är allt.

Jag började med en Korg M1 och dess inbyggda sequencer, och gick sedan över till Cakewalk när pappa fick hem första PCn (en bärbar 386:a om jag inte minns fel)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Brynolf: TCB använde jag en del, även om jag framförallt satt med Soundmonitor på C64. Jag var en av arrangörerna f.ö. två s.k. copy partys i Uppsala. TLT Convention 1991 och 92 (Electras Mega-Leif Convention). Det kanske är fler än jag här som kodat demos?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brynolf: TCB använde jag en del, även om jag framförallt satt med Soundmonitor på C64. Jag var en av arrangörerna f.ö. två s.k. copy partys i Uppsala. TLT Convention 1991 och 92 (Electras Mega-Leif Convention). Det kanske är fler än jag här som kodat demos?

.. nä, men jag var (är!) med i en demogrupp; som musiker 🙂..

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och kodade demos på Amigan i ASMOne förr i tiden 😄

Lärde mig shadebobs, glenz och blenk vektorer och lite annat sånt. Sen la jag av, så jag var aldrig med när 3D tog över på allvar...

Åker fortfarande på Dreamhack Winter varje år dock, även om jag känner mig lite gammal nu, samt att det egentligen finns bättre partyn om man är intresserad av demoscenen 😛

Numer blir det dock ingen programmering alls, såvida inte VBa på jobbet räknas då, och även det är sällan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och kodade demos på Amigan i ASMOne förr i tiden 😄

Lärde mig shadebobs, glenz och blenk vektorer och lite annat sånt. Sen la jag av, så jag var aldrig med när 3D tog över på allvar...

Åker fortfarande på Dreamhack Winter varje år dock, även om jag känner mig lite gammal nu, samt att det egentligen finns bättre partyn om man är intresserad av demoscenen 😛

Numer blir det dock ingen programmering alls, såvida inte VBa på jobbet räknas då, och även det är sällan 🙂

Fast åker du på något av de demopartyn som faktiskt arrangeras fortfarande (som inte har något LAN, och därför inte lockar några spelläjmers), så märker du att din ålder är ganska så medel =) ..

Var du med i någon demogrupp förresten?

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. På den gamla goda tiden satt man ju och hackade kod eller gjorde musik tills man stupade 🙂 Men eftersom jag trots allt lagt av med programmerandet och inte längre är aktiv så hade jag nog känt mig lite utanför. Är ju själv en "lamer" nu 😛

Jag var med i diverse demogrupper, dock aldrig någon stor och risken att någon vet vem jag var är ganska liten... Kallade mig för Stranger,

Men några av dom var Valhalla design som sedan blev X-Zone. Vi gick med en italiensk grupp, som la ner typ en månad efter att vi gått med 😄 Men vi behöll namnet så det är där jag var med längst. Gick med i en PC grupp (vilket även X-Zone blev sen) på slutet, men kommer inte ihåg vad den hette, och inte dom tidigare grupperna heller. Men kände några få i Anathema och Sagazity.

Åkte runt på små partyn i Skene, samt Icing och Pool position någon gång. Var även på The Computer Crossroad och sen The party 1994. Blev några till småpartyn efter det, men sen la jag mer eller mindre av. För att återuppta det (fast bara musiken en gång om året) och drog med lillebrorsan (som är 9 år yngre) till Dreamhack 😄

Saknar det litegrann, men varken tiden eller orken finns. Så nu blir det små LAN partyn där vi är 15-25 pers som vi anordnar själva någon gång ibland, samt Dreamhack winter. Men det var helt klart en rolig tid 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tracker och tracker.. Jag började en gång i tiden (1978) med att bygga en synt som kunde köpas som byggsats från PAIA. Denna synt hade CV in out (5V /Octave) samt trigg.. Så det var en rent logiskt fortsättning att försöka bygga en sequencer åt den. det fanns en snubbe som hette Craig Anderton som hade en massa fantastiska byggprojekt på G hela tiden.. Jag byggde mycket av hans prylar.. Sen har det fortsatt med en massa analoga syntar (Korg MonoPoly, en dubbelbyggd mini-moog, en EMS AKS med 256 stegs digital sequencer. etc. etc.. och säkert ett 15-tal syntar till).

Tracker och dylikt stötte jag först ihop med på en Amiga 500.. Men det lätt skrattretande dåligt jämfört med vad man kunde åstakomma med analoga syntar och sequencers.. Då upplevde jag det som tekniska begränsningar i som gjorde att man var tvungen att kompromissa sig till detta eländiga ljud 🙂 som ofta också hördes i diverse dataspel ofta på commondors plattformer (C64 A500 etc)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började en gång med Soundtracker på Amiga. Senare Fasttracker, Protracker, Hearttracker. Sen Fasttracker på PC och till Madtracker2 som är överlägsen konkurenterna idag enligt mig.

Jag läste just på MT2's hemsida att nya Madtracker kan användas som rewire och om det funkar som jag hoppas kan jag slänga Battery, som känns helt äckligt omständigt(jämfört med en tracker), åt helvetet.

Det finns en del saker som trackers klarar bättre än dagens sequencers(logic, protools,cubase etc). Det handlar såklart om att programmera samplingar samt att programmera variationer i samplingar. Portamento, Vibrato, Tremolo, ADSRkurvor, FIlter etc läggs specifikt på varje not så att säga. Man kan få fram en hel del kul grejer som skulle vara svårt(eller extremt tidskrävande jobbigt) att göra i någon annan typ av sequencer...

Såklart är det rättså dumt att försöka göra rockmusik i tracker(en del har faktiskt försökt) men till elektronisk(samplingsbaserad) musik funkar det finfint och numera har de lika bra kvalitet på ljud som andra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

som ofta också hördes i diverse dataspel ofta på commondors plattformer (C64 A500 etc)

Hädare! Commodore stavas det 🙁 .

/Daniel

Skiter väl jag i.. Det lät skit i vilket fall som helst.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...