Jump to content
Annons
  • 0

4-pinnars och 6-pinnars Firewire


BburnerR

Fråga

Hej

Jag har en bärbar dator med firewire 4 pol och sett nu att ljudkorten tex m-audio 410 har 6 pol anslutning. Skulle jag kunna köra utan problem med en 4 pol till 6 pols kabel från datorn till ljudkortet(jag tänker ljudmässigt, latency)? Eller rekommenderar ni att jag fixar samma uttag i datorn?

Jag har för mig att 6 pol endast behövs för att driva ljudkortet med ström eller e jag helt ute å cyklar?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0
Nu har inte jag någon större koll på laptops. Men är inte det här eller det här ett firewire expresscard med 6-pins anslutning för laptops? Dvs strömförsörjning.

Klar luring är detta. Varning med andra ord.

Det finns en 6 pinnars firewire-kontakt. OK

Den kan inte hämta ström inifrån datorn. Luring

Kräver extern matning. Luring.

Tittar du noga ser du att det finns ett liten hål där den externa matningen skall anslutas.

Förklaringen är att det inte går att dra tillräckligt mycket ström från instickskortet för att driva externa FW-enheter.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Macbook pro (men inte den vanliga macbook*) ska tydligen ha haft problem med vissa firewirekort, minns dock inte exakt vilka. Någon har bestämt sig för att göra så att vissa kort kräver att man har extern strömförsörjning när det slås på (men sen efter det går strömmen att koppla bort). Detta gäller tydligen inte första generationen av mb pro, men i samband med en revision infördes den här praktiska och smarta funktionen, enligt uppgift för att hindra folk från att använda firewire-prylar som tär för hårt på datorns batteri.

*Hittills, iallafall. Vet inte hur den nyaste versionen funkar.

Edit: när jag tänker efter tror jag att det gällde specifikt för presonus firebox, men kanske för andra kort också.

Redigerat av SMonk
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
thrinithan (oregistrerad)

RME har någon typ av säkerhetsanordning för att kunna HOT-plugga sina ljudkort. Andra tillverkare vet jag dock inte hur det ligger till med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag hittar inte källan just nu men, en viktig anledning till att inte "hotplugga" är att det finns en miss i den mekaniska standarden för firewire. Om man har otur/är slarvig kan man få i kabeln lite snett och kortsluta datakontakterna med strömkontakterna. Det är inte alla firewirekort/ljudkort som överlever detta, därför bör man vara försiktig. Detta gäller bara 6-pinnarsvarianten, 4-pinnars har som bekant ingen strömmatning (och är lite bättre rent mekaniskt), så där finns inte problemet.

Utöver risken för kortslutning finns det också många taffligt skrivna ljudkorts/firewire-drivrutiner som inte klarar hotplug rent mjukvarumässigt (trots att standarden kräver det). I värsta fall hänger sig datorn och du glömde spara innan...

PS Ett välbyggt firewireinterface skall klara även en slarvigt isatt 6-pin kabel, men ibland sparar tillverkaren in på skyddskretsarna.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vet inte om denna frågan hamnar rätt.. men det kändes rätt =)

Har ett M-Audio fw410 och en Msi GX623 laptop och kör windows 7 32b.

Problemet: När jag kopplar in laddaren till laptopen så dör ljudkortet. Utan laddare så funkar det klockrent.

Spontant känns det som att det borde vara tvärtom pga strömspar osv.. men icke!

Snälla, någon som har koll på detta? Blir galen

Redigerat av pappapjotor
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Die Hard (oregistrerad)

Nu väcker jag upp den här gamla tråden för att fråga. Tjackade en ny dator idag och firewire är helt borta från pc tyvärr. Tjackar jag ett fw-kort, givetvis med TI i, som denna http://www.dustinhome.se/lycom-pci-express-ieee-1394b-1394a/product/5010167892

går det att strömmen dras från datorn/fw till mitt konnekt6 kort? Eller måste jag köra med adapter? Alla fw-kort jag kollat upp har uppdateringar till Vista. Kan det bli nåt krångel till W7? 🤪 Eller ska man satsa på att byta till usb-kort? Har ju två usb3 att använda på nya pc:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

När det gäller firewireljudkort och bärbar dator ska man veta vad man ger sig in på. Firewirekorten i bärbara pc brukar inte hålla speciellt hög klass och de firewirechip som rekommenderas, Texas Instruments, är väldigt ovanliga.

Har man ett firewirekort av lägre kvalité får man vara beredd på att ljudkortet kan strula en hel del med drop-outs, många omstarter för att ladda om drivrutiner mm.

Jag har egen erfarenhet av dessa problem och det var inte kul.

Skulle starkt rekommendera ett USB-ljudkort till laptopen om man är osäker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Die Hard (oregistrerad)

När det gäller firewireljudkort och bärbar dator ska man veta vad man ger sig in på. Firewirekorten i bärbara pc brukar inte hålla speciellt hög klass och de firewirechip som rekommenderas, Texas Instruments, är väldigt ovanliga.

Har man ett firewirekort av lägre kvalité får man vara beredd på att ljudkortet kan strula en hel del med drop-outs, många omstarter för att ladda om drivrutiner mm.

Jag har egen erfarenhet av dessa problem och det var inte kul.

Skulle starkt rekommendera ett USB-ljudkort till laptopen om man är osäker.

Skulle väl ha förklarat att det inte är laptop det är frågan om utan stationär.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Die Hard (oregistrerad)

Jag kan egentligen inget om fw via pci-e men om det står specat 6- och 9-pinnars så borde kortet kunna leverera ström. Det ingår väl i standarden?

Ja man får hoppas det i alla fall. 😕 Har ingen lust och knappt plats med än mer inkopplat i uttagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Die Hard (oregistrerad)

Annars får du come over to the dark side.

Så det är du som är Darth Vader pappa? 😆 Var är Claes? Han brukar ha järnkoll på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Här! (sträcker upp handen sådär lagom försynt...😉)

Eftersom det handlar om en stationär dator, så ska det antagligen funka utmäkt att köra helt utan nätdel om ljudkortet är gjort för att använda bus power istället.

Det brukar vara känsligare med laptops, eftersom de ofta har mer begränsningar för att strömförbrukningen inte ska sticka iväg...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Die Hard (oregistrerad)
🙂 Aha ok då får jag chansa då på att skicka efter en fw-kort då. Men fattar fortfarande inte vad skillnaden mellan pci-ex1 och pci-ex16? 😳 Eller spelar det i såna fall ingen roll vilket man sätter i det i eller går det bara att inte sätta fel? 🤪 Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

1 eller 16 handlar om hastigheten. Om jag inte kommer ihåg fel så brukar det finnas 20 PCIe-kanaler på moderkorten - och de kan fördelas på olika sätt. Oftast är det nog typ 1st 16X, 1st 2X och 2st 1X. Hastigheten per PCIe-kanal är 500MB/s och det räcker till det mesta, så 16X används egentligen bara till grafikkort, som kan kräva högre prestanda för att hantera moderna spel...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag kan egentligen inget om fw via pci-e men om det står specat 6- och 9-pinnars så borde kortet kunna leverera ström. Det ingår väl i standarden?
Japp, 6-pinnars är som 4-pinnars fast med två pinnar strömförsörjning (12V spänning).
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Die Hard (oregistrerad)

1 eller 16 handlar om hastigheten. Om jag inte kommer ihåg fel så brukar det finnas 20 PCIe-kanaler på moderkorten - och de kan fördelas på olika sätt. Oftast är det nog typ 1st 16X, 1st 2X och 2st 1X. Hastigheten per PCIe-kanal är 500MB/s och det räcker till det mesta, så 16X används egentligen bara till grafikkort, som kan kräva högre prestanda för att hantera moderna spel...

Aha då fattar jag äntligen skillnaden. Har nyss beställt ett fw-kort och borde ha det inom några dagar så man kan skicka gamla burken till de sälla jaktmarkerna(äntligen). Två usb-portar har slutat och funka och en tredje krånglar också. Kraschat några gånger fast jag underhållit den och förlorade massa musik. 😏 Snacka om att man fick ågren och handlingsförlamning att göra musik på ett bra tag. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
BurninSven (oregistrerad)

Det finns FW på PC moderkort även idag.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=609751#extra

Alltså det mest märkliga händer med datorer så här kommer en kuggfråga, har du testat att helt enkelt bara ta bort/ur batteriet från moderkortet och sen sätta tillbaka det på din gamla dator. Att bara vissa USB portar skulle börja krångla utan vidare spis är inte speciellt troligt.

Det som skulle kunna bli fel är ju via mekanisk förslitning. Dvs. om man upprepat (och det är då minst sagt ett gäng gånger och lite till) sätter dit och tar bort kablar och sätter dit eller bänder och bryter i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Frågan är om inte allt fler kommer gå över till Thundebolt. Utvecklat av Intel och finns på Mac. Apogee och UAD har lanserat kort med Thundebort, och fler lär följa inom kort. Det är i alla fall vad jag hoppas på. Så nästa dator blir nog en Mac (pga 6 pins ström bland annat). Kommer ändå köra Sonar X1;)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Frågan är om inte allt fler kommer gå över till Thundebolt. Utvecklat av Intel och finns på Mac.

Asus har precis släppt två moderkort för datorentusiaster - och de har Thunderbolt! 🙂

P8Z77-V Pro samt P8Z77-V Premium

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...