Jump to content
Annons
  • 0

4-pinnars och 6-pinnars Firewire


BburnerR

Fråga

Hej

Jag har en bärbar dator med firewire 4 pol och sett nu att ljudkorten tex m-audio 410 har 6 pol anslutning. Skulle jag kunna köra utan problem med en 4 pol till 6 pols kabel från datorn till ljudkortet(jag tänker ljudmässigt, latency)? Eller rekommenderar ni att jag fixar samma uttag i datorn?

Jag har för mig att 6 pol endast behövs för att driva ljudkortet med ström eller e jag helt ute å cyklar?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Nä det stämmer. Vill minnas att dom två extra är strömförsörjning och finns det möjlighet till extern strömförsörjning på ljudkortet så bör det funka. Borde väl stå i kortets specar om inte annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

En bärbar med 4-stiftsfirewire kan inte driva ett firewirebaserat ljudkort. Inte ens om du skaffar ett carbus-kort med 6-stiftsfirefire. Du måste använda strömadaptern till ljudkortet - eller skaffa en bärbar som uttalat ger stöd för strömförsörjning av externa ljudkort (och de är tyvärr inte många utanför Mac-sfären).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Precis!

EDIT: Man skulle kunna argumentera emot detta eftersom ljudkortet kanske inte har en lika stabil strömförsörkning som den bärbara datorn kan ge. Och naturligtvis vice versa. Resultaten kanske inte blir helt identiska, men det beror mer på hur din miljö ser ut. Å andra sidan är detta mest hårklyverier, men var tvungen att lägga in en disclaimer innan någon annan gör det 😎

Sammanfattat: Valet mellan 4 och 6 pinnar påverkar i sig inte ljudkvalitén, däremot hur lösningarna för att komma kring problemet ser ut.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Min miljö är lätt att beskriva, jag har en bärbar hp 1020, 512 ram med firewire 4 pol samt cubase sx. Samt mixerbord och högtalare. Alltså inget ljudkort än men funderar på ett externt firewire kort runt 2000-3000 kr.

Kommer endast att spela in ett instrument(bas,gitarr,sång) i taget fast å andra sidan vill jag ju kunna lyssna på det som är inspelat samtidigt. Trummor lirar vi in i "riktig" studio och tar sedan in dom i cubase. Räknar med max 18 aktiva kanaler att lyssna på.

Så det jag hoppas på är att det skulle funka med min bärbara och ett ljudkort som tex m-audio firewire 410, firewire solo, firewire audiophile. Och det verkar det ju som att det skulle göra då 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vet inte om detta hjälper dig, men jag har ett m-audio fw410 och kör endast med 6-pins fw (tycker det är otroligt skönt att slippa en extra strömförsörjning). FW-kortet är av typ PCI och fanns installerat när jag köpte datorn, så det vara bara att plugga in. Däremot är drivrutinerna för fw410 lite knasiga att installera. Ha inte ditt fw410 inkopplat/på när du installerar drivrutinen. Ladda hem senaste version från m-audio kör exe-filen. Stäng av datorn helt och koppla in kortet och slå på strömmen. Slå på datorn och den kommer att hitta något som heter något i stil med "fw bootloader", sen får man (det fick iaf jag) peka ut var drivaren ligger och sedan starta om datorn igen, sen ska det funka. Kom också ihåg att stänga av, ev dra ner, dina monitorer/högtalare när du starar om datorn.

//peAk

Ps. Är grymt nöjd med ljudkortet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej alla!

Letade runt på forumet här... men hittade inga "färdiga" svar på min fråga 😱

Jag tror jag har firewire på min laptop ( e inte så hemma på alla utgångar osv.)

Det står på maskinvaruhanteraren att det är IEEE 1394... tror detta är firewire... om de e det, hur vet man om den har utspänning, så att säga?

Tackar för era svar!!!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Om det är 4 pins så skickar den inte ut stöm och du måste använda extern strömförsörjning om det är 6 pins så ska det vara ström via firewire-porten.

*edit* Ja, eller så ger man ett enklare, smartare och snabbare svar...... 😱

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Det är nog extremt sällsynt (om det finns alls) bland PC-maskiner, att det finns FW med spänningsmatning.
Hur menar du nu? Bland Laptops eller i allmänhet? Undrar om jag missförstår här. Men visst menar ni strömförsörjning via firewire. För det finns ju på i stort sett de flesta stationära PC:s. Eller har jag missförstått något alternativt bara haft tur med min dator?
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Det är nog extremt sällsynt (om det finns alls) bland PC-maskiner, att det finns FW med spänningsmatning.
Hur menar du nu? Bland Laptops eller i allmänhet? Undrar om jag missförstår här. Men visst menar ni strömförsörjning via firewire. För det finns ju på i stort sett de flesta stationära PC:s. Eller har jag missförstått något alternativt bara haft tur med min dator?

Jag tänkte på bärbara, eftersom det var en laptop som nämndes i frågan... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Det är nog extremt sällsynt (om det finns alls) bland PC-maskiner, att det finns FW med spänningsmatning.
Hur menar du nu? Bland Laptops eller i allmänhet? Undrar om jag missförstår här. Men visst menar ni strömförsörjning via firewire. För det finns ju på i stort sett de flesta stationära PC:s. Eller har jag missförstått något alternativt bara haft tur med min dator?

Jag tänkte på bärbara, eftersom det var en laptop som nämndes i frågan... 😱

Ahhhh ok! Då är jag med igen.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Med andra ord, är det en PC så har den inte strömförsörjning men om det är en Mac så har den det.

De är en pc jag har... men det ska väl inte göra skillnad i prestanda man har extern strömförsörjning?

Det spelar ingen roll alls för prestandan. Det är bara en bekvämlighetssak, förutom att du förstås kan vara helt mobil - inte så länge men ändå - om du har spänningsmatning ut från FW-porten också... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Varför har aldrig PC-laptops sexpins-fw för? Har alltid undrat det.

Det är en fråga för di lärde... :rolleyes:

Om det nu ingår som en del i standarden, så är det förstås bättre att ha det. En av de få fördelarna med Mac jämfört med PC... 😏

Man sparar väl in ett par millimeter bland kontakterna och någon tia i tillverkningsledet genom att inte ha spänningsmatningen, men egentligen finns det inga vettiga skäl att inte sätta in en 6-polig FW-kontakt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Nu har inte jag någon större koll på laptops. Men är inte det här eller det här ett firewire expresscard med 6-pins anslutning för laptops? Dvs strömförsörjning.

Sådant finns alltid att köpa till, men det handlar i detta fallet om vad som är inbyggt från början...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Nu har inte jag någon större koll på laptops. Men är inte det här eller det här ett firewire expresscard med 6-pins anslutning för laptops? Dvs strömförsörjning.

Sådant finns alltid att köpa till, men det handlar i detta fallet om vad som är inbyggt från början...

Ok. Hur pass stabila är Express-korten när det gäller strömförsörjningen? Funkar det lika bra som på en stationär eller brukar de strula?
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Nu har inte jag någon större koll på laptops. Men är inte det här eller det här ett firewire expresscard med 6-pins anslutning för laptops? Dvs strömförsörjning.

Sådant finns alltid att köpa till, men det handlar i detta fallet om vad som är inbyggt från början...

Ok. Hur pass stabila är Express-korten när det gäller strömförsörjningen? Funkar det lika bra som på en stationär eller brukar de strula?

Mitt ljudkort är ett expresscard, har inte krånglat för mig nån gång...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Liten firewire-kontakt, ingen ström.

Stor firewire-kontakt, ström.

Jag försöker jämföra Macbook och Ftecs FAM550. Den här uppgiften har jag fått från Ftec:

"Finns bara 4/6-pin med enda skillnaden att 6-pin levererar ström också. Det finns nästan inga bärbara med 6-pin och dom klarar oftast ändå inte att leverera tillräckligt med ström. Du måste alltså använda en extern strömadapter (medföljde) till ditt ljudkort.

Jag har svårt att värdera detta uttalande. Om man har en Macbook, fixar man strömförörjningen till ljudkortet via firewire? Eller beror det också på vilket ljudkort man har?

undrar

Malin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det beror på ljudkort också. Jag har en M-audio ProjectMix till min stationära och även om min Firewire levererar ström så räcker det inte till för att driva alla preamps. Så har du ett ljudkort som har lite gain och preamps inbyggda så tror jag i dom flesta fall att man behöver extern adapter även om firewireanslutningen ger ström. Då det gäller laptops ska man nog inte räkna med att strömförsörjningen räcker i alla lägen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Liten firewire-kontakt, ingen ström.

Stor firewire-kontakt, ström.

Jag försöker jämföra Macbook och Ftecs FAM550. Den här uppgiften har jag fått från Ftec:

"Finns bara 4/6-pin med enda skillnaden att 6-pin levererar ström också. Det finns nästan inga bärbara med 6-pin och dom klarar oftast ändå inte att leverera tillräckligt med ström. Du måste alltså använda en extern strömadapter (medföljde) till ditt ljudkort.

Jag har svårt att värdera detta uttalande. Om man har en Macbook, fixar man strömförörjningen till ljudkortet via firewire? Eller beror det också på vilket ljudkort man har?

undrar

Malin

Det beror nog lite på...

Vissa ljudinterface behöver man koppla in nätdelen på vid uppstarten på vissa datorer, men kan sedan köra under drift enbart med spänningsmatningen från porten - men många interface går nog att köra utan problem enbart med matningen från porten. Nackdelen är ju att det drar mycket ström, så egentligen är det inte så användbart som man kanske skulle önska, eftersom meningen med att ha matning från porten ju främst är att man ska kunna vara helt mobil - och om datorns batteri tar slut snabbare på grund av ljudinterfacet, så är man ju inte mobil särskilt länge... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...