Jump to content
Annons

Ett ljudkort som funkar perfekt


Tokas

Recommended Posts

Nu tänkte jag uppgradera lite hemma.

Jag vill ha ett nytt ljudkort med två ingångar, bra inspelningskvalité och ska fungera bra till både audioinspelning och hantera VSTi bra.

Kan vara både internt och externt, det kvittar.

Den frågan har ställts typ tusen gånger, jag vet. 🙂

Men saken är att ett stort krav är att det även ska fungera KLOCKRENT till spel, film och vanliga program.

Så nu undrar jag, är det någon som har en stdio och speldator i ett som kan ge något tips på ett riktigt bra stabilt ljudkort som fungerar till ALLT? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nja, surrond är inte direkt något krav. Snarare ett plus.

Men Delta Audiophile 2496.. Där är väll inte kvalitén särskild märkvärdig?

Just nu har jag ett Delta 1010LT och tycket att kvalitén i det kortet verkligen inte är att hänga i julgranen, om man säger så..

Men man har ju blivit lite kräsen så senare tid.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha nåt som fungerar klockrent till film och spel så är det ett Audigy du ska ha. Där finns det ju lite olika varianter, men högre nummer och fler bokstäver brukar vara bättre. Sen får du se om du tycker det duger till musikproduktion också, jag tycker det gör det och har inte sett några tester som skulle visa att det är dåligt på något sätt (förutom 48/96kHz-låsningen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett idiotsäkert alternativ är att göra som jag - och låta moderkortets inbyggda ljudkort ta hand om system- och spelljud (tidigare hade jag ett SB Live till sådant, men numera finns det ju inbyggt ljud...) - medan mitt RME Hammerfall tar hand om det seriösa ljudet...

Då kan man ha det bästa av två världar. Det vore ju synd att tulla på kvaliteten för musiken bara för att vara spelkompatibel, eller hur...? 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer mig bakom Claes upplägg. Den enda svårighet man eventuellt kan råka ut för är konflikter i datorns hårdvara, och det kan ta en bra stund innan sådana reds ut. Måste dock tillägga att det generellt sett sköts betydligt bättre numera än för låt säga tre-fem år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbla ljudkort hade varit gött, speciellt eftersom jag just nu använder ett SB Live till spelandet (sorry Djonas, Delta 1010LT är i andra studiodatorn 🙂 ).

Saken är att jag skulle verkligen inte palla en hårdvarukrock. Men det kanske ändå är värt det till slut, om det nu skulle hända..

Link to comment
Dela på andra sajter

Saken är att jag skulle verkligen inte palla en hårdvarukrock. Men det kanske ändå är värt det till slut, om det nu skulle hända..

Om vi antar att båda ljudkorten är PCI och att du har fyra pci-platser i datorn så har du många möjligheter att komma runt delade IRQs.

Edit: förutsatt att du inte har en massa andra PCI-kort vill säga...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som alltid har fungerat för min del, är att installera Windows med enbart det vanliga ljudkortet först. Då hugger Windows det kortet som preferens. Sedan installerar man drivers för det riktiga ljudkortet, stänger datorn och installerar kortet fysiskt, så fungerar det för det mesta klockrent direkt när man startar upp igen. Jag har faktiskt aldrig råkat ut för några konflikter mellan ljudkorten. Jag fick inte ens problem när jag i min första musik-PC setup körde Win98 och SB Live och Hammerfall fick dela på IRQ... 🙂

Det kan vara bra att kolla i moderkortets manual också, så att man kan hitta vilka PCI-platser som är separata eller som delar IRQ-kanal med andra platser. Då kan man i de flesta fall slippa alla typer av problematiska konflikter. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte förstå vad det är som krävs av ett ljudkort som ska vara bra för "spel, film och vanliga program". Vad händer när ni använder era ljudkort anpassade för ljudinspelning till det? Börjar dom brinna?

Många av dem är inte gjorda för att generera ljud på det sätt som spelen vill (ingen inbyggd syntdel), så det är inte säkert att det fungerar som det ska. Dessutom vill man inte använda samma ljudkort till alla ljud, eftersom det kan bli problem om Windows bestämmer sig för att skicka ut något systemljud medan man spelar upp eller spelar in i Cubase...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte förstå vad det är som krävs av ett ljudkort som ska vara bra för "spel, film och vanliga program". Vad händer när ni använder era ljudkort anpassade för ljudinspelning till det? Börjar dom brinna?

Många av dem är inte gjorda för att generera ljud på det sätt som spelen vill (ingen inbyggd syntdel), så det är inte säkert att det fungerar som det ska. Dessutom vill man inte använda samma ljudkort till alla ljud, eftersom det kan bli problem om Windows bestämmer sig för att skicka ut något systemljud medan man spelar upp eller spelar in i Cubase...

Ålrajt!

Då kan jag i så fall rekommendera mitt ljudkort. 🙂

Presonus Firebox

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett ESI Wavelab 192M som verkar trivas hur bra som helst tillsammans med ett Hercules Game Theater XP. Har hittills inte haft några som helst problem (ta i trä) med konflikter. Enda nackdelen är att Game Theater XP inte har support för EAX HD. Klarar upp till EAX 2.0 så rätt ok ändå. Vet inte om det går få tag på längre dock.

Borde väl i och för sig fungerar med något av Creatives kort också, har en känsla av att risken för konflikter är större där.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte läst hela tråden men så här gör jag, och jag är en riktig gejmer-nörd.

Jag har ett E-MU 1820, det funkar utmärkt till både musik och spel.

Tyvärr så hittar inte de flesta snackprogram, typ MSN och liknande,

nån signal om man vill använda headset.

Sen har det blivit nån ljudkrash i nåt spel, framför allt Operation Flashpoint.

Så jag kör det interna ljudkort till spel och E-MU till musik, film och allt annat.

Eftersom jag mest spelar Operation Flashpint med mina polare så använder jag headset.

Så jag har ett headset inkopplat till det interna hela tiden.

På skrivbordet har jag lagt en snabblänk till ljudinställningarna, så genom en enkel klickning och sedan en rull på skrollhjulet har jag bytt utljudkälla.

Med den lösningen får jag aldrig någonsin några hårdvarukrockar och allt fungerar

suveränt. Så välj ett bra studiokort och kör spel genom det interna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer säkert alla hata mig, men jag vill rekommendera ett Creative Soundblaster kort 😆

Soundblaster Audigy 4 funkar bra som fan när det gäller film, spel, å sådan multimedia. Funkar kanske sämre på insopelningsfronten, men det är ändå bra ljudkvalité tycker jga, inget om man kanske gemför med ditt Delta 1010LT men det funkar! Själv använder jag ett sånt å det funkar finfint! (Förrutom på inspelningsfropnten då jag ber om att få ett nytt kort för inspelningar =P)

Link to comment
Dela på andra sajter

så om man har 2 ljudkort installerade så väljer man vilket man vill använda sig av i inspelningsprogrammet tex cubase då eller? :rolleyes:

Precis så kör jag - och har alltid gjort. Jag hade tidigare ett SB Live för system- och spelljud (efter senaste moderkortsbytet har Live-kortet ersatts av moderkortets inbyggda) - och ett RME Hammerfall9652 till det seriösa ljudet. Klockren kombination. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag kör med Emu 1212m till både spel och musik. Det fungerar utmärkt! Har man problem med konflikter så brukar det hjälpa att flytta kortet till en annan pci-plats...

Tredje uppifrån har jag nu och det har inte varit några problem sen jag flyttade det dit... Det är ju oxå viktigt att ställa in patchmixern rätt... för att få windows och spel-ljud att fungera så får man lägga in en send "host wave" på wave kanalen eller t ex I/O card in L... (det var nån som hade problem med att snacka i MSN eller Teamspeak eller nåt...)

Jag kör med ett mixerbord modell mindre (Soundcraft Compact 4) som jag kopplar i mic och lurar i. Jag är nöjd med det... :rolleyes: Ungarna snodde mitt headset, så jag kör med en ADK kondensator-mic på bomstativ och AKG hörlurar när jag snackar och spelar på nätet. 🙂 Det fungerar bra. Jag har stängt av det inbyggda ljudkortet och tagit ur Audigy 2 platinum, så det är inga konflikter för tillfället. Det går att spela upp en låt i Windows mediaspelare samtidigt som jag spelar upp en annan i Foobar 2000 och då låter båda låtarna samtidigt, så det är inga problem med att spela upp olika ljud samtidigt... förutom röran... 🙂

musik38.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...