Jump to content
Annons

Hör ni något som inte låter bra i denna rocklåt?


Recommended Posts

Hej alla glada!

Håller på och färdigställer ett antal låtar. Genren jag tänker mig verka inom är svenska rock a la Lundell, Eldkvarn, Hylander m fl.

Här är en som jag känner mig ganska klar mer (låten ej publicerad).

Jag vore jag mycket tacksam till alla vänliga själar som vill lyssna och plita ner allt som man spontant studsar till på (mix, arr, text, sång, master osv).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är faktiskt en bedrift i sig att inte kunna urskilja texten, men det beror kanske på lyssningen. Hade inga problem alls med det.

Tycker arret är bra, sången helt acceptabel, men en lite repetitiv och bråkig text. Repetitivt speciellt i refrängen där samma textrad sjungs många gånger och vissa ord överanvänds en del. Bråkig för att bristen på rim gör det lite oföljsamt och kantigt. 

Reagerar även lite på ett lite forcerat vibrato? Lät inte som det kom naturligt. Tycker sången lät bäst utan det faktiskt. 

Men trevlig lyssning tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan sa Flizzaff:

Jag kan ej urskilja texten. Refrängen hör jag. Grumlig sång alltså. Du/ni spelar tajt och bra. Mixen stör mig ej. Arret håller.  

Jag delgiver en stark trea av 5 i betyget.

Ok @Flizzaff tack för synpunkterna. Vad är det för utrustning (och var lyssnar du) du lyssnar via (mono/stereo osv), när du inte kan urskilja texten på versen? Vore intressant att höra, för att förstå om jag ska justera något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat via min ipadhögtalare…låter bra, sång och text går fram bra tycker jag! Trevligt med Svensk text, får lite Lundell-vibbar faktiskt! Ett ganska avskalat arr som funkar fint som det är!

Tankar som far genom mitt huvud är ett körpaket på sista refrängen, kanske en hammondorgel i bakgrunden, lite gitarrfills här och där…

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-11-30 at 20:18 sa Fidden:

Det är faktiskt en bedrift i sig att inte kunna urskilja texten, men det beror kanske på lyssningen. Hade inga problem alls med det.

Tycker arret är bra, sången helt acceptabel, men en lite repetitiv och bråkig text. Repetitivt speciellt i refrängen där samma textrad sjungs många gånger och vissa ord överanvänds en del. Bråkig för att bristen på rim gör det lite oföljsamt och kantigt. 

Reagerar även lite på ett lite forcerat vibrato? Lät inte som det kom naturligt. Tycker sången lät bäst utan det faktiskt. 

Men trevlig lyssning tycker jag.

Tack @Fidden för feedback om texten. Nog en bra ide att variera lite.

Angående forcerat vibrato som ej låter naturligt, har du möjlighet att peka på var i sången du hör detta? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det överlag låter rätt bra. Texten fungerar också delvis, men delvis inte.. Som du själv uttryckte det, ifall det var något man "studsade till på" när man lyssnade, det var speciellt två ställen som jag verkligen reagerade på. Först de här raderna:

vi satt igår kväll och drack en gammal flaska vin
jag glömde att säga dom magiska orden till dig

När du kommer fram till ordet "dig" så känns det helt fel, kanske för att det inte rimmar, eller vad det nu beror på, men något känns som sagt inte rätt..

Precis samma sak med:

nu sitter jag ensam i bilen och kör mot ett hav
jag borde ha sagt hur jag känner innan jag drog

När du kommer till "drog" låter det väldigt osnyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle ju kunna använda dig av ”vokalrim” om du inte hittar ett bra rim. Tex: 

nu sitter jag ensam i bilen och kör mot ett hav
jag borde ha sagt hur jag känner innan jag drog

..funkar inte. ”Hav” påminner om tex kvar, speciellt när r knappt hörs.

nu sitter jag ensam i bilen och kör mot ett hav
jag borde ha sagt hur jag känner mens jag var kvar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jonatan L.

Jag tycker låten är bra, inte mycket att säga om den. Dock så måste sången jobbas på mycket mer. Det är den svaga länken. Jag hör att den kan bli mycket bättre, med mera tålamod och jobb. Jag tycker du ska göra om sången så kommer låten att bli mycket bättre. Framförallt så är sången svag i verserna. Det är alltid svårt med sång, framförallt i mer "nakna" partier. 

👍

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker arr och inspelningen överlag känns väldigt proffsig. Klokt att lägga om sången. Tips är att sjunga upp innan och sjung in en vers eller en tom en halv vers tills du är riktigt nöjd, sen fortsätt så. Tycker även du kan ta bort vissa andningar mm mellan vissa partier, blir mkt proffsigare så tycker jag. Snyggt jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/13/2023 at 7:00 PM, Jonatan Lundin said:

Hej @toniced o tack för lyssningen och synpunkterna.

Suveränt med många öron som kan höra saker man inte själv uppmärksammar.

Jag kommer jobba om sången (jag har inte lagt överdrivet mycket jobb på den sånginspelning som nu finns), så förhoppningsvis lyfter låten något snäpp.

Jag tycker du ska göra det eftersom låten är ju bra 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

"Havet jag älskar" luktar lite pekoral. "Man" kommer att tänka på att det är influerat av Ulf Lundells: "När jag kysser havet" och: "nära havet vill jag bo" (För den oinvigda: Det är citat ur Ulf Lundells två låtar: "När jag kysser havet." och "Öppna landskap.")

Avsaknaden av rim stör mig inte det ringaste. Rim är mest till för att hjälpa att komma ihåg en text.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/13/2023 at 7:00 PM, Jonatan Lundin said:

Hej @toniced o tack för lyssningen och synpunkterna.

Suveränt med många öron som kan höra saker man inte själv uppmärksammar.

Jag kommer jobba om sången (jag har inte lagt överdrivet mycket jobb på den sånginspelning som nu finns), så förhoppningsvis lyfter låten något snäpp.

Lägg ner tid på din sång. det kommer att bli så mycket bättre ska du se. Men det kommer ta tid, så ha tålamod.

Något som kan vara bra är att hitta en tonart och låtstil som verkligen passar din sång.

Kämpa på 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...