Jump to content
Annons

Varför väljer så många logic ?


Gäst

Recommended Posts

Hej

har en fråga, varför väljer så många att producera musik i logic ? Vad är det den har som inga andra har ? Eller är det bara så att man använder den man kan och är van vid ? Ja det jag vill veta är för och nackdelar med logic vs tex cubase. Tack på förhand !

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej tack för era svar. Tänkte typ om det är bättre ljudkvalité än dom andra men är nog fel ute där. Är van med cubase frågan är om det är värt att byta ? Är logic logiskt och lätt att lära sig ? Tänkte att det är värt att byta ? Finns väl mer syntar och pluggar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen skillnad på ljudkvaliten, jag tycker att Logic 9 är lätt och förmodar att nyare versioner också är det. Om det är värt att byta vet ej men om du ändå kör mac eller en hackmac så kanske Logic är smartare om man behöver fråga om hjälp då jag förmodar att flera kör Logic på en mac än andra inspelningsprogram. Pluggar och syntar tror jag är samma på ett ungefär men det beror nog på vilken sorts musik man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat och kört många olika musikprogram på PC men framförallt n-Track, Reaper, Cubase. Jag gick över till Mac för ca 7 år sedan och Logic Pro X. För min del har det resulterat i betydligt mera kreativitet. Logic har och har haft sin del av buggar och saknade features (jämfört med t.ex. Cubase) men jag älskar att det är så lätt att komma igång och skissa på en låt, och där tycker jag faktiskt Logic gör ett betydligt bättre jobb än många av konkurrenterna. 

Men om man arbetat upp ett bra flöde i ett program så är det nog svårt att byta. En nackdel med t.ex. Logic är ju att det bara finns för MacOs. Mac-datorer är ju inte direkt billiga om man jämför med PC och/eller Hackintosh. Det handlar nog mycket om vad man känner sig bekväm med. De flesta programmen har väl en tröskel som man behöver ta sig över.

Har du tid över så kan du ju plöja igenom ett antal videos på tuben med hur man jobbar i Logic och dess för och nackdelar o.s.v.

Lycka till!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det ju många olika Logic. Själv kör jag Logic Pro 9 parallellt med Pro Tools 12. Innan dessa DAW:s körde jag Cubase (Vst 5.0-Cubase 4 och demo på åttan).

Logic har sina fördelar, Cubase och Pro Tools likaså. Jag tyckte att Logic låg före PT och Cubase när man jobbade i midiediteringsfönstren förr, men senare versioner har kommit helt ikapp Logic, och ljudmässigt skiljer det ingenting.

Logic har dock några reverb som överklassar PT:s och Cubase, tycker jag. Samt en väldigt lättarbetad sampler inbyggd. Och fördelen att börja projekt i Garageband (Mac) som går att jobba vidare i Logic.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Många argument nämnda redan, men inte minst priset och att integrationen med OSX (uppdateringar etc) De "stora" ljudprogrammen har ju många fler likheter än skillnader (undantag Ableton Live och Reason), så det är mest vad man fastnat vid.

En annan styrka är att Logic har det starkaste utbudet av medföljande effekter och (med undantag av Reason) de bästa utbudet av softsyntar, t ex den fantastiska Alchemy - alla ingående i priset.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Ljudkvalitetmässigt tycker jag inte det är någon skillnad på Logiv VS Pro Tools VS Ableton eller vad man nu föredrar. Det handlar bara om personlig preferens. Testa lite olika (om du har möjlighet) och välj den du har det bästa flödet i. Själv föredrar jag Logic för att det är så enkelt att komma igång med ett projekt från ingenting 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lattjade med logic när jag började. Tyckte det var fantastiskt avseende interaktiv ”drummer” och det färdiga ljudbiblioteket på 50+ gig. Logic hjälper verkligen nybörjaren att komma igång snabbt.  Men mixern däremot lämnar en del att önska tycker jag. Liksom gränssnittet i de flesta av de inbyggda pluggarna. För att inte tala om nämnda begränsning avseende plugin-format.  
Men utöver det så låter det nog likadant som alla andra.  Jag bytte till Studio One pga av integration med Softube Console 1.  Lite mer ”hands on”.  

Redigerat av Nbient
Sbs
Link to comment
Dela på andra sajter

Tankar som dyker upp på ålderns höst.

När det gäller populärmusik så kan man använda vilken DAW som helst. Att säga att man behöver dittan eller dattan för att framställa nåt som kanske har två till 10 röster max blir lite larvigt. Det är låten i sig det handlar om och den blir inte bättre av att den görs med 120 kanaler än med samma antal instrument/röster som om den spelas live.

Skriver du bra musik kan du spela den med röst och handklapp/fotstamp, slå på en upp och nervänd hink och om det tillför nåt tex en akustisk gura. Man märker om det är en bra låt typ när strömmen går och man inte har nåt val. 

Appar, effekter och simuleringar i övrigt är nåt man använder antingen för att spara pengar eller för att man inte har tillgång/råd till riktiga grejor, utrymme etc etc.

Man kanske tycker att det är utveckling med alla dessa digitala nymodigheter men det som händer det är att vi målar in oss i ett hörn och låter vår förmåga att skapa vara beroende av ström.

Det finns en mljöaspekt när det gäller musik också som vi lätt glömmer så vilken DAW vi använder för att försöka efterlikna det som våra idoler gör har nog ingen större betydelse.

Men jag kör logic också 😄 men mest för att jag inte fattar nåt annat.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...