Jump to content
Annons

Pioneers nya lyxlurar för tio tusen


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

frekvensomfånget 5 hz till 85 khz. Okej räck upp handen alla som hör upp till  85khz. Fido: vov, vov.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

frekvensomfånget 5 hz till 85 khz. Okej räck upp handen alla som hör upp till  85khz. Fido: vov, vov.

Läste något om detta förut, om just VARFÖR man vill skryta med att gå ovan den mänskliga gränsen. Kan ej komma ihåg varför dock, men vill minnas att det inte var helt ologiskt. Kan det ha något med Nyquist och aliasing att göra...?

... Eller så var det för att skryta bara helt enkelt  😎  

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur låter de? Jag överväger hittills att köpa Sennheiser HD800 till studion för lur-monitorering och ha mina HD650 hemma, men skulle de här kunna konkurrera med HD800?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur låter de? Jag överväger hittills att köpa Sennheiser HD800 till studion för lur-monitorering och ha mina HD650 hemma, men skulle de här kunna konkurrera med HD800?

Svårt att veta, men HD800 är ju en "klassiker" och ett relativt säkert kort, även om de är på den brighta sidan. Och ska ändå du upp i den prisklassen är det värt att kika på Grado också.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Danke, ska kika på dem :-)

[edit] Kikat runt på deras sida, och de verkar ju verkligen seriösa får man säga! Nåt förslag på vilken modell som skulle vara da bee's knees här? Osäker på deras bemämningar, jag har insett att "studio-lur" inte alltid är vad rätt grejer kallas då vissa studio-lurar, mina egna HD650 säljs ju så, verkar flörta så mycket de kan även med hifi-folk?

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Undrar hur de motiverar sina löjligt höga priser? Jösses min nya pc kostade 5500:-. Men så länge det mestadels är hifi nördar som de inriktar sig på så går det att sälja till hötlösa priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur de motiverar sina löjligt höga priser? Jösses min nya pc kostade 5500:-. Men så länge det mestadels är hifi nördar som de inriktar sig på så går det att sälja till hötlösa priser.

Har inte testat just dessa, men om de är det minsta som sina nivå-kompisar HD800 så är det man betalar för upplösning och renhet i ljudet. Alltså så långt som fysiskt möjligt fritt från artefakter, resonanser, och distorsion.

Exakt hur det här skiljer sig ifrån andra lurar i exempelvis 3000-5000-kronors-klassen är i princip omöjligt att förklara på samma sätt som man inte kan förklara exempelvis färgen "röd" för en färgblind, särskilt som själva frequensgången kan vara fullständigt identisk i övrigt - det är helt enkelt något man måste testa själv - men enkelt sagt så kan man säga att fördelarna inom studioarbete är att man verkligen hör >exakt< vad man gör, och kan jobba längre då man inte blir lyssningstrött lika fort. För exempelvis mastering är det här ett direkt minimum-krav.

& sen (om man har normal till bra hörsel), så låter det förbannat läckert :-)

Om man tycker det är värt pengarna eller inte är upp till varje enskild betraktare att avgöra för sig själv, alla har vi olika krav, men det finns orsak att det är dyrt. För mig, särskilt sett till vad jag jobbar med i övrigt, så är det en no brainer - ska köpa ett sett luringar på den här nivån med nästa sändning, bara inte säker på vilka än även om det lutar åt HD800.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Självklart behöver man bra utrustning. Säger inget om det. Det är priset som är vansinnigt. Det kostar inte mycket mera att tillverka dessa jämfört med betydligt billigare lurar som typ kostar två lakan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danke, ska kika på dem :-)

[edit] Kikat runt på deras sida, och de verkar ju verkligen seriösa får man säga! Nåt förslag på vilken modell som skulle vara da bee's knees här? Osäker på deras bemämningar, jag har insett att "studio-lur" inte alltid är vad rätt grejer kallas då vissa studio-lurar, mina egna HD650 säljs ju så, verkar flörta så mycket de kan även med hifi-folk?

Vet inte om de uppdaterat sitt sortiment mycket på senaste. Men sist jag kollade var Grado RS-1 ett lockande alternativ med gott omdöme bland "sånna som oss". Även värt att kika närmare på dessa, för en liten slant extra: https://www.audeze.com/products/lcd-collection/lcd2 - Vet att mastringslegendaren Bob Katz håller dem högt.

Perfekt läsning för dig just nu: https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/1151901-nominate-your-favourite-headphones-over-300-a.html

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang att kunna höra höga frekvenser så talade Rupert Neve om detta i någon intervju (

tror det var denna). Var ett tag sen. Men tesen är väl typ även om du inte hör det så påverkas du upp långt högre än 20khz. Om så är fallet så är det ju grymt med lurar som går extremt högt och lågt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja men var det inget hörseltest här får några år sen som konstanterade att efter man blivit 25 år så hör man inte längre upp till 20 khz? Sen får man inte glömma att det är mycket hype och kvasi i musikvärlden. Ska man kränga något så gäller det att anspela på folks okunskap och känslor för att lyckas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Neve talar om är nog frekvenser vi inte hör men ä då påverkas av. Neve talade även om något mixerbord som levererades till en kund som klagade på att en av kanalerna lät sämre än de andra. Och de mätte o mätte men hittade ingen skillnad. Sedan var det någon som mätte Betydligt högre upp i frekvenserna och hittade en ringande ton i extremt mycket högre frekvenser än vad vi människor ska kunna höra. Men kunden hörde att något var fel ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Neve talar om är nog frekvenser vi inte hör men ä då påverkas av. Neve talade även om något mixerbord som levererades till en kund som klagade på att en av kanalerna lät sämre än de andra. Och de mätte o mätte men hittade ingen skillnad. Sedan var det någon som mätte Betydligt högre upp i frekvenserna och hittade en ringande ton i extremt mycket högre frekvenser än vad vi människor ska kunna höra. Men kunden hörde att något var fel ändå.

Yep. Vi har ingen upplösning i det spectrat, och kan inte höra ljuden som vågor över en viss gräns, men vi kan känna dem. För några dagar sen fick jag panik & tänkte att nåt hade hänt med mitt fina, svindyra interface jag inte haft så länge. Luften var fel, även om ljudet lät som det skulle vid inspelning. Min vana trogen så började jag givetvis med att gå igenom inställningarna. Kunde det vara kvantiseringsfel? Det här är prylar som används vid forskning, så inget SKA kunna gå snett på det sättet, men man måste ju börja någonstans.

Det första jag ser: jag hade av misstag råkat ställa in det i 48KHz när jag spelade in allt annat i 192KHz just nu. Oki, nånstans att börja innan jag söker vidare. Jag ändrar, och...det lät precis som vanligt igen. Skumt. Efter vidare undersökning insåg jag att skillnaden var grymt märkbar, även om ljuden lät precis identiska i övrigt. Jag kan inte förklara det, och allt sånt lyser fullständigt med sin frånvaro ur exempelvis mina Fostex-prylar som klarar 192KHz, och liknande, men i mitt Prism-system med fina produktionsmickar så var skillnaden natt & dag.

Givetvis så påverkar sen allt runt ikring om man får behålla nåt av den effekten i efterhand, precis alla processer som signalen passerar försämrar den lite genom allt ifrån truncating till rena artefakter & quantizing errors, och själva mixningen kan mycket väl maskera såna effekter by default, men faktum kvarstod att effekten inte bara var hörbar i råmaterialet, den var direkt påtaglig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen får man inte glömma att det är mycket hype och kvasi i musikvärlden. Ska man kränga något så gäller det att anspela på folks okunskap och känslor för att lyckas.

Även om det där är plågsamt sant, så funkar det omvänt åsså. Det är därför vissa aldrig någonsin blir bättre på det de gör. 

Svår balans; kunskapen om hur man nollställer hörseln & litar på öronen utan att låta sig luras är värdefulla verktyg inom dessa branscher.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om de uppdaterat sitt sortiment mycket på senaste. Men sist jag kollade var Grado RS-1 ett lockande alternativ med gott omdöme bland "sånna som oss". Även värt att kika närmare på dessa, för en liten slant extra: https://www.audeze.com/products/lcd-collection/lcd2 - Vet att mastringslegendaren Bob Katz håller dem högt.

Perfekt läsning för dig just nu: https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/1151901-nominate-your-favourite-headphones-over-300-a.html

mvh Jon

Danke mon! Haha, och såna som oss brukar ha god smak, så väl värt att kolla upp ;-)

Det mest irriterande med att gilla grejer över konsumentnivå måsate jag säga är möjligheterna att testa dem i affärerna måste jag säga... Jag hade tur när jag testade HD800, och gillade verkligen vad jag hörde, men meckigt att testa dem mot konkurrenter. Kanske att HIFI-Klubben har sånt?

Anyhoo, ska kolla upp tipsen! Audeze verkar väldigt intressanta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang att kunna höra höga frekvenser så talade Rupert Neve om detta i någon intervju (

tror det var denna). Var ett tag sen. Men tesen är väl typ även om du inte hör det så påverkas du upp långt högre än 20khz. Om så är fallet så är det ju grymt med lurar som går extremt högt och lågt.

Fina grejer! För långt för att hinna glutta innan jobbet, men den sparar vi :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quetzalcoatl (oregistrerad)

Är det möjligt att det finns något liknande "placeboeffekten" när det gäller ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är det möjligt att det finns något liknande "placeboeffekten" när det gäller ljud?

Självklart. Påstår man att X är dyrare för att X är bättre än alla Y så kommer man att uppleva att X är bättre. Minns att det för något år sen var en som påstod att kontakterna(?)eller vad det nu var, gjorde stor skillnad på ljuden och att han bjöd in folk för att de skulle få höra det och påstod att folk upplevde det så. Placebo? Jo så det bara visslar om det. Han vägrade iofs lägga upp ljudexempel här eftersom här var man kritisk till såna påstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det möjligt att det finns något liknande "placeboeffekten" när det gäller ljud?

I allra högsta grad. Ett exempel: ju längre du lyssnar aktivt på nåt, desto bättre låter det.

Ett av de absolut viktigaste verktygen som existerar för en yrkesverksam tekniker är att lära sig hantera exempelvis lyssningströtthet och olika former av bias.

Sen har vi även två extremer av spectrat inbilska: den delen av hifi-kretsarna som är ljudvärldens svar på tarot-fantaster - några kristaller i hörnet & en blessing från en försupen munk så blir ljudet bättre. Och; jag har en Zoom H4 och en mick jag köpte på Clas Ohlson för en tia, nu ska jag spela in en platta i Michael Jacksons Thriller-nivå.

Jag saknar tiden då folk kunde säga "den här *insert grej här* låter inte precis Toto, men den gör mig väldigt glad"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo så det bara visslar om det. Han vägrade iofs lägga upp ljudexempel här eftersom här var man kritisk till såna påstående.

Att inte kunna stå för det tyder på att testet inte var ärligt och neutralt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang att kunna höra höga frekvenser så talade Rupert Neve om detta i någon intervju (https://youtu.be/AGt0KXW_T1Y tror det var denna). Var ett tag sen. Men tesen är väl typ även om du inte hör det så påverkas du upp långt högre än 20khz.

Tack för länken, det ska jag också kolla!

Jag undrar vad det är vi hör i så fall. Att själva signalen påverkas, så är det definitivt.

Kommer den in i ofiltrerad i ett system så kan den ställa till och påverka mycket även i det hörbara området, särskilt om övrig teknik kallt räknar med att den är filtrerad.

Annars vad som är kvar efter en filtrering eller om örat/hjärnan filtrerar på något speciellt sätt är mycket intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Massor! Och dom flesta är super-intressanta och roliga.

En av mina favoriter: McGurk-effekten. 😄

Kul grejer, faller under grupp-termen "psychoakustik" :-)

Jag jobbar med sound design, och halva jobbet är baserat på effekter som det här! Det var insikten om detta som var orsaken att jag valde jobbet från början - det är kul att lura öronen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att Neve pratade om lite annat än vad jag refererade till (från ca 45 min).

Jag vet inte hur väl det är undersökt med den typen av frekvenser och påverkan på vårt sinne. Några undersökningar jag sett om det har inte kunnat bekräfta det (endast en person hade resultat bättre än slumpen på ett test och efter omtestning så misslyckades hon) men de ville inte definitivt utesluta det heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...