Jump to content
Annons

Parallellkompression av sång


Jayway

Recommended Posts

Hej!

Jag gör just nu ett nytt försök att bli kompis med parallellkompression av sång - jag känner att jag aldrig riktigt har greppat det. 🙂 Använder ni det, och isåfall hur?

Jag vet att det finns en massa olika sätt att använda parallellkompression, och att allt beror på vilket sound man börjar med och vilket sound man siktar på, men....har ni några tips t.ex. enligt nedan:

* Vilken typ av kompressor brukar du använda?

* Har du några speciella knep för att filtrera parallellkanalen - t.ex. "tar bort allt under X Hz" eller "dippar alltid låga mids" eller "lyfter alltid med en hylla vid X kHZ"?

* Brukar du skicka parallellkanalen till sångreverbet, eller får den vara helt torr? Eller bussar du ihop originalkanalen och parallellkanalen innan de går till delay/reverb?

Musikstil kan vara lite olika, just nu jobbar jag med en låt som är lite åt soulhållet. Jag tycker att jag får till bäst resultat när jag använder en snabb kompressor (typ 1176-klon) och komprimerar parallellkanalen med en ratio som är hyfsat låg (4:1) men också men en rejält låg threshold så att komprimeringen verkligen "tar".

Alla tips mottages tacksamt!

/ Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En viktig sak att komma ihåg är att en EQ förändrar fasen i ett spår. Parallell behandling bygger ju på att du delar upp signalen till två spår och behandlar dem olika. Om du då förändrar fasen på bara den ena signalen så kommer du få fasfel mellan signalerna. Använd därför en Linear Phase EQ som inte förändrar fasen.

Jag brukar bussa ihop båda signalerna innan jag skickar till reverb/delay.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är väl för att bevara transienterna, men även för arbetsgången att mixa in lite lagom med en regel?

Så då menar du att om man kör på det vanliga viset så bevarar man inte transienterna? Märkligt påstående. Mixa in lagom gör man inte heller på det vanliga sättet? Nu får du förklara dina två påstående här. 🙂

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Onödigt eller ej... 😉 För min del handlar det om att jag vill lära mig ännu ett verktyg för att mixa sång. Lite hokus-pokus är det allt med parallellkompression, men det verkar hyfsat vanligt förekommande för att lyfta fram sången i en mix och/eller förstärka karaktären på en röst, t.ex. få mer fyllighet, tydlighet eller luftighet. Frågan var alltså om någon här använde det och isåfall hur. 🙂

Och tack Nilsson - jag ska kolla tillbaka på fredagstipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då menar du att om man kör på det vanliga viset så bevarar man inte transienterna? Märkligt påstående. Mixa in lagom gör man inte heller på det vanliga sättet? Nu får du förklara dina två påstående här. 🙂

Det är ett annat arbetssätt och tänk som kan vara vettigt. Istället för att fippla mellan A och B inställningar kan du blanda in steglöst med regel och lyssna tills du tycker det blir lagom kompression.

Du ska har kraftig kompression. Kompressionskurvan blir lite annorlunda också, den sammanlagda effekten liknar midlevel compression som jag har för mig bla  avhandlas här:

http://www.soundonsound.com/techniques/parallel-compression

Du kan förstås sätta längre attacktid och bevara transienter på så sätt, men som sagt finns andra skillnader som jag nämnt ovan..  🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder det oftast. Effekten blir lite som en mjuk limiter. Sången sätter sig lite bättre i mixen bara.  jag använder oftast min softube Console 1, dvs en SSL kanal kompressor med blend funktion. Pressar max och sen blendar jag cirka in cirka 10%

Jag gör inget speciellt mer än just komprimerar alltså ingen eq osv.  För övrigt så komprimerar jag alltid i steg dvs jag kan komprimera 15-20db på sång för att sen ta yttligare 2-4db med en annan kompressor. Jag tycker resultat blir bättre än att  tok pressa 1 kompressor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

För din utveckling inom mixning, ja, testa allt.

Men just sång är det kanske lite meh effekt på

Då du måste in princip jämna hela sångdynamiken med marken ändå

Volymutjämna sången kanske 5 eller mer db med ren volym, vocal rider eller på andra sätt, finns gratis till reaper (men är många signalflöden att hålla reda på där)

Komprimera beroende på vilken kompressor du har, men slates röda kompressor och 76 kan du göra 20 db kompression med  och det låter bra lol

Sen lite ren volymutjämning efter det.

Då har du typ beyonces volymstabilitet i sången,

Sen får du rida lite manuellt volym efter låtens creshedo osv, och accenta olika grejer eventuellt
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte ens svårt att parallellkomprimera sång eller annat, de flesta mjukvarukompressorer (och några hårdvaru-dito, jag har flera med den funktionen) har ju en mix-knob, så det är inte svårt att testa en hård kompression och sen diala in 10-15% för att testa om det är en teknik som passar ens övriga tillvägagångssätt. Själv säger jag som jag alltid gör - se till att kunna många olika tekniker, för att sedan bara använda den som passar i en specifik situation. Dvs, det är inte fel att ha 50 färger på paletten och 50 olika penslar, men det betyder inte att det är rätt att använda alla 50 varje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också tyckt det verkar som onödigt jobb, men börjar ändra mig lite nu märker jag. Det går nog att använda även till sång som ska låta nästan okomprimerad som en del Willie Nelson o Merl Haggard inspelningar. Då kan man nog köra det minst komprimerade spåret (som ska höras mest i mixen) ännu mindre komprimerat, alltså om man har ett halvhårt komprimerat spår att smyga under med...?

Sen en annan grej jag tror jag har gjort dumt i flera år; det är att jag som gör all komprimering i outboard kompressor brukar ta min stereokompressor o köra in signalen i left som jag kör som kompressor, sen linka vidare till rigth där jag kör den som limiter o kapar lite till. Oftast kör jag enbart limiter på ena halvan... Men det borde väl vara smartare att ta limitern först de ggr jag orkar seriekoppla Dynamaxxkompressorn?? Då kan jag köra andra stegets komprimering anings hårdare utan att det pumpar?

Det måste jag testa. Dessutom tror jag att min nya Tascamportas inbyggda kompressorer är bättre än i min gamla så det blir nya saker att utforska o joxa med. Härligt det!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kollade lite på diagrammen i Labans länk. Alla kompressorer funkar väl så att de jobbar över treshhold, under är ljudet helt obearbetat.

http://www.soundonsound.com/techniques/parallel-compression

Finns det inte kompressorer som trycker ihop allt, bara lite grann, även de svagaste ljuden? Så treshhold hamnar liksom på noll?  🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kollade lite på diagrammen i Labans länk. Alla kompressorer funkar väl så att de jobbar över treshhold, under är ljudet helt obearbetat.

http://www.soundonsound.com/techniques/parallel-compression

Finns det inte kompressorer som trycker ihop allt, bara lite grann, även de svagaste ljuden? Så treshhold hamnar liksom på noll?  🤪

Det är ganska vanligt i kompressorvärlden att man har en övre threshold och en undre. Har man dessutom en gate så blir det ytterligare ett knä.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...