Jump to content
Annons

Studio tipsar – Komprimera sången naturligt och snyggt


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons

Jag har mer och mer börjat använda automatiska nivåautomatiserare (!).

Först Waves Vocal Rider, och på senare tid en funktion i Izotope RX som kallas Leveler. 

Det är trevligt att börja mixen med att dra upp sången och den ligger hyffsat stabilt i ljudbilden, redan innan man börjar eq'a och komprimera. 🙂

Redigerat av joachime
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mer och mer börjat använda automatiska nivåautomatiserare (!).

Först Waves Vocal Rider, och på senare tid en funktion i Izotope RX som kallas Leveler. 

Det är trevligt att börja mixen med att dra upp sången och den ligger hyffsat stabilt i ljudbilden, redan innan man börjar eq'a och komprimera. 🙂

Har faktiskt inte testat vare sig Vocal Rider eller Leveler. Låter helt klart intressant om det fungerar 🙂

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har mer och mer börjat använda automatiska nivåautomatiserare (!).

Först Waves Vocal Rider, och på senare tid en funktion i Izotope RX som kallas Leveler. 

Det är trevligt att börja mixen med att dra upp sången och den ligger hyffsat stabilt i ljudbilden, redan innan man börjar eq'a och komprimera. 🙂

Inte alls dumt, dessutom så blir bakgrundsbrus och störningar rejält mycket svagare med "Leveler" jämfört med hårt ställda kompressorer. Fast jag gillar ljudet av hårt komprimerat sång förstås... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Så Leveler är en slags limiter eller? 🤪

Vocal rider och bass rider är två väldigt bra verktyg och sparar in tid.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Hornet AutoGain är ett annat lite billigare alternativ. Blir att testa någon dag framöver.

/Jon

Sjunger jag in nåt med halvsnälla verser och en refräng där jag får ta i som fan för att orka upp vrider jag ner preampgainen stenåldersmanuellt på refrängerna. Blir mkt lättare att få till det i mixen då.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så Leveler är en slags limiter eller? 🤪

Vocal rider och bass rider är två väldigt bra verktyg och sparar in tid.

Använder en produkt som heter Leveler, men det är amplitudjusteringar i realtid utan kompresssion eller limitering så vitt jag vet. Automatisk gain skulle man också kunna säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni reaper bör ni testa detta innan ni köper.

1. insert js: utility:volume_pan on the track you wish to automatically automate (sic)
2. click the tracks ENV button: set automation to WRITE
a. check the VOLUME DB box
b. click MOD (yes, the txt)
c. check AUDIO CONTROL SIGNAL
d. select the track channels you wish to use
e. check negative/positive to lower/raise respectively
f. volume sliders are like thresholds
g. drag curve (the red dot) to change ratio.
h. press PLAY & watch automation being written (if it doesnt, lower the volume slider)
g. profit

Från http://forum.cockos.com/showthread.php?t=45553

För me detaljer och bilder.

Ska testa själv när jag kommer till studiodatorn:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni reaper bör ni testa detta innan ni köper.

1. insert js: utility:volume_pan on the track you wish to automatically automate (sic)

2. click the tracks ENV button: set automation to WRITE

a. check the VOLUME DB box

b. click MOD (yes, the txt)

c. check AUDIO CONTROL SIGNAL

d. select the track channels you wish to use

e. check negative/positive to lower/raise respectively

f. volume sliders are like thresholds

g. drag curve (the red dot) to change ratio.

h. press PLAY & watch automation being written (if it doesnt, lower the volume slider)

g. profit

Från http://forum.cockos.com/showthread.php?t=45553

För me detaljer och bilder.

Ska testa själv när jag kommer till studiodatorn:)

Gött tips. Tack!

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att det funkar grymt.

Jag dublicerar sångspåret, och skickar en styrsignal till envelope modulationen från den.

Nyckeltips, kanske gör en video.

Keyspåret till envelopet som kontrolerar volympluggen, dra fram 30 ms så envelopet hinner med ordentligt.

Eqa keyspåret så det är mycket midrange och ess som styr duckningarna! bas och lowmidd har mycket energi i förhållande till relevans (till sång)




 

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag vågar utan överdrift påstå att den gensomsnittlie musikonsumenten först och främst lyssnar på sången, så varför slarva kompressionen?"

Jag vågar utan överdrift påstå att den genomsnittlige läsaren störs av dåligt skrivna artiklar, så varför slarva med både grammatiken och stavningen?

Trevlig lördag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag vågar utan överdrift påstå att den gensomsnittlie musikonsumenten först och främst lyssnar på sången, så varför slarva kompressionen?"

Jag vågar utan överdrift påstå att den genomsnittlige läsaren störs av dåligt skrivna artiklar, så varför slarva med både grammatiken och stavningen?

Trevlig lördag 😉

Haha, jo så är det säkert. Tack för pekpinnen.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska testa tipset för reaper casperfren! Bra tips!

När jag spelar in försöker jag ha så jämn ljudvolym som möjligt in. Ömsom nära micken och ömsom på avstånd beroende på hur stark sången är.

Offtopic: är och lyssnar på AB/CD. Svinhögt och totalkomprimerat, speciellt sången. Musiken andas inte. Strax Maiden Norway, får se om de får till soundet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...