Jump to content
Annons

Får inte ordning på gitarrljudet!


magnus83

Recommended Posts

Sitter och petar och skruvar på mitt gitarrljud. Jag har en Ibanez sjua med aktiva EMG mickar, nya fina strängar. Men jag får inte till det ändå!!

Hur jag än gör så tycker jag det låter surr och buzz om den. Så jag kom och tänka på att det kanske är mitt ljudkort som är knas/gammalt!?

Jag har ett motu 828 mkII och kör in gitarren på en av mikrofoningångarna. Har även en aktiv DI-box som jag har provat att köra genom, men ljudet blir detsamma.

Så jag tänkte att jag skulle lyssna på hur en gitarr låter som är "proffs" inspelad. Jag har en VSTi som heter Shreddage där det är en samplad elgitarr. Vid jämförelse så tycker jag att deras gitarr låter sjukt mycket renare och bättre än vad min gör. Vad gör jag för fel??? Vad har dom som inte jag har??

Hoppas min frågeställning går fram och ni förstår vad jag menar 🙂

Jag spelade in ett snabbt klipp med min gitarr först, och sedan Shreddage så att ni själva kan höra.

EDIT: Jag bara tog en preset i guitarrig. Så själva distljudet är inte arbetat på alls. Det var bara för att kunna visa mitt problem. Det är samma settings på båda gitarrerna.

Jepp jag vet, det är ostämt och för jävligt. Men det är inte det som är det viktiga här 😉

https://soundcloud.com/nestergaard/gitarrtest-1

Redigerat av magnus83
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Tycker inte shreddage lät så rolig heller men lite mer klarhet. Men du använder väl cabimpulser annars? Annars kan det inte låta annat än apa om det hela. Di så lät det som det ska göra så något fel på ljudkortet är det inte. Det kanske är den där Hello Kittyguran som är problemet. 😆

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är just den där "klarheten" jag är ute efter. Hur bär dom sig åt?

Mitt blir typ buzigt och fuzzigt på ett fult sätt. Får inte till den där klarheten eller närheten.

Svårt att förklara....

Jepp nu för tiden så kör jag cabimpulser.

Hehe, ja det kan ju Hello Kitty som är boven i dramat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det känns som att det hänger med lite mer lågfrekvent "ring" i din egen inspelning jämfört med Shreddage. Nån sträng som ringer med och/eller bara att det blir ett något mörkare sound.

Jag skulle ha testat att dra ner EQ lite någonstans kring 200-300 Hz (?), då borde du kunna få lite mer klarhet.

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Så där ja. Nu har jag äntligen fått tummen ur och slängt ihop ett par DI-spår. Det är bara ett par takter, men tillräckligt i alla fall 🙂

Det är två gitarrer, en bas och en MIDI-fil med trummor.

Få se ifall någon av er lyckas med konststycket att få detta att låta bra. Hade vart grymt kul att se 🙂

https://www.dropbox.com/s/exc4sp82zsy4xd6/DI%20-Sp%C3%A5r.rar?dl=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder en overdrivepedal först i kedjan, i detta fall Waves GTR Stomp 2 med ton och volym klockan 12 och drive på noll. Drog sedan in Poulins Hybrit Fullstack amp i MCJ mode med boosten inne, resten klockan 12 utom power amp och output där blev det fullt ställ 😄 Och sist men inte minst cabimpulser från GuitarHack. Den heter GuitarHack JJ CENTRE 0 den jag använt + Lowpass filter strypt till 6 kHz. Anledningen till att jag kör med overdrivepedal är att det blir en helt annan karaktär i ljudet, mer disktinkt och skärande. Hoppas det var till någon hjälp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Okej här är den utlovade från mig. Upptäckte att det blev lite för mycket dist men äh, va fan det har ingen dött av. 😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kempern, 5150 och Tills Chimeracabs och rectifier/bascab på distade basen och bara lite kompressor på rena basen och lite EQ och ja...skar lite hög och lågpass både både bas och gurkor.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Förstår det. 🙁 Byta till ampsims, tja....det är som att sälja sin Porche och köpa en Volvo 240 istället. Får skaffa dig en sen igen när du har råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp så är det. Livet är hårt men orättvist! 😉

Kemper står högst på listan nu i alla fall...eller kanske den nya Positive Grid Bias hårdvaran, som är precis som Kempern. Vi får la se när den kommer ut i butiken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...