Jump to content
Annons

Sensus - Världens första smarta gitarr


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons

Jag har själv en Variax (två faktiskt, som mest tre) och det är den jag använder mest trots att jag både har Les Paul och PRS. Jag antar att det kanske inte är så rockigt eller indie, eller vad man kanske strävar efter, att stå på scen, se lite lagom sunkig ut och sedan ha en avancerad datormaskin runt halsen. Eller som liknelse att gitarrpedaler är mer rättfram att använda än gitarrprocessorer, vilket kan tilltala musikern. Variaxen är dock en kanonbra gitarr med även akustiska- , 12-strängade- , banjo- , sitar- , resonator-ljud. Med lite trixande så kan man även programmera in basgitarr genom att elektroniskt stämma om alla eller några av strängarna en oktav. Jag ser dock sällan nån använda Variax. På Idol nåt år så använde bandet en gul Variax 700.

Om Line 6 bara haft Variax som produkt så tror jag dom skulle haft svårt med lönsamheten (då de sällan syns) till skillnad från övriga produkter dom profilerar sig med. Mind Music får nog se samma friktion genom musikbutikernas kassor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte så att gitarrutvecklingen stått still sedan 60-talet, ändå sedan Vox Gitarrorgel har det ständigt dykt upp nya innovationer med syfte att omvälva gitarrvärlden. Men det är inte någon av dem som fått något direkt genomslag. Och jag har lite svårt att se hur detta skulle vara ett undantag.

Elgitarrens funktion och sound blev tidigt definierat och något de flesta av oss gärna håller fast vid. De förändringar som nått framgång har mer varit förfiningar snarare än sjumilakliv. Det är ett enkelt instrument och de flesta vill nog behålla det så.

Lite intressant hur något förväntas utvecklas bara för att det innehåller elektronik. Få ifrågasätter varför fiolens eller bastubans stagnerade utveckling.

Jag har lite svårt att se nyttan med att bygga in allt för mycket funktioner i gitarrkroppen. Speciellt nu när vi har så små och kraftfulla processorer som vi ständigt bär med oss.

Men jag tycker samtidigt det är kul med denna typen av produkter, och kanske det kan leda till något som faktiskt får ett bredare genomslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en Variax (två faktiskt, som mest tre) och det är den jag använder mest trots att jag både har Les Paul och PRS. Jag antar att det kanske inte är så rockigt eller indie, eller vad man kanske strävar efter, att stå på scen, se lite lagom sunkig ut och sedan ha en avancerad datormaskin runt halsen.

Det finns ju alltid de musiker som anammar nya innovationer och stolt visar upp dem på scen. Men de flesta är ganska konservativa och det är anledningen till att Variax numera även har vanliga pickups. Det gör att de även ser ut och fungerar som en vanlig gitarr.

Jag gillar Variaxsystemet, tycker det är ett smidigt verktyg. Men är inte förälskad i deras gitarrer. Hade det gått att köpa ett kit som man lätt och smidigt kunde bygga in i en existerande gitarr hade jag nog gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt för smarta instrument blir nog jobbigt eftersom de skulle kunna börja kräva saker och bli oförskämda, eller bara gnälliga helt enkelt. Kanske de även får en knäpp och tror att de låter bättre genom ett usb3-interface än genom ett usb2-dylikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...