Jump to content
Annons

Tråkiga trådar eller lågt intresse?


slejnard

Recommended Posts

Man kan ju undra vad det är som gör att de som anses vara jobbiga på något sätt blir omnämnda medans de som bidrar till god ton och kunskap står utan namn?

Jag skulle vilja tacka Olsberg, Anders F, Linus, Memphis, Killwithskill, Cathrine, Claes, CHAE, Sonefors, Rainydays, Everlastingrecords, Pesek och alla andra som min virrpanna inte minns namnet på just nu. Ni har alla, i min värld, förgyllt forumet vilket jag är mycket glad och tacksam för, så, ett stort tack till er! 🙂

Tack så hjärtligt att du känner så. Det värmer 'kram'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyvärr så blev det inte så roligt efter tidningen dog. Det liksom bara rann ut i sanden.

Jag själv har inte varit inne mycket den sista tiden så jag är ju lite skyldig till att ha övergett forumet som lärde mig så mycket i början genom bara läsa trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk drar folk. Finns det inget folk, så kommer inget folk heller! Jag liksom ni alla andra här ligger lika mkt till skuld. Men största felet ligger i fundamentet... Det blir ointressant. Vi musikanter njuter av nyhetbehag oavsett det är en ny gitarr eller plugg eller en ny låt och här händer det inget som sporrar utan det är tvärtom. Det här forumet kommer att självdö och med all rätt. Dels pga attityden och lyhördheten men även av oss själva. För att vara snittsig så är det ju så, att allt har sin tid.

"-Everything that has a beginning has an end"

Kanske det är läge att låta det dö? För mig är det skit samma, för nån inspiration hittar man inte här överhuvudtaget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju undra vad det är som gör att de som anses vara jobbiga på något sätt blir omnämnda medans de som bidrar till god ton och kunskap står utan namn?

Jag skulle vilja tacka Olsberg, Anders F, Linus, Memphis, Killwithskill, Cathrine, Claes, CHAE, Sonefors, Rainydays, Everlastingrecords, Pesek och alla andra som min virrpanna inte minns namnet på just nu. Ni har alla, i min värld, förgyllt forumet vilket jag är mycket glad och tacksam för, så, ett stort tack till er! 🙂

Tusen tack!!! Det värmer att höra!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju undra vad det är som gör att de som anses vara jobbiga på något sätt blir omnämnda medans de som bidrar till god ton och kunskap står utan namn?

Jag skulle vilja tacka Olsberg, Anders F, Linus, Memphis, Killwithskill, Cathrine, Claes, CHAE, Sonefors, Rainydays, Everlastingrecords, Pesek och alla andra som min virrpanna inte minns namnet på just nu. Ni har alla, i min värld, förgyllt forumet vilket jag är mycket glad och tacksam för, så, ett stort tack till er! 🙂

Tack! 🥰

Då har man alltså lyckats göra någonting rätt i alla fall... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju undra vad det är som gör att de som anses vara jobbiga på något sätt blir omnämnda medans de som bidrar till god ton och kunskap står utan namn?

Jag skulle vilja tacka Olsberg, Anders F, Linus, Memphis, Killwithskill, Cathrine, Claes, CHAE, Sonefors, Rainydays, Everlastingrecords, Pesek och alla andra som min virrpanna inte minns namnet på just nu. Ni har alla, i min värld, förgyllt forumet vilket jag är mycket glad och tacksam för, så, ett stort tack till er! 🙂

Det här forumet behöver tuffa killar som inte backar för att ge svar på tal, förstår du. Mesar som bidrar till kunskap och god stämning bara dödar forumet, vet du.

Ja jösses 😑

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad vill vi ha ut av forumet?

Jag kan börja:

Kunna lägga upp låtar för kritik

Kunna lägga upp mixar för kritik

Fråga om/diskutera ljudtekniska ämnen

Diskutera metoder/tricks för inspelning, mixning och mastering

Få hjälp angående akustikbehandling/studiobygge

Få hjälp angående inköp av monitorer och andra diverse ljudtekniska prylar

Det är vad jag själv är intresserad av.

Vad vill ni?

Lägga ner forumet tycker jag inte att vi skall göra! Jag är här dagligen och har behållning av det. Kommer själv att fråga en del inom en snar framtid då jag är i processen att uppgradera min studio.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ungefär därför majoriteten av medlemmarna är med i forumet, skulle jag tro - eller åtminstone hoppas (vissa har tyvärr mest varit här för att provocera)...

Diskussioner om ljud, akustik, prylar etc är alltid kul. Teoretiskt nörderi är kul - åtminstone till en viss gräns... 😉

Få och ge hjälp om allt möjligt musikrelaterat. Även om jag tillhör de som oftast försöker hjälpa till, så har jag lärt mig enormt mycket av andra i forumet genom åren, så jag är väldigt tacksam för att ha varit med under forumets guldår. 🙂 - men det finns väl inget som hindrar att vi försöker få bra liv i det igen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns många veteraner och eldsjälar att hedra. Men det ger oss inte ett livligt forum tillbaka.

Utan nya medlemmar står vi utan frågor att besvara. Vissa har vi iofs besvarat tio gånger redan, men vissa är nya. Och det är framförallt i svaren på de nya frågorna vi behöver en större samling människor som diskuterar alla tänkbara aspekter av ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns många veteraner och eldsjälar att hedra. Men det ger oss inte ett livligt forum tillbaka.

Utan nya medlemmar står vi utan frågor att besvara. Vissa har vi iofs besvarat tio gånger redan, men vissa är nya. Och det är framförallt i svaren på de nya frågorna vi behöver en större samling människor som diskuterar alla tänkbara aspekter av ämnet.

Bl a nykomlingar som frågar om ljudkort, och kan göra det utan att få huvudet avbitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

De försvann själva härifrån. Visst varningarna haglade som spön i backen på oss alla som vägrat infoga oss i flockmentaliteten. Men att lipa för en varning var det bara Valle spm gjorde. Sen alla mamma-tutte-finniga tonårskillar som gnällde och hotade med att säga upp sig härifrån när de blev tillsagda att söka istället för att ställa frågor som frågats tusen gånger men var för lata för att orka söka eller ens orka läsa en sida manual.

Det ligger faktiskt en hel del i det du säger här. Det är tyvärr alldeles för många så kallade "mamma-tutte-finniga" tonårskillar som sitter instängd i ett hörn i sitt tonårsrum som just fått sin första dator med ett usb-lujdkort som kostar 495:- på 4-sound.

Dom startar sen trådar i överflöd med diverse rubriker som innehåller ordet "Studiobygge" eller "Cubase hittar inte ljudkortet" och även

"HJÄLP fattar nada"

När vänliga själar med kompetens sen kommer med lösningar så spottar den "mamma-tutte-finniga" tonåringen i ansiktet på den som kommer med lösningen då han har en egen uppfattning.

Trots att jag har mycket kunskap så har jag slutat dela med mig av den eftersom det är bortkastad tid.

Det finns ett bra ordspråk i bibeln Matteus 7:6:

Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er

Jag skulle vilja påstå att det snarare är precis denna mentalitet bland veteraner som är den absolut största orsaken till minskad aktivitet på forumet. Vill minnas att Albus Dumbledore i slutet på "Harry Potter och halvblodsprinsen" sa någonting i stil med:

"när du är ung går det inte att veta hur det är att vara gammal, men när du är gammal är det din skyldighet att komma ihåg hur det var att vara ung".

Även om en kan tycka att en del nytillkomna ställer dumma frågor (som dessutom kanske besvarats tidigare någon gång i forumets historia) så gagnar det knappast aktiviteten på forumet om det dyker upp en skock bittra veteraner som skriver "ANVÄND SÖKFUNKTIONEN DIN LATA JÄVEL, DET HÄR HAR DISKUTERATS MINST HUUUUNDRA GÅNGER FÖRUT".

Om det är någon som INTE tror att det är bättre (för forumets fortsatta liv) att ha en mer hjälpsam ton (antingen med ett svar på frågan, eller en vänlig förklaring om hur sökfunktionen fungerar, samt kanske lite tips för att optimera sökningen), förklara gärna hur ni tänker.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja påstå att det snarare är precis denna mentalitet bland veteraner som är den absolut största orsaken till minskad aktivitet på forumet. Vill minnas att Albus Dumbledore i slutet på "Harry Potter och halvblodsprinsen" sa någonting i stil med:

"när du är ung går det inte att veta hur det är att vara gammal, men när du är gammal är det din skyldighet att komma ihåg hur det var att vara ung".

Även om en kan tycka att en del nytillkomna ställer dumma frågor (som dessutom kanske besvarats tidigare någon gång i forumets historia) så gagnar det knappast aktiviteten på forumet om det dyker upp en skock bittra veteraner som skriver "ANVÄND SÖKFUNKTIONEN DIN LATA JÄVEL, DET HÄR HAR DISKUTERATS MINST HUUUUNDRA GÅNGER FÖRUT".

Om det är någon som INTE tror att det är bättre (för forumets fortsatta liv) att ha en mer hjälpsam ton (antingen med ett svar på frågan, eller en vänlig förklaring om hur sökfunktionen fungerar, samt kanske lite tips för att optimera sökningen), förklara gärna hur ni tänker.

Word!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju undra vad det är som gör att de som anses vara jobbiga på något sätt blir omnämnda medans de som bidrar till god ton och kunskap står utan namn?

Jag skulle vilja tacka Olsberg, Anders F, Linus, Memphis, Killwithskill, Cathrine, Claes, CHAE, Sonefors, Rainydays, Everlastingrecords, Pesek och alla andra som min virrpanna inte minns namnet på just nu. Ni har alla, i min värld, förgyllt forumet vilket jag är mycket glad och tacksam för, så, ett stort tack till er! 🙂

joachime, JJRockford och Yllet tycker jag också borde få bli omnämnda för att bidra till något som jag tycker är positivt och bra för forumet. Minnet är inte alltid på min sida då jag inte ens minns att jag glömt...
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är ju jättemånga som är inne å snokar på forumet utan att skriva nåt. När någon undrar nåt så får denne svar väldigt ofta. Det är det som rättfärdigar forumets existens i mitt tycke. Bara för att det inte råkar tjatas om ditt och datt varje dag innebär inte att forumet inte har en medlemskala som besitter en enorm kollektiv kompetens och välvilja. Frågar ni mig så är det iaf viktigare än diskussioner om huruvida moderatorerna konspirerar med nya medlemmar för att göra sig av med de gamla eller inte, för att dra ett exempel. Men det är ju bara min åsikt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog inte startat någon tråd men gjort några inlägg i ämnen jag gillar och tror att jag har något att säga.

Tittar in här nån gång i veckan och har också märkt att inläggen minskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju undra vad det är som gör att de som anses vara jobbiga på något sätt blir omnämnda medans de som bidrar till god ton och kunskap står utan namn?

Jag skulle vilja tacka Olsberg, Anders F, Linus, Memphis, Killwithskill, Cathrine, Claes, CHAE, Sonefors, Rainydays, Everlastingrecords, Pesek och alla andra som min virrpanna inte minns namnet på just nu. Ni har alla, i min värld, förgyllt forumet vilket jag är mycket glad och tacksam för, så, ett stort tack till er! 🙂

Vad roligt att höra. Det värmer så här i regnvädret. Tack så mycket 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag startade //forum.studio.se/topic/109711-aktiva-pa-topparsubwoofers-vad-aer-braextra-prisvaertokej-skraep/ för jag trodde att även folk som spelar utomhus/konserter hängde här snarare än på de rena Hififorumen, men det är också sommar ännu så kanske dyker det upp svar senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är ju jättemånga som är inne å snokar på forumet utan att skriva nåt. När någon undrar nåt så får denne svar väldigt ofta. Det är det som rättfärdigar forumets existens i mitt tycke. Bara för att det inte råkar tjatas om ditt och datt varje dag innebär inte att forumet inte har en medlemskala som besitter en enorm kollektiv kompetens och välvilja. Frågar ni mig så är det iaf viktigare än diskussioner om huruvida moderatorerna konspirerar med nya medlemmar för att göra sig av med de gamla eller inte, för att dra ett exempel. Men det är ju bara min åsikt...

Word på den med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad beror det på att knappt nåt skrivs nu för tiden på forumet? Är intresset svalt eller vad tror ni?
Personligen har jag lite för mycket jobb att sköta och har varit dålig på att besöka forumet under sommaren. Förhoppningsvis blir det mer aktivitet från min sida snart.

...och tack Implasticyde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag startade http://forum.studio....ertokej-skraep/ för jag trodde att även folk som spelar utomhus/konserter hängde här snarare än på de rena Hififorumen, men det är också sommar ännu så kanske dyker det upp svar senare.

Kan tänka mig att det inte är så många som har någon egen erfarenhet av att brassa på med stora PA-högtalare hemma i lägenheten 🙂

Provat här? http://www.ljudoljus.net/

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande XLN Audio?

Nu förväxlar du nog mig med Majken eller Joachim. 🙂

Jag arbetar främst med ljuddesign på scen, just nu musik och ljud till en teaterföreställning som har premiär i mitten av september.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förväxlar du nog mig med Majken eller Joachim. 🙂

Jag arbetar främst med ljuddesign på scen, just nu musik och ljud till en teaterföreställning som har premiär i mitten av september.

Darn, sorry 🙂

Nåväl, lycka till med premiären!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...