Jump to content
Annons

Aktiva PA-Toppar/subwoofers. Vad är bra,extra prisvärt,okej & skräp


FBK

Recommended Posts

Hej!

Jag heter Per är ingen studioperson i sig som jobbar med det,utan jag är allmänt ljudintresserad sedan 25år vill ha så bra ljud för pengen som man har råd med och jag har upptäckt att det finns studio modeller ifrån märken som tex. Dynaudio och Adam (som jag gillar starkt, köpte 3st Dynaudio till hembion) Och upptäckt att en del studiomonitorer är klart mer prisvärda gentemot vanliga Hifihögtalare. Och plus på det så har jag märkt att en del Aktiva PA toppar och PA-subbor är ett långt steg upp till upp på trappan när det gäller ljudkvalite jämfört emot vanliga Hifihögtalare (i mina öron)

Har varit och lysssnat på (för) dyra system där jag bara stått och 😄 Var först och lyssnade på PÅ toppar EV ZLX-159 (enklare modell som var sådär i upplösning, lite för mörka) med EV ETX-18P PA-subben SOM var bra även om lokalen var usell, testade även en lite billigare PA-sub ifrån JBL PPRX618S som var ungefär lika bra som EV-subben även om den lät lite ljusare?

Sedan idag så besökte jag en butik där det var lite mer ordning på uppställningen och lyssnade på EV ETX-15P (bara en 15-tummare men exakt samma som den andra som jag tidigare hört) tillsammans med bättre toppar nu i form av EV ETX-10P och då kom verkligen choken 😮 Okej det kostar strax under 40.000kr, men mer prisvärt ljud har jag aldrig hört.

Och min bästa ljudsupplevelse fick jag när Anna stadling hade konsert i Vallentuna konserlokal, där det finns både akustikfix och EV högtalare, det var egentligen den upplevelsen som fick mig att börja tänka på PA-högtalare, det lät på ,riktigt kan man säga

Så jag undrar om det finns några medlemmar här som är lite insatta i Aktiva PA högtalare/subbar och kan tala om vilka märken som är bra,prisvärda,okej eller som man ska undvika att slösa tid på. Det dräller ju inte av butiker som har grejer upställda så några tips så man kanske kan försöka hitta lyssningsmöjlighet är välkommet. Hadde jag idag 40-lax så vet ni ju vad det hade blivit, utan det måste bli lite billigare än så och jag ser detta som ett längre projekt för att både får råd och att få till ett ljud som man kan leva länge med. Det har varit lite mycket byseskarusell sista 12åren utan att hitta det som ger gåshud

Föredrar ljud som drar ljud lite emot det mörka, får ont i öronen av diskantrika "skrika" toppar och då stängs stereon av.

pS. Jag kanske anses knäpp som vill ha PA grejer i en lägenhet,men det tar jag i så fall ☺️ Hoppas på svar!

Mvh Per

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Det här kanske inte är svar på din fråga, men i studion där vi spelade in trummorna till vår nästa skiva fanns ett par Genelec-monitorer, tror det var 8030 eller 8050. De tror jag hade varit fantastiska att lyssna på musik i hemma, detaljrika, men samtidigt förlåtande på ett sätt som jag själv skulle ha lite svårt för när jag mixar. D v s, svårt att referenslyssna i, eftersom vad vi än provade spela upp i dem, så lät produktionen bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

PA-högtalare kan låta bra på hög volym för en större lokal. På lägre volym i ett hem kommer högtalarna att låta sämre.

Mindre studiomonitorer kan passa utmärkt i ett litet rum. För ett normalstort vardagsrum hade jag hellre valt HiFi-högtalare än PA-lådor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tack för svaren men jag har tänkt om och inriktningen blir nog en Studiosub eller ifrån den vanliga Hifi-marknaden

JJRockford@

Studio högtalare som dem ifrån Genelec som du nämner är otroligt detaljrika och inte det minsta förlåtande så vad du menar med mer upplösta än så vet jag inte om du även har Lyssnat på deras 8260A

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan göra som jag har det i studion, en Yamaha stereoförstärkare som jag driver två par passiva högtalare med, förstärkaren har även en mono subutgång som jag driver en aktiv sub med. Väldigt lätt att få väldigt fet myslyssnarvolym med de grejerna även om inte de passiva högtalarna är så stora.

Googla på Dynavoice från Falkenberg, de har ett gäng olika högtalare som fått väldigt bra revjevs.

Just det att kunna addera en sub till en fullrangehögtalare gör nog att man tycker den senare låter bättre. Göttig lågbas ger ett välbefinnade man inte får utan den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren men jag har tänkt om och inriktningen blir nog en Studiosub eller ifrån den vanliga Hifi-marknaden

JJRockford@

Studio högtalare som dem ifrån Genelec som du nämner är otroligt detaljrika och inte det minsta förlåtande så vad du menar med mer upplösta än så vet jag inte om du även har Lyssnat på deras 8260A

Genelec-högtalarna i studion var i mina öron förlåtande. Men jag vet att det är många som gillar dem. Själv har jag ett par Yamaha HS-50 när jag mixar. De är verkligen inte förlåtande på något sätt, men jag behöver det för att anstränga mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Genelec-högtalarna i studion var i mina öron förlåtande. Men jag vet att det är många som gillar dem. Själv har jag ett par Yamaha HS-50 när jag mixar. De är verkligen inte förlåtande på något sätt, men jag behöver det för att anstränga mig 🙂

Jag har nog sett många som tyckt lika om Genelec, allt låter bra i dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...