Jump to content
Annons

Masterings proffs sökes!


Bullerbyn

Recommended Posts

Har en inspelning på tre låtar som jag ev. funderar på att låta mastra men funderar på hur pass bra det blir innan jag bestämmer för att lägga massa pengar. Alltså om någon kan mastra en halv låt eller så, som ett lite smakprov på hur pass bra det kan bli?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Givetvis fattar jag att det blir skillnad om ett proffs gör det. Har dock testat lite själv men detta med mastering är ju en hel vetenskap i sig känns det som. Många som slänger på en limiter och lite eq å sen tycker att det är mastrat liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det finns ju ingen regel på vad mastering skall eller ej skall inehålla. Mixaren kan ha gjort ett så pass bra jobb, OCH redan mosat den så pass mycket att lite EQ och limiter räcker. Då är det fortfarande en mastering. Mastering är ju mer än så. Det gäller att få musiken att låta lika bra på alla enheter, göra dem redo för skivtryck eller itunes, göra en skiva enhetlig så att ingen låt sticker ut för mycket ect ect.

Jag anser inte att mastering är en hel vetenskap. Folk verkar se på det som värsta grejen. Mastering för mig ger det där 5-10% extra. And that's it.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har dock testat lite själv men detta med mastering är ju en hel vetenskap i sig känns det som.

Till skillnad mot mixning?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Till skillnad mot mixning?

Men visst är det så. En mix kan vara konstig, usel, fantastisk, kreativ eller tråkig. Men en masterring kan vara direkt FELAKTIG i den bemärkelsen att den inte uppfyller de tekniska standarderna som mediet den skapats för. Det är svårt att göra en mix som är FELAKTIG.
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och om en mix är kass så kommer knappast mastring rätta till det. Inte svårt göra en felaktig mix. Myten om mastrare och mastring är skapade av dem själva för att gynna sitt intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Till skillnad mot mixning?

Har jag någonstans pratat om att det skulle vara en baggis att mixa? Fattar inte riktigt vad du är ute efter? Visst, jag skulle kunna hobby-mastra själv. Vilket jag gjort tidigare med diverse Eq, Limiters, multibandare osv.

Men av ren nyfikenhet så ville jag testa och se hur stor skillnad det blir mot om man petar med det själv.Sen om man tror att allt är en myt och en bluff är väl upp till var och en. Har tidigare hört enorm skillnad på plattor man spelat in som mastrats i efterhand av proffs.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fattar inte riktigt vad du är ute efter? Har tidigare hört enorm skillnad på plattor man spelat in som mastrats i efterhand av proffs.

Och hört exempel på slänga på en ozone, preset, skruva till lite och låta proffsigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Och hört exempel på slänga på en ozone, preset, skruva till lite och låta proffsigt.

Det vore ett ganska dåligt betyg till ozone om det inte fanns någon låt som fungerade med deras preset.
Link to comment
Dela på andra sajter

Och om en mix är kass så kommer knappast mastring rätta till det. Inte svårt göra en felaktig mix. Myten om mastrare och mastring är skapade av dem själva för att gynna sitt intresse.

Nja... En bajskorv kommer alltid vara en bajskorv även om man skulle polera den & måla den i guld, men plasta in fanskapet & den kommer sluta lukta & vara kladdig. Ge den ett färglager över plasten & den kommer bli något helt nytt.

Samma sak med riktigt dåliga mixar. Det här förutsätter iof att den som mastrar verkligen vet vad den gör & har grejer som är up to snuff, men med mastering kan man för det mesta polera upp även väldigt muggiga saker.

Det blir givetvis inte bra om grundmaterialet inte är bra, men bättre är alltid bättre än sämre, och det finns grader i helvetet.

Mastreing som så har flera grundmål - att ta ett befintligt men skadat material & göra det dugligt (rekonstruktiv mastering), polera material (har samma uppgift som smink på människor), och förberedande för ett medium (pre-mastering). Ofta hör de två senare ihop.

Material som kommer från även extremt kompetenta studios har ofta småfel & är ganska grova, detta måste fixas till i perfekt lyssningsmiljö med färska öron som inte är färgade av tidigare relationer till musiken. Mixning är mest en fråga om att skapa balans & färgläggning, ska man jämföra med fotografering så är mixningen själva fotograferingen & framkallningen av filmen, inspelningen är arrangemanget & ljussättningen, och masteringen är retuschen.

Visst fan går det att knäppa foton som inte behöver någon som helst redigering, men du kommer inte få dem sålda till nån större tidning precis.

Motsvarande gäller även för musik & ljud - du kan mycket väl släppa en platta som innehåller okorrigerade resonanser, fluxande nivåer som maskerats i lyssningen, och ett frequensspectra som bara låter bra i en av fem lyssningssystem & acceptabel i två-tre, det är till och med möjligt att man kan få till en hit på det sättet, men folk kommer lyssna två-tre gånger, börja uppmärksammas på den amatörmässiga känslan, och tröttna.

Sen finns det både stilar & enskilda verk som vinner på att låta mer hembakat, men ingen regel utan undantag. & de brukar vara grymt interna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är oftast bättre att låta någon annan mastera sitt material också. För personen i fråga kan upptäcka saker som en mixare med tiden inte hör längre. Sen vill ju vissa mastera sina egna saker, för dem har en tydlig vision om hur dem vill ha slutprodukten, och vill inte att någon annan ska komma och "förstöra" den. Har kontakt med en del proffs som mastera allt sitt själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla Cuttingroom om du bor i sthlm de verkar kunna sin sak. Kommer inte ihåg exakt vad det kostade men typ 2 lök för två låtar eller nått, men jag kanske minns fel. http://cuttingroom.se/ Jag och min polare lejde Björn. Bra mastrat, även om mixarna var kassa (man måste ha en ren mix idé rakt igenom inget hatta runt och tro att de löser sig när det är mastrat det måste låta underbart innan mina två korvöre) kunde kanske inte direkt räddas för man kan inte hoppas på underverk. men ja bra lärdom till nästa gång han gjorde vad han kunde 😄 lärorikt! och kul! Tror mig minnas att vi tom skickade tillbaka en låt för vi ville ha mer "punch" men som sagt no "punch" i mixen mindre "punch" mastern. Lärde mig mycket den gången!

Redigerat av Acekorv
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan mastra en av dina låtar gratis för att bidra med mitt och ge dig något att jämföra med. Om du blir nöjd så tar jag också 1000 kr för alla 3 låtar (på faktura inklusive moms).

Hör i så fall av dig till cj@falumusikproduktion.se

Lycka till ivf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det mest är roligt att folk har hängt upp sig så mycket på masteringen. Som att det är det man skall lägga pengar på så att man får en professionell produkt... Förutom själva inspelningen så är ju mixen det helt klart viktigaste momentet i hela fasen. De flesta mixarna brukar även mastera idag.

Jag brukar "bjuda" på mastern när någon anlitar mig för mig. Mest för att jag sätter mastern 100% i själva mixmomentet. Sen är det ju bara DDP etc kvar, som är ett litet jobb i jämförelse med att mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...