Jump to content
Annons

Synpunkter på UAD-1 Studio PAK


pereds

Recommended Posts

Är det någon som kört UAD studio PAK?

Hur många pluggar kan man köra samtidigt?

Är det värt pengarna?

Hur bra är kompressorerna?

Avlastar det märkbart datorns processor?

Går i köpastankar och tar därför gärna emot synpunkter (även andra än mina frågor typ + och - lista uppskattas).

Per

EDIT: Förtydligade rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte hört alla pluggar i UAD-korten. Det finns en hel del bra saker i alla fall! Riktigt bra reverb och compressorerna är GULD värda!

Eftersom det är ett DPS-kort så tar det ingen kraft från datorn. Finns säkert dom som menar att det tar 2kb ram och 0,002% av processorn för att ladda pluggen och skicka signalen, men snälla: bespara er!

Kommer inte ihåg hur många effekter man kan ladda, men jag tror mig minnas att det beror på vilken effekt det är. Olika effekter tar olika mycket DSP-kraft. Kan ha blandat ihop det med något ProToolssystem, inte helt säker...

Det är ju en del pengar att lägga ut, men har du tidigare haft problem med att kapaciteten i datorn inte riktigt räcker till och du tycker att dina mjukvarupluggar inte håller måttet så är det ett säkert kort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med UAD Studio Pack i vår egna nyinförskaffade studio....och fullkomligt ÄLSKAR kompressorerna och EQarna.....1176, LA2A, Farchild samt Cambrigde EQ'n används oavbrutet! Hittils har jag inte nått gränsen för vad kortet klarar dock, så jag kan inte ritkigt uttala mig om den frågan.

Mina "standard" projekt ser väl ut typ: 5st LA2A kompressorer, 5st 1176SE, nån Fairchild och kanske....5st cambridge, och ett par Pultec's utan att den bottnat ännu.......

Det jag saknar mest är väl kanske ett ritkigt bra konvolverande Reverb till UAD.......skulle lätt kunna tänkta mig att proppa in ett till UAD-kort bara för att kunna avlasta datorns processor från alla Spacedesigner's jag kör....! Känner mig inte riktigt övertygad av de reverb som finns med till UAD-kortet faktiskt....

Link to comment
Dela på andra sajter

wow....jag vet inte..... jag har inte processor-mätaren uppe normalt sett......vi tog en snabb titt på den häromdagen dock, i ett av våra större projekt(30mjukvaruinstrument och kanske 10 audiospår, några spacedesigner reverbs och ett gäng kompressorer, och lite annat smått)....och både hårddisk och processor-stapeln låg på kanske 20%......det blir svårt att se om stapeln rör sig per effekt, men jag skulle kunna testa att lassa på massor av UAD effekter och se om stapeln rört sig nämnvärt......

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för synpunkterna... Det är just kompressorerna som jag är mest intresserad av och Mr Keys inlägg är övertygande. Jag skall åka till USA i höst så jag tar kanske med mig ett hem. Det är ju löjligt vad de där generalagenterna tar ut i marginal.

Som sagt TACK för Era svar.

/Pereds

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkt på att i Sverige har vi 25% moms. Jag tycker i alla fall att 3995:- för UAD1 Project Pack är jättebilligt även om bara LA2A fanns där och inga andra pluggar. LA2A är helt jättegrym. Jag använder den som slutkompressor följt av Precision Limiter för att maximera ljudet när jag sänder radio. Ljudet är helt fucking amazing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför köpa Digitala emuleringar när du tydligen har Flis nog att köpa Orginalen ?

Precis min fundering också! Visst pluggarna låter riktigt bra men dom går ju inte att jämföra med outboard-burkarna!

Tänk såhär då. Ett UAD-kort levererar 15 st LA-2A i stereo. Ingen AD/DA-omvandling nödvändig.

Summa 4000:-

Det krävs 30 st Teletronix LA-2A för att processa lika många spår, plus att det behövs 30 st DA- och 30 st AD-omvandlare av riktigt god kvalitet (möjligen en master word clock också) för att tillgodogöra sig den analoga karaktären som skiljer hårdvaran från pluggarna.

Summa ca 900 000:-

Om jag hade en miljon kanske jag skulle lägga rubbet på min inspelningsstudio, men jag skulle inte lägga alltihop på kompressorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lack! 😉

Allt detta tal om UAD! Nu vill jag ju oxå ha. Men jag har ett grymt stort problem, jag kör laptop, går det att fixa på något sätt ändå?

Hade funderingar på Powercore firewire, men nu börjar jag skarpt överväga UAD. OM mitt problem går att lösa....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkt på att i Sverige har vi 25% moms. Jag tycker i alla fall att 3995:- för UAD1 Project Pack är jättebilligt även om bara LA2A fanns där och inga andra pluggar. LA2A är helt jättegrym. Jag använder den som slutkompressor följt av Precision Limiter för att maximera ljudet när jag sänder radio. Ljudet är helt fucking amazing.

Jan Spanedal... vet inte ifall jag blandar ihop dig med någon annan nu, men jag har för mig att det var någon som hette Jan Spanedal för typ 15 år sedan som blev nintendoklubbens 100.000:e medlem eller något, och fick typ massa Nintendo-prylar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Tänk såhär då. Ett UAD-kort levererar 15 st LA-2A i stereo. Ingen AD/DA-omvandling nödvändig.

Summa 4000:-

Det krävs 30 st Teletronix LA-2A för att processa lika många spår, plus att det behövs 30 st DA- och 30 st AD-omvandlare av riktigt god kvalitet (möjligen en master word clock också) för att tillgodogöra sig den analoga karaktären som skiljer hårdvaran från pluggarna.

Summa ca 900 000:-

Man KAN ju faktiskt köra ett spår i taget 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk såhär då. Ett UAD-kort levererar 15 st LA-2A i stereo. Ingen AD/DA-omvandling nödvändig.

Summa 4000:-

Det krävs 30 st Teletronix LA-2A för att processa lika många spår, plus att det behövs 30 st DA- och 30 st AD-omvandlare av riktigt god kvalitet (möjligen en master word clock också) för att tillgodogöra sig den analoga karaktären som skiljer hårdvaran från pluggarna.

Summa ca 900 000:-

Man KAN ju faktiskt köra ett spår i taget 😏

Ja det kan man. Skulle det dessutom låta 500 gånger bättre så är det banne mig värt det. Eller hur? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Man KAN ju faktiskt köra ett spår i taget 😉

Jo visst kan man det. Jag ville bara visa att man kan jämföra pluggar vs hårdvara på mer än ett sätt.

Säg att du äger en Teltronix hårdvarukompressor. Du kan använda den vid inspelning av varje spår, om du spelar in ett spår i taget. Men hur kan du använda den vid mix? På stereoutgången kanske. Hur du än använder den måste du omvandla signalen, från digital till analog och tillbaks igen. Hur bra det låter beror inte bara på den externa burken, utan även på omvandlingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles riktigt. Jag har inte något emot pluggar, och använder det till största delen själv eftersom jag saknar den flis som behövs till fetprylarna. Det var mest räkneexemplet jag ansåg var en smula överdrivet. Som att det behövs fyra guror för att spela in fyra gitarrstämmor ungefär. Men visst, jag förstår ju vad du menar.

Sen finns det ju folk som anser att det tillför ljudet något att skicka det genom analoga prylar, men naturligtvis behövs det hyfsade omvandlare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles riktigt. Jag har inte något emot pluggar, och använder det till största delen själv eftersom jag saknar den flis som behövs till fetprylarna. Det var mest räkneexemplet jag ansåg var en smula överdrivet. Som att det behövs fyra guror för att spela in fyra gitarrstämmor ungefär. Men visst, jag förstår ju vad du menar.

Håller i princip med dig, igen. 😄 Exemplet var extremt, men visar på vilken kapacitet UAD änå har (framförallt i relation till priset). Om man främst vill använda kompressor vid mix (och man anser att mjukvaruversionen gör ett tillräckligt gott jobb) så kanske det inte finns någon anledning att skaffa hårdvaran, flis eller inte flis.

Edit: Kanske ska lägga till att mina mixar ofta landar på fler än 30 audiospår, lika många eq-pluggar och drygt 20 kompressorer. Så 15 stycken LA2'or är inte orealistiskt för mig.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns det faktiskt! Magma tillverkar externa pci-chassin som går att ansluta via card bus. Har ingen aning hur det funkar men släng upp en fråga på det inofficiella UAD-forumet.

om någon får nys på något sånt här som fungerar så kanske man skulle börja använda den bärbara istället vill inte byta system nu när jag pungar ut massor på ljudkort o ad/da

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Skall över till USA på semester i september, någon som vill att jag tar

med mig ett UAD-1 kort + tillhörande PAK. ?

så hojta till!

Ni vet vart jag finns

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Undrar vad som krövs av datorn för att kunna ha dsp-kort.

är ingen hejare på slots , PCI o.s.v, det enda jag egentligen vet är att jag nu har ett motherboard men grafik, ljud och shit i en klump , känner mej nybörjare, men nånstans måste man ju lära sig.

tilläggas bör är att jag tänkt skaffa ett odentlig ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad som krövs av datorn för att kunna ha dsp-kort.

UAD korten finns som pci och pci express,.

Jag har faktiskt råkat ut för att allt hängt sig när det blir nån plugg förmycket, så då gäller det att lyckas stänga av nån plugg, cubase processor mätare slår i taket när det blir för mycket för UAD kortet.

men jag är jävligt nöjd ändå, kör pultec på det mesta och LA2A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag lack! :rolleyes:

Allt detta tal om UAD! Nu vill jag ju oxå ha. Men jag har ett grymt stort problem, jag kör laptop, går det att fixa på något sätt ändå?

Hade funderingar på Powercore firewire, men nu börjar jag skarpt överväga UAD. OM mitt problem går att lösa....

Hmm, laptop? Kolla senaste nummret av Studio där finns ett test på Focusrite LiquidMix som är en firewire lösning. "Bara" kompressor och EQ än i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...