Jump to content
Annons

Remixer - krävs det verkligen ingen talang?


ItsFluff

Recommended Posts

God eftermiddag, gott folk.

Sitter på jobbet och skummar igenom forumet, och jag har märkt att folk har en nästintill giftig attityd gemtemot remixer och producenter som ängnar sig åt dito.

Det känns lite som att remixer på något sätt är tabu, något som mindre begåvade artister kan hålla på med i sin källare.

Det jag rent spontant känner är att det finns två vägar, och således två möjliga utgångsfall:

1. Man tar den enkla vägen. Man tar väldigt många element från originalet och "pysslar om" stycket, eventuellt lägga på lite egna ljud och effekter så att man kan rättfärdiga att man har "tillfört" någonting.

2. Man tar endast ett spår, oftast sången, och gör en helt ny låt från scratch. Låtarna har alltså ingenting gemensamt, förutom sången.

Jag föredrar att jobba med sång, det sätter igång min kreativitet samtidigt som det ger en extra dimension till låten. Jag har dock inte tillgång till skickliga sångare, och väljer därför att redan jobba med sångspår som redan finns tillgängliga. När jag sen går in på forumet och läser om folks tankar kring remixer, så blir jag bara så jävla less och avtrubbad. Det kan vara så att det är svårare att färdigställa en remix. Man har ju hört originallåten x antal gånger, och sen ska man helt plötsligt tänka bort allt man hört, komma in i ett nytt tänk och göra en ny låt samtidigt som originalet snurrar i någonstans i bakhuvudet. Äsch, jag vet inte...

Jag är jävligt nyfiken på vad ni tänker, Studio Forum.

Krävs det ingen talang alls?

Om du ser ner på folk (ur ett musikaliskt prespektiv) som RAC, som nästan uteslutande ängnar sig åt remixer - varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man tar endast ett spår, oftast sången, och gör en helt ny låt från scratch.

Låtarna har alltså ingenting gemensamt, förutom sången.

Inget ont om remix i sig, om dom är bra. 🙂

Men... en remix är ingen ny låt - som du påstår - det är en Remix, därav ordet.

Det är melodin och texten i första hand som är copyrightad.

Det är alltså melodin som ÄR låten.

Om du håller isär begreppen blir det lättare att få den respekt du verkar vilja eftersträva.

Förresten har inte du eller ngn annan skrivit precis samma sak tidigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte märkt nån giftig attityd mot remixare, men på detta forum så får man inte länka eller ladda upp låtar man inte har skapat helt själv. Remixer som baserar sig tex Madonna brukar därför tas bort av nån moderator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nästan alltid att remixer tenderar förstöra låtar, extremt sällan jag hör en remix som lyfter en låt.

Sen finns det säkert fördomar i stil med dom som lirar covers, "att göra covers/remixer är för dom som inte klarar av att skriva eget", vilket inte är sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående remixer så får jag nästan alltid känslan av "Var det nåt fel på originalet eller?". Syftet med att göra sin låt torde ju vara att göra den så bra som möjligt.

Det fanns en tid långt innan, där elektronisk musik mest bestod av trackers och dataspels-liknande program. Användes ofta av folk som aldrig tagit en ton på ett enda instrument eller ens har en känsla för vad musik är. Man fick tillgång till ett naket sångspår, och satte då lite dunka-dunka till det, på ett oerhört primitivt o "billigt" sätt.

Jag tror den bilden lever kvar lite i bakgrunden, blandat med att en remixare alltid är tvåa på bollen, alltid är en bearbetare snarare än en skapare. Det blir lätt för folk att säga "rider på andras axlar", och mena att om han kunde göra huvud-hitten själv så skulle han ju göra det, istället för att göra variationer av andras. Jag tror det är lite den tyngden som tynger ner remixaren lite.

Om det krävs talang att vara remixer eller inte, bedöms nog mest av uppdragsgivaren. Behövs det talang för att dra en blues? vem bedömer?

Med det sagt så har jag hört ytterst få bearbetningar eller nyversioner av äldre låtar som fångar låtens andemening och stämning bättre än originalet. Kan nog räknas på ena handens fingrar, för mig. I en hel del fall har jag hört saker som är så dåliga att man blir rent ut sagt förbannad.

Innebär inte jag ser ner på remixare, en del är riktigt bra, men jag tillhör nog dom som ställer sig frågan varför man inte gör sin egen musik själv enligt eget smak, tycke och stil istället för att bearbeta andras.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått otroliga musikaliska kickar av ett ett par av de remixer som är gjorda på en del av mina egna låtar. Att höra någon annans infallsvinkel på materialet, fokusera på och betona andra saker än jag har gjort, ändra struktur, lägga till rytmer och melodilinjer som på många sätt gör om låten till något helt nytt - det är skithäftigt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget ont om remix i sig, om dom är bra. 🙂

Men... en remix är ingen ny låt - som du påstår - det är en Remix, därav ordet.

Det är melodin och texten i första hand som är copyrightad.

Det är alltså melodin som ÄR låten.

Om du håller isär begreppen blir det lättare att få den respekt du verkar vilja eftersträva.

Förresten har inte du eller ngn annan skrivit precis samma sak tidigare?

Mycket möjligt att det kan vara så att någon har skrivit en liknande tråd! Får be om ursäkt ifall så är fallet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte märkt nån giftig attityd mot remixare, men på detta forum så får man inte länka eller ladda upp låtar man inte har skapat helt själv. Remixer som baserar sig tex Madonna brukar därför tas bort av nån moderator.

Kanske bara jag som ser det så.

Jag vet mycket väl att man inte får lägga upp remixer här, men attityden känns lite fientlig överlag, lite "även om man får lägga upp så hade vi inte velat lyssna"-känsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående remixer så får jag nästan alltid känslan av "Var det nåt fel på originalet eller?". Syftet med att göra sin låt torde ju vara att göra den så bra som möjligt.

Det fanns en tid långt innan, där elektronisk musik mest bestod av trackers och dataspels-liknande program. Användes ofta av folk som aldrig tagit en ton på ett enda instrument eller ens har en känsla för vad musik är. Man fick tillgång till ett naket sångspår, och satte då lite dunka-dunka till det, på ett oerhört primitivt o "billigt" sätt.

Jag tror den bilden lever kvar lite i bakgrunden, blandat med att en remixare alltid är tvåa på bollen, alltid är en bearbetare snarare än en skapare. Det blir lätt för folk att säga "rider på andras axlar", och mena att om han kunde göra huvud-hitten själv så skulle han ju göra det, istället för att göra variationer av andras. Jag tror det är lite den tyngden som tynger ner remixaren lite.

Om det krävs talang att vara remixer eller inte, bedöms nog mest av uppdragsgivaren. Behövs det talang för att dra en blues? vem bedömer?

Med det sagt så har jag hört ytterst få bearbetningar eller nyversioner av äldre låtar som fångar låtens andemening och stämning bättre än originalet. Kan nog räknas på ena handens fingrar, för mig. I en hel del fall har jag hört saker som är så dåliga att man blir rent ut sagt förbannad.

Innebär inte jag ser ner på remixare, en del är riktigt bra, men jag tillhör nog dom som ställer sig frågan varför man inte gör sin egen musik själv enligt eget smak, tycke och stil istället för att bearbeta andras.

Ja, det kan absolut ligga någonting i det du säger.

Jag säger absolut inte att du är den typen av människa, men det känns som att vissa faktiskt ser ner på folk som remixar just pga den anledningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har fått otroliga musikaliska kickar av ett ett par av de remixer som är gjorda på en del av mina egna låtar. Att höra någon annans infallsvinkel på materialet, fokusera på och betona andra saker än jag har gjort, ändra struktur, lägga till rytmer och melodilinjer som på många sätt gör om låten till något helt nytt - det är skithäftigt.

När jag remixar, känner jag personligen att jag inte hade fått ut ett dyft om jag hade använt en redan (i låten) existerande melodislinga eller rytmmönster. Jag tar helt enkelt sångspåret och ger upphovsmannen min tolkning på verket. Det är faktiskt kul att se hur andra folk tänker, och vilken twist dom lägger på redan existerande verk.

Redigerat av ItsFluff
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan absolut ligga någonting i det du säger.

Jag säger absolut inte att du är den typen av människa, men det känns som att vissa faktiskt ser ner på folk som remixar just pga den anledningen.

Finns gott om folk som ser ner på vänlighet och snällhet också, ser det som tecken på vekhet eller bristande självförtroende. Stämmer ju inte heller 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns en tid långt innan, där elektronisk musik mest bestod av trackers och dataspels-liknande program. Användes ofta av folk som aldrig tagit en ton på ett enda instrument eller ens har en känsla för vad musik är. Man fick tillgång till ett naket sångspår, och satte då lite dunka-dunka till det, på ett oerhört primitivt o "billigt" sätt.

Bäste herr Signia. Måste du skriva om saker som du uppenbarligen inte har en susning om?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bra och dåliga remixar precis som med allt annat. Om man ska göra en remix tycker jag absolut att man ska göra den såsom om man sjäv hade gjort låten från början. D.v.s. med sin egen signatur.

Om jag remixar tar jag sångspåret, tar ut melodierna för hand, för att lyssna och göra om till mitt min egen låt. Att endast lägga på lite baskagge och kalla för remix är pinsamt.

Dock måste jag erkänna att jag själv kommer från trackerscenen och har gjort många låtar i mina dar i Noisetracker och sedan Fasttracker 2. Det är förvisso en helt annan form av musikskapande, och mängden skräp var enormt. Dock lärde jag mig melodiskapande, och låtarrangemang - någonting som jag har nytta av än idag, och som hjälpt till att skapa mitt sound. T.ex. monofoniska legatomelodier är lite av min specialitet, mycket tack vare idogt trackande - trots att det var över 15år sedan jag raderade Fasttracker till förmån för Cakewalk, syntar och sequencers.

Mina idoler på den tiden var Purple Motion, Skaven och Gustaf Grefberg. Om man lyssnat på Purple Motion's "When the heavens fall", inser man rätt snart att det fanns talanger redan då. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns bra och dåliga remixar precis som med allt annat. Om man ska göra en remix tycker jag absolut att man ska göra den såsom om man sjäv hade gjort låten från början. D.v.s. med sin egen signatur.

Om jag remixar tar jag sångspåret, tar ut melodierna för hand, för att lyssna och göra om till mitt min egen låt. Att endast lägga på lite baskagge och kalla för remix är pinsamt.

Dock måste jag erkänna att jag själv kommer från trackerscenen och har gjort många låtar i mina dar i Noisetracker och sedan Fasttracker 2. Det är förvisso en helt annan form av musikskapande, och mängden skräp var enormt. Dock lärde jag mig melodiskapande, och låtarrangemang - någonting som jag har nytta av än idag, och som hjälpt till att skapa mitt sound. T.ex. monofoniska legatomelodier är lite av min specialitet, mycket tack vare idogt trackande - trots att det var över 15år sedan jag raderade Fasttracker till förmån för Cakewalk, syntar och sequencers.

Mina idoler på den tiden var Purple Motion, Skaven och Gustaf Grefberg. Om man lyssnat på Purple Motion's "When the heavens fall", inser man rätt snart att det fanns talanger redan då. 😉

Trevligt med fler än jag som pysslat med trackers, och som lärde sig en stor dos av musikskapande tack vare det.

Link to comment
Dela på andra sajter

ser remixes som likvärdiga med covers. vissa covers är bättre än orginalen. många är inte det. artister som bara sysslar med covers skriver bevisligen ingen egen musik, och är nog i regel snarare instrumentalister än kompositörer. var talang kommer in i bilden förstår jag inte. berörande talangens existens tvistar de lärde.

Link to comment
Dela på andra sajter

D Vibe: Oja! Även om mina första låtar i Cakewalk 6.0 inte var så jättehäftiga, kunde jag ganska snart göra grymt mycket mer avancerade låtar än de som endast suttit i några år i enbart sequencerprogram. Jag trackade trots allt i över 5år, och hann lära mig en hel del.

Ah, det var tider det! *tittar snett uppåt, blir nostalgisk, och minns spel och demos i vga-grafik* 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ser remixes som likvärdiga med covers. vissa covers är bättre än orginalen. många är inte det. artister som bara sysslar med covers skriver bevisligen ingen egen musik, och är nog i regel snarare instrumentalister än kompositörer. var talang kommer in i bilden förstår jag inte. berörande talangens existens tvistar de lärde.

Så de som ägnar sej åt att spela klassiska verk saknar talang ?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Peter Tätgrens Pain har ju en kanon remix av deras låt Dirty Women på plattan You Only Live Twice.

Det är bara sångtexten och melodin som stämmer överns med orginalet och det är en riktigt bra remix och lyfter den låten till en helt annan publik. Med tanke på orginalet som är hård Industrimetal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte ned på någon, oavsett hur de gör.

Deltar just nu i en remixtävling där man får sångspåret och sen får göra egen remix i valfri genre.

Jag har inte hört originalet, så det var verkligen en utmaning att skriva musik från scratch till sångspåret. Ska prova att göra remix vid fler tillfällen, det var definitivt nånting att bita i men samtidigt väldigt kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tolkar det:

-Om jag länkar till en egen låt på min sida och har en cover på samma sida så tror jag det är ok.

-Om jag däremot har en länk till min hemsida där jag har en egen låt (som jag kanske t o m hänvisar till intill länken till hemsidan), men allt annat är covers så börjar jag närma mig ett regelbrott.

Jag tror reglerna om covers/remixer/mm finns där för att forumet ska kunna hävda att det gjort vad de kan för att inte göra upphovsintrång. En del covers har ju slunkit igenom. Men man kanske gör sig en otjänst att skylta med att man, så att säga, "snor" andras material. Det är lite som att söka bankjobb med falskmynteri på sin meritlista.

(Jag har inga covers. Jag är för dålig för att göra en sådan rättvisa.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske bara jag som ser det så.

Jag vet mycket väl att man inte får lägga upp remixer här, men attityden känns lite fientlig överlag, lite "även om man får lägga upp så hade vi inte velat lyssna"-känsla.

Fientligt, vet jag inte. Men jag kan känna mig lite lurad om jag lyssnar på någons (vad jag trodde var en egen) låt, som sedan visar sig vara en remix av nån annans låt jag kanske inte har så stor koll på. Det kan vara hur bra som helst men, så att säga, inte lika intressant som om uppladdaren (enligt mig) skapat det själv.

Jag bryr mig inte så mycket om huruvida covers och remixer finns här på forumet. (En del covers kan vara riktigt personliga och intressanta. Som Ane Brun's version av Big in Japan.) Det kanske i en tillåtande värld borde finnas en cover/remix-avdelning så att man skulle kunna undvika denna kategori låtar om man vill.

Jag har själv vid något tillfälle när ämne efterfrågades till en studiofestival föreslagit ett "Så mycket bättre"-tema där de tävlande/deltagande gör covers på varandras låtar. Heter det förresten "cover" eller "tolkning" om man gör en hårdrocksversion av en lugn pianoballad?

(Det närmaste "annans material" jag kommit är när "k9" bad mig tonsätta hans ej tonsatta lyrik. Men det kanske istället ska kallas samarbete, eller nåt sånt?)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Fientligt, vet jag inte. Men jag kan känna mig lite lurad om jag lyssnar på någons (vad jag trodde var en egen) låt, som sedan visar sig vara en remix av nån annans låt jag kanske inte har så stor koll på. Det kan vara hur bra som helst men, så att säga, inte lika intressant som om uppladdaren (enligt mig) skapat det själv.

Jag bryr mig inte så mycket om huruvida covers och remixer finns här på forumet. (En del covers kan vara riktigt personliga och intressanta. Som Ane Brun's version av Big in Japan.) Det kanske i en tillåtande värld borde finnas en cover/remix-avdelning så att man skulle kunna undvika denna kategori låtar om man vill.

Jag har själv vid något tillfälle när ämne efterfrågades till en studiofestival föreslagit ett "Så mycket bättre"-tema där de tävlande/deltagande gör covers på varandras låtar. Heter det förresten "cover" eller "tolkning" om man gör en hårdrocksversion av en lugn pianoballad?

(Det närmaste "annans material" jag kommit är när "k9" bad mig tonsätta hans ej tonsatta lyrik. Men det kanske istället ska kallas samarbete, eller nåt sånt?)

Ojojoj, det där var en lysande idé! Vad fick du för respons då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig nån skrev nåt om: bra idé, det där skulle gå att genomföra. Sedan valdes ett annat tema. Det är nog inget som hindrar dig om du vill starta en festival av nåt slag, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

lånar tråden lite, skulle vilja höra vad ni som kan lite om remixer tycker om denna, Syster sols "inte som det verkar" , gillade originalet och blev otroligt besviken på remixen, trodde den skulle tillföra låten nått men istället försvann allt som var bra. Tycker remixen bara känns som ett långt intro som aldrig kommer igång.. Antar att Marcus price som gjort den är känd och duktig på remixer.

originalet.

remixen:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...