Jump to content
Annons

Remixer - krävs det verkligen ingen talang?


ItsFluff

Recommended Posts

Att "spela" med ett knapptryck i datorn är ju knappast att spela, det är ju datorn som spelar. en stor skillnad på att skapa olika ljud själv och att låta en dator spela upp färdiga ljud.

Jag har åter igen aldrig sagt att det krävs mindre kunskap om musikteori, jag bara förklarade varför de flesta som spelar instrument inte jämför remix med att faktiskt spela instrument och skriva musik.

Det ställs en fråga och jag svarar och helt plötsligt ska jag bli övertalad att tycka som er?

Min ståndpunkt står där den står och kommer säkerligen inte förändras bara för att ni tycker si eller så 🙂

Jag försöker inte övertyga dig om någonting.

Om du läser min kommentar så skrev jag att väldigt många spelar in via MIDI-klaviatur, dvs ett keyboard. Alltså, spelar man piano, vilket är ett riktigt instrument. Man spelar in precis det man vill spela in. Vad är det som säger att man trycker in knappar? Det är det jag vill veta.

Och vad gäller skrivandet av musik förstår jag inte riktigt hur du tänker. Man skriver ju musik, men kanske bara till ett redan existerande sångspår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att "spela" med ett knapptryck i datorn är ju knappast att spela, det är ju datorn som spelar. en stor skillnad på att skapa olika ljud själv och att låta en dator spela upp färdiga ljud.

Färdiga ljud?

Du vill uppnå ett visst "ljud"

Hur du tar dig dit spelar väl ingen som helst roll? Visst, du kanske tycker det är roligare att blåsa i ett instrument. Men det är ju inte det detta handlar om. Slutresultatet blir väl knappast mer värt (el når en högre nivå) bara för att är ett fysiskt instrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varken Drake eller itsfluff kommer någonsin inom den närmsta tiden att förstå vad jag pratar om. Ni pratar äpplen och jag pratar päron. Det här är anledningen varför ni har svårt att förstå att vi andra musiker inte gillar att jämföra remixer med att skriva och spela musik. Ni har helt enkelt svårt att se nyanser, resan är minst lika viktig som slutmålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte nu längre,...efter din eget "bidrag".

Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om.

Om det nu krävs noll talang för att göra en remix, varför sitter du inte och pressar ut 20 remixer om dagen till kända artister och rullar dig i pengar?

Är det för att du har artistisk integritet och väljer att inte göra det?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Remix .. borde väl vara en 'ny mix', mixning. Eller "återmixning" nåt sånt. Om man ska vara besserwisser om orden 😛

Det folk kallar "Remix" brukar väl annars kallas för "Cover"?

Nån sa att Remix är bara ett nytt ord för Cover, men det stämmer nog inte. Tror knappast Yohio skulle spela nån annans låt i och kalla det för Remix. Så Remix är nog ett begrepp som hör till elektronisk musik.; att någon får nån annans melodislinga och kanske ett fåtal andra identifierbara ljud, lägger in det i datorn, och gör en egen bakgrund till det.

Vet inte hur det är med andra, men jag strävar efter att göra saker så bra det nånsin bara går - åtminstone när man jobbar för andra. Om någon skulle lyckas göra en remix på mitt arbete, och fick till det bättre, fick bättre liv och mening i låten, i en objektiv eller artistisk mening, då skulle jag fan skämmas.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om.

Om det nu krävs noll talang för att göra en remix, varför sitter du inte och pressar ut 20 remixer om dagen till kända artister och rullar dig i pengar?

Ja för pengar är precis vad allting handlar om 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om.

Om det nu krävs noll talang för att göra en remix, ...

Du är väl läskunnig?

Generellt sagt,...Ja helt klart, IMO (alltså att det krävs mindre talang)

(OBServera ordet krävs, det är inte detsamma som att säga att alla remixare har mindre talang/kunskap)

Link to comment
Dela på andra sajter

...Öhh...Är det inte väldigt enkelt det här? Det finns ju inget att uppröras över, egentligen...

Om jag skriver och spelar in en låt och någon gör en remix på den så är det en "polerad" variant av en existerande låt. Dom låter olika, och det är ju subjektivt om man föredrar det nya ljudlandskapet, eller ogillar nåt icke-eget, eller plagiat.

Det blir väl enklare om vi båda sitter vid en lägereld och jag tar fram gitarren och framför min låt akustiskt, och sedan gör remixaren samma sak med sin variant. Ingen kommer tillskriva remixaren ett påstående om att remixaren skrivit låten. Inte ens om remixaren arrangerar om så att remixaren startar med att sjunga refrängen, eller har ett nytt litet riff inbakat.

Jag har inget emot remixer, men dom tillför sällan nåt för mig. Funkar ibland för att en bra låt ska passa på dansgolvet. Ett exempel är Like a Prayer (med Madonna, om ni minns henne). Låten, i original funkade inte lika bra som remixvarianten på dansgolvet. Sedan vet jag inte om det var en variant från samma producent, eller om nån annan klippte ihop dansvarianten. Somebody That I Used To Know, och Summertime Sadness-remixerna är dock lite trista...sabbade...tycker jag.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Varken Drake eller itsfluff kommer någonsin inom den närmsta tiden att förstå vad jag pratar om. Ni pratar äpplen och jag pratar päron. Det här är anledningen varför ni har svårt att förstå att vi andra musiker inte gillar att jämföra remixer med att skriva och spela musik. Ni har helt enkelt svårt att se nyanser, resan är minst lika viktig som slutmålet.

Absolut, där håller jag med dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Remix .. borde väl vara en 'ny mix', mixning. Eller "återmixning" nåt sånt. Om man ska vara besserwisser om orden 😛

Det folk kallar "Remix" brukar väl annars kallas för "Cover"?

Nån sa att Remix är bara ett nytt ord för Cover, men det stämmer nog inte. Tror knappast Yohio skulle spela nån annans låt i och kalla det för Remix. Så Remix är nog ett begrepp som hör till elektronisk musik.; att någon får nån annans melodislinga och kanske ett fåtal andra identifierbara ljud, lägger in det i datorn, och gör en egen bakgrund till det.

Vet inte hur det är med andra, men jag strävar efter att göra saker så bra det nånsin bara går - åtminstone när man jobbar för andra. Om någon skulle lyckas göra en remix på mitt arbete, och fick till det bättre, fick bättre liv och mening i låten, i en objektiv eller artistisk mening, då skulle jag fan skämmas.

Precis, spot on! Själv tycker jag dock att det är roligare att bara använda sig av sången och skriva "en helt ny version", så att säga. Blir men intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

...Öhh...Är det inte väldigt enkelt det här? Det finns ju inget att uppröras över, egentligen...

Om jag skriver och spelar in en låt och någon gör en remix på den så är det en "polerad" variant av en existerande låt. Dom låter olika, och det är ju subjektivt om man föredrar det nya ljudlandskapet, eller ogillar nåt icke-eget, eller plagiat.

Det blir väl enklare om vi båda sitter vid en lägereld och jag tar fram gitarren och framför min låt akustiskt, och sedan gör remixaren samma sak med sin variant. Ingen kommer tillskriva remixaren ett påstående om att remixaren skrivit låten. Inte ens om remixaren arrangerar om så att remixaren startar med att sjunga refrängen, eller har ett nytt litet riff inbakat.

Jag har inget emot remixer, men dom tillför sällan nåt för mig. Funkar ibland för att en bra låt ska passa på dansgolvet. Ett exempel är Like a Prayer (med Madonna, om ni minns henne). Låten, i original funkade inte lika bra som remixvarianten på dansgolvet. Sedan vet jag inte om det var en variant från samma producent, eller om nån annan klippte ihop dansvarianten. Somebody That I Used To Know, och Summertime Sadness-remixerna är dock lite trista...sabbade...tycker jag.

Men remixaren har ju skrivit remixen. Han har omarbetat originalet, skrivit en ny version. Originalupphovsmannen ska såklart har produktionscredit eftersom han skrev originalverket, men remixen är ju fortfarande skriven och komponerad av remixaren, bortsett från kanske sångspåret vilket hen med största sannolikhet ändå inte skrivit själv. Nu pratar jag i huvudsak om popstjärnor, inte klassiska banduppsättningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varken Drake eller itsfluff kommer någonsin inom den närmsta tiden att förstå vad jag pratar om. Ni pratar äpplen och jag pratar päron. Det här är anledningen varför ni har svårt att förstå att vi andra musiker inte gillar att jämföra remixer med att skriva och spela musik. Ni har helt enkelt svårt att se nyanser, resan är minst lika viktig som slutmålet.

Skriva och spela musik kan mycket väl vara helt olika saker. Varför buntar du ihop dem?

Jag har verkligen inte svårt att se nyanser.

Att likställa elektroniskt musikskapande med att "klicka i en ruta i ett datorprogram" visar på en nyansbrist.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skriva och spela musik kan mycket väl vara helt olika saker. Varför buntar du ihop dem?

Jag har verkligen inte svårt att se nyanser.

Att likställa elektroniskt musikskapande med att "klicka i en ruta i ett datorprogram" visar på en nyansbrist.

Det är väl det majoriteten av folket anser vara elektroniskt musikskapande.

Tyvärr.

Redigerat av ItsFluff
Link to comment
Dela på andra sajter

Men remixaren har ju skrivit remixen. Han har omarbetat originalet, skrivit en ny version. Originalupphovsmannen ska såklart har produktionscredit eftersom han skrev originalverket, men remixen är ju fortfarande skriven och komponerad av remixaren, bortsett från kanske sångspåret vilket hen med största sannolikhet ändå inte skrivit själv. Nu pratar jag i huvudsak om popstjärnor, inte klassiska banduppsättningar.

...Funkar inte på mig vid lägerelden, med gitarr.

Däremot anser jag har du rätt i att om nån gör en remix på en låt så ska han få det du kallar "produktionscredit" (=remix av...). Men jag skulle nog vara försiktig med att använda ordet "komponera" såvida inte sångmelodin är utbytt. Det blir annars lite devalvering i ordet "komponera", och förmodligen min trovärdighet: "Skriver du inte nånting själv?" "Nä...Jag komponerar baserat på tre Beatleslåtar...med deras originalsång."

Jag är säker på att du får den cred du bör ha av upphovsmannen när du får ett remixuppdrag, men använd inte "komponera" om du vill få fler uppdrag av samma upphovsman. Upphovsmannen kan känna sig trampad på tårna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en helt ny omgivande harmonik ändras melodins funktion ganska radikalt, å andra sidan.

Jag delar alltid 50/50 på upphovsrätt om jag blir remixad.

Jag ser det ändå som polering av existerande låt. Sedan kan man vara olika generös med ge låtskivar-cred för produktionen som upphovsman. Hur man delar ekonomiskt (om det var det du menade) har jag inget att säga om. Är alla överens så...

...All sanning finns dessutom på internet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Komposition

Komposition är konsten att skriva musik. Detta kan betyda flera saker, men avser i allmänhet att på något sätt planera och nedteckna vissa förutbestämda aspekter av ett musikaliskt flöde. Man kan skilja kompositionen från improvisationen, som inte är planerad i förväg. Komposition syftar ofta till att skapa skrivna instruktioner till musiker, vanligen med hjälp av mer eller mindre etablerade texter och olika symbolsystem, men kan också gå ut på att själv skapa det färdiga resultatet direkt i ett lagringsmedium (som till exempel en dator).

Det är vanligt, om än ofta missvissande att dela in personer som skriver musik i två grupper:

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg att du och din polare träffas och du komponerar en 4 min lång ackordföljd på piano medan han sitter ute på din balkong och svalkar sig med en öl (han hör lite klink). Sedan ber du honom komma in och göra en sångmelodi. Anser du att ni komponerat en låt ihop eller att han bara polerat en existerande låt?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

men remixen är ju fortfarande skriven och komponerad av remixaren..

Nej, nej, nej, man gör en remix, snälla, snälla, snälla...

En fråga till resten av forumisterna:

Tycker mig se flera trådar som i sin kärna handlar om försök till devalvering av begrepp inom musik.

Hur kommer detta sig?

Är det dålig självinsikt, överskattning av egen förmåga?

Ett sätt att legitimera och saluföra enklare jobb som svåra för att få cred eller bättre betalt?

Är det ren okunskap?

Vad tror ni, vad är vitsen?

Några exempel på påståenden, helt uppåt väggarna, i trådar under senaste tiden:

  • Man är producent när man som 7åring klistrar ihop några loopar.
  • Remixa är att komponera, och kräver lika mycket kunskap/talang som att göra ett orginalverk.
  • Ett DJ uppträdande är en konsert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg att du och din polare träffas och du komponerar en 4 min lång ackordföljd på piano medan han sitter ute på din balkong och svalkar sig med en öl (han hör lite klink). Sedan ber du honom komma in och göra en sångmelodi. Anser du att ni komponerat en låt ihop eller att han bara polerat en existerande låt?

Jag antar att omständigheterna gör oss båda till delaktiga i en låtskrivarprocess. Jag förmodar att band ofta triggar igång på varandras små komponenter.

Men jag ser ju också ett större låtskrivarbidrag i någon som kommer och sjunger lyrik och melodi över några enkla ackord jag spelar, och i det fallet skulle jag nog inte vilja påstå att jag har bidragit till hälften. Snarare att "vårt band har gemensamt skrivit alla låtar". Det jämnar nog ut sig.

Nyligen bad nån på forumet "k9" mig att komponera musik (alltså: melodi) till hans lyrik. I det fallet känns det som vi bidragit med hälften var. Inga ackord var inblandade från hans sida. Jag hade inte gjort det om han inte hade bett om hjälp. Min insats var 5 minuter (förutom de timmar det tog att spela in och göra videosnutt), men jag tror att han spenderade bra mycket mer tid på lyriken. Sedan har vi aldrig pratat om varandras insatser i %-termer. Det blev en låt... Finns i min signatur.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

"Ett sätt att legitimera och saluföra enklare jobb som svåra för att få cred eller bättre betalt?"

Jag tycker det är skitenkelt att skriva en låt. Men att producera det så det låter proffsigt är skitsvårt! Jag har all beundran för remixare som kan slipa en diamant. Men samtidigt är detta inte ett forum för remixare enligt forumreglerna. I alla fall inte med "deras" låtar.

Länk till forumreglerna finns längst ner, nästan osynligt, på sidan för att dom är viktiga:

10. Låtar på forumet ska vara dina egna.

När du postar låtar på forumet (laddar upp eller länkar till), ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

 

Exempelvis är alltså länkar till remixar inte tillåtet. Du får heller inte ladda upp eller länka till så kallade "mix tapes", där flera låtar fogats samman.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, nej, nej, man gör en remix, snälla, snälla, snälla...

En fråga till resten av forumisterna:

Tycker mig se flera trådar som i sin kärna handlar om försök till devalvering av begrepp inom musik.

Hur kommer detta sig?

Är det dålig självinsikt, överskattning av egen förmåga?

Ett sätt att legitimera och saluföra enklare jobb som svåra för att få cred eller bättre betalt?

Är det ren okunskap?

Vad tror ni, vad är vitsen?

Några exempel på påståenden, helt uppåt väggarna, i trådar under senaste tiden:

  • Man är producent när man som 7åring klistrar ihop några loopar.
  • Remixa är att komponera, och kräver lika mycket kunskap/talang som att göra ett orginalverk.
  • Ett DJ uppträdande är en konsert.

Born in the USA innehåller 2 ackord.

Jag väljer att behålla sångmelodin, men väljer att harmonisera låten med mycket avancerad jazzharmonik och rytmiserar om låten från 4/4 till en komplex 17/8-rytm.

I din värld, krävs det mest "kunskap" av originalupphovsmannen eller mig, remixaren?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, nej, nej, man gör en remix, snälla, snälla, snälla...

En fråga till resten av forumisterna:

Tycker mig se flera trådar som i sin kärna handlar om försök till devalvering av begrepp inom musik.

Hur kommer detta sig?

Är det dålig självinsikt, överskattning av egen förmåga?

Ett sätt att legitimera och saluföra enklare jobb som svåra för att få cred eller bättre betalt?

Är det ren okunskap?

Vad tror ni, vad är vitsen?

Några exempel på påståenden, helt uppåt väggarna, i trådar under senaste tiden:

  • Man är producent när man som 7åring klistrar ihop några loopar.
  • Remixa är att komponera, och kräver lika mycket kunskap/talang som att göra ett orginalverk.
  • Ett DJ uppträdande är en konsert.

Varför skriver/komponerar man inte en remix då? Förklara det för mig är du snäll.

Är man kompositör om man använder sig av kadenser som använts sen urminnes tider?

Man kan väl remixa olika mycket, precis som man kan skriva "ny" musik i olika grader.

Midnight Memories av One Direction är ju nästan identisk med Pour Some Sugar On Me av Def Leppard, men det är fortfarande ny musik. Hur svår var den låten att skriva på en skala?

Link to comment
Dela på andra sajter

svår var den låten att skriva på en skala?

OT: Det är riktigt riktigt svårt att skriva "enkelt" = genialt, som har orginalitet.

Många riktigt duktiga musiker som Yngwie, Steve Vai är kanon duktiga på

att spela och gör riktigt "svåra" saker. Men låtarna är sällan några riktiga höjdare.

Jag menar att det är det "enkla" som många gånger är det verkligt svåra.

Men detta var ett sidospår.

Ger inte lagen om upphovsrätt en bra fingervisning vad man anser ha

verkshöjd, är inte det svar nog? apropå att du vill jämställa komposition och remix.

Ett sätt att legitimera och saluföra enklare jobb som svåra för att få cred eller bättre betalt?

- Är det av detta egenintresse som du är engagerad i frågan?

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Det är riktigt riktigt svårt att skriva "enkelt" = genialt, som har orginalitet.

Många riktigt duktiga musiker som Yngwie, Steve Vai är kanon duktiga på

att spela och gör riktigt "svåra" saker. Men låtarna är sällan några riktiga höjdare.

Jag menar att det är det "enkla" som många gånger är det verkligt svåra.

Men detta var ett sidospår.

Ger inte lagen om upphovsrätt en bra fingervisning vad man anser ha

verkshöjd, är inte det svar nog? apropå att du vill jämställa komposition och remix.

Ett sätt att legitimera och saluföra enklare jobb som svåra för att få cred eller bättre betalt?

- Är det av detta egenintresse som du är engagerad i frågan?

Håller med dig helt på den punkten.

Nix, inte därför. Jag tjänar inte ett öre på min musik som det ser ut just nu. Jag var bara nyfiken på vad folk tycker och tänker kring ämnet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig helt på den punkten.

Nix, inte därför. Jag tjänar inte ett öre på min musik som det ser ut just nu. Jag var bara nyfiken på vad folk tycker och tänker kring ämnet! 🙂

Låter bra. Gör det du gillar och bry dig inte om vad andra tycker. Min musik låter säkert inget vidare i mångas öron. ...Jag har heller inget penga-intresse.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Det är riktigt riktigt svårt att skriva "enkelt" = genialt, som har orginalitet.

Många riktigt duktiga musiker som Yngwie, Steve Vai är kanon duktiga på

att spela och gör riktigt "svåra" saker. Men låtarna är sällan några riktiga höjdare.

Jag menar att det är det "enkla" som många gånger är det verkligt svåra.

Men detta var ett sidospår.

 

Ger inte lagen om upphovsrätt en bra fingervisning vad man anser ha

verkshöjd, är inte det svar nog? apropå att du vill jämställa komposition och remix.

 

Ett sätt att legitimera och saluföra enklare jobb som svåra för att få cred eller bättre betalt?

- Är det av detta egenintresse som du är engagerad i frågan?

Verkshöjd är det bara Valle som snackar om. Det är ett förlegat juridiskt begrepp. Idag talar man om originalitetskrav:

”...originellt i den meningen att det är

upphovsmannens egen intellektuella

skapelse. Inga andra

bedömningsnormer skall tillämpas för

rätten till skyddet.”

Troligtvis uppfyller inte en remix det kravet, utan handlar under bearbetning av tidigare verk.

4 § URL – Bearbetning

Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det

till annan litteratur- eller

konstart har upphovsrätt till

verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i

strid mot upphovsrätten till originalverket.

Har någon i fri anslutning till

ett verk åstadkommit ett nytt

och självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av

rätten till originalverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkshöjd är det bara Valle som snackar om. Det är ett förlegat juridiskt begrepp. Idag talar man om originalitetskrav:

”...originellt i den meningen att det är

upphovsmannens egen intellektuella

skapelse. Inga andra

bedömningsnormer skall tillämpas för

rätten till skyddet.”

Troligtvis uppfyller inte en remix det kravet, utan handlar under bearbetning av tidigare verk.

4 § URL – Bearbetning

Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det

till annan litteratur- eller

konstart har upphovsrätt till

verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i

strid mot upphovsrätten till originalverket.

Har någon i fri anslutning till

ett verk åstadkommit ett nytt

och självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av

rätten till originalverket.

verkshöjd eller orginalitetskrav, på vilket sätt är innebörden en annan?

En viktig del är väl också att Remixaren måste ha tillstånd från orginal-innehavaren,

för att få göra remixen (kommersiellt i alla fall).

Sedan har väl "orginal-innehavaren" även rätt till viss del av det bearbetade verket, eller hur?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...