Jump to content
Annons

Var ska jag lägga degen? (preamps eller mickar?)


Jaker

Recommended Posts

Flyttar snart och har tänkt att över tid skaffa mig lite stabila och riktigt bra grejer. Jag har aldrig haft möjlighet att verkligen lyssna och prova svinbra mickar eller preamps utan mest budget grejer.

just nu har jag ett focusrite pro 24 kort som jag kommer ha kvar ett tag till då jag kan få 8 ADAT och 4 line in genom det vilket räcker för mig. Det kommer mest att användas till jazz och akustiskt. Jag vill även ha en relativt mobil setup.

Det jag har nu som jag kommer spara är mitt ljudkort, en AT 4033, ett par milab vm41, en moddad mxl 990 (får inget för den ändå) och ett gäng 57or.

Frågan lyder ska jag köpa typ en octopre eller digimax och satsa på finare mickar? eller ska jag satsa mer på preamps? Har då tittat endel på audients 8kanals med adat kort. Jag har mickar så det räcker för att spela in det jag ska. Kommer i så fall på sikt byta ut mickar. Frågan är mest gör jag rätt som tänker att bra preamps gör mer för mickarna jag redan har än vad mediokra preamps gör för finare mickar?

I så fall köper jag en ada8000 och har så länge medans jag hamstrar cash. Men jag drar gränsen vid typ 15k. Ska jag ha lösa preamps åker jag ju på en AD omvandlare typ rosetta eller nått och då drar det ju iväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul att du tipsade om mickar jag redan har!

Jag tänkte i så fall på audient asp008 för att få in 8 bra preamps direkt via Adat. Sen har jag 4 line ins kvar på kortet för att lägga till preamps med lite olika karaktär. Vill gärna ha kvar mitt kort. Då det är smidigt att ta med hem till lägenheten när det behövs och jag kommer inte behöver mer än 14 kanaler inom en överskådlig framtid. Några neve grejer lär de ju inte bli. Får ju även med bra AD i asp008an

Däremot är jag ganska flyhänt med en lödkolv så jag kommer nog ge mig på att bygga preamps va det lider.

Har du något tips på någon annan bra 8 kanals ADAT runt 10k? Det finns väl bara RME och audient o en prisklassen?

Link to comment
Dela på andra sajter

ada8000 tänker jag att du kan använda efter fina preamps att få in linjesignalen till datorn. Då signalen redan är förstärkt kommer behringer inte att förstöra signalen utan fungera som ad/da konverterare vilket kommer att funka galant.

Jag vet inget om hur ADAT-grejen funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är i följande ordning:

1. Rummets akustik, att det är anpassat för inspelning så du kan hålla avstånd till mickar utan att det låter "amatörindpelning". Exempelvis om man går för nära vid sång inspelning för att undvika rumsljud så blir det oftast överdrivna S och K ljud samt proximety effeckt(bas förstärkning) som hör att ljudet låter dovt.

2. Bra Mick som du gillar.

3. Mick preamp dom du gillar och om färgande att de passar till de mickar du har. De som sitter i ljudkorten bukar va helt okej, oftast naturella, det handlar mer om "färgning" i dyrare preamps.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Då signalen redan är förstärkt kommer behringer inte att förstöra signalen utan fungera som ad/da konverterare vilket kommer att funka galant.

ADA8000 är prisvärd men AD-konverteringen i den låter inte så kul ärligt talat. Den förändrar ljudet en hel del.

Jag tänkte i så fall på audient asp008 för att få in 8 bra preamps direkt via Adat.

Jag tycker det låter som ett vettigt val. Audient gör riktigt bra grejor och 10k för 8 kanaler är inte så fasligt dyrt.

Jag tror inte du kommer känna behov av att byta upp dig om du köper en ASP008.

Vad det gäller mickar tycker jag inte man ska lägga en förmögenhet på dem. Kanske ett par bra arbetshästar till att börja med typ Shure KSM32, Neumann TLM102 eller AKG C414?

Och som adrumdrum är inne på, se till att lägga ner ordentligt med tid och pengar på att få ett bra rum. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bytte upp mig från TLM102 till TLM49, fick ge 8500 för den, det tyckte jag absolut det var värt.

Samma med en Universal Auido LA-610 channelstrip. Koppla in en bra omni mick i en sån så kan man göra en riktigt fin inspelning av ett helt jazzband på en kanal.

Det är ganska många som är inne på att det är omöjligt att höra skillnad på billigare preampar och svindyra i ett blindtest, det är mycket mer i mickarna det sitter. Kompressorn i LA-610 är svingrymmebra, så min tanke är att man kan ha enklare preampar till 8 eller 16 kanaler, men satsat på en riktigt fin channelstrip till en kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bytte upp mig från TLM102 till TLM49, fick ge 8500 för den, det tyckte jag absolut det var värt.

Ja 49an är också en bra mic. Lite mer karaktär i den och grym på sång. Men jag skulle säga att som allroundmic så får man mycket mer för pengarna med 102an. Fast det är ju som alltid en smaksak också.

Och ja LA-610 är fin. Fast för de pengarna hade jag nog hellre köpt en Apollo Duo. Då får man fyra bra preamps som man antingen kan välja att köra rena eller med 610-emulering som inte låter alls långt från originalet. Till det dessutom LA-2A, 1176 och Pultec EQ. Därtill möjligheten att köpa till andra preamp-emuleringar och pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apollo Duo är nog det sämsta man kan köpa för "de" pengarna

Detta är dock subjektivt såklart..

Jag tycker man köper det man ska ha, inte för att, omagahd det är massa häftiga plugins o man kan köra dem samtidigt, när det egentligen bara är som ett vanligt ljudkort med rena preamps och plugins

 

 

FY FAN VAD DET KOSTAR, nä jag blir provocerad

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade verkligen itne lagt pengar på en neumann mick. Du får verkligen betala extra för loggan!

Fick höra ett test med advanced audio's utbud och de stog sig lika bra som t.ex min Peluso 2247Le som är 2x dyrare än deras u47klon. Kolla in dem vetja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är rätt mycket placebo.

Näe, jag tyckte det var hyffsat lätt att urskilja i ett blindtest så för mig var det inget placebo iaf. Som sagt, det är en grymt prisvärd låda, men skulle jag göra fininspelningar med bra mickar så hade jag nog hoppat upp ett snäpp om jag haft råd.

De har dock släppt en ny variant som heter ADA8200 vilket troligvis är en liten förbättring iaf, har aldrig testat den så jag kan inte uttala mig.

EDIT: Fast det kan vara värt att nämna att det var under detdär blindtestet som jag insåg att DACen i MacBooken gjorde ett bättre jobb än DACen i mitt Saffire-interface som rimligtvis borde varit bättre, men icke. I den hörde jag nämligen ingen större skillnad mellan filerna, på MacBooken var det lätt att urskilja. 🙂 Däremot är hörlursförstärkaren in MBn inget att hurra över.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade verkligen itne lagt pengar på en neumann mick. Du får verkligen betala extra för loggan!

Tja, man får väl betala lite extra för att de är gjorda i tyskland också. Och jag kan hålla med om att deras legender kostar mer än de smakar, men TLM102 som jag tog upp tycker jag verkligen är prisvärd, den går dessutom att hitta begagnad för runt 3500. Klockren och mångsidig liten mic med hyfsat rak frekvensåtergivning, bra detaljrikedom, dessutom ett djup som inte så många i det prissegmentet har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man köper det man ska ha, inte för att, omagahd det är massa häftiga plugins o man kan köra dem samtidigt, när det egentligen bara är som ett vanligt ljudkort med rena preamps och plugins

Jag tycker att UA tar överpriser för sina pluggar och DSP-boxar, och de har ett ganska girigt och dumsnålt beteende ibland, men jag tycker faktiskt att Apollo-serien är prisvärd i sig, inte minst då Apollo Twin. Unison gör ganska stor skillnad för preamp-emuleringen så det är inte riktigt sant att det bara är "rena preamps och pluggar". Och 610B låter som sagt inte långt ifrån hårdvaran, en preamp som jag tycker gör mycket, inte minst på bas och sångspår.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en ada8000 innan och den lät förjävligt faktiskt. Mina preamps i mitt saffire 24 är ljusår bättre. Och då hade jag ingen förutfattad mening om att behringern skulle vara kass. Jag trodde till och me att den skulle vara mycket bättre än mina. Sen har jag kört endel med bandmickar vilket gör att global +48 är en riktigt PITA. Har haft 2 joemeek threeq vid olika tillfällen och det va inte heller så man hoppade och skuttade. Därför känns det vettigt att sikta högre. Jag vet att det finns moddar för att t.ex stoppa i fina trafon och bypassa preampen vid line och sånt. Men om man ska göra alla moddar för att det ska bli riktigt bra blir det väldigt dyrt. Och frågan är om grundprodukten är värd moddar för så mycket pengar.

Och som jag nämnde i TS kommer jag inte undan med 11 ok preamps och 1 uberbra. Då jag kommer spela in uteslutande live musik. Så jag vill ha bra preamps på allt. Eftersom det inte blir några pålägg. Men jag vill ju ha en hyfsat mobil rack och gör endel live grejer så jag fick upp ögonen för yamaha 01 eller 02 eller vilken det är. Det är typ samma pengar vad säger folk om preampsen i dom?

Vad gäller mickar. Håller iaf mina MILAB och Audio technican så pass hög klass att jag hoppas dom vaknar till ordentligt om dom matchas med bra preamps. Jag har tänkt att bygga ut mickarsenalen med en moddad t.bone sct 700 mot u47 hållet och en t.bone sct800 mot c12 hållet. Och då kommer jag modda hela kretsen + PSU samt byta kapslar. Det kommer med andra ord bli mickar som landar runt 3000:- st. Det blir ju i princip advanced audio i slutänden. Och då har jag ändå kvar alternativet att skaffa kretskort efter originalen om jag ändå inte är nöjd.

Mest för att jag tycker det är kul att modds grejer. För pengarna hade jag som det föreslogs kunnat köpa begagnade tlm 102 eller akg c214 eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som endel missar vad som efterfrågas. Jag ska inte ha det här hemma och spela in en skiva själv. Det ska i första hand användas för inspelning av min (och andra) jazz band d.v.s runt 8-12 kanaler allt live i samma rum inga pålägg. Samt live inspelningar av akustiska band på spelställen och kyrkor. Därför är t.ex en great river med en neumann och en ada8000 med några china kondingar inte direkt aktuellt. Jag behöver bra preamps rakt över och bra mickar rakt över. Sen blir det ju inte det dyraste. Men definitivt inte det sämsta heller. Jag letar därför 8 preamps via ADAT för runt 10k. Mickar tar jag allteftersom efter det. Sen har jag ytterligare 4 line ins på kortet som kan användas till fina preamps när jag bygger ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon på forumet (kommer ej ihåg vem) la för några år upp sen två filer där hen spelat in ett trumset med ADA8000-preampen och med en Focusrite-preamp för ca 3 gånger pengarna. Folk lyssnade på de två inspelningarna och de flesta var överens om att inspelningen i Focusrite-preampen lät bättre. "Snyggare diskant", "bättre upplösning" o s v.

Fast, TS hade bytt namn på filerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag skulle tagit pengarna och lagt på bra mickar, det är kul och gör skillnad på ljudet.

Varför inte börja med att köpa en eller två bandmickar, dessa har en helt annan karaktär än dom flesta andra mickar.

Jag skulle även ta till mina favoritvapen Blue Baby Bottle, mickar som funkar att använda till många grejer och som inte kostar skjortan. Har kört Baby Bottle på allt möjligt, gitarr, sång, rumsmickar .... bra mick helt enkelt.

http://bluemic.com/babybottle/

Om behov av bättre preamps än vad som finns i dina ljudkort så skulle jag köra på nåt som inte färgade.

Dom har 2 kanaler till 8 kanaler från 2400 till 4900 ex moms och här snackar vi lite brus även om man förstärker signalen mycket.

http://www.lineaudio.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon på forumet (kommer ej ihåg vem) la för några år upp sen två filer där hen spelat in ett trumset med ADA8000-preampen och med en Focusrite-preamp för ca 3 gånger pengarna.

Jag har lärt mig att inte lita allt för mycket på folks omdömen i sådana tester. Finns en liknande test på gearslutz där majoriteten trodde att ADA8000 var den dyrare.

Min gissning på hur det kommer sig är att ADA8000 är hajpad i diskanten och därför ger intrycket vid en snabb lyssning att vara "dyrare" eftersom dyrare utrustning brukar återge diskanten bättre.

Men lyssnar man på själva återgivningen av ljudet som helhet och även kvaliteten på diskanten så märker man ganska snabbt att den inte gör ett så himla bra jobb i jämförelse.

Så antingen lägger inte folk i allmänhet mer än två sekunder på sådana tester eller vet de inte vad de ska lyssna efter.

Så nä, lita på dina egna öron i första hand. Men det är alltid bra att göra blindtester för man påverkas oftare än man vill tro av placebo.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har 2 kanaler till 8 kanaler från 2400 till 4900 ex moms och här snackar vi lite brus även om man förstärker signalen mycket.

http://www.lineaudio.se/

Jag har aldrig testat dem men jag är toknöjd med hans micar så jag är säker på att han gjort ett bra jobb med preampsen också. Nackdelen med den jämfört med Audient-lådan är väl att det inte finns något ADAT-kort att stoppa i. Och de ligger ungefär lika prismässigt så jag skulle nog satsa på Audient i det läget.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kolla in Presonus ADL 600 en grymt bra rörpreamp med många roliga sätt att använda den på. Vissa använder den vid mastringen för att få lite rörkaraktär på hela mixen. Tycket att med den så slipper du köpa rörmikrofoner och kan istället välja vanliga kondensator mickar. det blir ju billigare i längden, samtidigt som du lätt kan ändra rörkaraktären på inspelningarna genom att ratta på preampen istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Presonus ADL 600 en grymt bra rörpreamp med många roliga sätt att använda den på.

Det känns som endel missar vad som efterfrågas. Jag ska inte ha det här hemma och spela in en skiva själv. Det ska i första hand användas för inspelning av min (och andra) jazz band d.v.s runt 8-12 kanaler allt live i samma rum inga pålägg.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Neumann är hemskt dåliga, att det är enbart skylten man betalar för är en vanlig åsikt bland de som inte har någon Neumann. Jag har haft både 102 o 49 under längre tid, jag tycker 49 är mer allround. 102 var bra på sång o en del andra grejer. Till elgitarr var både E906 och Audio Technica AE3000 bättre. micka basrigg var bäst med en AKG D112… TLM49 låter bäst av alla mickar jag har på vad fan som helst. Inte för att jag har så extremt många, men jag har testat en hel också som jag inte gillat. Den enda mick jag lyckats få bra ljud från en nylonsträngad gitarr är TLM49.

Såg en TLM 49 till salu nu…

http://vend.se/ad.php?217323

En sån där skrivbordslampeliknande mikrofonarm som kan misstänka att man det är man ser i bakgrunden har jag en. Nån som vill köppa för nästan noll o ingenting?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Neumann är hemskt dåliga, att det är enbart skylten man betalar för är en vanlig åsikt bland de som inte har någon Neumann.

Är det verkligen en vanlig åsikt? Tror få skulle säga att Neumann är hemskt dåliga, men däremot att de inte är värda sitt pris. Och jag kan väl till viss del hålla med när de gäller de dyrare modellerna. Och inte minst vintagemickarna som har helt galna priser ibland.

Å andra sidan, köper man en Neumann så får man en trogen arbetshäst som man kan lita på i ur och skur, och för många är det värt mycket. Speciellt om man använder dem dagarna i ända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...