Jump to content
Annons

Var ska jag lägga degen? (preamps eller mickar?)


Jaker

Recommended Posts

Annons

Nja ,mest nyfiken !

Så du har då jämfört behringer ada8000 med ett focusrite safire

och kommit fram till att ada8000 låter skit ?

Nej, jag har jämfört en signal som gått genom en ADA8000 med en som inte har gjort det och kommit fram till att det ger en märkbar degradering av ljudet som hörs även i vanlig konsumentlyssning. Jag har aldrig sagt att det låter skit, men det är ju inte toppklass precis.

Allt handlar ju om att skaffa prylar som uppfyller ens behov. Just i TS fall tycker jag det hade varit trist om han köpte på sig fina mickar och sen körde dem genom omvandlare som inte gjorde dem rättvisa. Sedan är ju tillförlitlighet en annan faktor att väga in också, och där är inte Behringern någon strålande stjärna heller precis.

Det var därför jag inte riktigt förstod varför det spelade nån roll vad jag hade för omvandlare. Jag köper saker som fyller mina behov, inte andras behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det satt Wavefront-chip i tidigare versionerna men numera är det CS4270. Fast chipet är ju inte allt heller, hur det är implementerat är ju också avgörande.

absolut

jag blev bara nyfiken

edit: det var faktiskt lite intressant att jämföra mellan olika kretsar

det stod ju inget om priser men vad kan det skilja mellan den dom valt och den som heter 72?

skulle va intressant att veta vad som sitter i lite äldre system som alltid haft rykte om sig att låta bra

Redigerat av Demonproducenten
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har jämfört en signal som gått genom en ADA8000 med en som inte har gjort det och kommit fram till att det ger en märkbar degradering av ljudet som hörs även i vanlig konsumentlyssning. Jag har aldrig sagt att det låter skit, men det är ju inte toppklass precis.

Märkligt att så många har varit nöjda med den , då jag även själv har hört filer på nätet typ Aurora vs ADA8000 och förvånats över ljudet i en ADA8000 ,och jag hörde också skillnad , men den var inte så gigantisk dvs.

Och då måste ju du haft en omvandlare som varit jävligt grym, då du har hört en sådan skillnad.

Och det var därför jag frågade dig vilken omvandlare du hade ,och om det var mot denna du jämfört med typ

Link to comment
Dela på andra sajter

det var faktiskt lite intressant att jämföra mellan olika kretsar

det stod ju inget om priser men vad kan det skilja mellan den dom valt och den som heter 72?

skulle va intressant att veta vad som sitter i lite äldre system som alltid haft rykte om sig att låta bra

Jo jag håller med, det är intressant, även om jag känner att mina elektronikkunskaper är alldeles för begränsade för att jag ska förstå allt fullt ut. 🙂

72an är differentiell, har större dynamiskt omfång, lägre distortion och fler inbyggda funktioner. Den kostar ungefär dubbelt så mycket. Vet inte hur mycket det skulle göra på slutpriset med Behringers volymer, men ett par hundralappar kanske?

Vilka äldre system tänker du på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då måste ju du haft en omvandlare som varit jävligt grym, då du har hört en sådan skillnad.

Och det var därför jag frågade dig vilken omvandlare du hade ,och om det var mot denna du jämfört med typ

Jag förstår! För mig känns det bästa sättet att testa en omvandlare att köra nån musik i bra kvalitet igenom den och jämföra med originalet. Märker man ingen direkt kvalitetsförsämring så har den gjort ett bra jobb helt enkelt. Alla omvandlare färgar ljudet på ett eller annat sätt, men huvudsaken är att det låter bra känner jag.

Och nej, det är inga gigantiska skillnader, det är sällan frågan om gigantiska skillnader i sådana sammahang, men i mina öron så ger ADA8000 en märkbar försämring av ljudet. Om det spelar roll beror helt enkelt på vad man har för krav och behov.

Det är inte alls märkligt att så många är nöjda med den. Den är väldigt prisvärd som sagt. Allt blir inte skräp bara för att det finns något som är bättre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

absolut

jag blev bara nyfiken

edit: det var faktiskt lite intressant att jämföra mellan olika kretsar

det stod ju inget om priser men vad kan det skilja mellan den dom valt och den som heter 72?

skulle va intressant att veta vad som sitter i lite äldre system som alltid haft rykte om sig att låta bra

Hmm. Den är från 2003. Har det inte hänt något de senaste 10 åren?
Link to comment
Dela på andra sajter

själv tycker jag den haussas alltför mycket

vad har du använt den till och vad har du jämfört med?

Har använt den till typ allt, framförallt sång och nylonacke är den bra på, ibland bättre än EV re 20 och alltid ljusår bättre än sure sm7b.

Den är lite lyft i diskanten så tamburin är kanske inte så bra att använda den till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Den är från 2003. Har det inte hänt något de senaste 10 åren?

Inte så himla mycket. Kommer många nya produkter med tio år gamla chip. Så uppenbarligen finns det inte så mycket att göra när det gäller just omvandlingen. De nya chipen verkar mer fokusera på saker som fler kanaler, filter och lägre energiförbrukning.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt den till typ allt, framförallt sång och nylonacke är den bra på, ibland bättre än EV re 20 och alltid ljusår bättre än sure sm7b.

Den är lite lyft i diskanten så tamburin är kanske inte så bra att använda den till!

3784b08860f6718f.jpg

hade den här kurvan härört från en modern kina mick hade alla förfasat sig

nu är det iofs lite skillnad med trögheten i en dynamisk men ändå

Hehe...läste först "Var ska jag lägga Dregen".

han ska väl ligga hos pernilla?
Link to comment
Dela på andra sajter

3784b08860f6718f.jpg

hade den här kurvan härört från en modern kina mick hade alla förfasat sig

nu är det iofs lite skillnad med trögheten i en dynamisk men ändå

han ska väl ligga hos pernilla?

Sant den har verkligen inte rak frekvensgång!

Men diskanten låter ju bra och dyr!

Shure sm7b har ju rakare frekvens gång än 421 men den har ful mid medans 421 har snygg diskant, det är skilnaden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte riktigt Freq Respons berättar allt. Känner att det är typ 1/4 av info om mikrofonens klang. Om en mick har ett skitigt eller öppet eller rent sound, det förstår man inte förrens man hört. Det är inte fel med FR men kan inte säga allt i min mening

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju diskussionen dragit iväg vilket jag alltid uppskattar.

Vad mig själv beträffar köpte jag en ada8000 för 1000 spänn för att ha något medans jag sparar till en asp008. Förmodligen moddar jag den till oigenkännlighet och ser vart det bär av.

En annan märklig händelse var att jag nämnde för frugan att musikaffären sålde ut en demo pre73 för 1500. Hon gick raka vägen och köpte den till mig i födelsedagspresent. Det har ALDRIG hänt tidigare. Hon tycker sånt är tråkigt och ger mig i regel en randig tröja. Det sura var att den såldes utan nätdel så jag får snällt vänta tills den triller ner i brevlådan.

Så nu har jag ju en bra preamp och kan bedöma om det är "värt" det helt själv. Iofs är ju audient preamps ett helt annat djur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår! För mig känns det bästa sättet att testa en omvandlare att köra nån musik i bra kvalitet igenom den och jämföra med originalet. Märker man ingen direkt kvalitetsförsämring så har den gjort ett bra jobb helt enkelt. Alla omvandlare färgar ljudet på ett eller annat sätt, men huvudsaken är att det låter bra känner jag.

Och nej, det är inga gigantiska skillnader, det är sällan frågan om gigantiska skillnader i sådana sammahang, men i mina öron så ger ADA8000 en märkbar försämring av ljudet. Om det spelar roll beror helt enkelt på vad man har för krav och behov.

Det är inte alls märkligt att så många är nöjda med den. Den är väldigt prisvärd som sagt. Allt blir inte skräp bara för att det finns något som är bättre. 🙂

Hur spelar du upp originalet?

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan märklig händelse var att jag nämnde för frugan att musikaffären sålde ut en demo pre73 för 1500. Hon gick raka vägen och köpte den till mig i födelsedagspresent. Det har ALDRIG hänt tidigare.

Men den har ju fin färg! 😄

Tror du kommer bli nöjd med den.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur spelar du upp originalet?

I valfri lyssning. I detta fallet var det ett par K240M i hörlursuttaget på MacBooken så definitivt inget finlir. Och jag känner att om man märker en tydlig skillnad i så pass ordinär lyssning så säger det en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag såg att dom hade något nytt på ingång. Sen tänkte jag att det handlar ju om att man gör detta för skojs skull. Då är det ju tråkigt att sitta och spara pengar. Då kan jag lika gärna skaffa en ada8000 och spela in för glatta livet tills jag har mer cash. Det har gjorts en hel del respektabla grejer på ada8000 också som kecke insinuerar.

Vad gäller rum så är det ju en helt egen can of worms att ge sig på. Jag kommer inte skaffa mig en regelrätt studio efter flytten, inte till en början iaf. Men min jazzkvartett har replokal i en gammal skolsal. Så jag tror att själva trackandet kommer kräva ganska lite akustikbehandling. Då jag tycker det rummet låter ganska bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...