Jump to content
Annons

Frågor kring sångmix och bussar


Ollivolli

Recommended Posts

Hej alla!!

Jag använder mig ganska frekvent av bussar när jag mixar sång. Det brukar bli en säkert 10-12 bussar bara för sången, t.ex. Lead 1, Lead 2, Dubbar, Oktav upp, Oktav ner, Backing 1, backing 2, backing 3, backing 4 och ibland 5 (Jag skickar varje stämma, L och R, ibland två L och två R, till dessa).

Jag jobbar ofta med sången i ett separat projekt, då det ju brukar bli en hel del spår och min dator skulle inte klara allt på en gång.

Nu har jag börjat fundera lite på om det skulle bli märkbar skillnad om jag istället mixade allt spår för spår? Och reducera bussanvändandet till att kanske samla alla BVs osv. istället. Och kanske spara processorkraft genom att då använda färre bussar? Iofs så skulle detta innebära fler instanser av pluggar men vet inte vad som skulle väga över i slutändan?

Är det många som jobbar likadant? Tips och synpunkter?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Leadar får egna spår, körer en fin kör-buss. Ackegura en bus, elguror en bus osv. Basen åker taxi och trummorna får gå, hahaha.

Okej!! Tack för svar 🙂 Behandlar du körerna något separat eller endast i bussen?

Jag brukar komprimera på enskilda spår, sen bussar jag t.ex leadsångspåren till en bus, stämmor osv till en annan och har jag hockeykör så får även den en enskild bus. Köra 10-12bussar låter ju bara jobbigt å rörigt!

Tack för svar! Så du EQar alltså Leadspåren i busskanalen?

Ibland är det rätt gött med bussar. Allt är ju samlat och överskådligt. Det enda jag lägger på de separata tracksen i projektet är autotune. Men jag tänkte mest om det tar onödigt mycket processorkraft att göra på det här sättet kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte heller. Berätta gärna mer om dina projekt för jag har aldrig hört talas om liknande förut. Är det hitlistepop? Även om jag vet att de har väldigt många pålägg har jag svårt att tro och förstå ett sådant användande av bussar. Men jag kanske är gammalmodig då jag själv i stort sett bara använder buss på trummorna. Detta för att jag vill parallellkomprimera och i viss mån lägga bredbandsEQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder främst bussar för att effektivisera arbetsflödet. Tänker jag att det är två olika backingvocals på vers och refräng skickar jag dom först till varsin buss och processar dom separat. Sedan bussar jag dom till en "Bvox Sum" där jag kan åka med regeln etc för all backing vocal i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder främst bussar för att effektivisera arbetsflödet. Tänker jag att det är två olika backingvocals på vers och refräng skickar jag dom först till varsin buss och processar dom separat. Sedan bussar jag dom till en "Bvox Sum" där jag kan åka med regeln etc för all backing vocal i låten.

Så det handlar framförallt om arbetsflöde för att lätt ställa nivåer? Jag kan se poängen med det även om jag för egen del väljer att gruppera ihop spår direkt i cubase mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

.. även om jag för egen del väljer att gruppera ihop spår direkt i cubase mixer.

Vad menar du? Är inte gruppspår, bussar och Aux samma sak fast olika benämningar beroende på DAW?

Eller menar du att du lägger upp dom som "singlar" fast brevid varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det handlar framförallt om arbetsflöde för att lätt ställa nivåer?

som joachime säger:

man kan dela på effekter både insert och vart man ska skicka dom.

man får en submix som inte ändras om man kör regeln upp och ner, nyttan ska inte underskattas.

För egen del är mind-setet minst lika viltigt, alltså jag har inte 60 kanaler med oberoende

ljudkällor utan man kan tänka mer i "musikaliska termer" eller orkestrering eller vad man vill kalla det,

överblicken. både fysiskt på skärmen men inte minst i huvudet.

Möjligen slår jag in vidöppna dörrar här.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du? Är inte gruppspår, bussar och Aux samma sak fast olika benämningar beroende på DAW?

Eller menar du att du lägger upp dom som "singlar" fast brevid varandra?

Nä, var bara lite otydlig. I cubase kan du länka kanaler så att alla individuella kanaler som är länkade rör sig om du rör någon av volymreglarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, var bara lite otydlig. I cubase kan du länka kanaler så att alla individuella kanaler som är länkade rör sig om du rör någon av volymreglarna.

Jo visst, vad tycker du är fördelen med det sättet jämfört att använda gruppspår? Om du vill justera en fader inom gruppen antar jag att du måste "länka av" innan du justerar och sedan inte missa att "länka på" igen. Gissar att det finns viss risk att glömma att "länka på" igen?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst, vad tycker du är fördelen med det sättet jämfört att använda gruppspår? Om du vill justera en fader inom gruppen antar jag att du måste "länka av" innan du justerar och sedan inte missa att "länka på" igen. Gissar att det finns viss risk att glömma att "länka på" igen?

Nja, för mig funkar det bra. Har jobbat så sedan jag började med Cubase för en massa år sedan. Men jag är verkligen inte oäven att testa andra arbetssätt. Ska nog försöka mig på att använda gruppspår oftare framöver för att se om det tillför mig något i mixningen. Skickar ni full "wet"-signal till gruppen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellre att man routar signalen till gruppen istället för till stereobussen (som är default), men det var kanske det du menade?

Hmm... I Cubase 5 så skickar man kanalen till en buss i senden. Det var där jag undrade om ni skickade hela signalen till bussen. Det vore ju mest logiskt. Men som sagt brukar jag bara ansvända buss vid parallellkomprimering av trummor och då skickar jag inte hela signalen till bussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... I Cubase 5 så skickar man kanalen till en buss i senden.

Om du har kvar routingen till Stereo12 i cubase på enskilda spår och använder send till gruppspår så får du ju signalen 2 gånger till Stereo12 och det låter väl inte så bra om du vill skapa en submix?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...