Jump to content
Annons

Ollivolli

Medlem
  • Antal inlägg

    69
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

1 Neutralt
  1. Hej alla! Har en Prophet 5 på ingång (förhoppningsvis:) ) och tänkte höra om någon vet om något ställe här i Stockholm där man kan lämna in analoga synthar för service/reparation? Mvh O
  2. Hej alla! Någon som har koll på vart man skulle kunna hitta och testa highend mikrofoner från Telefunken i Sverige? Är främst sugen på att testa ELA m251e, men även u-47, c12.. Finns det kanske någon studio man kan hyra in sig i som har tillgång till dessa? Eller behöver man åka hela vägen till USA.. 😛 Tacksam för svar! /O
  3. Tjaa alla! Jag är egentligen ingen supergitarrist, men det blir att man lägger lite ackord och slingor hit och dit i låtarna jag producerar.. 🙂 Hur stor roll spelar gitarren om man endast kör DI och använder amp-simulatorer? Någon som har tips på någon schysst gitarr i prisklassen 10000-20000? Mvh
  4. Tack som fasen!! Känner mig mycket klokare på det här nu! Behöver man ha någon förifylld blankett eller så med sig, eller räcker det att man dyker upp med grejerna samt fakturor/kvitton? Jag kommer inte tillbaka till Sverige förrän efter nyår, betyder detta alltså att jag kommer behöva betala tull + 25% moms och sedan vänta till NÄSTA bokslut, alltså ett år från nu, för att då kunna dra av och plussa ut momsen?? Återigen, stort tack för alla svar.. 🙂
  5. Tack för svaren! 🙂 Du är grym Claes! En följdfråga på detta nu då, om det är någon som vet.. Hur går det här till? Gör jag detta på flygplatsen i Sverige? Måste jag fylla i någon blankett?
  6. Hej! Jag är på tjänsteresa i mitt företag (enskild firma) i USA, och har under tiden här köpt en mikrofon samt ett ljudkort genom företaget. Jag tänker ju ta med mig det här i bagaget tillbaka till Sverige, men undrar om jag behöver redovisa/betala avgifter för detta? Någon som har koll? :/ Tacksam för svar 🙂 Mvh
  7. Tack för svar och synpunkter 🙂 Ja, det är ju ett plus med kompressordelen.. Gör ju alltid skillnad när man trackar sången! Ja, eller så kan man ju köpa något som: http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_juicerack_1.htm Då blir det fortfarande billigare 🙂
  8. Tja alla! Jag funderar på att införskaffa mig en preamp och är lite sugen på någon av dessa.. Har testat en Portico II Channel till min mikrofon som är en CMV563 M7s, och jag upplevde den som ganska clean och varm. Gillade den starkt! Jag antar att 5015 borde låta ungefär likadant? (Jag använde endast kompressorn på channel:n vid testet) Jag är också väldigt intresserad av en 1073LB, men har inte hunnit testa ännu.. Är det någon som har erfarenhet av dem? Lever de upp till de "gamla godingarna" eller låter de helt annorlunda? Någon som kanske har erfarenhet av både 5015:an och 1073:an? Tar gärna emot tips på andra preamps också.. Ett krav är dock att de är i de mindre formaten så man enkelt kan transportera dem vid t.ex. resor och studiobyten.. 5015:an är ju lite dyrare, men har även kompressor vilket är ett plus.. Spenderar gärna inte mer än så! Tacksam för svar!! 🙂
  9. Tja alla! 🙂 Har drivit en enskild firma i cirka ett år och har lite frågor: 1. Om jag köper en mikrofon för 30. 000, kan jag då dra av hela summan som en kostnad i företaget, eller räknas det som en investering och man får dra av i omgångar? Finns det någon gräns? 2. Finns det någon gräns för hur mycket/eller många prylar man kan köpa in i företaget och dra av som kostnader på ett år? 3. Om jag har köpt en dator några år innan företagets start, har jag hört att man kan värdera den för att sedan dra av detta.. Vet någon hur man bokför det, eller tar man endast upp det i bokslutet? Extremt tacksam för svar!!
  10. Okej!! Tack för svar 🙂 Behandlar du körerna något separat eller endast i bussen? Tack för svar! Så du EQar alltså Leadspåren i busskanalen? Ibland är det rätt gött med bussar. Allt är ju samlat och överskådligt. Det enda jag lägger på de separata tracksen i projektet är autotune. Men jag tänkte mest om det tar onödigt mycket processorkraft att göra på det här sättet kanske?
  11. Hej alla!! Jag använder mig ganska frekvent av bussar när jag mixar sång. Det brukar bli en säkert 10-12 bussar bara för sången, t.ex. Lead 1, Lead 2, Dubbar, Oktav upp, Oktav ner, Backing 1, backing 2, backing 3, backing 4 och ibland 5 (Jag skickar varje stämma, L och R, ibland två L och två R, till dessa). Jag jobbar ofta med sången i ett separat projekt, då det ju brukar bli en hel del spår och min dator skulle inte klara allt på en gång. Nu har jag börjat fundera lite på om det skulle bli märkbar skillnad om jag istället mixade allt spår för spår? Och reducera bussanvändandet till att kanske samla alla BVs osv. istället. Och kanske spara processorkraft genom att då använda färre bussar? Iofs så skulle detta innebära fler instanser av pluggar men vet inte vad som skulle väga över i slutändan? Är det många som jobbar likadant? Tips och synpunkter? MVH
  12. Ingen som sitter inne på några tips? 🙂 vad kostar det förresten att ta in en akustik-expert som kollar rummet? Och vart kan man vända sig?
  13. Tja alla! Jag ska akustikbehandla ett rum på 126,5"x155,5" och har gjort en gratisundersökning på Auralex hemsida, där jag fått tips och råd på hur jag ska behandla rummet. Har läst på lite om detta, och tipsen verkar vettiga och inte som att de försöker "pracka på massa saker". Auralex rekommenderade ett set, och nu undrar jag lite över era erfarenheter kring Auralex grejer. Sen har jag även fått tips på Golden Age som har andra room kits. Jag är väldigt intresserad av just ett kit, och inte av att göra akustikmaterial själv, även om jag vet att det skulle bli billigare 🙂 De jag funderar mellan är: (Auralex) http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics_roominators_deluxe_plus.htm (Golden Age) http://www.musicians-navigator.com/acoustic-elements-for-studios/golden-age-acoustics-red-room/ Någon som har erfarenhet av grejerna? Golden Age är ju billigare, men frågan är hur det skiljer sig kvalitetsmässigt, och sedan är det ju lite olika grejer i set:en? Tacksam för alla tips jag kan få 🙂 Mvh/ Olli
  14. Ollivolli

    Euphoria-mixen

    Tja alla! Gillar verkligen Euphoria-mixen och sitter här och försöker analysera den. Speciellt sången är ju riktigt magisk i låten. Funderar på hur de kan ha arbetat med reverb/delay för att få allt att smälta in så bra. Det känns väl som att de kanske använt några olika delays, som sedan är skickade in i ett hall-reverb eller liknande? Eller kan det vara reverb med pre-delay? Sen mellan fraserna är det sjukt snyggt när reverb:et kommer fram och ringer ut. Hur kan man åstadkomma det? Tacksam för svar 🙂
×
×
  • Skapa ny...