Jump to content
Annons

Hur få "skitigare" m er rockiga trummor och tvärtom "popigare"


berch

Recommended Posts

Fick rådet att "skita ner" trummorna för att få en rockigare mix och på en annan låt få dem att låta popigare. Trummorna är inspelade i studio alltså inga samplingar. Tänkte att det går nog snabbast att fråga istället för att försöka uppfinna hjulet själv igen.

Är iof nöjd med hur trummorna låter nu, men dumt att inte testa då rådet kom fån en person som jag respekterar för hans erfarenhet och meritlista = producerat +80 skivor för bland annat Peter Le Marc och Ebba Grön bland annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dist kan vara bra. Det är mycket poppis idag att skita ner trummorna ordentligt med rör-/bandsimulering så de låter 60-tal för att sedan blanda tillbaka den rena moderna signalen för att behålla trycket som är standard i dagens musik.

Annars tror jag att spelstil och nivå i mix är väldigt viktigt. Det kan skilja sig ganska ordentligt mellan olika genrer

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Rockigare trummor, Paralellkompression funkar bra också kanske ihop med dist, woho! Tryck till trummorna hårt och mixa den okomprimerade med den hårt komprimerade bussen för ett stökigare sound.

Poppigare, mmm vad kan det vara, jaja några råd på vägen.

Mindre med rum minskar stöket och ger kanske mindre rockigt sound, sänk rumsmick eller ta bort dessa helt.

Sätt en gate på virveln för att tajta till efterklangen på virveln, mindre sjung mindre stök mer pop?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Mindre med rum minskar stöket och ger kanske mindre rockigt sound, sänk rumsmick eller ta bort dessa helt.

precis

och tvärtom för att få det rockigt/slamrigt

komprimera gärna rumsmickarna hårt om man vill lyfta fram dom utan att höja för mycket i volym

förutsatt nu att det finns rumsmickar att tillgå - annars kan man försöka med OH

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelades in med totalt 10 mickar om jag minns rätt.

2 på virvel och 2 på baspuka, 1 per tom (3st) och 3 overhead. 2 framför o 1 bakom setet. Så har lite att laborera med. Får testa så snart jag har tid.

Tack för alla goda råd uppskattas helhjärtat!

Åter till kneget, lunchen slut.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

precis

och tvärtom för att få det rockigt/slamrigt

komprimera gärna rumsmickarna hårt om man vill lyfta fram dom utan att höja för mycket i volym

förutsatt nu att det finns rumsmickar att tillgå - annars kan man försöka med OH

Du skulle inte rekommendera att senda trumsetet till en effektkanal och lägga reverb och kompressor på, i den ordningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle inte rekommendera att senda trumsetet till en effektkanal och lägga reverb och kompressor på, i den ordningen?

man kan absolut skicka hela setet till en bus, skära bort höga frekvenser ganska ordentligt och sen senda det till ett room-reverb pre fader med bussens utgång mutad och sen mixa ihop reverbet med trummorna som om det var ett uppmicka rum - testa gärna med lite pre delay på reverbet också

det är faktiskt ett bra tips om man saknar rumsmickar och lexicon reverb funkar fint till sånt här i min mening

man kan också skicka valda delar av setet till bussen och som du säger komprimera eller joxa med

bra tänkt zakyath!

Link to comment
Dela på andra sajter

För skitigare/stökigare trummor hade jag kikat närmre på parallellkomprimering (hela kittet tillsammans eller tex kick/snare i en grupp) - Testa tex The Rocket från Stillwell (gratis sålänge du vill) med "Sex drugs and rock n rool" preseten och lek med mix-controllen från 0-100% effekt, det räcker ofta med 25% för att göra trummorna mer levande och spännande.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller fejka rum använder jag Perfect Space i Sonar X3D Producer i mixen just nu, finns ett antal andra alternativ som t ex Breverb som medföljer programmet. Finns ett gäng bra kompressorer att leka med där också. Så om jag inte repar med nytt band ikväll så hinner jag prova lite efter jobbet. Tack igen alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

man kan absolut skicka hela setet till en bus, skära bort höga frekvenser ganska ordentligt och sen senda det till ett room-reverb pre fader med bussens utgång mutad och sen mixa ihop reverbet med trummorna som om det var ett uppmicka rum - testa gärna med lite pre delay på reverbet också

det är faktiskt ett bra tips om man saknar rumsmickar och lexicon reverb funkar fint till sånt här i min mening

man kan också skicka valda delar av setet till bussen och som du säger komprimera eller joxa med

bra tänkt zakyath!

Jag brukar göra så med en del av trummorna ibland, men ska man inte akta sig för reverb på baskaggen? Det kanske är nåt ja har fått för mig bara

Link to comment
Dela på andra sajter

Har trummorna nu på var sitt spår som sedan är routade via en trumbus till masterbusen

Ska testa dra upp volymen på oh-mikarnas spår och sedan lägga en kompressor på trumbusen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog inte skickat OH via trumbussen. Man kan absolut komprimera dem om man vill men att köra kagge, virvel och OH genom samma komprimerade buss kan ge oönskade effekter. Bättre då att bara skicka alla närmikar (kagge,virvel, pukor) till bussen.

Edit: fast det beror ju på hur mycket kompressor du har på trumbussen. Men för ett rockigt sound skulle jag köra rätt hård kompressor på virvel och kagge. Som yllet/Jon var inne på här ovan.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar göra så med en del av trummorna ibland, men ska man inte akta sig för reverb på baskaggen? Det kanske är nåt ja har fått för mig bara

man ska passa sig för reverb öht

ett eller två lillfingrar på sin höjd för att ge liv bara - ger man en hand så hugger den hela armen!

särskilt chambers är farliga

Link to comment
Dela på andra sajter

För hård komprimering kan väl i det fallet leda till att ljud i OH-mikarna duckar för de hårda anslagen på kagge och virvel? Att utklingande cymbaler och hihat drabbas och att det blir en sidechain-liknande effekt?

frågar du mig?

det stämmer säkert beroende på inställningar på attack å release även om jag inte skulle blanda in side-chain i det hela - jag tänkte bara att du skulle berätta vad du menade 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

frågar du mig?

det stämmer säkert beroende på inställningar på attack å release även om jag inte skulle blanda in side-chain i det hela - jag tänkte bara att du skulle berätta vad du menade 🙂

Åhå, vi har en pedagog bland oss minsann! 😉

Ps. Skrev iofs sidechain-liknande effekt vilket syftar mer att beskriva effekten, inte hur en sidechain funkar. Men jag inser samtidigt att det kan förvirra mer än det belyser. Hade ju räckt att skriva att de duckar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hur gjorde dom då?

EZ-Drummer och Waves? 😄

Inte en susning. Men skulle bra gärna vilja veta hur dom gjorde det. Men jag kan tänka mig att det inte var vanliga sparsamma grejer dom gjorde.

Metallicas svarta album så sa Bob Rock att det var väldigt mycket eq'ande. Flera i serie och parallell samt en massa kompressorer. Vred skiten ur grejorna. Kan tänka mig att det var samma med Creatures of the Night.

Helt galet eftersom det sen pressades ner på LP

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra förslag här, men som komplement till tidigare idéer tänkte jag nämna att det blir, enligt min åsikt, mest rockigt om du komprimerar trummorna tillsammans med reverb! Paket-compressor med reverb är inte dumt alls till sånt här :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur då? Alltså hur gör du rent praktiskt?

Det är lite olika från gång till gång, beroende på exakt vilken effekt jag vill ha, men enkelt förklarat slänger jag in allt som ska med i en separat sub-grupp, sätter reverb tidigt i kedjan som Insert-effect, och sätter Compressor och Limiter efter denna :-)

Ibland vill man ha mer dynamik i ljudet (faktum är att det brukar vara vad jag föredrar), och då blir det raskt mer avancerat, men utgår bara från fler sub-grupper, där varje första generationens grupper får sina egna reverb och dimensionella område, för att sen samlas i en ny sub-grupp som samlar alla under sig. Inte sällan kan jag slafsa på en del compressor även där, men på den här nivån måste man vara väldigt försiktig i varje steg för att inte förstöra mixen med compressor. Väl värt besväret dock :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...