Jump to content
Annons

Är du en prylnörd?


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Tar man illa vid sig av ordet Prylbög, då är det nått som är fel!

Det vi skriver riktar sig mot en långt större massa människor än vi kan föreställa oss.

Jag pratar om det här med mina elever ibland. De kan säga "min telefon är bög, den här pennan är bög. Ingen rast? Fan va bögigt. " vad de egentligen menar är att bög = dåligt.

Vad de som är homo då får lära sig är: jag = dålig.

Så varför vara pk? För att innebörden i ordet bög eller homo bara borde betyda = vara attraherad av någon av samma kön. Vi vill ju att folk ska vara sig själva utan att känna sig sämre.

Det är väl ingen stor grej men lite smidigare att inte trampa på de där tårna, för de kan vara ömma på grund av den kultur vi vuxit upp i.

nörd

Ah, intressant. Berätta gärna mer!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetade själv på gymnasiet när ordet negerboll förbjöds i fiket. En mörkhyad kille tyckte att det var fånigt och vägrade använda ordet choklaboll. I ställer sa han broderboll. Var det ok?

Nej, han vet inte vad som är bäst för sig själv. Det vet andra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går väl att överlåta licenser, mot betalning, eller?

Det är lite olika. Vissa kan man överlåta utan kostnad, vissa går mot en kostnad och vissa får man inte alls överlåta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pryltokig är man väl lite till mans. Satt och läste Mac Pro-tråden i går och kom på det att jag måste ha en sådan däringa Mac Pro, vansinnigt snygg och praktisk. Billigaste modellen kostar runt 27 papp, lägg ner det sa min kloka hjärnhalva. Varför ska en köpa en dator för 27 papper och vinna 10.000 poäng med Benchmark-testet. Ganska vansinnigt!

Jämförde min Mac Mini (i7:a) som kostade strax över sju papp med en 27" iMac (som säkert kostade 25 kkr). Det skilde 17-18 papp och skiljde sig bara 4000 poäng i Benchmarktestet. Min ligger på 10.200 i mätvärde.

Man får ju en jäkla massa prylar :-) för den mellanskillnaden och jag förstår inte varför folk betalar överpris för något man inte använder.

Lite OT, men.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetade själv på gymnasiet när ordet negerboll förbjöds i fiket. En mörkhyad kille tyckte att det var fånigt och vägrade använda ordet choklaboll. I ställer sa han broderboll. Var det ok?

Dom som jobbade i fiket blev väldigt förvirrade av detta. Här hade dom slagit till mot vardagsrasismen i skolfiket, och så blev det så här.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Min erfarenhet efter alla år jag köpt prylar är att man förlorar stålar på allt som är digitalt. Ju dyrare pryl desto mer förlorar man. Akai sampler för 70 000 kan man om man har tur få ut 1500 spänn för. Min Moog är dyrare nu än när jag köpte den. Analog kompressor får jag samma slant som jag köpte den för. Dyrt gammalt ljudkort kan man knappt ens ge bort. Jag har definitivt varit prylintresserad. Är helt klart mer försiktig med stålarna idag än förr.

Men lik förbaskat så köper jag prylar, men försöker hålla mig till prylar som gör mig mer kreativ eller underlättar jobbet på ett bra sätt, en ny förevändning för samma fenomen.

Man lär sig aldrig mao... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, vilket poänglöst barnbabbel ... var det inte prylgalenhet som var ämnet?

Passa dig - du kanske kränker galningarna istället för nördarna eller bögarna... 😉

Skämt åsido, så tycker jag också att ordet bög bara är dumt att använda i sådana här sammanhang, eftersom tråden ju inte har ett dugg med sexuell läggning att göra. Denna sortens användning har sitt ursprung i att folk var livrädda för homosexuella i forna tider, så det innehåller en väldigt negativ klang om man använder det som ett förstärkningsord, som i den ursprungliga trådrubriken.

Angående kakor som också har nämnts i tråden, så tycker jag kanske också att det kan vara lite tramsigt att inte kunna använda ursprungliga namn på kakor, men samtidigt är det väl rätt onödigt att göra det när man vet att det finns de som tar illa vid sig på grund av det negativt laddade ordet som finns med i namnet...?

Sedan blir detta med "kränkningar" väldigt krystat ibland, som när någon för några år sedan lyckades hitta ett inbillat samband mellan Hitler och 88:an, så att de ville förbjuda det glassnamnet... Sedär - nu är Godwin's lag också uppfylld, hastigt och lustigt... 😉

Språket utvecklas hela tiden och vissa ord tillkommer eller får annan användning, medan andra ord och användningen av dem förpassas till historien, på gott och ont - men vem vill använda förlegade ord och termer egentligen? Det är väl bättre att försöka använda språket på ett vettigt sätt, än att envist bita sig fast i det förgångna, eller...? Ja - jag vet att jag använder "tape" istället för "tejp" och "site" istället för "sajt" (och säkert en massa annat), men man kan ju inte vara perfekt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående kakor som också har nämnts i tråden, så tycker jag kanske också att det kan vara lite tramsigt att inte kunna använda ursprungliga namn på kakor, men samtidigt är det väl rätt onödigt att göra det när man vet att det finns de som tar illa vid sig på grund av det negativt laddade ordet som finns med i namnet...?

Så hur ska du ha det. Det finns alltid människor som tar illa vid sig och blir kränkta vad man än gör. Om alla alltid ska uttrycka sig och handla på ett sätt som gör att ingen blir kränkt lär det inte bli mycket vare sig sagt eller gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

bra pluggar kostar fortfarande för mkt (finns givetvis undtantag) för att man ska vilja investera..det kostar fortfarande ofta över 2000 kr för de bästa proffs pluggarna..

Jaså? Var bildar du den uppfattningen på?

och finns inga garantier att dom kommer fungera undera flera år frammåt t.e.x när nya OS versioner kommer..kommer dom vara kompatibla ?

Nej det är visserligen sant. Sen finns det ingen garanti för att företaget heller finns kvar om några år. Men det är sånt man får ta med i beräkningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns alltid människor som tar illa vid sig och blir kränkta vad man än gör. Om alla alltid ska uttrycka sig och handla på ett sätt som gör att ingen blir kränkt lär det inte bli mycket vare sig sagt eller gjort.

Nä, det där är sånt totalt BS.

Det är mycket mer relevant att säga att man kan anstränga sig för att skapa lite sämja, snarare än tvärtom. Och att alla kan ta o göra det.

Jag gillar inte heller vissa saker, men om nån säger nåt jag inte direkt uppskatta och står för det, och jag märker att han inte gör det i syfte att kränka mig eller det jag står för .. att han t.o.m. har respekten och förståelsen att begripa att han trampar lite ens känslor genom att göra så, då är det mindre problem.

Det är mindre problem, delvis för man haft turen att växa upp utan större belastningar i livet. Men växer man upp med ordentliga belastningar i livet - att vara homosexuell är ofta sjuhelvetes belastning pga omgivningens intolerans - då blir det hundra gånger tyngre att hantera att folk konstant säger/gör nåt som man inte gillar i förhållande till ens personlighet - även om det görs med viss respekt.

Det kan man visa förståelse för. Och det hindrar inte språket eller handlingar .. mer än att man får börja tänka sig för lite nån gång ibland. Men att behöva göra det, att tänka lite innan man talar, är ju alldeles för förfärligt jobbigt för somliga att göra. Och då börjar det gnällas direkt, skrikas förtryck, vänsterextremism, PK, konflikträddhet och allsköns möjliga snyftigheter.

Passa dig - du kanske kränker galningarna istället för nördarna eller bögarna... 😉

I think I just did :rolleyes: Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...