Jump to content
Annons

Är du en prylnörd?


SadamJR

Recommended Posts

Dyrt gammalt ljudkort kan man knappt ens ge bort.

De flesta brukar väl gå att sälja om de inte är allt för gamla, men ibland är det knappt värt mödan.

Men man får helt enkelt tänka att det inte kommer att ha något andrahandsvärde, så slipper man bli besviken.

Tycker begagnatmarknaden är helt galen ärligt talat. Säljer man en gitarr i absolut nyskick på blocket så får man dra av en bra bit på nypriset, men en gitarr i en musikaffär som femtio flottiga hårdrockare gått och fingrat på har ingen problem att betala nypris för.

Och 200 000kr för en Fairchild 670 men nån tusenlapp för ett avancerat ljudkort med åtta preamps? Vi människor är lite märkliga. 🙂

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Tycker begagnatmarknaden är helt galen ärligt talat. Säljer man en gitarr i absolut nyskick på blocket så får man dra av en bra bit på nypriset, men en gitarr i en musikaffär som femtio flottiga hårdrockare gått och fingrat på har ingen problem att betala nypris för. 🙂

Ja det är sant och märkligt. Men å andra sidan bra för mig. Köpte min andra ESP(Viper)för futtiga 5500:- i väldigt gott skick på Blocket. 🙂 Prutade inte heller. Den hade legat ute länge och säljaren sänkte priset flera gånger och till slut kunde jag inte stå emot när det var så billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Vill bara tillägga att inspirationen har fått sig en knuff i rätt riktning efter mitt köp av en akustisk gitarr. En ny stålsträngad Cort med riktigt hardcase. Det är väl nästan lite kärlek med i bilden, men jag vill ju inte gänga med den för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker begagnatmarknaden är helt galen ärligt talat. Säljer man en gitarr i absolut nyskick på blocket så får man dra av en bra bit på priset

Jag kan tycka lite tvärtom att folk kan ha orealistiska förväntningar på vad man kan ta. Handlar man på affär har man i regel garanti och någonstans att vända sig om grejen inte funkar som den ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Gizmosis gjorde rätt och satte en mer neutral titel på tråden men tycker frågeställningen är intressant att svara på så varför ta bort den? Är det så mycket att bråka om och lägga ned krut på?

I början av karriären hade man inga referenser och då var det bara att köpa vadsomhelst och bara skapa, sen blev man intresserad av varför mina grejer inte höll samma kvalité som allt annat.. därifrån har det tagit ganska många år att bilda sig uppfattning vad i reklam som är skitsnack och vad som betyder något för att jag ska nå mina mål. Idag är det andra frågeställningar som styr valet av utrustning men sammantaget hamnar prylarna på den dyrare sidan generellt.

Jag hamnar nog inom ramen för alla möjliga tekniska titelfantasier men dyra/svindyra prylar för mig är en del i skaparglädjen.. jag bli inspirerad av kvalité och att prylarna alltid levererar.. Att sätta sig ned och försöka skapa om det krånglar eller inte låter bra direkt funkar inte.

Ta bara känslan att rigga upp en 20.000:- mikrofon och höra frånvaron av brus trots att man krämat på preampen ordentligt? Nästan så man hör hur rören sjunger en egen sång när de är uppvärmda..Eller den där superjämna sustaintonen från den dyra elbasen? jag kan ta massor med exempel, men många gånger kan det nog i gemene mans ögon se ut som man bara köper grejer för att de är dyra, inte för att musiken man skapar nödvändigtvis kommer bli "bättre".

Så ja, jag är pryl****

Var står du själv i frågan? Lägger du en halv miljon på prylar om året eller vad har du själv för ståndpunkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag har varit rätt mycket prylnörd men med en begränsad budget så det har inte gått överstyr direkt....

Man lär sej ed tiden vilka nya livsnödvändiga funktioner man verkligen kommer att använda sej av och vilka som verkar fantastiska på pappret.

Med detta sagt så måste jag erkänna att rolands nya produktserie Aira verkar vara mer eller mindre oumbärlig för mej. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är garanterat prylnörd vad gäller gitarrprylar.

Tycker om att köpa pedaler och experimentera fram olika typer av ljud, ibland kan jag tycka att det är roligare att ratta ljud med en kedja av 10pedaler och 2toppar än vad det är att faktiskt spela.

Dock kan det vara skrämmande hur prisblind man blir. Att lägga ut 20k för en gitarr eller stärkare har jag inga problem med, har köpt dyra gibsons som bara fått hänga på väggen, men senaste när jag köpte en vinterjacka för 2.5k var jag bitter en hel helg över hur överdrivet dyr den var 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Eller den där superjämna sustaintonen från den dyra elbasen?"

Ja hur kul är det att spela på och spela in kassa instrument? Hade en kass bas, Yamaha RBX, och försöka dista den vad jag än gjorde lät det bara skit. Visst man måste inte ha det allra dyraste men det ska vara så bra att man får fram ljudet man vill genom sitt instrument. För många utomstående som inte pysslar med musik kan tycka att man slösar pengar, men va fan då, vi lever bara det här livet en gång. De som inte fattar varför man lägger ned tusental kronor på sin musik, vad lägger de själva ned pengar på? Kläder, resor, bilar etc. De får givetvis göra det och jag göra det jag vill. Säger bara det för jag är säkert inte den enda som fått höra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tycker om att köpa pedaler och experimentera fram olika typer av ljud, ibland kan jag tycka att det är roligare att ratta ljud med en kedja av 10pedaler och 2toppar än vad det är att faktiskt spela.

Ja men det är en del av tjusningen att man ibland bara vill leka fram. 🙂 Det är sånt som gör att man blir inspirerad och kommer på nya riff. Inte alltid men det händer ju ofta. Det är ingen skillnad mot alla syntnissar som skruvar på sina syntar.

Dock kan det vara skrämmande hur prisblind man blir. Att lägga ut 20k för en gitarr eller stärkare har jag inga problem med, har köpt dyra gibsons som bara fått hänga på väggen, men senaste när jag köpte en vinterjacka för 2.5k var jag bitter en hel helg över hur överdrivet dyr den var 😏

Skrev i stort sett samma sak i en annan tråd för ett litet tag sen och det där känner väl de flesta av oss igen oss i. Såg en fin tröja idag och priset vara 349:- och bara tänkte aldrig i livet, va dyrt och sen köper man en gura för 10 000:- utan att blinka. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tycka lite tvärtom att folk kan ha orealistiska förväntningar på vad man kan ta. Handlar man på affär har man i regel garanti och någonstans att vända sig om grejen inte funkar som den ska.

Jag kan köpa det argumentet när det gäller lite mer avancerade tekniska prylar. Men en elplanka?

Hur många tänker att "det är bäst jag köper gitarren hos en handlare så att jag får garanti på den"?

Jag menar, hur stor är risken för att det är fel på den? Och hur stor är risken för att det isåfall skulle vara ett kostsamt ingrepp? Vad är den risken värd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Bra bilder på guran att allt är i gott skick är nog för mig och det har alltid stämt bra de guror jag har köpt beggat. Alltid varit helt nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar Tradera och loppisar och drömmer att kunna hitta fynd där.. sker allt för sällan. Blir väl nytt ganska så väldigt sällan, men det händer

Jag köper inga statusprylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan köpa det argumentet när det gäller lite mer avancerade tekniska prylar. Men en elplanka?

Hur många tänker att "det är bäst jag köper gitarren hos en handlare så att jag får garanti på den"?

Jag menar, hur stor är risken för att det är fel på den? Och hur stor är risken för att det isåfall skulle vara ett kostsamt ingrepp? Vad är den risken värd?

Jo visst, det beror lite på vilken pryl det är, en dynamisk mick t ex, funkar den så funker den, andra grejer är lite större risk..Det beror en del på också hur kunnig man är och kan fixa grejer själv också.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Minns tiden när det fanns ett mixerbord, 24 kanalers. Tanken vore kul, och betydligt mer spontant än med dator. Så man leker lite med tanken på en fet-bracka SSL eller nåt.

Sen, kommer verkligheten in. Mixerbord = alla post-fader effekter måste vara hårdvaru, och i mitt fall innebär det säkert 15 enheter. Och hårdvaru-enheterna kommer inte kunna stå bredvid mixern (sabbar lyssningsfältet) utan man måste upp och gå varenda gång. Och varje gång man ska prova nåt nytt måste man dit och ratta, eller prova ny enhet = patcha om med ny kabel. Man kan inte automatisera mycket heller.

Så får man köra alla kompressorer, gate och shit i med pluggar i datorn istället. Känns ju sisådär. Förutom att mixern har onboard dynamisk processning, så då måste man hålla koll på vilka kanaler som kör dynamik i datorn och vilka som kör i mixern :S

Sen EQn, fyra ynka band med dålig insikt. Räcker inte på långa vägar. Blir att använda EQ i datorn med då. Så vid det här laget försvinner spontaniteten från att använda mixer rätt rejält.

Och sen att inte tala om: alla kanalerna i datorn ska ju adresseras ut till varje kanal på mixern från datorn *stön*. Och med mitt sätt att jobba blir det en 48 kanalare då, minst. Helst 64, för man måste ju kunna EQa effektreturerna med.

Och man har ingen recall heller, utan man får göra klar en låt/mix helt innan man börjar på en ny. För man kan ju inte nolla bordet under pågående jobb. Visst, SSL har viss recall, som tar typ några timmar att genomföra på en 48 eller 64 .. plus att man måste spara alla program på alla outboards, eller anteckna på papper.

Verkligheten börjar ruska sitt fula ansikte. Och då har vi inte ens talar om ekonomi eller strömförbrukning eller service av bordet ens. Plus att det måste vara bra ventilation med tanke på hur varma dom där borden blir. Och dom har fast pan law på 4.5, så man måste akustikbehandla nogrant så inåt helvete med för att mono-knappen ska va användbar .. *åter-stön*

Men så ser man en bild. Dom ser bra läckra ut alltså *slurp*. Och det är när det där slurpet kommer som man måste tänka på allt ovanstående, koppla ihop bilden med vad det innebär i verkligheten. Då slipper man mycket prylnoja till slut 😛

Men eh ... dom ser bra jävla läckra ut 😉

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Minns tiden när det fanns ett mixerbord, 24 kanalers.

Kom att tänka på Kevin Augunas på Fairfax Recordings. Han är verkligen så långt bort från det moderna sättet att spela in musik som man kan komma. Så rent, enkelt och avskalat som möjligt.

Jag tror det är så man måste jobba om man ska anamma den gamla tekniken, annars finns det ingen vits med det.

Dave Pensado gjorde ett par avsnitt från den studion för ett tag sen. Väldigt intressant.

Blev helt imponerad över att han mixat hela Lumineers platta på sin lilla monitormixer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

På tal om prylar.... jag har en Apple-tv, (som jag är mycket nöjd med)

men jag undrar om det går att ha 2 st i samma bostad?

Vill ju ha en i sovrummet också. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man kallas 'prylnörd' om man nästan bara skaffar mjukvaror? 🙂

Ja..det tycker jag. Mjukvara är ju en vardags-lyx, som på ett eller annat sätt underlättar vardagen. Och hade det inte varit 2014 nu, så hade du kanske skaffat samma produkter....fast som hårdvara 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...