Jump to content
Annons

Åtta Midas-förstärkare i ljudkort till vrakpris


Carl Löfgren

Recommended Posts

Om det är något som Behringer är riktigt bra på, är det att sätta makalöst konkurrenskraftiga priser på sina produkter. Deras senaste ljudkort U-Phoria UMC1820 är ett usb2-kort med sammanlagt 18 ingångar och 20 utgångar till ett pris runt 2000 kronor - och kvaliteten ser ut att vara imponerande hög. Exempelvis är alla de åtta analoga ingångarna försedda med mikrofonförstärkare från Midas, det finns ett par midi-anslutningar såväl som digitala anslutningar i form av både s/pdif och adat(!). Inställningarna för åtta analoga ingångarna kan alla justeras direkt från frontpanelen.

Tillverkare: Behringer (www.behringer.com).

Kontakt: Luthman (www.luthman.se).

Klicka här för att visa nyhetsartikel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Säger varken bu eller bä om interfacet. Men Behringer äger ju numera MIDAS så de kan ta vilken preamp som helst och skriva "MIDAS designed" på den. Det säger inte så mycket om kvaliten på dem.

Intressant att Behringer numera inkluderar Tracktion med deras interface. Känner man till deras historia med Mackie så känns det som en rejäl känga.

Hoppas att det innebär att Tracktion kommer bli mer använt världen över och att de kan vidareutveckla det och hinna ikapp andra DAWs. Det är fortfarande det bästa gränssnittet jag använt, men funktionsmässigt har de trillar efter ganska rejält sedan Mackie gav upp utvecklingen. Version 4 känns mer som en version 3.5

Link to comment
Dela på andra sajter

I senaste Studio testades en Behringer och den fick väl inte toppbetyg i ljudkvalité (Apogee som jämf). Men om man ska spela in 10+ kanaler så handlar det väl mer om livesituation där andra faktorer än ljudingångens renhet (eller liknande) spelar större roll. Den fick ju inte bottenbetyg heller.

Att den även funkar (testets ljudkort från Behringer) på Ipad är ju en kul bonus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en fråga, men stämmer det att Tracktion inte har några inbygda syntar?

Ja. Tracktion är en host och alla synthar körs via VSTi.

Men tidigare fanns det några basicsynthar med i paketet, vet inte hur det ser ut i 4an då jag inte tyckt att det varit lönt att uppgradera. De var inget att skriva hem om precis, även om jag använde monosynthen på ett par låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

var det dessa preamps?

kommer bli intressant att följa om detta kommer haussas upp för att sen bli pannkaka - eller tvärtom

Midas: Jag har fått för mig det:

http://www.behringer.com/EN/Category/Computer-Audio.aspx?s=N100

Haussas/pankaka: För liveändamål så är konceptet intressant i förhållande till priset. Man kan väl se det som ett komplement till det finare ljudkortet man kanske oxå vill ha.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Tracktion är en host och alla synthar körs via VSTi.

Men tidigare fanns det några basicsynthar med i paketet, vet inte hur det ser ut i 4an då jag inte tyckt att det varit lönt att uppgradera. De var inget att skriva hem om precis, även om jag använde monosynthen på ett par låtar.

Fick det intrycket. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...