Jump to content
Annons

Vad har butiker för prutmarginaler igentligen?


Ekstasis

Recommended Posts

Jag undrar vad har butiker för prutmarginaler igentligen ? är det någon som har jobbat från insidan som har koll ?

Köpte nyligen en sak som jag fått rabatt på med ca 22k jag trodde att det var en plus minus noll affär för dom. Men nu hade butiken jag köpt ifrån glömt att tagit ut fakutran från paktet och där var ju fakturan som var direkt från leverantör till butik osv, med frakt osv så visade det sig att butiken tjänat ytterligare 10k på dealen vilket gjorde mig väldigt förvånad... ja så det fick mig att fundera vad har dom för prutmarginaler igentligen verkar onekligen som dom är större än vad många tror...

Jag själv tycker det är jobbigt att pruta, men jag försöker göra det om jag säger till butiken att jag har hittat någon sida där det är billigare brukar dom oftast gå med på det..

Vore som sagt trevligt om någon som har mer erfarenhet så man vet hur mkt man kan pruta igentligen när man köper om vi använder t.e.x thoman som riktpris ?

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I de flesta fall är det nog precis tvärtom också; Folk tror att det är mycket högre marginaler än det verkligen är... Att pruta ner under Thomann-pris är nog väldigt svårt - åtminstone om man inte köper flera saker samtidigt. De lägger sig ofta på så låga marginaler, att det blir löjligt - men det är förstås också olika beroende på vad det är för produkt också.

Sedan är det väldigt olika beroende på distributör också - för det förekommer fortfarande vissa som sätter så höga priser, att Thomanns pris till slutkund är lägre än vad svenska butiker kan få som inköpspris - något som har blivit allt bättre de senaste åren, men ändå finns kvar.

I takt med att priserna har närmat sig omgivningen, så har flera distributörer fått sänka både sina egna marginaler och ÅF-rabatterna. Det är antagligen därför vissa gärna kör med egna "märken", där de köper in OEM-produkter billigt från kinesiska fabriker och får något klatchigt namn tryckt på produkterna. Där blir det ju betydligt bättre marginal än vad det blir med de kända fabrikatens produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

I de flesta fall är det nog precis tvärtom också; Folk tror att det är mycket högre marginaler än det verkligen är... Att pruta ner under Thomann-pris är nog väldigt svårt - åtminstone om man inte köper flera saker samtidigt. De lägger sig ofta på så låga marginaler, att det blir löjligt - men det är förstås också olika beroende på vad det är för produkt också.

Sedan är det väldigt olika beroende på distributör också - för det förekommer fortfarande vissa som sätter så höga priser, att Thomanns pris till slutkund är lägre än vad svenska butiker kan få som inköpspris - något som har blivit allt bättre de senaste åren, men ändå finns kvar.

I takt med att priserna har närmat sig omgivningen, så har flera distributörer fått sänka både sina egna marginaler och ÅF-rabatterna. Det är antagligen därför vissa gärna kör med egna "märken", där de köper in OEM-produkter billigt från kinesiska fabriker och får något klatchigt namn tryckt på produkterna. Där blir det ju betydligt bättre marginal än vad det blir med de kända fabrikatens produkter.

Värt att tillägga är kanske att du driver en egen musikaffär, och har egna intressen och kanske inte därav är på konsumenternas sida...

Angående att Pruta thoman pris. Det kanske har undgått dig att Thoman blivit dyrare på senare åren ?

Samtidigt har priserna i sverige hängt med det är nu förtiden i stort sett meningslöst att köpa ifrån tyskland när varenda affär man frågar i sverige gladligen matchar med tysken...

Även om det är några hundralappar dyrare så köper jag hellre ifrån sverige pga av svenska konsumentlagar.

I mitt fall skeppades produkten direkt Antelope i bulgarien till butiken i stockholm. I butiken kostade den 63 (57 från golden age music), jag fick den för 35, men kostade 25 för Butiken.

För att få ner priset till 35 matchade jag först priset med tysken sedan den tillfälliga black friday rabatten på 37%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prutar alltid och skäms inte ett dugg!

Har du några bra exempel hur mkt du har lyckats pruta ner ?

Som sagt vill veta när man försöker pruta vart gränsen går... att matcha med tysken gör dom ju..men hur mkt lägre kan man gå generellt.... på Golden age sa dom att deras pris svänger med dollarn automatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid fått studentrabatt (utan frågor) trots det var år sedan jag pluggade. Vet också att tex 4Sound i Malmö matchar priserna med tysken om man säger ifrån.

Så en del marginal finns absolut!

studentrabatt intrssant ? 🙂

hur mkt ?

dom har alltså ingen kontroll överhuvudtaget ?

Tror iofs inte att det är många affärer som kör med det..

Sedan kankse dom bryr sig mer om man gör dyra köp..

Link to comment
Dela på andra sajter

studentrabatt intrssant ? 🙂

hur mkt ?

dom har alltså ingen kontroll överhuvudtaget ?

Tror iofs inte att det är många affärer som kör med det..

Sedan kankse dom bryr sig mer om man gör dyra köp..

Studentrabatten ligger på 10% men vet att jag ibland har fått 20% av någon anledning. Rabatten gäller dock endast på tillbehör (sladdar, stativ, plektrum, strängar osv.) men vet folk som har fått rabatten på mickar tex. Beror nog på säljarens humör 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående att Pruta thoman pris. Det kanske har undgått dig att Thoman blivit dyrare på senare åren ?

Det måste väl ha att göra med att Euron har gått ner i värde, så att det blir dyrare för tyskarna att importera?

Samtidigt har priserna i sverige hängt med det är nu förtiden i stort sett meningslöst att köpa ifrån tyskland när varenda affär man frågar i sverige gladligen matchar med tysken...

Själv tycker jag inte om att handla i affärer, jag föredrar att bläddra i en katalog på internet så att jag lugnt och stilla kan tänka igenom mina beslut samt göra research på allt jag köper. Men så har jag ju aspergers också.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att tillägga är kanske att du driver en egen musikaffär, och har egna intressen och kanske inte därav är på konsumenternas sida...

Ja - jag har en liten verksamhet bredvid ett vanligt jobb, något som gör också att jag har inblick i hur det ser ut med marginalerna...

Angående att Pruta thoman pris. Det kanske har undgått dig att Thoman blivit dyrare på senare åren ?

Samtidigt har priserna i sverige hängt med det är nu förtiden i stort sett meningslöst att köpa ifrån tyskland när varenda affär man frågar i sverige gladligen matchar med tysken...

Även om det är några hundralappar dyrare så köper jag hellre ifrån sverige pga av svenska konsumentlagar.

Det är bra - men man ska självklart inte behöva ha någon enorm skillnad. Lagarna i Sverige är mer tvingande än på andra håll, så konsumenten har alltid ett starkare skydd här. Det är också något som fördyrar, eftersom handlarna måste gardera sig för sina skyldigheter.

I mitt fall skeppades produkten direkt Antelope i bulgarien till butiken i stockholm. I butiken kostade den 63 (57 från golden age music), jag fick den för 35, men kostade 25 för Butiken.

För att få ner priset till 35 matchade jag först priset med tysken sedan den tillfälliga black friday rabatten på 37%.

Räknade du in svensk moms också? Om det följde med en faktura från tillverkaren, så var momsen garanterat inte inräknad i summan på den, så då får du lägga till 25% för att få fram vad butiken har betalat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsättningslöst....

Jag handlar med en svensk butik om....

...de sätter en marginal på snittet.

Det vill säga; avansen blir den samma för butiken rakt över alla sina varor.

Detta för att upprätthålla det vi som kund faktiskt betalar för.

Service, vänligt mottagande, en kopp kaffe, tid att föra dialog och utbyta idéer och kunnande om varan.

Jag handlar inte i butiken om butiken inte kompenserar liten avans mot hög avans.

Låt säga 45% marginal på en vara mot 2% marginal på annan vara.

Många butiker ursäktar sig med "sålda enheter och tillgänglighet" för att anse det vara helt ok att lägga på 45% på exempelvis en Neutrikkontakt!

Mina få på detta område.

No point to pruta!

Är butiken seriös i sitt intresse av deras överlevnad, det vill säga kunden, förväntas du redan få bästa pris då intresset ligger i överlevnad.

Om du känner att du blivit snuvad på för stor summa kulor!?

...hedra butiken med att förtälja hanterandet på sajter liknande denna samt kunggör framtida handel som obefintlig med butiken.

Detta efter att du vägt in servicetänkande och mottagande.

Det viktiga i det hela är snarare att göra det lätt för butikerna att tvinga tillverkare att hålla "sina" avanser till rimlig nivå.

Det kostar inte 40.000:- att bygga en Trident HG3 eller en maskintillverkad Genelec.

Maskinerna för tillverkningen är sedan många år tillbaka på kontona!

Vilket vi ser i det alla kallar för "kina-produkter".

Behringers x32 är väl ett väldigt bra exempel i förhållande till exempelvis en LS9.

Det skiljer ju bara 40.000:- trots att den billigare kan göra mer saker maskinellt.

Tvinga och lär butikerna att bli bättre!

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Olika generalagenter lämnar olika höga marginaler till butikerna. Dessutom så har olika butikskedjor olika avtal med de leverantörer de använder. Vilket gör det mycket svårt att säga exakt hur stora marginaler olika butiker har. Förut så kunde man inte köpa några produkter från Lutman på Jam tex.Tror fortfarande att det är så. Medans man alltid hittade de bästa Luthman-priserna på 4sound. Vilket inte är så konstigt då 4sound och Luthman är samma företag i stort sätt.

Många stora företag ställer ganska höga krav på hur stort lager av varor man som butiksägare måste köpa för att få handla där alls. Vilket gör det omöjligt för små butiker att sälja vissa saker från vissa leverantörer och varumärken. Själv ville jag köpa en ljudmodul men den lokala butiken här fick bara beställa den om de tog in varor för tre gånger vad den skulle kosta. Vilket ledde till att jag fick köpa den från Musikbörsen istället. Det konstiga med att butiken inte kunde sälja den är att de annars sålde mycket keyboards från det aktuella varumärket, men eftersom ljudmodulen var en synt så räckte det inte med alla dyra (och billiga) digitalpianon och keyboards som butiken redan hade på lager.

Förut så hade Luthman väldigt låga marginaler medans tex Fizpatick och Polysonic (Musikerguiden heter deras varukatalog) hade lite bättre marginaler. Men det var ett tag sedan jag var i köpartakterna, så jag har tappat kollen på hur det ser ut nu.

Men om man samlar på sig olika kataloger och jämför med olika nätbutiker och/eller musikaffärer så borde man ju få en hyfsad uppfattning om man orka forska lite i saken.

Men om man pratar lite med försäljarna i de olika butikerna så kan man ju kolla läget med. Vissa butiker kanske inte vill pruta så mycket medans andra gärna ser till att kunden kommer tillbaks. 😉

Jag prutar alltid. Men jag ser till att veta vad jag behöver eller vill ha, sedan så kollar jag upp de olika tillverkarnas olika alternativ, snarare än att jag köper det jag sett en annons på. Därför kan jag fynda ibland genom att göra planerade impulsköp.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några bra exempel hur mkt du har lyckats pruta ner ?

Som sagt vill veta när man försöker pruta vart gränsen går... att matcha med tysken gör dom ju..men hur mkt lägre kan man gå generellt.... på Golden age sa dom att deras pris svänger med dollarn automatiskt.

Beror ju lite på vad man köper. Vet folk som bara betalar vad det kostar men jag brukar alltid fråga vad de kan göra på priset vilket alltid resulterar i rätt bra rabatter!

T.ex nyligen köpte jag ny trum-matta till studion samtidigt som jag behövde lite nya XLR-kablar å lite annat smått. Notan skulle sluta på närmare 2400:- men efter att bara ha frågat så blev priset 1600:-. småpengar kan tyckas men jag tycker det är bra!

Samma sak när jag köpte en ny Gibson LP, fick ner den 3000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...