Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Vi Àr 3 st i bandet, en pÄ trummor, en pÄ bas och en pÄ gitarr och sÄng.

Vi har gjort lite inspelningar i repan, inget seriöst. Men jag kan tycka att det blir lite trÄkigt med bara en gitarr som ligger centrerad. Funderat pÄ om man kanske skulle spela in tvÄ gitarrer, möjligen en kompgitarr, och panorera, men samtidigt sÄ Àr ju lÄten gjord för en gitarr. KÀnns ju som att man kanske inte för mycket till stereobild nÀr man bara har trummorna i stereo.

Jag Àr lite kluven, hur hade ni gjort med gitarrspÄret/gitarrspÄren. Hade ni spelat in tvÄ gitarrer och panorerat för lite "fetare" ljud eller hade ni bara haft en gitarr centrerad? ska man spela in 2 exakt likadana gitarrspÄr och panorera kanske?

Annons
Postat
  On 2013-11-22 at 18:44 sa Bejan:
men samtidigt sÄ Àr ju lÄten gjord för en gitarr.
TvÄ (olika!) mikar pÄ förstÀrkaren och panna mikarna Ät varsitt hÄll?

Om du dubbar, spegelvÀnd panoreringen pÄ dubben.

Postat (redigerat)
  On 2013-11-22 at 18:55 sa Linus:

TvÄ (olika!) mikar pÄ förstÀrkaren och panna mikarna Ät varsitt hÄll?

Om du dubbar, spegelvÀnd panoreringen pÄ dubben.

blir inte stereo för det. Jag tycker du borde spela in kompgitarren tvÄ gÄnger dÄ fÄr du dual mono. panorera dem sen l/r dÄ fÄr du en bra stereobredd

Redigerat av crillemannen
Postat

Testa lÀgga basen lite Ät ena hÄllet och gitarren lite Ät andra hÄllet (Inte fullt ut alltsÄ), skicka dessa sedan till en kort stereo-rumsreverb och panorera send-bussen till reverbet pÄ motsatt sida.

Det kan antingen funka eller inte funka alls. Men skadar inte att prova.

Postat

Bra svar! Ska nog prova samtliga alternativen:)

Funderar lite pÄ det hÀr med att spela in samma gitarr 2ggr och sedan panorera L/R; vi har i vissa lÄtar att gitarren börjar ensam sen kommer alla in efter tex tvÄ vÀndor. Bör man ha ena gitarren panorerad till tex L (kanske inte 100% men typ 60%) och sen kommer den andra gitarren (panorerad till r) in nÀr resten av bandet kommer in, dÄ blir det ju lite maffigare. Men samtdigt gör ju det att det Àr tydligt att det Àr tvÄ gitarrer, och det blir ju missvisande dÄ det bara Àr en i bandet.

FrÄgan Àr ju hur mycket man egentligen ska bry sig om det. Man vill ju att det ska lÄta sÄ bra som möjligt men samtidigt vill jag att det ska vara representativt för hur bandet skulle lÄta live. Jag förstÄr ju att det Àr upp till var och en vars jÀmnvikten Àr, men vill bara höra hur ni skulle ha gjort och hur ni tÀnker:)

Postat

Det Àr nog tvÄ skolor dÀr. Om man Àr singer songwiter och ska spela sjÀlv ute tycker jag möjligen att man ska bry sig, men Àr man ett band tycker jag att man kan köra som man vill.

Postat
  On 2013-11-22 at 21:38 sa crillemannen:

Har ni nĂ„gon demo du kan lĂ€nka till? Det Ă€r lĂ€ttare att ge tips om man fĂ„r höra genre 🙂

Jag la upp en testinspelning vi gjorde i all hast pÄ en ny lÄt jag och trummisen hade jammat fram tidigare. Ljudet Àr ju crap hÀr, sÄ det kommer lÄta bÀttre nÀr vi gör det mer ordentligt^^

Hoppas lÀnken funkar nudÄ:

https://soundcloud.com/henrikholstad/testinspelning

Postat

Jo men efter hört klippet tycker jag ni borde absolut dubba gitarrerna.Sen behöver de ju inte spela samtidigt hela tiden utan dÀr kan man ju arra lÄten lite hur man vill. Man kan ju till och med ha 3 gitarrer, en lite svagare i mitten om man vill stÀrka nÄgot parti.

Postat

Lyssna pÄ Pontus snibb.. samma uppsÀttning, kanske inte riktigt samma musikstil men.

Jag sjÀlv hade pannat en gitarr vÀnster, lÄta ett reverb lÀcka ut till höger.

Det Àr inte bara att fÄ till det. Men det gÄr att vÀga upp det pÄ bra sÀtt genom att lÀcka lite. Virvel kan vara snyggt med ett reverb som du pannar ut.

Postat

Detta tycker jag ni ska lyssna pÄ rival sons och deras mixar. HÄller med crillemannen. Dubba! Arra! Gör det sÄ bra ni kan för skiva. Live Àr en annan sak!

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Jag tycker ju inte personligen att RHCP inte Àr nÄgot att lyssna efter dÄ jag upplever iaf californicationplattan rÀtt trÄkig mixmÀssigt sÀtt. Dock Àr det grymma lÄtar!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
  On 2013-11-22 at 23:21 sa crillemannen:

Jo men efter hört klippet tycker jag ni borde absolut dubba gitarrerna.Sen behöver de ju inte spela samtidigt hela tiden utan dÀr kan man ju arra lÄten lite hur man vill. Man kan ju till och med ha 3 gitarrer, en lite svagare i mitten om man vill stÀrka nÄgot parti.

Efter att jag hört klippet tycker jag absolut inte ni ska dubba gitarren. SÄ bra lirad gitarr tappar personligheten med dubbar dÀr det ska spelas exakt lika. Jag fattar inte att alla propagerar för den dÀr skiten. Det blir ju som att spela "köp varm korv" pÄ blockflöjt exakt efter skittrÄkiga noter.

Med en sÄ bra o vrÀkig gitarrist rÀcker det att lira en gÄng, det ger desto mer plats för stora trummor o bas. Man kan ju spela in gitarren med ev förstÀrkarreverb avslaget, sen lÀgga pÄ stereoreverb efterÄt.

O Elbasen kan man köra en linesignal med fet botten helt i mitten, sen en reampning genom tex gitarrstÀrkare som pannas lite Ät ett hÄll, gitarren aningen Ät det andra. Pannar man all bas Ät ena hÄllet tycker jag det blir lite knepig ljudbild....

Att dubba kompgitarrer flera ggr Àr ett bra knep att ta till om man Àr lite nybörjare pÄ gitarr. Eller ett bra sÀtt att lÄta gitarren ta sÄ mkt plats att man slipper höra trummorna. Urk.

Postat

Tack för alla svar!

Ska prova spela in tvÄ dubbade gitarrer uppmickat med tvÄ mickar, dÄ har man ju allt gitarrmaterial man behöver. men blir nog att prova med att panorera bas ocg gitarr Ät varsitt hÄll och sedan lÄta ett stereoreverb dra över Ät vardera hÄll först:)

Vad tror ni om trummorna? ska dom panoreras extra mycet för att förstÀrka stereobredden (elelr vad det kallas) eller kan det blir för spretigt med ordentligt panorerade trummor dÄ resten av instrumenten Àr mer i center? detta blir ju med alt. att smÄtt panorera gitarr och bass.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
  On 2013-11-22 at 21:21 sa Bejan:

FrÄgan Àr ju hur mycket man egentligen ska bry sig om det. Man vill ju att det ska lÄta sÄ bra som möjligt men samtidigt vill jag att det ska vara representativt för hur bandet skulle lÄta live. Jag förstÄr ju att det Àr upp till var och en vars jÀmnvikten Àr, men vill bara höra hur ni skulle ha gjort och hur ni tÀnker:)

NÀr jag var ung brydde jag mig mycket om att det skulle lÄta likadant live som pÄ plattan, men med tiden har jag Àndrat mig och insett att att en studioinspelning Àr en kontrollerad miljö som har en utmaning. En livesituation har en helt annan skönhet och utmaning.

DĂ€rför, gör det bĂ€sta ni kan i bĂ„da situationerna och skippa tanken med att det ska lĂ„ta likadant live. Det finns ju tillrĂ€ckligt med folk som kör playback... 😄

• Gilla 1
Postat
  On 2013-11-22 at 19:18 sa crillemannen:

blir inte stereo för det.

jasÄ?

det blir inte sÀrskilt brett men stereo skulle jag nog kalla det

Postat

Utan att ha lyssnat pÄ klippet mÄste jag ÀndÄ hÄlla med Nilsson i princip. Dubba Àr ju inte ett mÄste utan ett sÀtt som alla andra. Andra exempel med bara en gitarr Àr dels Strebers/Dia psalma och Johnossi.

Postat

Det finn ju 2 vÀgar att gÄ med det hÀr tycker jag. Antingen tokdubbar du gurorna och gör en helt igenom skitrÄkig "modern" prod. Eller ocksÄ lÄter du gitarren fÄ leva pÄ riktigt och ger fullstÀndigt fan i att dubba gitarr.

Numera har det gÄtt rejÀl inflation i gitarrdubbande tycker jag. Det Àr fÄ som vÄgar göra nÄgot annat. 99% av det vi spelar in sÄ Àr det klart frÄn början att allt skall dubbas pga. " det blir ju sÄ fett". Ja det blir fett men ocksÄ skittrÄkigt och stereotypt.

Postat
  On 2014-01-08 at 12:44 sa Bullerbyn:

Det finn ju 2 vÀgar att gÄ med det hÀr tycker jag. Antingen tokdubbar du gurorna och gör en helt igenom skitrÄkig "modern" prod. Eller ocksÄ lÄter du gitarren fÄ leva pÄ riktigt och ger fullstÀndigt fan i att dubba gitarr.

eller sÄ lÀgger man tvÄ eller flera guror som spelar olika saker

det röstar jag pÄ

Postat
  On 2014-01-08 at 12:46 sa Demonproducenten:

eller sÄ lÀgger man tvÄ eller flera guror som spelar olika saker

det röstar jag pÄ

+1

Jag brukar tÀnka lite sÄ med dubb ocksÄ. Spela in samma ackord men pÄ annat sÀtt. Antingen att lÀgga en med barréackord och den andra i med öppna strÀngar eller spela samma ackord men i olika oktaver. Att spela exakt samma sak blir fort och lÀtt vÀldigt trÄkigt.

Postat (redigerat)

hur du vÀljer att göra beror ju helt pÄ hur du vill att det ska lÄta. att bara köra en gura Àr ju det första stilvalet, att vÀlja om ni ska dubba och köra ut till sidorna eller bara ha en Àr ju Ànnu ett, att spela in tvÄ stycken guror som mer kompenserar varandra/spelar mot varandra till skillnad frÄn att köra tvÄ gitarrister som kör rytm/lead Àr ju Ànnu ett stilval... svaret Àr alltsÄ, enligt mig, att ni kan göra hur fasen ni vill. testa gÀrna sÄ mÄnga alternativ som möjligt - det om nÄgot kommer öka chansen för att ni kommer att kunna hitta ett sÄ bra sound som möjligt för er musik.

Redigerat av Zakyath
  • 1 mĂ„nad senare...
Bubblicious (oregistrerad)
Postat

Det jag kÀnner med Àr att testa olika uppmickningar av stÀrkaren och rum.

Robben Ford vet jag har stÀllt stÀrkaren i dörröppning mellan tvÄ rum. De spelar in ljudet fram och bak. Trevligt tips!

HÀr mÄste man dock se upp med fasvÀndning, vilket Àven gÀller dubb.

SjÀlv föredrar jag dels att lÀgga en clean gitarr med en tagning dist. Resultatet nÀr man blandar blir en klarare och renare dist....

Utöver det varvar jag olika gitarrer och ljud.

Som ensam gitarrist i popband kunde jag dela upp ljud i stereo med t ex Rotary i vÀnster och rent komprimerat i höger. Mycket suave och gött!!!

Postat
  On 2014-02-20 at 01:21 sa Bubblicious:

Det jag kÀnner med Àr att testa olika uppmickningar av stÀrkaren och rum.

Robben Ford vet jag har stÀllt stÀrkaren i dörröppning mellan tvÄ rum. De spelar in ljudet fram och bak. Trevligt tips!

SjÀlv föredrar jag dels att lÀgga en clean gitarr med en tagning dist. Resultatet nÀr man blandar blir en klarare och renare dist....

Utöver det varvar jag olika gitarrer och ljud.

Som ensam gitarrist i popband kunde jag dela upp ljud i stereo med t ex Rotary i vÀnster och rent komprimerat i höger. Mycket suave och gött!!!

Brukar ocksÄ lÀgga en mer distad gitarr över en clean gitarr med mer kompression. LÄter vÀldigt bra imo.

Postat

Jag brukar sÀga att Les is more (more or Les) men det Àr nog bara frugan som hÄller med...

Det flesta sÀger nog att de blir Les... (Anm kallas för Les)

Postat

Vill man slippa dubba sÄ kan man lÀgga gitarren clean för att sen droppa signal till stÀrkare eller preamp/POD...

Det om man har svÄrt att dubba. Testa gÀrna lite tunnare gauge pÄ strÀngarna, vilket ger klarare fuzz/dist...

Postat
  On 2014-02-20 at 01:21 sa Bubblicious:

nej

men visst

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.